Jump to content

hvor måler ekkoloddet fra?


Bitteliten

Recommended Posts

Hei.

Den eneste årsaken til å ha det slik jeg har det er når jeg ligger fortøyd på grunnt vann og noen roper: "Hvor mye vann er det her?" Da er det greit å oppgi aktuell vanndybde og ikke spørre ham om hvor dypt han stikker for så å regne ut hvor mye han har å gå på, - det får han klare selv! Oppgir jeg at jo da, jeg har 30cm under kjølen, hjelper det ikke ham med en helt annen båttype.

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Logisk. :yesnod: Jeg skal stille inn mitt nye ekkolodd til å måle fra overflaten...
Link to post
Share on other sites

Ekkoloddet mitt har som primær funksjon å være båtens øyne ned til bunnen. På skjermen vises avstand til bunnen - fra båtens dypeste punkt slik at rormann og skipper kan se at det er nok vann under kjølen, vi vil jo helst ikke gå på grunn. Samtidig vil vi gjerne lirke og lure oss inn til de aller fineste svabergene, der det ofte er grunnt. Da er det greit å vite at når det står 0,30 på skjermen så er vi fremdeles ikke nedpå, og det uten noe hoderegning overhodet. Skulle andre spør oss om dybden, ja så kan vi svare at "vi har 30cm under kjølen", så får de selv vurdere om deres båt stikker dypere eller ikke. Når det så er forskjellige personer som til til tider er skipper og rormann ombord så er det eneste logiske ombord hos oss at loddet viser dybde under kjølen.

Enkelt og greit.

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Subtrahere, summere, subtrahere, summere......... :lol::lol::lol:

Nå ligger jeg snart på rygg, og ler meg skakk. :wink:

For oss som er litt treg i hue på subtraksjon er det nok best å trekke fra dyptgående i offset ja, :wink:

Bare husk å kalibrere/kontrollmåle dybden, det blir jo det viktigste.

De fleste givere er jo montert en plass mellom max dyptgående og vannflate + at det kan være feilvisning å kompensere for.

 

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

De fleste givere er jo montert en plass mellom max dyptgående og vannflate + at det kan være feilvisning å kompensere for.

<{POST_SNAPBACK}>

Derfor gjorde jeg følgende:

Jeg målte avstanden fra badeplatformen til bunnen av propellen med drevet maks nedtiltet og med meg på badeplatformen :eek: (det er båtens største dybde). Så målte jeg høyden fra giveren til badeplatformen. Differansen her var ca 80 cm - hvilket stemmer bra med at båten stikker 95 cm dypt. Offset ble satt til 100 cm for å være på den sikre siden. Nå måler ekkoloddet vann under dypeste punkt på båten.

 

Og om noen spør meg hvor dypt det er så får jeg vel legge til 1 meter før jeg svarer. Det burde jeg vel klare :rolleyes:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Derfor gjorde jeg følgende:

Jeg målte avstanden fra badeplatformen til bunnen av propellen med drevet maks nedtiltet og med meg på badeplatformen  :eek: (det er båtens største dybde). Så målte jeg høyden fra giveren til badeplatformen. Differansen her var ca 80 cm - hvilket stemmer bra med at båten stikker 95 cm dypt. Offset ble satt til 100 cm for å være på den sikre siden. Nå måler ekkoloddet vann under dypeste punkt på båten.

 

Og om noen spør meg hvor dypt det er så får jeg vel legge til 1 meter før jeg svarer. Det burde jeg vel klare :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jammen, du har jo glemt det viktigste av alt !!

Måle den faktiske dybden ! Altså fra vannflaten til bunnen, så kan du trekke fra metern din og justere offset til loddet viser korrekt nivå.

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jammen, du har jo glemt det viktigste av alt !!

Måle den faktiske dybden ! Altså fra vannflaten til bunnen, så kan du trekke fra metern din og justere offset til loddet viser korrekt nivå.

<{POST_SNAPBACK}>

Men da forutsetter du at ekkoloddet i utgangspunktet viser feil? JEg ser at det er en ekstra kontroll på om det måler rett - men under forutsetning av at ekkoloddet i utgangspunktet måler rett ser jeg ikke at det jeg gjorde blir feil

 

Er jeg helt på bærtur? Jeg ønsket å korrigere ekkoloddet fra å måle fra giveren til å angi dybde fra dypeste punkt på båten som er bunnen av propellen

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nei, jeg forutsetter ikke at loddet ditt viser feil.

Hvis Bitteliten stoler på at loddet viser riktig er det jo ikke vits å kalibrere.

<{POST_SNAPBACK}>

Mulig jeg misforstår litt. Poenget med spørsmålet mitt innledningsvis var:

Hvor måler ekkoloddet fra. Svaret jeg da fikk var at ekkoloddet måler fra der giveren er plassert. (dvs. viser ekkoloddet 2 meter dypt så er det 2 meter fra giveren til havbunnen). Om man vil korrigere dette til f.eks å være dybde fra vannflaten eller dybde fra båtens dypeste punkt kan man justere offset på ekkoloddet ved å legge til eller trekke fra et fastsatt mål i softwaren til ekkoloddet (dette fremgår også av Simrads insturksjonsbok til instrumentet mitt - jeg korrigerer dm).

 

Den praktiske verdien av dette er å vite hvor mye man har å gå på på grunt vann. Om man ikke vet hvor ekkoloddet måler fra kan man risikere å gå på grunn når man tror at man har vann under kjølen.

 

Jeg har nå kalibrert/justert offset slik at dybden som kommer opp på ekkoloddet (dvs i displayet) viser dybden under dypeste punkt på båten - og på min båt er det bunnen av propellen.

 

I tillegg til dette kan man naturligvis kontrollmåle dybden for å sjekke at ekkoloddet viser rett.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...