Kjelli Startet 26.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2015 Nå begynner Eberen å bli gammel, er usikker på hvor mye den er brukt, men ønsker ikke problemer mitt i sesongen. Jeg har tatt den ut, men ikke begynt å demontere for å se hvordan den ser ut inni. Så kommer spørsmålet: Burde jeg heller kjøpe ny? Ny bråker vel mindre en den gamle, og har vi nytt og steller godt med den, regner jeg ikke med at den gir meg problemer så lenge jeg har båten. Den gamle virker fremdeles uten feil slag, men kommer det første feilslaget på tur, så blir der kaldt... Noen som har byttet og kan si noe om ny og gammel, hvordan de oppplever det, og hvis en skal ta service, hva bør byttes? Har ingen ulyder i den gamle. Å kjøpe ny er jo ikke billig heller... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JSM Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 Om den trenger utskifting skal jeg ikke mene så mye om, men her er en side jeg hadde stor nytte av når jeg gjorde service på en D3LC -om du velger å gå løs på din! http://www.letonkinoisvarnish.uk/Models_A4_Older.html Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Flid Svart 27.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2015 Ta med varmeren til et verksted som har diagnoseutstyr. De vil fortelle deg hvor mange timer den har kjørt og hva forventet levetid den har ut fra timeantallet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjelli Svart 27.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2015 JSM, takk for link, skal lese litt i den. Flid, kanskje ikke dumt det. Har sendt en mail med forespørsel til verksted, hvis det ikke blir for dyrt leverer jeg den inn for service. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 27.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2015 Hvis varmeren er i orden ville jeg lagt den ut for salg. Folk er ville etter gamle varmere som virker og er villige til å betale latterlig mye for de. Mest sannsynlig prater du om et mellomlegg på maks 5000-6000 kr til en ny varmer. Da slipper du noen overraskelser. Venter du til varmeren ryker, dukker det gjerne opp litt reparasjonskostnader og du kan ikke regne med å få noe særlig for den på bruktmarkedet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjelli Svart 29.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2015 Fikk tilbud på service, da renser de filteret og kjører den i testbenk. Kostet ca 2.000,- Ny varmer koster litt over 15.000,- Bør kanskje prøve et salg? Varmere er i orden, har ikke vært et feilslag, men har litt oppgraderinger på gang, så tenkte å ta den med samtidig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 29.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2015 Vanskelig å si. Det er jo ikke alder som knekker disse varmere, men timer gått. Hvis alt er ok nå, er jo 2000,- ikke mye versus 15000,- Er jo egentlig bare for å være proaktiv. Samtidig, skulle den da stoppe til sommeren er jo det bittert og en bortkastet service. Blir litt gambling, men basert på eget bruk er det ikke forferdelig mange timer disse går i året. Jeg setter ofte på litt om kvelden og slår den av når jeg legger meg. Med ett slikt mønster blir det ikke mange timers bruk ila en sesong. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 29.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2015 Du kan regne med at eksosslangen din begynner å bli ganske porrøs og mest sannsynlig bør byttes. Jeg skiftet på en 3 år gammel webasto i dag. Helt pillrotten og knakk tvert av så fort jeg begynte å bevege den. Slike slanger har gjerne også en lyddemper og koster rundt 1500 kr, også ryker gjerne viftemotor og brennkammer etter noen år. Rens av varmeren for 2000 kr er ikke galt, men vær klar over at en slik service mest sannsynlig ikke inneholder noen av de kostbare komponentene som gjerne ryker på slike varmere etter noen år. En rens til 2000 kr er i beste fall kun en utsettelse av langt dyrere reparasjon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Flid Svart 29.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2015 Hvis du velger å kjøpe ny varmer....hvis du tror at du kan klare deg med en D4. Kjøp den, bedre og mer moderne varmer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 29.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2015 Kaftein ØL, du kan tydeligvis en del om disse produktene. Er det noe i sladderen som sier at dette er ett av få produkter hvor man bør velge underdimensjon når det gjelder båt? Teorien da er at varmeren må jobbe mye hardere og dermed brenner renere? Nedsoting er jo ett kjent problem på disse varmerne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Flid Svart 29.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2015 Nyere modeller av D4 soter ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarbeer Svart 29.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2015 Å slippe unna med et mellomlegg på 5-6000 ved kjøp av ny varmer var vel kanskje litt vel optimistisk ved salg av den gamle varmeren? Tror ikke båtfolket er så spinnville vil jeg tro, en kjøper jo et risikoprosjekt. Dette er kanskje off topic og diskutert i tidligere tråder, men en har jo Kina- versjonen på 5 Kw. til 6-7000. Er det noen som har fått litt erfaring over tid med disse varmerene nå? Ellers bør du kanskje ikke tukle med noe som virker? :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Svart 30.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2015 Jeg bytta D5 i en mer moderne D4, og har ikke angret et sekund ! Strømforbruket ble redusert med over 50% ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Svart 30.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2015 Eberspächer D 5 LC har vært en meget driftssikker varmer når den er korrekt montert. Får den en service med bytte av glødesil og evt. rengjøring av og til går disse varmere opp til ca 5000 timer (som er produsents antatte levetid på motor) uten problemer. Kanskje en glødeplugg i ny og ne. Ryker viftemotoren er det en vurderingssak om skifte av varmer bør foretas, motoren er "d...dyr" her i Skandinavia. Etterfølgeren, Airtronic D5, hadde noe problemer med koksing i glødesil og innløpet til brennkammer når den kom, men kunne bedres med en enkel modifisering, og når elektronikk ble endret (høyere turtall på lav og middels effekt) hjalp det også på disse og de har i dag en oppgitt levetid på motoren på ca 7500 timer. Det høyeste jeg har avlest er litt over 13.000 timer totalt på en motor. Dette som en kort orientering om min erfaring med disse varmere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjelli Svart 5.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2015 Da er den gamle varmeren solgt, og ny kjøpt inn. Skal komme med info om hvordan jeg føler forskjellen blir på ny og gammel. Gikk for samme størrelse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.