Jump to content

Bygger jolle til selvlensende.

jolleali

Recommended Posts

Hei båtfolka :smiley:

Har for to år siden pusset opp den gamle jolla min:

bilde

Slik den så ut ett år senere:

bilde

Litt forskjell? Bruke båten førsteåret med en gammel 9.9 Johnson/Evinrude 1979mod. Var ikke mye futt med tanke på farta men hadde 15 knop på

en god dag. Mått forsterke akterspeilet med en to braketter da vi ombygde til langstammet motorer. På første båtdag knakk akterspeilet nesten av

båten, så ble stivere braketter som ettervert faktisk tålte større motor.

Hadde slik gulv i båten:

bilde

Foran i nedre gulv hadde jeg en luke, slik jeg kunne øse vann ut av båten etter regn. Gråtonen begynte etter tiden også å bli grønnaktig samme

året :thumbsdown: . Skjedde også ved båten til faren min og garasjeveggen.

Etter sesongen 2014 ville jeg ha mer effekt på båten, da ble det en 25hk tohatsu. Og gråtonen ville jeg ikke ha lenger heller, så slipte ned allt grått og

beiset og klarlakket. Så finere ut og holdt godt gjennom sesong 2015. :rolleyes: Passet også båten mere med beis treverk. 

bilde

Slik så hele båten ut:

bilde

Ligger ikke så dypt i vannet? Bare altfor dypt bak. regnet det en dag var båten nærme på å gå under. Engang måtte jeg dra båten forsiktig mot

meg, ellers hadde båten sunket da jeg skulle øse. Men nok var det ikke med det.

Denne Augusten var ikke en av de gode akkurat, regn ble det mye, måtte øse hver 24 timer. Og verre måtte jeg øse i løpet av under 16 timer. Det ble

alt for knapt. Vurderte å selge båten og helle kjøpe selvlensende etter denne opplevelsen:

bilde

:clap: Takket jeg hadde grunt båtplass dro jeg båten rett opp mot land så langt jeg klarte dagen før, var vel det beste valget. Båten ble reddet med hjelp

av to andre. Jeg tok badeturen og løftet hekken så høyt jeg kunne men de andre skuffet ut mest mulig vann på minst tid. Måtte holde strake 5 minutt oppe

til båten kunne svømte igjen. Motoren ble ikke skadet heldigvis. Men batteriet. Bensintanken tok jeg med hjem for flaks skyld. Rart den andre jolla ikke sank? Øste han sin

også.

Par dager etter regnet ga seg, fikk jeg bensintanken på plass og skulle starte motoren (snorstart). Pleide under alle forhold å kaldstarte på andre draget. Men den starta ikke.

Viste seg raskt etter jeg åpnet motorlokket at det gikk saltvann i forgasseren :thumbsdown: . Renset gasseren og tømte alle bensinslanger fra tanken til motor. Monterte alt på plass,

sprøytet bensin i innsuget og, motoren startet :thumbsup::pray: . Ble masse kvit røyk da det sikkert var litt vann igjen. Men kjørte uten problemer videre året. Har i tillegg oppdaget et

lite hull der det var før hull på båten.

Etter denne episoden fikk jeg god nok lærepenge, og vet at dette ikke må skje igjen. Så nå har vi bestemt oss for å ombygge båten til selvlensende. Ikke med lenspumpe da

"alle" kan gjøre dette. Vi holder på å legge høyere gult (5 cm over vannkant).

Strukturen:

bilde

En viss type skumplater som brukes til hus. Stabile greier dette.

bilde

Tar sin tid, alt skal være rett og noe må rettes og erstattes.

bilde

Mangler endel plater fortsatt, til slutt legges det 1x1m plater på flat til gulvet. Glassfiber til sist for alt må være tett.

Oppdaterer i tide...

Hei Ask :)

Takk for rask svar. Har forresten glemt å skrive at vi skal bygge rekka (bordvegg) høyere. Vi tenker rundt 10-15cm, da det er samme høyde som vi hever gulvet. Denne skumplater vi bruker veier nesten ingenting, lignete isoporaktig.

Tyngdepunket blir litt høyere ja, Men båten er meget stabil vektet fra før, så kanskje det ikke utgjør så mye. Takk for tipset såfall.

• 7 måneder senere...

Lenge siden det har blitt oppdatert nå, men har bygd gulvet teknisk ferdig nå. Tok båten ned til vannet og lot den svømme, og som jeg håpet på har ikke saltvann rennt inn i båten. Og står jeg i båten rett ved lensehullet kommer det ikke vann inn engang, da er det fortsatt 2-3cm før vannet rekker inn. Hellte litt vann i båten også, og det rant fint ut igjen :) . Angående tyngdepunktet, har ikke lugget merke til noe forskjell enda for har ikke kjørt båten enda. Fra midten av båten og bakover har vi lagt veggen høyere. Bilder kommer straks

• 3 måneder senere...

Batteri har fått plassering foran i baugen, for å få mest av vekt foran for at båten ikke hopper unødvendig.

bilde

Endret det gamle cockpiten om slik at rattet fikk bedre vinkel.

bilde

Nesten ferdig bare lokk til bensintankrommet foran cockpit igjen og fenderlist:

bilde

Båten på vannet:

bilde

Topphastigheten ble 22 knop. Håpet det skulle bli noe med 30. Har hatt litt tanker å sette 50hk på men det blir bare for "heavy". Kjøre og svømmeegenskapene til båten ble ikke noe verre da gulvet ble høyere og tyngdepunktet.

Selvlensende funker meget bra, har aldri trengt å øse i år. Veldig greit. Har ikke vært antydning til lekkasje inn i gulvkammeret. Sjekket når jeg limte inn ekkolodsensor.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...