Jump to content

Hvilke dieselmotorer bør man styre unna?

Frivakt

Recommended Posts

Windy37GM sin liste sier f.eks ikke noe om årganger og er derfor upresis. Når ble 1 generasjon slutt? 2005, 2007 eller 2010? KAD 42, gjaldt vel bare de første årgangene, senere KAD 42 fikk fikset dette?

Rett i egen felle mhp nøyaktighet :-)

KAD42 ble adri rettet, den modifiserte (og meget vellykkede) heter KAD43. KAD42 går fint, men krever oftere oljeskift slik at oljen holder seg renere og ikke tetter dysene til underspylingen.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Kan jeg da kanskje ta meg friheten med å oppsummere litt ut fra eget hode?

Hva har vært mindre vellykket (i alfabetisk rekkefølge):
BMW 180HK pga kjølingen.
Mercedes, diverse modeller, men de begynner å bli seriøst gamle
Mercruiser 180 HK pga kjølingen, dog er den bedre enn BMW selv om det er samme konstruksjon. Det er mer kjølekapasitet, så den "tåler" mer groe.
Mercruiser 1,7 liter, notorisk for at wastegaet ruster fast og den totalhavarer pga overtrykk.
Mercruiser V8 7,3 liter. D-tronic var en elektronikkmare, grunnkonstruksjonen var også laget slik at en virvel i kjølesystemet tilslutt spiser seg igjennom sylinderveggen. Husker ikke sylindernummeret
Mercruiser 4.2 liter, Noen tidlige utgaver. Veivaksel som knekker. Ukjent hvilke årganger.
Mercruiser Bravo3 drev på båter rundt 5 tonn. De varmskjærer seg.
Steyr, Tidlige utgaver av. Glødepluggene gikk istykker og falt ned i sylinder.

VP KAD42 pga spylingen av olje på undersiden av stemplene som tetter seg.
VP AQAD40 montert i en litt tung båt. Toppen har det med å slå seg, men det er ofte begrunnet med dustekjøring/ikke nok oppvarmet over tid.
VP MD32, toppen krøller seg (aluminiumtopp mot stålkropp)
VP 1ste generasjon D3, utrolig mye greier som skjer. VP "relanserte" D3 etter noe år hvor de hadde fikset det meste
VP D-serie (både D4 og D6) 1 generasjon som er gått under 5-600 timer. Ytters få D motorer har havarert etter 5-600 timers drift.
Yanmar 6LP serien pga ventilhavari, her er det et serienummerområde som viser om den er i faresonen.

Hva har vært vellykket?
Mange Yanmar modeller (jeg kan svært lite om Yanmar)
VP AQAD31,AQAD40 montert i rette båten,AQAD41,KAD32,KAD43,KAD44,KAD300
VP D4 og D6 som har gått litt. Senere utgaver har vært bra.
VP D3 generasjon2
Mercruiser 4,2 liter etter de som knakk veivaksel. Denne går vel helt til 350HK uten krøll
Mercruiser 2,8l har jeg ikke hørt noe særlig negativt om.

Alle merker har hatt sine modeller som har slitt :-) Alt kan kjøres i fillebiter, noe smårusk er det med alt. Men grunnkonstruksjonen er det som jeg tenker på. At et kjølevannslokk kan sprekke (Kjent KAD greie) er ikke noe som kvalifiserer til dårlig grunnkonstruksjon.  At motoren kan totalhavarere (Merc 1,7) uten særlig forhåndsvarsel eller symptomer, det er designfeil.

Og vedlikehold er alfa og omega :-)

Vennlig hilsen

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Skal man høre på all synsing på et forum kan enhver sitte å bite negler, lytte etter ulyder å vente på det totale havariet skal komme når som helst - uansett merke. Det viktigste er hvordan motoren blir/har blitt behandlet over tid mht vedlikehold varmkjøring osv. Det er desverre mange som mishandler motorene! Ikke alltid lett å avsløre som kjøper desverre. Det beste man kan gjøre er å vedlikeholde selv og kose seg i stedet for å la nervene ta overhånd!

Kan jeg da kanskje ta meg friheten med å oppsummere litt ut fra eget hode?

Hva har vært mindre vellykket (i alfabetisk rekkefølge):

.

.

.

Hva har vært vellykket?

.

.

Flott oppsummering Windy! Men det hadde kanskje gått an å ta med litt mer på vellykkede motorer? Det første som slår meg er vel at det kunne vært greit å skille mellom motorer for planende/hurtiggående båter, og motorer for fortrengningsskrog. Det er vel ganske mange slitere som sitter i sistnevnte type som har et godt ry, men som automatisk utelukkes for hurtiggående båter. Nå har jo allerede trådstarter ymtet frampå hvilken båt han ønsker seg, men sånn sett så kan jo lista di skrelles en del allerede.

Rett i egen felle mhp nøyaktighet :-)

KAD42 ble adri rettet, den modifiserte (og meget vellykkede) heter KAD43. KAD42 går fint, men krever oftere oljeskift slik at oljen holder seg renere og ikke tetter dysene til underspylingen.

Nå kom 42A i 1991 til 1993. 42B 1993-1994 og 42P-A 1994-1997. Jeg trodde faktisk at de endrede modellbetegnelsene hadde noe med underspylingen, men sikkert bommet der jeg da.

Lurer uansett på hva som er årgangen for 1 generasjons D-serie, slik at jeg kan kjøpe en årgang som jeg er sikker på er 2. generasjon neste gang jeg bytter båt.

Ellers en bra liste du summerte opp, positivt at man tar med både de vellykkede og de mindre vellykkede- Så er det vel alltid slik at ikke noen regel uten unntak. Mao finnes prakteksemplarer av motorer også av de som er på listen for mindre vellykket ( sikkert pga eiernes gode vedlikehold)

Mange her på forumet og båteiere jeg har snakket med (inkludert båter jeg har sett på) framhever:

VP TAMD41B - serien fra 1989 og vel helt fram til 1998 som noe av det mest solide VP har bygget. Står vel gjerne i halvplanere fra 28-32 fot.

TCO (Total Cost of Ownership) bør vel også være et perspektiv. VP har mange forhandlere, god deletilgang og er vel strengt tatt rimeligere å vedlikeholde enn Yanmar.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Mange her på forumet og båteiere jeg har snakket med (inkludert båter jeg har sett på) framhever:

VP TAMD41B - serien fra 1989 og vel helt fram til 1998 som noe av det mest solide VP har bygget. Står vel gjerne i halvplanere fra 28-32 fot.

TCO (Total Cost of Ownership) bør vel også være et perspektiv. VP har mange forhandlere, god deletilgang og er vel strengt tatt rimeligere å vedlikeholde enn Yanmar.

41 motoren har hatt masse betegnelser som A, B (som du riktig sier kom i 89 ble produsert til 93), D, H L  og P. P var siste utgave og ble produsert fra 1998 til 2005. Finnes også en utgave som heter P-A produsert fra 1994 til 2005. Ikke spør meg hvorfor typebetegnelsene ikke følger hverandre på år, men har voldsomme overlapp i stedet for 41 serien. Skal jeg tippe har det noe med land de ble solgt i og krav til små nyanser???

Veldig mye fokus på Volvo, Yanmar og Mercruiser. Hva med andre alternativer? Trådstarter løfter jo sin egen Ford 2728 som en meget enkel og driftsikker kontruksjon. Ellers er Cummins og Iveco nevnt. Andre merker som har driftsikre motorer er Scania, MAN og MTU. Jeg ser mange fryser på ryggen når det er snakk om en VP som har gått over 2000 timer. En Scania eller MAN med 2000 timer på nakken er vel kun et tegn på at innkjøringen har gått bra :wink:

Er det ikke Tamd41 som har en tendens til å røykelegge hele havna ved oppstart? 200hester`n.

Ellers tror jeg det greieste er å finne en båt en vil ha forså å google motoren som sitter i, det meste står på nett.

41 A produsert 86-89. De andre er helt greie, ryker litt, men ikke være enn andre motorer. For øvrig fikk man 41 i tre versjoner hk, 145, 170 og 200. Er nok dog 200 vi kjenner på våre markeder.

Det meste her blir svada og synsing, bla KAD 42 siste versjon er lik 43, men siden det står 43 på den ene er denne fantastisk?? Kad 42 blir kritisert for "manglende" underspyling (sikkert med rette) men 41 serien er bombesikker? snodig da denne har samme underspylingen som 42 serien.

En her vil aldri eie noe med Mercruiser på.. fantastisk... Skal komme med mitt svada jeg også, som jeg bare har lest på et annet forum av en som skrev han var Volvo mekaniker, første genrasjon KAD 43 og 44 har samme oljedistrubosjonshus som KAD42.. :rolleyes:

I mine 5uker i båt i sommer kom jeg i kontakt med mange slags båtfolk, to av dem jobbet med båt på heltid, den ene mente KAD42 siste genrasjon var det beste Volvo hadde laget.. Den andre ville heller hatt en eldre Mercruiser en eldre Volvo.. jaja

Jeg har eid som skrevet: Volvo, Iveco, BMW, Mercruiser og faktisk også Yanmar, Yanmar var den eneste som var et helvete og eie, med utallige problemer. Men den var så gammel at jeg bryr meg ikke, kjøper gjerne Yanmar igjen.

Båt motorer står seg som regel ihjel, og lever et mye hardere liv en en bilmotor. Bilmerke med flest motorhavarier de siste årene er vel Toyota, naboen byttet diesel motor forrige månede på sin 5 år gamle Toyota diesel (90 000km) og min onkel bytte motor på sin Toyota D for ca 6år siden, håper ikke Toyota og Yanmar har for tett samarbeid.. :giggle:

Av de nesten 1000 000 fritidsbåtene i Norge så kjører de fleste rundt uten og oppleve motorhavari, finn en motor som virker godt vedlikeholdt, høres bra ut, og ser bra ut, så går det som regel  greit, havari kan skje alle.

En kollega av meg kjøpte en snekke på 32fot av et dødsbo, og lurte etterhvert på om ikke motor var eldre en båten fra 1986, det viste seg at den var fra 1959! vel den rusler å går sine 100timer i året ennå :wink:

Basert på lesning og erfaringer fra andre vil jeg alltid sette Yanmar høyest(best) hos meg, Volvo kommer etter.

Ingenting det står Mercruiser på kommer jeg til å eie. Det samme med hekkagregat.

Andre motorer vet jeg for lite om.

Ser ut frå at du har Yanmar sjølv, set den høgst. Heilt naturleg synsing. Dei har mange motorar dei har marinisert, mange gode, men ikkje alle.Men so seier du samstundes at du veit lite om andre motorar?

Eg har Steyr, ut frå erfaring og det eg har lese, valde eg den framfor Yanmar, sjjølv om den då var dyrare. Og angrar ikkje ein dag. Andre har andre valg. Knapt nokon kan sei kva motor som er best, men dei kan sei kva motorar det generelt er dårleg erfaring med over tid. Enkelthendingar som ikkje direkte er konstruksjonsfeil bør ikkje vega tyngst.

So er det eit spørsmål om kva båt motoren skal stå i og brukstid. Turtal er sjølvsagt svært viktig. Skal du ha slitemotorar, spør proffane. Dei vel ofte annleis enn oss amatørar. Mange av dei motorane er knapt nemnt ovanfor. Men treng me som berre brukar båten 100 timar i året ein slitemotor?

Av de nesten 1000 000 fritidsbåtene i Norge så kjører de fleste rundt uten og oppleve motorhavari, finn en motor som virker godt vedlikeholdt, høres bra ut, og ser bra ut, så går det som regel  greit, havari kan skje alle.

En kollega av meg kjøpte en snekke på 32fot av et dødsbo, og lurte etterhvert på om ikke motor var eldre en båten fra 1986, det viste seg at den var fra 1959! vel den rusler å går sine 100timer i året ennå :wink:

Tiltredes som en god oppsummering!  :thumbsup:

mvh Bergen Dørk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...