Jump to content

Volvo MD2040 varmevekslerproblem


elskerseiling

Recommended Posts

Jeg har en Volvo md2040 fra 2003 nå på sine 800 timer. Den stod urørt etter bare 50 timer bruk mellom 2003 og 2012. Før den ble tatt i bruk igjen ble gjort en storservice, gjennomgang, rensing av kjølesystem, diesel etc og har gått greit siden med unntak av noen små oljelekkasjer fra noen små hull på huset som dekker svinghjulet. Simringene rundt veiva har trolig trutna og lekkasjene har avtatt.

Problemet er at varmeveksler fylles opp med saltvann, og det flyter over på luftinga på påfyllingslokket. Til tider så mye at det kommer en jevn stråle ut av gummislangen på lokket. Det varierer med turtall på motoren. Og det er ikke alltid et problem heller, det kommer og går.

 

Problemet dukker som regel opp når motoren er varm og går på 2000 omdreininger eller mer. Derfor kjører jeg aldri på mer enn 2000. Men det ønsker jeg å gjøre noe med.

Må jeg bytte gummimoffene på hver ende varmeveksler? De har aldri blitt bytta.
Hva med trykktesting av radiatoren ? Kan eksos albuen være ganske tett som gjør at vannet ikke går lett gjennom og trykk i varmeveksleren blir høyt? (Det kommer rikelig med kjølevann)

Jeg syns jeg kjenner at radiatoren har flyttet litt på seg så klipsene til gummimoffene ikke festes ordentlig i den ene enden . Er det et vanlig problem? Her har jeg åpnet flere ganger å justert radiator og forsøkt å sette på klips best mulig. Da har problemet blitt borte i en periode for så å komme tilbake igjen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Eksosbendet demonterte jeg og renset i våres, det så for så vidt intakt ut. Men det jeg stusset over var at den tappen som stikker opp på toppen av eksosbenden var ganske smal innvendig diameter. kanskje 10-15mm Og da tenker jeg at det er en begrenset mengde med vann som kan gå gjennom der. Kan rust ha gjort det tettere?

Link to post
Share on other sites

Tror du er inne på det ja, men det er som oftes slangeklemmene som er for dårlige og må byttes. Selve gummihettene må kanskje byttes de også, men er de like hele tror jeg ikke de er problemet. Skru radiatoren eller rørinnsatsen fast først, og pass på at begge ender er skikkelig på plass i hettene. Så skrur du de største klemmene fast til slutt.

Hvis du skrur de store til først er det verre å få tett rundt rørinnsatsen.

 

Hvor stor åpningen i utløpet til eksos skal være vet jeg ikke da jeg ikke kjenner motoren så godt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...