Jump to content

Francis lyskaster - Oppussing og radikal ombygging - Prosjekt


PolarLi

Recommended Posts

*sikler* Der har man leketøyet sitt  :clap:  Var ikke klar over forskjellig isolasjonskrav på anode og katode. Har alltid stusset på hvorfor forre leder som regel hadde så spinkel isolasjon på Xenon. Da lærte man noe nytt i dag og!

På 14" lyskasteren min hvor jeg har en likestrøms "hybrid" lampe på 850 watt har jeg brukt 40 kV høyspenningskabel både på positiv og negativ leder (bortsett fra et lite stykke ledning som krysser reflektor, den er uisolert)  Ingen overslag så langt :thumbsup:

Måtte jobbe noen uker med den store lyskastern for å få kjølingen rett. ikke for mye, ikke for lite. Det interessante er at den gamle messinglyskasteren er helt iskald under drift. Jeg fryktet at nettopp tenneren skulle bli varm, men det ser veldig bra ut. Men så skal det også sies at den høres ut som en støvsuger når den er påslått... Pæren ligger på akkurat 210-220 grader under drift, målt på "pinch" som oppgitt i spec.

Her er et bilde av temperatursensoren som jeg limte fast med keramisk sement:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

*sikler* Der har man leketøyet sitt  :clap:  Var ikke klar over forskjellig isolasjonskrav på anode og katode. Har alltid stusset på hvorfor forre leder som regel hadde så spinkel isolasjon på Xenon. Da lærte man noe nytt i dag og!

Det er alltid bra.:-) Rent teknisk kan man fint tenne lampa over forre pol istedet for den aktre men denne muligheten benyttes helt unntaksvis av produsentene av denne typen utstyr. 95% av leverandørene benytter negativ HV-tenning. Årsaken er større utfordringer med isolasjonen av tilbakelederen og det faktum at lengden ofte vil overstige 0,5 meter som gjerne er max anbefalt lengde på HV-leder fra tennerprodusentene. Ved kondensering i trommel vil man også få større utfordringer med overslag under tenning så det er ingen grunn til å eksponere utstyret for et slikt feilpotensiale.

 

Som du sier er sealing i lampe kritisk, det er denne som spesielt må beskyttes mot overvarme. Feiler i designen her vil resultere i en kortere levetid på utstyret. Overvarme er også uheldig med tanke på trykkoppbyggingen i lampa som kan bli for høy og resultere i eksplosjon.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet en ting om lampeksplosjon ja...

I utgangspunktet skulle jeg faktisk bruke en 350 watt UHP pære med bare 1 mm elektrodeavstand. Kjøpe en billig sak på Ebay for testing, og den gikk kort og godt i lufta med et sabla smell! Men var nok ikke overvarme i akkurat det tilfellet. Ny pære ble senere testet. Den virket fint, men den svidde av tenneren... Så jeg har lagt de planene på is for øyeblikket  :wink: 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Kjøpte ny reflektor. Den gamle var av glass, og med en helt annen utforming. Hvilken lyskaster har du? Og hvilken diameter er det på reflektor?

___________________________________

 

Og forresten, prosjektet er definitivt ikke dødt! Gjorde noen interessante tester før jul som jeg skal følge opp ganske snart :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg sa jeg skulle følge opp her, men jeg glemte av hele tråden. Jeg bygget om litt på lyskasteren etter jeg laget denne tråden.

 

Lang historie kort(ere): Jeg fjernet Philipspæren på 400 watt og 30000 lumen, å satte inn en UHP (Ultra High Performance) projektorpære på 350W. Hadde som nevnt over et lite uhell med en slik, men fant feilen, så prøvde igjen.

 

Denne pæren produserer "bare" 19000-20000 lumen, men har en langt mindre lysbue, faktisk bare 1 mm lang. Dermed blir det mer lys på mindre plass, som igjen kan fokuseres bedre i reflektoren, og gir ennå lengere rekkevidde. Før jeg monterte pæren, tok jeg bilde av lysbuen i pæren i gjennom doble nr 12 sveiseglass. Et enkelt nr 12 sveiseglass regnes som sikkert for å se på sola...

S0u9lx8.jpg

 

For å montere pæren, måtte jeg skjære den ut av den originale glassreflektoren, og støpe den fast i en hjemmelaget sokkel i messing. Testet et par forskjellige pærer for å finne den med best effekt:

R2ExkZo.jpg

FnprrrD.jpg

 

Inni selve lyskasteren behøvde jeg ikke forandre så mye:

UZvW9Xg.jpg

 

Men måtte bytte ballast og strømforsyning:

76bexlS.jpg

 

Utvendig ser den ut som før:

q447Png.jpg

 

Men ytelsen ble veldig mye bedre. Med philipspæren målte jeg 12,7 millioner candela med en luxmåler. Med denne pæren fikk jeg 55 millioner candela, og en teoretisk rekkevidde på 14,8 km :eek: Bildene under er tatt med samme lukkertid og innstilling på kamera:

Gammel pære:3t6AaMn.jpg

 

Ny pære:

Cq4zu8S.jpg

 

Greit opplyst 2,8 km unna:

eIqZ4Iy.jpg

 

 

 

Redigert av PolarLi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Napoli skrev 1 time siden:

Knis - og jeg trodde at jeg var nerd :giggle::giggle: Fantastisk utført arbeid! Har du målt luxen på dette oppsettet?

Hehe, en ære å være nerd! :thumbsup: Jepp, klokket inn 5110 lux på 104 meter på denne. Noe som er rimelig oppsiktsvekkende med bare 200 mm reflektor.

Men har faktisk klart hele 8100 lux med samme reflektor, men en annen, topphemmelig pære... Det utgjør 87 millioner candela :crazy:

MTnt820.jpg

Link to post
Share on other sites

Fantastisk :thumbsup:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

PolarLi skrev for 12 timer siden:

Hehe, en ære å være nerd! :thumbsup: Jepp, klokket inn 5110 lux på 104 meter på denne. Noe som er rimelig oppsiktsvekkende med bare 200 mm reflektor.

Men har faktisk klart hele 8100 lux med samme reflektor, men en annen, topphemmelig pære... Det utgjør 87 millioner candela :crazy:

MTnt820.jpg

Det er jo helt vanvittig :) for dem som lurer på hvor mye lys det er - så er en vanlig frontlykt på bil (nærlys) maksimalt 0.7 lux målt 25 meter foran lykten...

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Kjekk sak. Firmaet Skipsutstyr A/S har nylig spesialbygd en 3000 watt Xenon søkelyskaster som i disse dager monteres opp i Lysets by Svolvær for å lyse opp Svolværgeita etter at det i fjor ble gjort en del tester av div. ulike typer lysutrustning for å finne det mest egnede. Lysstyrken er 200 millioner candela og rekkevidden 14 kilometer v/1 lux.

 

https://www.lofotposten.no/svolvar/vagan/reiseliv/tester-lys-pa-svolvargeita/s/5-29-162511

 

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Denne her tråden fortjener å bli dradd fram i lyset igjen :thumbsup: :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Hei 

Interessant tråd. 

 

Har en Aldis lamp fra ww2 eller tiden etter... Som dessverre mangler reflektorer. De var i høyglanspolert stål, men de har noen forsynt seg av. 

Selve hus er i typ kobber messing.. Blende gardiner i alu. 

Har ikke fått målt dia på disse, men utfra tråden her, er det mulig å få laget reflektorer uten at det koster skjorta. 

Ser tranberg søkelys kastere sine reflektorer kanskje kunne passet inn. 

 

Noen tips her inne kanskje? 

Gammel tråd, håper den fortsatt leses 

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, Oggioffshor said:

Hei 

Interessant tråd. 

 

Har en Aldis lamp fra ww2 eller tiden etter... Som dessverre mangler reflektorer. De var i høyglanspolert stål, men de har noen forsynt seg av. 

Selve hus er i typ kobber messing.. Blende gardiner i alu. 

Har ikke fått målt dia på disse, men utfra tråden her, er det mulig å få laget reflektorer uten at det koster skjorta. 

Ser tranberg søkelys kastere sine reflektorer kanskje kunne passet inn. 

 

Noen tips her inne kanskje? 

Gammel tråd, håper den fortsatt leses 

Bilder som eksempel 

images (1).jpeg

images.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...