Jump to content

Forpigg malt med shipolin i fjor. Bare å sette igang og skrape?


Kari Furuholmen

Recommended Posts

Sliter med å bestemme meg for om det er helt nødvendig å fjerne den innvendige malingen i forpiggen på vår Furuholmen spissgatter. Blir ikke klok på om Jotun Yachting Shipolin for Trebåter kan tolereres innenfor "pustende" produkter. Hadde hun ikke allerede vært malt da vi kjøpte henne i sommer, hadde saken vært enkel. Resten av båten innvendig er oljet, utvendig er hun lakket. Er hvitmalt, ren og fresh i forpiggen nå, men hadde noen bobler. Ble malt "kun av kosmetiske grunner" sier tidligere eier.  Malingen var nesten ikke tørr da vi overtok båten, så innbiller meg at treverket ikke var tørt nok før maling. Er jo veldig utsatt for kondens inne i hytta der også. Har skrapet av boblene, og det er både tørt og veldig pent og se på, det treverket som kommer til syne under. Kvier meg uansett veldig for å fjerne rubbel og bit av malingen. Resultatet er pent og lyst, men vil selvfølgelig ikke risikere råte.. Vet jo at treverket må få puste, og står sånn sett klar med varmepisol om jeg må... Mistenker at forpiggen ble malt etter at båten ble sjøsatt i våres, så sånn sett er det kanskje altfor fuktige forhold, og bare å få det fjernet først som sist. Tror det var ment som et salgstriks. Båten står nå på land og tørker så godt det lar seg gjøre.

Link to post
Share on other sites

Takk for synsing, dere. Magefølelsen sier få det vekk, ja... Forbanner meg over forrige eier som tok etpar svært så dårlige valg. Kastet ut teak fra salongen foran for mangfoldige kroner også. Jaja...uansett er det prosjekt bygging av bad med septik osv og ekstra soveplasser, så kunne jo ikke beholdt den originale innredningen helt. Taket i forpiggen er jeg også usikker på om jeg må pusse ned. Lurer på om det kan ha vært hvitt tidligere. Tror jeg har et bilde, så kanskje det er lettere for dere å mene noe.. ev.er det bare uttynnet shipolin som lurer meg der.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...