Jump to content

NOR-DAN 780 Mercruiser. Hvilke dieselfilter ble båten levert med?


gnrk

Recommended Posts

Jeg har i høst kjøpt min aller første båt, som tittelen sier ble det en NOR-DAN 780 2006 med Mercruiser 200HK diesel. Kan vel egentlig ikke huske at høst og vinter var så lang før, det blir lenge til våren kjenner jeg.. :-)

 

Men, det er noe snodig med grovfilteret på båten. Jeg kjøpte en servicepakke til motoren fra Eurofritid, og der fulgte det med et dieselfiter som jeg ikke fant plass til, og etter litt diskusjon fant de ut at filteret som sitter på båten egentlig er et bensinfilter (??). Se bildet under. Båten er ikke bygget om fra bensin, den har vært diesel i hele sitt liv.

 

Spørsmålet mitt er om dette har sittet der fra båten har vært ny, og hvis ikke (som jeg mistenker) hvilke filter som har sittet der?

 

Eurofritid anbefaler å sette inn et filter av typen Racor 500FG, noe de mener er "standard" for Mercruiser. Det ser jo fint ut det, men jeg synes det er rart om noen skal ha skiftet ut fra et filterhus/filter for diesel til det som sitter på båten nå. Det koster jo fort noen tusenlapper også pluss ombyggingsarbeidet, så jeg vil være sikker på at det for eksempel ikke bare er et annet filter som kan brukes på eksisterende filterholder.

 

Noen som vet eller har noen innspill? 

 

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei,

dette er både filter og filterholder som egentlig er til en bensin utenbordsmotor. Men holderen brukes litt om hverandre til innenbords også- filterholderen er ikek det som gjør utslaget her. Sikkert mulig at noen har blingset da de kjøpte filter...

 

Men holderen til filteret er grei nok. Og så lenge du kan skifte filter til rett type, dvs med filterkvalitet til diesel med rett filtreringsgrad og nok gjennomstrømming er det ikke noe å dvele ved. Skift til Racor som nevnt så for du et filter som passer din motor!

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. 

 

Du mener altså at det finnes filtere beregnet for diesel som passer på denne filterholderen, det var det jeg antok eller iallefall håpet på.

 

Men racor-filteret jeg nevnte  (500FG) er jo en helt annen patent, så da er det vel et annen filter som passer. Du (eller noen andre) har ikke et forslag på et filter som kan passe? 

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt! :clap::thumbsup:

Mener det er Racor 500FG som står i min men er for tida på tur så får ikkje sjekka med det første.

 

Takker! Tror det blir en bra båt for oss.

 

Hvis du husker det kan du jo sjekke det når du har anledning, det er (desverre) lenge til den skal på vannet igjen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme motor som deg, når jeg kjøpte båten var det også montert et filter beregnet for bensin selv om jeg har diesel og det har det vært siden båten var ny. Jeg byttet til et Racor filter som passet på filterbeholderen, slapp å bygge om (Det nye filteret jeg monterte var lengre enn det som var montert tidligere). Mener jeg også har Racor 500FG montert, dette kan jeg sjekke i morgen da jeg skal en tur ut med båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme motor som deg, når jeg kjøpte båten var det også montert et filter beregnet for bensin selv om jeg har diesel og det har det vært siden båten var ny. Jeg byttet til et Racor filter som passet på filterbeholderen, slapp å bygge om (Det nye filteret jeg monterte var lengre enn det som var montert tidligere). Mener jeg også har Racor 500FG montert, dette kan jeg sjekke i morgen da jeg skal en tur ut med båten.

:thumbsup:  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Og Eurofritid har det siste der.

http://www.eurofritid.no/?PageID=17586&ItemID=29740

 

Er vel den på side 16 her du har, hvis ikke finner du det riktige her.

http://www.dpower.se/wp-content/uploads/2013/04/Komplett-%C3%B6versikt-marina-br%C3%A4nslefilter-sid-268-381.pdf

Redigert av bmwmaxi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, du kan selvsagt bruke S3211TUL, men det har unødig stor kapasitet for gjennomstrømming for din 200hk motor. Det holder med lillebroren til dette filteret S3204TUL, som er likt på alle måter, dvs filtrerer ut samme størrelse på skiten og slikt. Samme dimensjon på montering etc, men som sagt kun noe lavere kapasitet i liter / tidsenhet til motor. Og det er mer enn nok i S3204TUL. Og kanskje rimeligere?

Link to post
Share on other sites

Jeg har tidligere bestilt fra http://www.ebay.com/itm/Racor-S3204TUL-Replacement-for-445mamTUL-Let-us-help-/300693555589?hash=item4602bb8985:m:mIJO6Ee5X8-Bh-q1zq1nciw&vxp=mtr

men da kjøper jeg flere filtre i slengen. Skifter du en gang i året så er det å bestille 5 stk kanskje ikke noe problem?

 

Men jeg ville vel prøvd å ta med filterholder til en leverandør første gangen. For å være sikker på at plastklokken i bunnen fungerer. JEg mener beste,t at toppen fungerer til denne holderen, men disse filtrene er laget for metallklokken på bunnen av filteret. Usikker på om det er forskjell, men racor skriver stadig at ulike filtre "passer til glassklokke".

 

Norsk importør: http://www.aram.no/Racor_dieselfilter/content-15.html som som tar seg betalt som om alle årene i pensjonsordningen deres betales for hvert filter de selger.

Link to post
Share on other sites

Joda, har en plan Platypus, og takk for innsatsen.

 

Som fersk båteier og bruker av forumet er det kult å få så god hjelp på et innlegg. Når man er godt uerfaren så er det bra å ha muligheten til å lene seg litt på andre.

 

Kunne bare den forbannede vintersesongen gå over litt bråkjapt nå, så kan vi få prøvd den nyinnkjøpte herligheten på vann. Som junior sier, jeg orker ikke vente....  :smiley:  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...