Jump to content

Francis lyskaster - Oppussing og radikal ombygging - Prosjekt


PolarLi

Recommended Posts

Hei folkens!
Nå som vi går den mørke tiden i møte, så kan jeg dele med dere et lite høstprosjekt med maritimt preg, som kanskje "lyser litt opp" - MERK: Dette er kanskje mest for de spesielt interesserte :giggle:

For snart ett år siden 'kokte' jeg i sammen et unikt 'monsterlys' på 70.000 lumen i en 55 liters kasserolle (...) med uhyggelig lang rekkevidde. Dette ga mersmak og jeg ønsket en stilendring fra det nærmest småvulgære superlyset, til en klassisk skjønnhet, men som hadde det råeste av innmat. Så i sommer kjøpte jeg en gammel 8" Francis messing lyskaster fra 1955. Lyskasteren befant seg på Østlandet, og har i sin tid tid stått på båten Vestfjordbussen, Oslo, senere Helgin, Mjøsa.

Lyskasteren var opprinnelig utstyrt med en 150 watt glødelampe og 2400 lumen på en god dag. Har nå bygget den om til 400 watt kortbue lampe med 30.000 lumen.
Lyskasteren slik den er nå har en effektiv rekkevidde på minst 6500 meter (muligens mer, venter på måleutstyr i skrivende stund) Men utifra egne observasjoner og data fra noen produsenter, så ligger denne veldig nært eller matcher 1000 watt Xenon skipslyskastere i 100.000,- kroners klassen, så med andre ord er ikke dette en hvilken som helst borddekorasjon :crazy:

Lyskaster var komplett og uten bulker da jeg fikk den, men den hadde uheldigvis blitt sandblåst i sin tid, noe som krevde mye sliping før jeg kunne polere den. All gammel innmat måtte selvfølgelig ut. Ellers måtte jeg lage og installere fester for ny reflektor, tenner og pære. Måtte også kutte hull for kjølevifte og lage en viftegrill i messing med filter. Videre boret jeg hull i frontglasset og laget en egendesignet kjøler for pæren. Pluss en del andre små modifikasjoner.

Av innmat fikk jeg laget etter mål en 200 mm elektroformet parabolsk reflektor i nikkel, med vakuumavsatt aluminium med kvarts beskyttelse.
Pæren er en 400 watt kortbue metallhalogen lampe på 30.000 lumen.
Ballast er elektronisk og kan drive pærer opp til 850 watt. -Kjekt å ha i tilfelle jeg ønsker mer lys :lipseal:
Kaldstart tenner på 4 kV
Frontglass er av 3 mm borosilikat. Opprinnelig laget for 3D printere
Trekasse under er hobbyplate I furu belagt med Mahogny Sapele finér. Beiset, og lakket med 8 strøk lakk, så våtslipt og polert. Kassen inneholder både ballast samt egen 12 volt strømforsyning for kjølevifter.

Her ble det kanskje enkelte rare beskrivelser for mange, men bare spør hvis dere lurer på noe, så skal jeg prøve å forklare.

 

Utgangspunktet:

6xEgGFb.jpg

 

acIhVPO.jpg

 

6ZaielO.jpg

 

Mye pussing måtte til for å fjerne sårene etter sandblåsingen:

eTpbsU5.jpg

 

Men det ordner seg:

7RxJPSO.jpg

 

Feste for reflektor sages ut i 4mm aluminium med stikksag og files til. Messingstykkene loddes fast i lyskasteren.

sJUDpPi.jpg

 

Og ny reflektor er litt blankere enn den gamle :giggle:

okTaLYS.jpg

 

Viftegrill må lages i messing. Rustfritt støvfilter, bronsje nett for riktig utseende:

qK6Ile3.jpg

 

4OxLj2B.jpg

 

Så polering:

u03ZIqx.jpg

 

Det må bores hull i glass for utblås:

0QXa83s.jpg

 

Egendesignet pærekjøler lages:

FrFLv0x.jpg

 

4UsQNxI.jpg

 

Trekasse:

gmcb3JL.jpg

 

Etter pussing og sparkling:

NnFhBmY.jpg

 

Finér limes på med strykejernet:

7ZqnVte.jpg

 

Kutter ut hull i bakplate for strøminntak, bryter og vifte:

bcj22o7.jpg

 

Elektronikken installeres i trekassen under lyset:

Muo1V9S.jpg

 

dGCUtug.jpg

 

Og i selve lyset. Her ser vi også kjøleviften nederst, og tenneren oppe. Pæren er montert på en fjærbelastet plate med tre justeringsskruer som gir meg helt presis sentering i brennpunktet.

QFmJ3wu.jpg

 

Og til slutt ender vi opp med dette:

 

iFUTogm.jpg

 

V96gtBp.jpg

 

r0lEjiW.jpg

 

D5AgCg2.jpg

 

Enn lys da? Joda, det lyser både her og der :yesnod:

 

Q8BWs95.jpg

 

3t6AaMn.jpg

 

 

Litt lenger lukkertid avslører mer lys...

 

uyRmNCJ.jpg

 

gcydwRz.jpg

Redigert av PolarLi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantastisk

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Knallflott jobb,har nok gått noen timer på det der ja men for et resultat :thumbsup: og de bildene også :cool: Storligen imponert :cheers_wine:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Du skriver innledningsvis at dette kanskje er en tråd for spesielt interesserte. Vel, da tror jeg nok det er mange spesielt interesserte her på forumet, mange som digger diy-tråder her   :yesnod:

 

Imponerende hvordan du har klart å beholde den elegante klassiske stilen, og samtidig benytte ekstrem moderne effekt! Har også veldig sans for den utrolige detaljfinishen du har fått fram. Stå på videre, og vis oss gjerne flere prosjekter ala dette.

 

En ting til. Det er imponerende hvordan du har valgt materialer til dette. Du nevner borosilikatglass, bronsenetting og spesialprodusert reflektor. Hvor i all verden har du fått tak i alle disse tingene?

 

Og et spørsmål til slutt; kortbue metallhalogenlampe, hva er det? Du fremviser en detaljkunnskap som er noe over middels her. Er dette innenfor bransjen du jobber i?

Link to post
Share on other sites

Nå vil jeg og ha en slik.. :) det er det fineste jeg har sett på lenge! Tenk og kunne våkne opp hver morgen og glede seg hele dagen til det blir mørkt..:) finner ikke ord altså.. Hadde kommet til å hatt den på hedersplass i stuen :) tror jeg ble litt forelsket nå.. I lampen altså :)

Redigert av boble65 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Morro det falt i smak her! Jeg la denne ut under off-topic først, men ser at noen har flyttet den hit, og det setter jeg pris på. Den har utvilsomt maritimt preg som sagt, og sågar historie på norsk båt, men nå trives den nok best på land :yesnod:

 

 Du nevner borosilikatglass, bronsenetting og spesialprodusert reflektor. Hvor i all verden har du fått tak i alle disse tingene?

 

Og et spørsmål til slutt; kortbue metallhalogenlampe, hva er det? Du fremviser en detaljkunnskap som er noe over middels her. Er dette innenfor bransjen du jobber i?

Vel, det finnes en butikk for det meste når man leter i utlandet, også bronse og andre metallnett i alle utførelser, og butikken heter selvfølgelig themeshcompany.com :wink:

 

Borosilikatglasset var egentlig laget for 3D printere. Har ikke satt meg inn i akkurat det. Søkte bare på runde glasskiver på Aliexpress, og denne passet perfekt, så ren flaks. $20 til Kina, og 2 uker senere lå den i postkassen.

Reflektorer har jeg handlet hos et firma som heter Phoenix Electroformed i USA. Finnes flere firmaer der borte, og også i Europa som produserer slike. Denne typen elektroformede reflektorer holder svært høy kvalitet og er ekstremt presise, noe som er helt nødvendig for å få den lange rekkevidden på lyset.

...Og det fører meg over på det andre spørsmålet. Metallhalogen er kort forklart en lysbue pære, samme prinsipp som en "xenon pære" i biler. Denne pæren inneholder som navnet tilsier metall halogener (vet ikke så mye mer enn det) men også en pen slump kvikksølv noe som også gjør at pæren produserer store mengder UV stråling. Faktisk så mye at lyskasteren produserer sin egen Ozongass (ja, du kan faktisk lukte det...) Når det gjelder betegnelsen kortbue, begynner det å bli teknisk her... Men der ligger også den andre "hemmeligheten" til den lange rekkevidden. Kortbue betyr ganske enkelt veldig kort avstand mellom de to elektrodene i lampen. I denne pæren er avstanden kun 3 mm. Når du så har en 400 watts lysbue som bare er 3 mm lang, får du ekstremt høy lysintensitet, som forøvrig ikke må forveksles med lumens som faktisk ikke har "noe" å si for rekkevidde. Ok, jeg tror jeg stopper der før vi havner helt i nerdeland :giggle:  men jeg kan gjerne fortsette hvis du vil?

Og nei, jobber ikke med noe av dette. Alt selvlært. For 1.5 år siden viste jeg det samme om dette som du vet om dette. Men man finner ut det meste på nett, og hovedsakelig på et forum som heter candlepower forums, hvor jeg har 2 prosjekttråder med mer detaljer, både på dette lyset og det andre "monsterlyset" som du kan se en smakebit på her:


 

 

Nå vil jeg og ha en slik.. :) det er det fineste jeg har sett på lenge! Tenk og kunne våkne opp hver morgen og glede seg hele dagen til det blir mørkt..:) finner ikke ord altså.. Hadde kommet til å hatt den på hedersplass i stuen :) tror jeg ble litt forelsket nå.. I lampen altså :)

Takker! Og problemstillingen løser seg selv her nordpå. Snart er det mørkt hele dagen. Eller det vil si, det var mørkt :giggle:

 

Fantastisk! Rett og slett.

Om jeg får sette en merknad på en liten detalj: sporet i skruehodene, som fester foten til trekassen, vender ikke lik vei. :)
Utover det, nydelig!

... Var jeg pirkete nå?....

Haha, neida :giggle: Jeg tipper du så at jeg linjet opp skruehodene på vifta... Jaja, sånn går no dagan. :lol:

Redigert av PolarLi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo en særdeles bra jobb du har gjort vedrørende oppussingen her. Fantastisk fin ble den.!

 

Når det gjelder det rent lystekniske så er nok disse forventningene i overkant optimistiske. En Xenon 1000W skipslyskaster benytter i all hovedsak 14" reflektorer hos de fleste produsentene (356mm) mens din er vesentlig mindre og følgelig har en mye mindre lysåpning som er et veldig viktig moment opp mot avgitt lysytelse. Xenonlampe 1000W typisk HS eller HSC har et elektrodegap på 3,6mm mens en HMI 400W lampe (SE) typisk ligger på 6mm. Hele sammensetningen medfører at det ikke er mulig å fokusere ned lysstrålen fra HMI lampen ned til samme spredevinkel som en Xenonlampe og dermed vil lyskasteren få en kortere rekkevidde enn en tilsvarende modell med Xenonlampe i samme effektområde. Typisk vil man oppnå en min. spredevinkel på 1-1,5 grader for strålen fra Xenonlampen mens HMI kortbuelampen kan fokuseres ned til min ca. 3-4 grader fra samme reflektor.

 

Om du ser litt på lysdataene fra Colorlight som lager tilsvarende skipslyskastere med litt større reflektor enn den du bruker og 400W HMI lamper oppgir de ca. 2 km rekkevidde v/1 lux for en single head enhet og 3 km for en dual head enhet:

 

http://www.colorlight.com/images/PDF/brochure%20cl25-models.pdf

 

Jeg har bygd enheter opp til 4 kW med metallhalogenlamper, i hovedsak med effekter på 1,2 og 2,5kW men da for skipsbruk og fullt utstyrt med fjernstyringssystemer (pan/tilt), elektrisk fokussystem, kjølesystemer, anti kondenseringssystemer og det som ellers er påkrevd for slike installasjoner som skal vare i mange år under tøffe værforhold.  Disse har større reflektorer (ca. 60 cm. for 4kW utførelsen) for å oppnå ønsket lysdistribusjon. Spisseffekten er mindre interessant mens evnen til å gi et bredt dekningsområde uten å få det karakteristiske mørke hullet på et tidlig stadium ved fokus til bredere spredevinkel er viktigere. Men vi brukte høyspennings tennsystemer slik at varm gjentenning var mulig, noe som er viktig på en skipslyskaster. 

 

Bakdelen med metallhalogen er oppvarmingstida på kald lampe, noe som ofte er kritisk for en skipslyskaster. Denne kan ligge helt opp til et minutt for man har oppnådd full lysttelse. 2,5kW lampene er de desidert kvikkeste, en slik søkelyskaster tenner med samme lysytelse som en 2kW halogen søkelyskaster og har oppnådd maksimal lysytelse innenfor ca. 25 sekunder. Dog velger de fleste rederier Xenon til skipsbruk da disse tenner med full lysytelse uten noen forsinkelse. Og med elektroniske likerettere har vekta også kommet langt ned på en slik installasjon. En likeretter til en stor skipslyskaster veier fort 150 kilo så dette er tungt og plasskrevende utstyr. De elektroniske ballastene til HMI lampene er vesentlig lettere til samme lampeeffekt som Xenon.

 

Ellers må du være obs på at om du vurderer HV-tennsystem må kablene skilles klart og ikke buntes sammen. En god regel er å holde min. 3 cm. til metalldeler eller øvrige komponenter. Isolatorer og anti kondenseringsutstyr er svært viktige komponenter på alle armaturer med HV-komponenter der disse skal stå montert permanent i uteomgivelser.

 

Optiforms lager også veldig gode reflektorer det er i hovedsak de to som benyttes som leverandører av RH-reflektorer fra USA.

  

 

Lyskasteren var opprinnelig utstyrt med en 150 watt glødelampe og 2400 lumen på en god dag. Har nå bygget den om til 400 watt kortbue lampe med 30.000 lumen.
Lyskasteren slik den er nå har en effektiv rekkevidde på minst 6500 meter (muligens mer, venter på måleutstyr i skrivende stund) Men utifra egne observasjoner og data fra noen produsenter, så ligger denne veldig nært eller matcher 1000 watt Xenon skipslyskastere i 100.000,- kroners klassen, så med andre ord er ikke dette en hvilken som helst borddekorasjon :crazy:

Link to post
Share on other sites

Morro det falt i smak her! Jeg la denne ut under off-topic først, men ser at noen har flyttet den hit, og det setter jeg pris på. Den har utvilsomt maritimt preg som sagt, og sågar historie på norsk båt, men nå trives den nok best på land :yesnod:

Det var "min feil" at den ble flyttet hit. I "Off topic" vil hele tråden forsvinne om der ikke jevnlig kommer nye svar og det kan vi ikke la skje med en så fin tråd :cool:

 

Selv om dette på ingen måte er et regelbrudd, bruk "Rapportèr regelbrudd" for å tipse moderator om slike ting :thumbsup:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Herlig, takk for at du deler bilde og beskrivelse. Jeg er ute etter noe som kan lyse opp en fjellvegg 4 km unna. Ser at det er mulig, men likevel ganske uoppnåelig. Spesielt med finishen du leverer.

 

Det er langt fra umulig. Men du må ha relativt kraftig utstyr. Så dette dreier seg om hvor mye penger du vil legge i prosjektet.

 

Det enkleste og definitivt rimeligte er å kjøpe en kinesisk Xenon skytracker på min. 2kW om ikke driftssikkerhet, tilgang på reservedeler eller kvalitet teller særlig mye. Det fungerer mer enn godt nok til hobbybasis. Disse har vanligvis speilglassreflektorer i området 30 cm. diameter og tilskrekkelig god viftekjøling. En 2kW variant vil fint oppfylle dine kriterier, iallefall de variantene jeg har utført lysmålinger på i de tilfellene vi har kjørt sammenlikningstester opp mot dyrere utstyr med høyere optisk kvalitet og bedre lampestyringssystemer.

 

Ser der ligger f.eks. en til salgs her: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=41112205

Link to post
Share on other sites

Først takk til alle sammen!

 

Det er jo en særdeles bra jobb du har gjort vedrørende oppussingen her. Fantastisk fin ble den.!

 

Når det gjelder det rent lystekniske så er nok disse forventningene i overkant optimistiske. En Xenon 1000W skipslyskaster benytter i all hovedsak 14" reflektorer hos de fleste produsentene (356mm) mens din er vesentlig mindre og følgelig har en mye mindre lysåpning som er et veldig viktig moment opp mot avgitt lysytelse. Xenonlampe 1000W typisk HS eller HSC har et elektrodegap på 3,6mm mens en HMI 400W lampe (SE) typisk ligger på 6mm. Hele sammensetningen medfører at det ikke er mulig å fokusere ned lysstrålen fra HMI lampen ned til samme spredevinkel som en Xenonlampe og dermed vil lyskasteren få en kortere rekkevidde enn en tilsvarende modell med Xenonlampe i samme effektområde. Typisk vil man oppnå en min. spredevinkel på 1-1,5 grader for strålen fra Xenonlampen mens HMI kortbuelampen kan fokuseres ned til min ca. 3-4 grader fra samme reflektor.

 

Om du ser litt på lysdataene fra Colorlight som lager tilsvarende skipslyskastere med litt større reflektor enn den du bruker og 400W HMI lamper oppgir de ca. 2 km rekkevidde v/1 lux for en single head enhet og 3 km for en dual head enhet:

 

http://www.colorlight.com/images/PDF/brochure%20cl25-models.pdf

 

Jeg har bygd enheter opp til 4 kW med metallhalogenlamper, i hovedsak med effekter på 1,2 og 2,5kW men da for skipsbruk og fullt utstyrt med fjernstyringssystemer (pan/tilt), elektrisk fokussystem, kjølesystemer, anti kondenseringssystemer og det som ellers er påkrevd for slike installasjoner som skal vare i mange år under tøffe værforhold.  Disse har større reflektorer (ca. 60 cm. for 4kW utførelsen) for å oppnå ønsket lysdistribusjon. Spisseffekten er mindre interessant mens evnen til å gi et bredt dekningsområde uten å få det karakteristiske mørke hullet på et tidlig stadium ved fokus til bredere spredevinkel er viktigere. Men vi brukte høyspennings tennsystemer slik at varm gjentenning var mulig, noe som er viktig på en skipslyskaster. 

 

Bakdelen med metallhalogen er oppvarmingstida på kald lampe, noe som ofte er kritisk for en skipslyskaster. Denne kan ligge helt opp til et minutt for man har oppnådd full lysttelse. 2,5kW lampene er de desidert kvikkeste, en slik søkelyskaster tenner med samme lysytelse som en 2kW halogen søkelyskaster og har oppnådd maksimal lysytelse innenfor ca. 25 sekunder. Dog velger de fleste rederier Xenon til skipsbruk da disse tenner med full lysytelse uten noen forsinkelse. Og med elektroniske likerettere har vekta også kommet langt ned på en slik installasjon. En likeretter til en stor skipslyskaster veier fort 150 kilo så dette er tungt og plasskrevende utstyr. De elektroniske ballastene til HMI lampene er vesentlig lettere til samme lampeeffekt som Xenon.

 

Ellers må du være obs på at om du vurderer HV-tennsystem må kablene skilles klart og ikke buntes sammen. En god regel er å holde min. 3 cm. til metalldeler eller øvrige komponenter. Isolatorer og anti kondenseringsutstyr er svært viktige komponenter på alle armaturer med HV-komponenter der disse skal stå montert permanent i uteomgivelser.

 

Optiforms lager også veldig gode reflektorer det er i hovedsak de to som benyttes som leverandører av RH-reflektorer fra USA.

 

Utrolig morsomt å få tilbakemelding fra en fagmann! Skulle gjerne ha vært å rotet på lageret ditt :pray:

Og 60 cm 4000 watt HMI er jo helt enormt! Hvis du har en sånn reflektor til overs, så kjøper jeg (billig :wink: )  Xenon er selvfølgelig det man sikler mest på, for den rette "sjokkeffekten" men som du sier, noen ulemper med vekten, høye strømstyrker og høye spenninger, for å ikke snakke om prisen...
Jeg kjenner også godt til Optiforms. Har vært i kontakt med de et par ganger, men prismessig ligger de langt over det jeg får fra Phoenix.

Når det gjelder det lystekniske på mitt lys, så valgte jeg bevist en kaldstart løsning for å kunne presse det hele inn på så lite plass som mulig. Videre er det ikke noen vanlig HMI pære her, men en MSR SA pære med 3 mm elektrodegap, og 30.000 lumen, som gir en høyere gjennomsnitts lysintensitet enn 1000 watt xenon med 3.6 mm elektrodeavstand. Nå er det selvfølgelig noen ulemper med denne pæren som nettopp lang oppvarmingstid, tåler ikke varm start, samt kortere levetid og mye UV stråling.

Videre har jeg brukt en aluminiums belagt reflektor med reflektivitet på over 90% kontra det mer robuste Rhodium belegget som brukes i skipslyskastere med 75-80% reflektivitet. (Vet det finnes "enhanced" Rhodium som er bedre, men vet ikke i hvilken grad dette blir brukt) Videre har min reflektor en langt mindre vertex åpning som gir mindre lystap, samt en langt kortere brennvidde, noe som også gir mindre lystap. Kort brennvidde skaper en veldig intens "hot spot" i lyskjeglen. Ulempen er mer spillys som gir mer egenblending, og er derfor ikke egnet for skipsbruk.

Når det gjelder de datene på rekkevidde, så henter jeg følgende fra Francis selv.
http://www.francis.co.uk/_includes/docs/pdf/datasheets/__FX380_1kw.pdf  En 380 med 1000 watt xenon med en oppgitt 1 lux rekkevidde på 6700 meter. Jeg kom fram til mitt tall ved å sette lyskasteren i en fjellside 6500 meter unna. Det skal også nevnes det ikke var optimale forhold med 81% luftfuktighet. Når jeg går litt til side for lyset ser jeg dette med bart øye:

 

bilde

 

Så er spørsmålet, er det 1 lux jeg ser her? Vel, det skal jeg ærlig talt ikke si sikkert, men jeg behøvde slett ikke å stå i mørket å myse en halvtime før jeg så det. Det var godt synlig til tross for at alt av utelys rundt meg var påslått. Selvfølgelig blir det vanskelig å gjennskape en visuell observasjon på så lange avstander i mørket med et kamera. Hvor godt du ser det vil jo avhenge av lysstyrken på skjermen du ser på... Hvor godt vi ser i mørket varierer også en del, og derfor så skrev jeg anslaget mitt med et lite forbehold "veldig nært" 1000 watt xenon :wink:
Når jeg får luxmåleren så skal jeg oppdatere her. Helt nøyaktig blir det selvfølgelig ikke, men bedre enn ingenting.

På dette bildet dro jeg opp lysstyrken slik at de som ikke er lokalkjent ser det litt bedre:

 

bilde

 

Herlig, takk for at du deler bilde og beskrivelse. Jeg er ute etter noe som kan lyse opp en fjellvegg 4 km unna. Ser at det er mulig, men likevel ganske uoppnåelig. Spesielt med finishen du leverer.

 

Spørs hvor mye penger du har ;) Som Illuminator sier, en skytracker fra kina vil nok være det enkleste og antagelig det billigste. Du kan jo også ta en titt på den andre lyskasteren jeg har. Den er mer slik så ungdommen lika :lol:

Redigert av PolarLi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bilde

 

bilde

Xenon er litt mer komplisert med også litt finere å arbeide med da pærene kan styres mer presist i reflektor enn metallhalogenlampene. Følgelig kan de spesielle spisseffektene som man av og til vil ha mht. peak-rekkevidde bedre utnyttes. Utfordringen for disse kortbuelampene er spesielt kjølingen da Xenonlampene ikke må overstige ca. 230 grader på aktre innfesting. Noe som gjør det nødvendig med gode kjølesystemer. Og på en slik enhet er det i minst mulig grad ønskelig å ta inn saltholdig uteluft da dette over tid påvirker komponentene negativt. Samtidig må enheten ha mulighet for en viss grad av pusting da trommel ellers vil ekspandere på grunn av den store temperaturøkningen under drift.

 

Bildet viser en typisk slik enhet (1000W Xenon med RH-reflektor) der det benyttes spider for sentrering av lampa i reflektor. Den forre lederen har ikke krav til tilsvarende HV-isolering som aktre lampepol da HV-tenning kun foregår over aktre pol. Denne har en svært kort leder mellom tennerens avgang og lampepolen for å begrense spenningsfall samt fare for overslag mot eventuelle andre komponenter. God isolering er også sentralt.

 

Man benytter en ordinær tilbakeleder for positiv pol. Heating rod er plassert slik at den både holder frontglass samt reflektor dugg og kondensfri og er termostatstyrt fra en thermostat som oftest er plassert nært tenneren da det er denne samt HV-kablene varmeformålet primært skal serve. Tørr og kondensfri reflektor er viktig for levetiden til denne. Den forkortes ved fuktdannelse.

 

Andre sentrale ting i konstruksjonen er at vifta kun sirkulerer internluft pga. korrosjonsfaren ved å ta inn saltholdig uteluft. Lufta henter den i bunn av lyskastertrommel der den er kaldest og ledes direkte på aktre lampepol og videre gjennom reflektor og returneres. Tenner er også plassert i aktre "kammer" av lyskaster, skilt fra lampedelen ved et "skott" som gjør at varmen mot denne komponenten og øvrig elektronikk/styring reduseres betydelig. Tenner er forøvrig også plassert i bunnen av trommelen der det er kaldest ettersom høy temperatur påvirker varighet av eventuelle elektronikkomponenter som styringssystemet gjerne består av.

 

Alle disse tingene er svært viktig for å få en maksimal levetid på komponentene der utstyret gjerne benyttes til døgnkontinuerlig drift. Varmebortleding kan ikke undervurderes for Xenon søkelys og er helt sentral i konstruksjonen. Det samme gjelder også søkelys med HMI lamper som benytter tilsvarende kjølearrangementer for å holde temperaturene under kontroll under kontinuerlig drift. Ulike produsenter har sine ulike løsninger for å oppfylle disse kriteriene.

 

Strølys begrenses gjennom tilførselen av den nedre ringen som omslutter forre del av Xenonkolben. Den er montert slik at den dekker så langt ned på lampa som mulig uten at den forhindrer lysdistribusjon mot reflektorens forreste del og fungerer meget effektivt.

Redigert av Illuminator (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...