Jump to content

VHF, anbefalinger?


kapptein

Recommended Posts

Hei Kapptein,

 

Jeg har nå masket en hel del med både VHF og annen radiokommunikasjon, men jeg innrømmer glatt at denne var fullstendig ukjent for meg.

 

Men med tilgjengelig Google stod det ikke så lenge på å få en peiling. Det ser ut for å være en amerikansk billig-VHF, et sted fant jeg den tilbudt for 60 dollar.....

 

Sannsynligheten er stor for at den ikke engang er tillatt å bruke her i Norge - og hvorfor finner man på å selge en VHF etter så kort tid?

 

Nei, jeg tror det du skal kikke etter er en god gammel Sailor RT-144, eller en av de nyere 144B, eller 144C. Både er det VHF'er som har stått sin prøve på 'de syv hav' i mange år, og i tillegg har de det lett nostalgiske preget som passer bra ombord i et slikt fartøy som du holder på med. Se gjerne bildene under VHF-kurset på båtskolen den grønne boksen nederst til høyre (på det øvre bildet) er en slik som jeg mener.

 

Du skal forresten ikke se deg blind på effekten; de fleste 'voksne' VHFer har 25 Watt sendeeffekt, men du oppnår langt mer med en god antenne enn med noen watt ekstra - og du skulle ikke ha noe problem med å dekke ditt fartsområde uansett :wink:

 

Lykke til!

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Litt mer:

 

Hvis du skulle finne på å kikke etter brukte Sailor så er tysk e-bay en god kilde. Du finner dem annonsert både som Sailor og som Debeg, det var navnet de ble mye solgt under i Tyskland.

 

Om du ikke skulle like å handle fra Tyskland så kan den danske annonseavisen Den Blaa Avis være en god kilde. Pr dette øyeblikk fant jeg både en RT-144C og en RT-2048 til salgs. (På den Poseidonsiden som jeg henviste til er RT-2048 vist på det nederste bildet, sammen med powersupply for 24/12VDC.)

 

Siden Danmark er Sailors hjemland vil der alltid være noen av disse apparatene til salgs. Av og til kan de stå som "S.P. Radio", det var det gamle navnet man benyttet, etter grunnleggeren, salige Simon Pedersen.

 

Lykke til med VHF!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har planer om å installere VHF i båten. Fant en på finn.no, som sikkert flere av dere har sett. Ikke så fancy, men billig. Har liten erfaring, kan noen gi meg råd? - også rent generelt. Ønsker stor effekt.

finn.no -annonsen er en  "Realistic" MTX-101VHF.

Hvis du skal ha en brukt VHF, ville jeg heller gått for denne:

 

http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=11986

 

Du får ogå en ny M-Tech SX 35 DSC til kr 2.000 her:

 

http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=3246

Link to post
Share on other sites

Fordelen med Sailor er at når den går i stykker kan du selge vraket til en eller annen tulling av en fartøysentusiast som skal reparere den og ha den i sitt "verneverdige" fartøy, som må være på minst 40 fot for å få plass til den grønne kassa i det markspiste styrhuset. :smiley:

 

Andre defekte VHF'er er stort sett verdt 0,- kr.

 

Subsidiært må den kunne benyttes som ballast.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Hei Geir KS

 

Jeg visste ikke at du var henfallen til den katolske dødssynden blasfemi.....

 

Slike uttalelser som du kommer med her er renspikket gudsbespottelse og helgenen for telekommunikasjon kan komme til å straffe deg hardt, når du minst venter det.

 

Jeg er allikevel storsinnet nok til å si at den dagen din plastikk-VHF svikter i nødens stund - da vil jeg for din egen skyld håpe at det finnes en med en god gammeldags Sailor i stålkasse som kan formidle nødsignalet ditt.

 

Nei har man først hatt gleden av å bruke Sailorutstyr, så hører man til i Sailormenigheten - og den gleden unner jeg flest mulig!

 

:wink::wink::wink::wink::wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei Geir KS

 

Jeg visste ikke at du var henfallen til den katolske dødssynden blasfemi.....

 

Slike uttalelser som du kommer med her er renspikket gudsbespottelse og helgenen for telekommunikasjon kan komme til å straffe deg hardt, når du minst venter det.

 

Enig!!

 

Korsfest!! Korsfest!!

 

:lol::rolleyes:

 

Lenge leve Sailor og til hel... med DSC.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Enig!!

Korsfest!!  Korsfest!!

:lol:  :rolleyes:

Lenge leve Sailor og til hel... med DSC.

Halleluja i menigheten!!

 

Men når det gjelder den siste kommentaren så tillater jeg meg å være dypt uenig; Sailor har nemlig hatt DSC i mange, mange år og hvis du ser nærmere på det bildet som jeg henvist til, så henger en Sailor med DSC like under bokhyllen.

 

Her har du nærmere informasjon: Brosjyre for RT-4822 med DSC.

 

Fremtiden er DSC, det gir en mengde nyttige funksjoner og sammenkoblet med GPS gir det øket sikkerhet ved muligheten for automatiske nødsignaler.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Så enig, så enig Skipper,

 

men når det gjelder betjening, da synes jeg den gamle gode 144 er i særklasse; å kunne vri på kanalvelgerknappen og kjenne hvordan det store hvite hjulet dreier seg, mens palen legger seg mykt og bestemt ned i de utfreste sporene - det er nesten like deilig som . . . . . :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

hehe artig.

 

Men har et VHF problem selv.

 

Kjøpte en Simrad rd68 for snaue 2 år siden, nå er den død. Ett kort og heftig liv fikk den.

 

Men er på utkikk etter en fastmontert VHF, som skal kunne tåle følgende livsvilkår, den skal monterese i en havraftingbåt.

 

- Må tåle å stå ute i vær og vind.

- Tåle millioner av harde vibrasjoner, man hopper konstant på bølgene med en slik båt.

- Ha DSC

 

 

Ringte Simrad etter at driten kreperte og lurte på om de hadde testet VHF'ene under tøffe forhold, noe de ikke hadde gjort :eek:

 

 

Noen som kjenner til VHF'er som virkelig tåler bank uten at de veier ett halv tonn ? og koster titusener av kroner ?

 

Blir glad for tips.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Hm.  Tror du kunne hatt godt av en avkjøling, Poseidon.  Hva med å bruke en Icom en ukes tid??

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke noe stygt om Icom vel ? :boxing:

Har hatt Icom i mange år, uten DSC riktignok, beste VHF jeg har hatt, og jeg har også hatt noen !

Robust, vanntett, klar som dagen både på sending/mottak.

Derfor har jeg ikke anskaffet DSC Vhf ennå, i tilfelle blir det i tillegg til den gamle Icom'n for den stoler jeg på !

Simrad'en jeg hadde før var det bare problemer med, og service/support fra Simrad var arrogant og bånn i bøtta, så dem har jeg nok fått et evig hatforhold til.....

 

Noen som kjenner til VHF'er som virkelig tåler bank uten at de veier ett halv tonn ? og koster titusener av kroner ?

<{POST_SNAPBACK}>

Da blir det vel å anbefale den lille nye Icom'n med DSC.

John_Kr har vel en slik, han kan sikkert komme med erfaringer.

 

 

Link to post
Share on other sites

Har hatt god erfaring med ICOM sine håndholdte. Men ingen erfaring med de for fastmontering.

 

Men mistenker at pakningene rundt skruknappene på Simraden er årsaken til at fuktighet trengte inn i den. SÅ har blitt en smule skeptisk til skruknapper, men det kan godt hende at dette bare gjelder simrad.

 

Men skal ta en seriøs kikkerunde så snart, status på simraden jeg sendte inn er kjent.

 

Men må stille krav til at de tåler godt med vibrasjoner, ellers blir det å kaste penger ut av vinduet.

 

Momenter jeg legger vekt på er:

- Skal tåle fuktig miljø.

- Skal ha en klar og tydelig høytaler med litt trøkk i lyden ( må overdøve en Yamaha på fullvreng)

- Enkel og grei betjening som er lett å bruke når det rister en del.

- Interne deler i VHF må sitte dønn fast, null slark.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Momenter jeg legger vekt på er:

- Skal tåle fuktig miljø.

- Skal ha en klar og tydelig høytaler med litt trøkk i lyden ( må overdøve en Yamaha på fullvreng)

- Enkel og grei betjening som er lett å bruke når det rister en del.

- Interne deler i VHF må sitte dønn fast, null slark.

<{POST_SNAPBACK}>

Har akkurat samme behov, nord-norge året gjennom.

 

Hører gjerne mer om hva du kommer fram til etterhvert! Har ganske samme forhold i min båt, da i noe lavere hastighet (+/-20kn). Har prøvd Garmin sin, men ble ikke helt overbevist.

Redigert av vidarbre (see edit history)

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

Har akkurat samme behov, nord-norge året gjennom.

 

Hører gjerne mer om hva du kommer fram til etterhvert! Har ganske samme forhold i min båt, da i noe lavere hastighet (+/-20kn).  Har prøvd Garmin sin, men ble ikke helt overbevist.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jeg har kommet frem til hva jeg vil forlange at neste VHF skal tåle. Men møter manglende info hos forhandlerne, de lever jo ikke mye utstyr til denne type bruk, men synes at produsentene er sørgelig dårlige til å spesifisere hva utstyret er designet til å tåle.

 

 

F.eks. Når du kjøper en harddisk til en pc så får du oppgitt hva den tåler av vibrasjoner og G- krefter, dette burde være ett krav til produsenter av maritim elektronikk også.

 

Men også forhandlerne kunne være litt mere teknisk oppdaterte, det er håpløst å måtte vendte en halvdag når de skal sjekke ting man spør om.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Naida, på ingen måte!  Jeg tenkte bare at et så pass enkelt, rimelig hverdagslig allemanns-eie-merke

<{POST_SNAPBACK}>

Så så jekk deg ned, skal jeg ha en ny VHF skal jeg ihverfall ha en med DSC, og ikke en gammel RT2047 som du har. Tekniske antikviteter passer ikke i min båt. Fikk du din RT2047 med på lasset ved bruktbåt kjøp eller ?

Skal jeg ha Sailor blir det en RT4801 eller en RT4822.

 

 

Link to post
Share on other sites

Så så jekk deg ned, skal jeg ha en ny VHF skal jeg ihverfall ha en med DSC, og ikke en gammel RT2047 som du har. Tekniske antikviteter passer ikke i min båt. Fikk du din RT2047 med på lasset ved bruktbåt kjøp eller ?

Skal jeg ha Sailor blir det en RT4801 eller en RT4822.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Humre grynt hummalum teknofriker som aldri blir fornøyd selv om de allerede har det beste ....

 

:lol::rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...