Jump to content

QL hekktruster - defekt motor - mulig å redde?


MIMA IV

Recommended Posts

Hei!

 

Fikke beskjed av forgie eier av båten (Scand Baltic 29) at det var noe feil med hekk trusteren. Den virket bare av og til men det var nok bare noe dålig kontatk et sted. OK det skal da gå ann å fikse teknte jeg....

 

Har ikke hatt stort savn av den i sommer, men nå skulle jeg ta en titt for å finne feilen. Fikk bange anelser da jeg fant alle ledninger til kontrollboksen klippet av!! Virker "av og til" meg midt oppi der sola aldrig skinner!!!  :eek:

Koblet kontrollerkablene tilbake der de skulle være og tok en test. Alt virker frem til thruster-motoren, men den hørtes ut som den kokte! Her er det bare å koble fra igjen og dette er hva som åpenbarte seg når jeg begynte å plukke motoren i fra hverandre  :headbang:  :eek:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

:puke:

 

Er dette noe å redde? QL er gått ut av produksjon og ikke lenger mulig å få tak i så da blir det evnt å bytte alt, men da sitter jeg med to forskjellige systemer til baug thruster (QL) og hekk truster.

Link to post
Share on other sites

Har akkurat sendt en epost til Kostov Motors som produserer disse. Får se hva de sier. La-Sa/VP selger ikke disse lenger, er gått ut...

 

Ja det ser ut til at den har ligget litt lenge i saltvann uten at tidliger eier har brydd seg om det...   :headbang:  Så også spor etter at det har stått vann i AC når jeg plukket opp sengebunnen.. Skjønner ikke hvordan de har klart å få så mye vann inn i båten...

Note to my selfe: IKKE KJØP BÅT UTEN Å SJEKKE ALLE KRIKER OG KROKER!!! OG IKKE STOL PÅ SELGER!!!!!!

Link to post
Share on other sites

QL = Engbo, som nå er overtatt av Sleipner.

Ikke sikkert det er så ille som det ser ut.

Jeg hadde også et lignende utseende (ikke fullt så ille da men...) på min hekkthrustermotor for noen år siden.

Gjorde rent og måtte bytte et lager - har fungert prikkfritt siden.

 

Lykke til :)

Redigert av dacapo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk akkurat svar på en mail jeg sendte til Triconor, jeg skal levere den inn så skal de se om det er mulig å gjøre noe med den.

 

Her er det mye som må byttes, så jeg er usikker på om dette lønner seg. Deler falt ut/var helt rustet i stykker nå jeg plukket den fra hverandre...

 

JEg sender en mail til Sleipner og hører om de kan skaffe tilsvarende motor? Tnx for responsen!

Link to post
Share on other sites

Engbo laget disse for QL og X-force og til seg selv. I dag har Sleipner den samme serien og kaller den EB

QL fantes vel bare i 600 og 900 varianten? Het da CT-600 og CT-900?

X-Force, Engbo og Sleipner i hele spekteret.

 

Du får tak i brukte motorer til meget behagelig priser på nettet, stadig en 600 til salgs komplett for 3-4000 brukt. Motor burde du således klare få til ett par lapper. Ligger en helt ny Engbo/X-force 60 på Finn til 7000,- komplett.

 

Ergo, hadde ikke betalt mye for dette i motorreparasjon.

 

N.B. jeg leser på din etikett 4KW, er det samme som ca. 6 hk, (som igjen er lik ca 60 kg skyvekraft), er dermed QL600 som er den samme som ENGBO/X-force 60. Denne har 160mm tunnel. Kommer garantert brukt til salgs på Finn ila vinteren.

 

Edit: var vist 8000,- nytt, legger ved link http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=65463402&searchclickthrough=true&searchQuery=engbo

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Har tatt en telefon til Sleipner som endte opp med ingen ting... denne er tatt ut av produksjon og erstatnings motor er ikke tilgjengelig. Jeg får følge med på Finn utover og se hva som dukker opp, men først skal Triconor ta en titt på den i morgen.

 

Takk for forslag og tilbakemeldinger!

Link to post
Share on other sites

Denne er nok bare å bytte....

 

Er nok saltvann som har vært gjort sakene sine her. Ser at dette har stått i en Baltic. Nå vet ikke jeg hvilken modell du har, men sjekk om det kommer noe vann inn i båten før du bytter. Det er et syrefast eksosbend/vannlås helt akter bake skap/skuffseksjon. Dersom du ser rust på denne og evt rust på dørken under denne, så vurder å bytte/sveise om.

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Link to post
Share on other sites

Da er det blitt bekreftet fra sikre kilder (Triconor); Denne kan du kaste.... ikke at det var noen bombe. 

 

Boddvar: Dette er en Baltic fra 2004. Jeg har saumfart hele AC og bak/under badet uten å finne noe tegn på hvor vann kan ha kommet inn. Alt er tørt og fint og ingen rustflekker noe sted. Jeg fikk heller ikke noe info om dette fra tidligere eier, men nå har jo han løyet meg opp i trynet om andre ting, så...

 

Skal prøve å ta en tlf til Sleipner en gang til.

Link to post
Share on other sites

Som sagt, har du typebetegnelse på thrusteren, kan du finne info om den på nettet. Både QL og Engbo hadde bra tegninger over sine thrustere. Der finner du målene på thrustermotoren, så kan du se på både baug og hekkthrustere etter motorer med samme mål. Kjenner ikke hekkthrusteren like bra som som baugthruster og ser jeg har oppfatet som baugthruster til å begynne med. Men ville beholdt motor som mal også startet søke på hvilke thrustere denne motoren er brukt på og derifra sett etter brukt, eller overligger på lager etc. Ser jo ut som den er produsert i juli 2008, så veldig gammelt er det jo ikke, selv om gått ut av produksjon nå. Ebay kan også være ett sted å se etter motor på. Beklager jeg var litt kjapp og leste hekk som baug. Men ellers gjelder det samme, QL og X-Force fikk laget sine produkter av Engbo (minusstyrte) + Engbo sine egne produkter. Sleipner har alltid hatt (plusstyring) og har sikkert derfor forandret på styringene på de produktene fra Engbo som de viderefører.

Link to post
Share on other sites

Eg hadde uten tvil kontakta selger. Dette er skjult mangel.

 

Er det? Sitter lett tilgjengelig for inspeksjon? Fort gjort å ta en nærmere titt og da ville man jo sett dette. Men at selger har vært uærlig og bagatellisert er sikkert riktig som TS sier. Men om man kommer noen vei?????? Uansett lov å prøve seg og kjøpe/salgskontraktens utforming styrer vel mye av hvordan utfallet vil bli. Solgt som "forevist eller besiktiget" og selger står plutselig sterkt, selv om han muntlig har sagt noe annet.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg velger å gå den veien nå, vi er fornøyd med båten så langt og hekk trusteren har ikke vært savnet.

 

Tok en ny prat med Sleipner i dag og de mener den ene motoren de har i dag passer på festene. Det eneste er da at det må lages egen overgang til gearet. Som nevnt tidligere tilsvarer (nesten) denne motoren den som sitter på Engbo XF60VR. Da er det bare å se om det dukker opp noe på finn eller lignende. Fant den forøvrig på denne tyske  siden... og her er produsenten (EC 4/1.2/40-03) som har nesten samme nummer som det står på den jeg har i dag (.../40-02). Har sendt de en forespørel om denne motoren, så da gjenstår det å se hva de sier.

 

Som sagt er ikke dette noe hast og savn så vi kommer til å avvente for å se hva som dukekr opp.

 

Takk for gode tilbakemldinger, jeg oppdaterer når det skjer noe nytt  :yesnod:

Redigert av MIMA II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er det blitt bekreftet fra sikre kilder (Triconor); Denne kan du kaste.... ikke at det var noen bombe.

 

Boddvar: Dette er en Baltic fra 2004. Jeg har saumfart hele AC og bak/under badet uten å finne noe tegn på hvor vann kan ha kommet inn. Alt er tørt og fint og ingen rustflekker noe sted. Jeg fikk heller ikke noe info om dette fra tidligere eier, men nå har jo han løyet meg opp i trynet om andre ting, så...

 

Skal prøve å ta en tlf til Sleipner en gang til.

Har hørt om flere Balticer hvor lekkasje i eksosen har ført til at det fyller seg opp akter, og det skal endel vann til før det dukker opp noe foran, men den ser det jo ut som har stått og godgjort seg en god stund... Skal montere vann-nivå alarm på vår før neste sesong.

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Har hørt om flere Balticer hvor lekkasje i eksosen har ført til at det fyller seg opp akter, og det skal endel vann til før det dukker opp noe foran, men den ser det jo ut som har stått og godgjort seg en god stund... Skal montere vann-nivå alarm på vår før neste sesong.

 

Da skal jeg ta en ekstra titt på det når jeg skal ha den opp på slippen i november. Har en auto lensepumpe liggende som skal monteres så snart som mulig. Ja her har nok vannet stått end stund. Ser det veldig godt på bilde 3 i 1. post. Går en ruststrek på skrå over motoren.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått et possitivt svar fra Kostov Motors:

 

Regarding your enquiry we inform you as follows :

 

 

1.      Motor Type - EC 4/1,2/40-02

2.      Part. No: 0 33 04 0020

3.      Unit price – EUR 250.00The mentioned price is quoted at conditions EXW, with packing included. The transport costs are not included in the price.

4.      Payment terms – 100 % in advance

5.      Production terms – please note that at the moment we accept orders with production terms end of Dec, 2015 / begin of Jan, 2016.

6.      Outline drawing B 48 AR  – as attached file.

 

If you need some other information do not hesitate to contact us.

 

 

Er det noen som har bestilt varer fra utlandet før på denne måten? Er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem her? Prisen er jo langt fra avskrekkende, ca kr 2500,- + frakt, men den må vel fortolles på vei inn til norge eller gjøres dette i etterkant?

Link to post
Share on other sites

Dette er grei skuring, be dem oppgi pris på DAP levering til din adresse/ jobbadresse evt må du ordne opphenting og frakt selv.

Få så en faktura slik at du får forskuddsbetalt, send bankbekreftelse på betaling og da går saken sin gang.

Det er ikke toll på dette ( så vidt jeg kan huske), men gebyr & moms må betales inn.

Link to post
Share on other sites

Egentlig er det enda lettere nå. Bare betal og be dem sende til din adresse. De må sende regning med frakt til deg. Egentlig skal de også kunne trekke ut sin MVA siden de eksporterer (men ikke alle firmaer vil gjøre det). Posten vil så sørge for å legge på norsk mva + ett behandlingsgebyr ca 150,- som du betaler når du henter ut varen. Trenger ikke varsle noen som helst, dette skjer automatisk når pakken kommer inn til landet. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...