Jump to content

Lader Pronautic 1260 C3 løser ut automatsikring, hva er galt ?


Trophy

Recommended Posts

Lader 3 batteribanker. Koblet fra et dårlig batteri for 14 dager siden. Den ene ladekabel fra lader var koblet til dette batteriet. Dette batteriet var også sammenkoblet med et annet batteri via hovedbryter.

Oppdaget igår at hovedstrømbryterne hadde stått på i ei uke, så slo på lader og slo av hovedbrytere når eg gikk. Idag oppdaget eg at automatsikring hadde slått seg ut og slo den på igjen og da gikk sikringen på strømstolpen på brygga  :thumbsdown:  :sweat:  Koblet til det dårlige batteriet og prøvde på nytt og sikringen slo ut på nytt. Startet generatoren og tok 230v derfra og da virket det... etter en stund når batteriene var ladet til over 13v så svitsjet eg over på lanstrøm igjen og det virket det også, men etter en stund oppdaget eg at sikringen hadde slått seg ut igjen Fa.. Synes det luktet litt rart.

Startet generator igjen og etter noen sekunder hørte eg et par smell fra batterirommet :lipseal: . Sjekket og  det luktet litt brent og dekselet på lader over 230v tilkoblingen var litt varm.

Har lader gått til helvete pga at ene batteribanken ikke var tilkoblet eller noe annet ??? Bare å kaste eller reparere ?

 

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hei Trophy, har hatt problemer med to 'ProMariner' 12/40 ladere tidligere. Var heldigvis rett innenfor garanti og fikk de returnert. 

Den ene blåste kondensatorene på likeretterdelen med et smell, som din mulig har gjort, den andre sluttet å regulere og ga konstant 16v på utgangene.  

Vanskelig å si noe konkret uten målinger, men du kan nok gå ut fra laderen har en defekt.  Vi får håpe den er innen garanti.

 

Vi byttet til Victron Phoenix 12/50 til forbruksbanken og en liten 7A Ctek på startbatteriet, ligger svært sjelden på landstrøm, men vil ha noe som bare virker når det plugges i på tur.

Alle parametre på Victron Phoenix kan programmeres til det som er riktig/best for batteribank og batteritype, og er svært fornøyd med den.

Link to post
Share on other sites

Siste "halvbroren" til PN C i Europa ble solgt for ca 5 år siden.

Salget på kontinentet varte i hele to år før man skjønte at den ikke har noe framtid.

ProMariner i USA har også sluttet med salget der for en god stund siden allerede,
men de måtte jo kvitte seg først med et stort lager.

Pro Mariner og Pro Nautic er forresten helt forskjellige produktgrupper.

 

Her ble jeg i grunn ikke fristet å si noe om dette amerikanske produkt,

men fordi Kaffelars nevner kondensatorer på "likeretteren".

 

Jeg skrev dette ved flere anledninger allerede, men gjentar det gjerne "hundrenittiogenhalvganger" til.

Akkurat den skade er fint synlig siden kondensatorene pleier å være oppblåst og har sprengte deksel på toppen.
Er dette tilfellet da er det et tegn som forklarer "med 105% sikkerhet" at det fantes overspenning på AC-inngangen.
 

Grunn for det er enkelt at disse kondensatorer er stabile nok for å overleve laderens levetid med sikkert 300%.
Laderne selv er gjerne beregnet for å tåle enten 265, 275, eller noen modeller opp til 300VAC.
I så fall trenger du normalt ikke å sende laderen til noe reklamasjonsbehandling, så mye er sikker.

Vanlige utøser for slike skader er ustabil nettstrøm, lynnedslag,

og i de fleste av "alle" slike tilfellene feil bruk av aggregat.
 

Aggregat skal brukes med omhu ved oppstart.
Grunnen er at aggregat kan gi alt for høy spenning i noen sekunder mens den starter opp,

og at den må kunne stabilisere først for å gi stabil men også begrenset spenning.

Her bør det undersøkes om aggregatet har innebygget forsinkelse før den kobler seg til sin utgang, et såkalt delay.
Har den ikke det, eller er det usikker, da burde ingenting stå fast tilkoblet aggregatet.
Slike overspenninger kan ta knekken på mangt, men ikke bare ladere, og heller ikke Victron er utenfor faresonen.

:seeya:
Jørg
 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei Trophy, har hatt problemer med to 'ProMariner' 12/40 ladere tidligere. Var heldigvis rett innenfor garanti og fikk de returnert. 

Den ene blåste kondensatorene på likeretterdelen med et smell, som din mulig har gjort, den andre sluttet å regulere og ga konstant 16v på utgangene.  

Vanskelig å si noe konkret uten målinger, men du kan nok gå ut fra laderen har en defekt.  Vi får håpe den er innen garanti.

 

Vi byttet til Victron Phoenix 12/50 til forbruksbanken og en liten 7A Ctek på startbatteriet, ligger svært sjelden på landstrøm, men vil ha noe som bare virker når det plugges i på tur.

Alle parametre på Victron Phoenix kan programmeres til det som er riktig/best for batteribank og batteritype, og er svært fornøyd med den.

 

Trur eg kjøpte den tidlig i 2012 og den har 5 års garanti....

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

 

Her bør det undersøkes om aggregatet har innebygget forsinkelse før den kobler seg til sin utgang, et såkalt delay.

Har den ikke det, eller er det usikker, da burde ingenting stå fast tilkoblet aggregatet.

Slike overspenninger kan ta knekken på mangt, men ikke bare ladere, og heller ikke Victron er utenfor faresonen.

:seeya:

Jørg

 

Har voltmeter på både landstrøm og aggregat og har ikkje lagt merke til overspenning, men skal ta en sjekk på det.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Det holder med overspenning i noen tideler av et sekund for å ta knekken på elektronikk.
Noe som man ikke nødvendigvis kan se på vanlige voltmetere.

Så, jo, alle som eier aggregat burde sjekke dette uansett siden denne forsinkelsen er viktig.
Og har aggregatet ikke det da kan man kjøpe passe utstyr for ettermontering,

det finnes jo en del forskjellige løsninger på markedet.

Lykke til!

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hvordan sjekker man om der er en sånn forsinkelse ?

Start rutine hos meg:gløder og starter,så når den går "skikkelig" svitsjer eg over på strøm fra generator. Burde være innafor kanskje ?

Har også egne brytere/automatsikringer på lader,Micro, koketopp,kjøleskap....

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Selve innkoblingen av aggregat pleier å ta noe mellom 5 og hele 20 sekunder avhengig spenningskilde og type delay.
Mer tid med treg system (les aggregat), raskere hvis systemet er rask,
og en del releer kan justeres til "evige" tider før den kobler inn.
 

Du kan f.eks. frakoble landstrøm og inverter, ha en normal lyspære (ikke strømspar eller LED) tilkoblet stikkontakt.
Så starter du aggregatet og ser hva som skjer.
Begynner pæren å lyse fra lite til normal rett mens aggregatet starter da finnes det ikke noe forsinkelse.
Starter pæren derimot bratt og etter noen sekunder da finnes det forsinkelse.

Nå kunne man måle hvilken spenning (og frekvens og sinus) aggregatet leverer på samme øyeblikk,
men dette er jo ikke spørsmålet nå og her.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Trur eg kjøpte den tidlig i 2012 og den har 5 års garanti....

...som du kan spikre mot veggen hvis du må betale forsendelsen av denne laderen fra Norge til f.eks. USA og tilbake.

 

:rolleyes:

Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...