Jump to content

hvor måler ekkoloddet fra?


Bitteliten

Recommended Posts

Du kan helt sikkert kalibrere loddet til å vise "riktig" dybde. Jeg har i allefall kunne gjort det med mine 2 foregående lodd. Trenkte ikke instruksjonsboka en gang. Bare lekte å trykkte så var jeg på riktig plass. Ser at jeg også kan kalibrere mitt nye Garminlodd.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Det måles fra giveren (Svingeren). Svingeren sender ut et signal og måler tiden hvor lang tid til signalet kommer tilbake. Jeg har ikke vært bort i ekkolodd som kan kalibrere svingeren til å måle andre dybder en den egentlig måler.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jada, du kan kalibrere som du vil, til å vise dybde under kjøl, dybde fra vannlinje osv. Står nok forklart i brukerveiledningen. Jeg har selv IS 15, men har ikke fått rotet meg til å kalibrere den (tross en sesong med den på sjøen). Mest fordi jeg ikke har fått sjekket ut hvor dypt den står i båten.

 

I Hannah II hadde vi en IS 12 som var svært enkel å kalibrere. Så må man bare bestemme seg - vil man se dybde fra vannlinjen (som er direkte sammenlignbar med dybder i kart) eller vil en vite hvor mye vann man har under kjølen? :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

På de fleste nyere ekkolod kan du legge inn en offset (positiv eller negativ) som gjør at loddet viser dybden fra vannflaten, eller om du vil fra båtens dypeste punkt. Spørsmålet du bør stille deg er om du vil lese total dybde, dybde under kjølen (null offset), eller dybden under båtens dypeste punkt (min favoritt :diving:)

 

Ta en kikk i instruksjonsboka :smiley:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Så må man bare bestemme seg - vil man se dybde fra vannlinjen (som er direkte sammenlignbar med dybder i kart) eller vil en vite hvor mye vann man har under kjølen?  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ikke helt uten grunn at jeg lurer. Lurer på hvor nære jeg var i Fanterenna i pinsen. Hadde 1,1 m på ekkoloddet :eek: Og etterpå var det "sjøgressgrøt" og ei lita reke i sjøvannsfilteret :crazy:

 

Skal sjekke instruksjonsboka i morgen

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da jeg kalibrete sist valgte jeg å vise dybde under dypeste punkt. Regner med at jeg gjør det samme nå. Forskjellen mellom dette og vannlinja er knappe meteren på Hannah III.

<{POST_SNAPBACK}>

:yesnod: har mistanke om at det er slik det er kalibrert nå, men vil vite for å være sikker. Det er forskjellen på hvilepuls og 200 i puls..
Link to post
Share on other sites

:yesnod: har mistanke om at det er slik det er kalibrert nå, men vil vite for å være sikker. Det er forskjellen på hvilepuls og 200 i puls..

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du ikke har rørt den, står mest sannsynelig offset'en på null, og loddet måler dybden fra der svingeren står.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hvis en kalibrerer ekkoloddet slik at det skal vise nøyaktig dybde på vannet (sammenlignbart med kart), blir vel dybden også avhengig om en ligger i plan eller ikke?

<{POST_SNAPBACK}>

Om du gjør det "stuntet" på absolutt lavvann.. kan det hende du kommer i nærheten av det riktige.

Litt tungvindt da.... målet er vel ikke å sjekke om kartene stemmer ?

 

Det viktigste er vel å vite at det er vann under kjølen - eller båtens dypeste punkt.

 

Hvis man legger inn offset - slik at målepunktet ligger 50 cm lavere enn dette,

er man bortimot garantert å ikke grunnstøte - forutsatt at man følger med på loddet da....

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvor er egentlig Fanterenna (og Fantebukta som jeg også har sett nevnt tidligere)  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Fanterenne er sundet mellom Flatskjæra. Et par nm syd for Hankøsundet. Nydelig sted - men litt utsatt for SV vind (da blåser det rett gjennom).Også er det et skjær som bare er merket med + i kartet vest i sundet. Obs Obs!
Link to post
Share on other sites

Direkte sammenliknbar er vel en sannhet med modifikasjoner. Hvor ofte er tidevannet på kartnull?  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Det har du selvsagt rett i. Men det jeg forsøkte å si, og som du selvsagt forstod :wink: , er at ved å bruke vannlinjen som utgangspunkt skal en kunne sammenligne med dybder i kartene når en vurderer om en går over eller ikke. Og dybdene i norske kart (i motsetning til svenske) er jo relativt konservative - det skal mye til at det er så grunt som det står i kartet, med mindre det er målt feil, da.

 

Selv synes jeg det er bedre å vite hvor mye vann det er under båtens laveste punkt - det er tross alt det som betyr noe.

 

Og til de som kommenterer forskjellig dybde når båten er i plan eller ikke - jeg håper jo at de fleste ikke går i plan når det er så grunt at en trenger en finjustert dybdemåler for å finne ut om det er tilstrekkelig antall cm. til overs. :wink:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Og det er store forskjeller på 'Sjøkartnull' 'Normalnull 1954' og 'Middelvann'!

Meteorologiske Institutt har en forklaring av de forskjellige referansene her.

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og dybdene i norske kart (i motsetning til svenske) er jo relativt konservative - det skal mye til at det er så grunt som det står i kartet, med mindre det er målt feil, da.

OJ! Er det virkelig slik at det er ulike standarder i norske og svenske sjøkart? Det har jeg aldri tenkt på.

 

Og til de som kommenterer forskjellig dybde når båten er i plan eller ikke - jeg håper jo at de fleste ikke går i plan når det er så grunt at en trenger en finjustert dybdemåler for å finne ut om det er tilstrekkelig antall cm. til overs.  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Forstår ikke problemstillingen :wink:

Bilde

Litt liten plass til familien - men men..

Link to post
Share on other sites

Da fant jeg ut av hvordan ekkoloddet mitt er satt opp (det var det opprinnelige spørsmålet her). I instrumentet står det Offset 0 på dybde, dvs. at det måler fra der giveren er. Giveren står ca 10 cm over dypeste punkt på skroget.

 

Så er spørsmålet: hva er best? Å justere slik at ekkoloddet viser dybden under båtens dypeste punkt (dvs. propellen), ha det som i dag eller måle fra vannlinjen. Noen meninger?

Link to post
Share on other sites

Dypeste punkt helt klart

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Så er spørsmålet: hva er best? Å justere slik at ekkoloddet viser dybden under båtens dypeste punkt (dvs. propellen), ha det som i dag eller måle fra vannlinjen. Noen meninger?

<{POST_SNAPBACK}>

Dypeste punkt selvfølgelig, men ta kontrollmål på dybden, slik at du vet det viser riktig.

 

Jeg målte med tau med en stein i enden dybden ca. der giveren står, og trakk fra dyptgående.

Kalibrerte offset etter dette.

<{POST_SNAPBACK}>

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Dette må vel være knekkende likegyldig for en selv? Min dybdemåler er innstilt til å vise hvor mye vann det er fra overflaten til bunnen. Og om det da viser 2 meter, vet jeg at jeg har 1,2 meter under kjølen, båten stikker 80 cm. Det klarer jeg å regne ut i hodet uten kalkulator. Hadde jeg satt den til å vise dybde under kjølen (laveste punkt), hadde jeg fått vist 1,2 meter. Det ene er vel like greit som det andre?

 

Den eneste årsaken til å ha det slik jeg har det er når jeg ligger fortøyd på grunnt vann og noen roper: "Hvor mye vann er det her?" Da er det greit å oppgi aktuell vanndybde og ikke spørre ham om hvor dypt han stikker for så å regne ut hvor mye han har å gå på, - det får han klare selv! Oppgir jeg at jo da, jeg har 30cm under kjølen, hjelper det ikke ham med en helt annen båttype.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den eneste årsaken til å ha det slik jeg har det er når jeg ligger fortøyd på grunnt vann og noen roper: "Hvor mye vann er det her?" Da er det greit å oppgi aktuell vanndybde og ikke spørre ham om hvor dypt han stikker for så å regne ut hvor mye han har å gå på, - det får han klare selv! Oppgir jeg at jo da, jeg har 30cm under kjølen, hjelper det ikke ham med en helt annen båttype.

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Ergo, så er du en kløpper til å trekke fra 80cm, men legge til 80 cm, det er verre...... :lol::lol::lol:

Det viktigste er jo at en kalibrerer. :yesnod:

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Ergo, så er du en kløpper til å trekke fra 80cm, men legge til 80 cm, det er verre...... :lol:  :lol:  :lol:

Neida, det er så lett så, - først trekker jeg fra 80cm, og så legger jeg til 160cm! :lol::lol::lol: (bare en ikke ender opp med negative fortegn. Og over 80 er "fali det" :crazy: som Soland sa i Flåklypa GP)

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...