Motorhavaristen Startet 24.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 24.Oktober.2015 Her er greia! Eg har ein 30hk Mariner fra 89/90 som eg kunne tenkt meg meir futt i. Det er ei Yamaha-blokk som står i den, og så vidt eg har funne ut er både 20-30- og 40hk'en fra den tida bygd på samme blokka, og i mitt enkle hode burde eg da kunne sette ein forgassar fra 40hk'en over på 30hk'en og frese utover fjorden raskare enn noken gong før..? Min kunskap er begrensa til les-prøv-feil-lær, difor treng eg alle deres hjelp! Blir det engasjement her vil eg selvfølgelig dele både framgang, bilder, og erfaringsmessige tilbakesteg med dere alle.! :D Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 25.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2015 Mulig jeg tar feil, men jeg mener å ha hørt at en sugemotor tar ikke mer enn det den skal ha av drivstoffblanding, og en større forgasser gir derfor ikke mer effekt. En mindre forgasser, derimot, bremser på drivstofftilførselen, og reduserer dermed motoreffekten... Jeg satte en gang en forgasser fra en 9 hk på en 4hk motor. Merket ingen forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 25.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2015 Ikke helt sikker på den motoren du har men som regel ligger forskjellen i ellers like motorer på porthøyden i sylindrene og ikke i forgasseren. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2015 Det er ei Yamaha-blokk som står i den, og så vidt eg har funne ut er både 20-30- og 40hk'en fra den tida bygd på samme blokka, og i mitt enkle hode burde eg da kunne sette ein forgassar fra 40hk'en over på 30hk'en og frese utover fjorden raskare enn noken gong før..? Det stemmer nok ikke. 20hk er 430cc, 30hk er 498cc og 40hk er 592cc men jeg mener å ha hørt at en sugemotor tar ikke mer enn det den skal ha av drivstoffblanding, og en større forgasser gir derfor ikke mer effekt. En mindre forgasser, derimot, bremser på drivstofftilførselen, og reduserer dermed motoreffekten... dermed en grei måte å senke effekten på 2 ellers like motorer. Kan jo også være forskjeller i eksosanlegg som gir forskjellig hk på 2 like blokker Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.