Jump to content

Impellerskifte Yanmar 6lp


captmolo

Recommended Posts

Driver med litt service på båten nå om dagene å tenkte jeg skulle skifte impelleren til sjøvannspumpa. Fikk løs å tok ut pumpehuset, åpnet å fikk ut den gamle impelleren. Det var nok på tide da den gamle var noe skadet, manglet litt gummi etc.

 

Men når jeg først har huset ute så syns jeg kanskje sidene inne i huset er litt ru, vet ikke helt hva som er standard her. Bør en hone opp huset eller holder det å gå over med stålull f.eks? Er det noe annet en bør passe på når en først har denne ute?

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Slik så min vannpumpe ut ved siste impellerskifte (6LP) på ca 750 timer.

Jeg antar du får et høyere impellerforbruk slik din pumpe ser ut innvendig.

 

Antar du har samme pumpe som meg, i så fall er pumpa fra svenske "Johnson Pumps".

Skal du bytte pumpe eller deler kan du altså like godt kjøpe fra "Johnson"  som original Yanmar som antagelig koster 3-gangen.

 

 

bilde

 

Når pumpa først er ute bør du bytte simmeringen som sitter innerst på akslingen (du ser den på bildet).

Da slipper du vannlekkasje fra pumpa. Koster en hundrings og kan gjerne skiftes fast sammen med impeller.

 

Jeg er mer bekymret for de løse gummibitene som du savner. De er antagelig presset videre inn i kjølevannssystemet og kan sette seg fast i kjølere og slangebend hvor de før eller senere sperrer for vannsirkulasjonen.  Det er mer enn god nok grunn til å skifte impeller så pass ofte at "vingene" ikke forsvinner inn i motoren.

 

Dette er den originale impelleren som satt i min motor fra den var ny, ... ikke delenummer fra Yanmar altså, men Johnson 812 .

Denne hadde gått ca 500 timer da den ble skiftet.

bilde

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde også mistet noen deler fra impelleren hos meg. klarte å få lirket dem ut fra hullet hvor zinkandene satt med denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Tang/Boybar-gripearm-2000024020/

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg ble anbefalt å bytte zimmerringer på akslingen. Spes.den på vannsiden.

Ja, det er en 3-minutters jobb og sparer deg for irriterende drypp fra vannpumpa når den har gått noen år.

Jeg er allergisk for saltvann i motorrommet :diving: .

 

Slik ser den ut og mener den kostet litt under 100-lappen.

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg har merket at temperaturen på motoren har økt litt, så det er nok sannsynlig at noe tetter. Tenkte først at det var kun impelleren som var dårlig. men hvis det har samlet seg småbiter av impelleren i veksleren så blir det mer arbeid etterhvert hvis den og må av.

 

Skal få skiftet simmering å overhale pumpehuset før det settes på plass igjen.

Link to post
Share on other sites

Hvordan får man ut sjøvannspumpa enklest? Skjønt at det er enklere enn å skru av lokket og ta ut impelleren. Har vært å kjent etter skruer på pumpa men finner bare 3. Ser av bilde det skal være fire. Svært ubehagelig arbeidsstilling. Ligge på magen på dørken med halve overkroppen ned i motorrommet og famle i blinde..

Har 6lpa-stp i en halvplanet, Ramin 30.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...