captmolo Startet 26.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2015 Driver med litt service på båten nå om dagene å tenkte jeg skulle skifte impelleren til sjøvannspumpa. Fikk løs å tok ut pumpehuset, åpnet å fikk ut den gamle impelleren. Det var nok på tide da den gamle var noe skadet, manglet litt gummi etc. Men når jeg først har huset ute så syns jeg kanskje sidene inne i huset er litt ru, vet ikke helt hva som er standard her. Bør en hone opp huset eller holder det å gå over med stålull f.eks? Er det noe annet en bør passe på når en først har denne ute? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 (redigert) Slik så min vannpumpe ut ved siste impellerskifte (6LP) på ca 750 timer. Jeg antar du får et høyere impellerforbruk slik din pumpe ser ut innvendig. Antar du har samme pumpe som meg, i så fall er pumpa fra svenske "Johnson Pumps". Skal du bytte pumpe eller deler kan du altså like godt kjøpe fra "Johnson" som original Yanmar som antagelig koster 3-gangen. Når pumpa først er ute bør du bytte simmeringen som sitter innerst på akslingen (du ser den på bildet). Da slipper du vannlekkasje fra pumpa. Koster en hundrings og kan gjerne skiftes fast sammen med impeller. Jeg er mer bekymret for de løse gummibitene som du savner. De er antagelig presset videre inn i kjølevannssystemet og kan sette seg fast i kjølere og slangebend hvor de før eller senere sperrer for vannsirkulasjonen. Det er mer enn god nok grunn til å skifte impeller så pass ofte at "vingene" ikke forsvinner inn i motoren. Dette er den originale impelleren som satt i min motor fra den var ny, ... ikke delenummer fra Yanmar altså, men Johnson 812 . Denne hadde gått ca 500 timer da den ble skiftet. Redigert 26.Oktober.2015 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 Jeg ble anbefalt å bytte zimmerringer på akslingen. Spes.den på vannsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 Jeg hadde også mistet noen deler fra impelleren hos meg. klarte å få lirket dem ut fra hullet hvor zinkandene satt med denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Tang/Boybar-gripearm-2000024020/ Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
TideRace Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 Jeg ble anbefalt å bytte zimmerringer på akslingen. Spes.den på vannsiden. Ja, det er en 3-minutters jobb og sparer deg for irriterende drypp fra vannpumpa når den har gått noen år. Jeg er allergisk for saltvann i motorrommet . Slik ser den ut og mener den kostet litt under 100-lappen. Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 pass på å få simmaring med rustfri fjær jeg fikk fra abra i trondheim de sender Sitér dette innlegget Link to post
captmolo Svart 26.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 Jeg har merket at temperaturen på motoren har økt litt, så det er nok sannsynlig at noe tetter. Tenkte først at det var kun impelleren som var dårlig. men hvis det har samlet seg småbiter av impelleren i veksleren så blir det mer arbeid etterhvert hvis den og må av. Skal få skiftet simmering å overhale pumpehuset før det settes på plass igjen. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 Men ikke bruk stålull !!!! Små jernpartikler blir sittende igjen, begynner å ruste, og ødelegger pumpehus og impeller. Vannslipepapir om du skal pusse. Og bruk gjerne noe som gjør at du får jevnt trykk mot underlaget. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 Hvordan får man ut sjøvannspumpa enklest? Skjønt at det er enklere enn å skru av lokket og ta ut impelleren. Har vært å kjent etter skruer på pumpa men finner bare 3. Ser av bilde det skal være fire. Svært ubehagelig arbeidsstilling. Ligge på magen på dørken med halve overkroppen ned i motorrommet og famle i blinde.. Har 6lpa-stp i en halvplanet, Ramin 30. Sitér dette innlegget Link to post
captmolo Svart 26.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 Bruke vannslipe papir ja, ikke stålull. Vil ikke ha mer rust enn jeg allerede har. Der er kun to bolter som fester pumpa til maskinen. Ene var lett å komme til på oversiden, andre er under å litt mer kronglete tilkomst. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 Ok, takk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.