Jump to content

40hk forgasser på 30hk mariner motor?


Motorhavaristen

Recommended Posts

Her er greia! Eg har ein 30hk Mariner fra 89/90 som eg kunne tenkt meg meir futt i.

 

Det er ei Yamaha-blokk som står i den, og så vidt eg har funne ut er både 20-30- og 40hk'en fra den tida bygd på samme blokka, og i mitt enkle hode burde eg da kunne sette ein forgassar fra 40hk'en over på 30hk'en og frese utover fjorden raskare enn noken gong før..?

 

Min kunskap er begrensa til les-prøv-feil-lær, difor treng eg alle deres hjelp!

 

Blir det engasjement her vil eg selvfølgelig dele både framgang, bilder, og erfaringsmessige tilbakesteg med dere alle.! :D

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg tar feil, men jeg mener å ha hørt at en sugemotor tar ikke mer enn det den skal ha av drivstoffblanding, og en større forgasser gir derfor ikke mer effekt. En mindre forgasser, derimot, bremser på drivstofftilførselen, og reduserer dermed motoreffekten... Jeg satte en gang en forgasser fra en 9 hk på en 4hk motor. Merket ingen forskjell.

Link to post
Share on other sites

Det er ei Yamaha-blokk som står i den, og så vidt eg har funne ut er både 20-30- og 40hk'en fra den tida bygd på samme blokka, og i mitt enkle hode burde eg da kunne sette ein forgassar fra 40hk'en over på 30hk'en og frese utover fjorden raskare enn noken gong før..?

 

Det stemmer nok ikke. 20hk er 430cc, 30hk er 498cc og 40hk er 592cc

 

 

men jeg mener å ha hørt at en sugemotor tar ikke mer enn det den skal ha av drivstoffblanding, og en større forgasser gir derfor ikke mer effekt. En mindre forgasser, derimot, bremser på drivstofftilførselen, og reduserer dermed motoreffekten...

 

dermed en grei måte å senke effekten på 2 ellers like motorer. 

Kan jo også være forskjeller i eksosanlegg som gir forskjellig hk på 2 like blokker

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...