Jump to content

Startbatteri til Volvo D6 350


Bårdp

Recommended Posts

AGM har liten betydning på et startbatteri, om du ikke skal montere det opp ned da...

 

Jeg satt inn to Biltema vanlige syrebatterier til min D6 310. Kosta ca 1000kr/stk. Mener å huske at de er på ca 80a hver og leverer ca 800CCA.

 

4 års garanti på disse batteriene.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja hadde nokk vært en grei løsning om det hadde vært plass for to startbatterier. Som det er nå er det et startbatteri og to forbruksbatteri. Vil tro kapasiteten på vært batteri er 80-100 At. Det er så trangt der de står at jeg ikke kan se hva som står på batteriene. Målene på de er 32x16x22 L,B,H. Tror forrige eier pleide å ha alle batteriene i parallell når han kjørte med båten. DVS når han slo på strømmen slo han også inn nødstart bryteren også. Om jeg nå prøver og starte fra kun startbatteriet klarer det ikke å starte motoren. Men slår jeg inn nødstart bryteren slik at startbatteriet kobles samens med forbruksbatteriet starter den greit. Men slik skal det jo ikke være. Må derfor ha et batteri som fysisk ikke er større en de gamle og som greit klarer å starte motoren.

Link to post
Share on other sites

Jeg satte inn et Exide AGM start EM1000 i en Nord Star 28 med D6-350. Det fungerte helt upåklagelig og er antakeligvis et av de slankeste startbatteriene du kan få i denne størrelsen. Tilsvarer vel Optima Red Top og lignende. Du finner mål mitt ned på denne siden: http://sonnak.com/produktsortiment/vognlister/

 

Tips mhp pris er å få kjøpt det gjennom firma. Sønnak opererer med en latterlig prisforskjell på privat og firmakjøp. Jeg betalte over disk og fikk kvittering skrevet ut til firma jeg hadde avtale med, dvs du trenger ikke blande inn firmaet i transaksjonen i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at jeg klarer å frigjør lit plass i bredden slik at jeg kan få inn tre 80 At AGM batterier fra Biltema. Et til start og to til forbruk. Startstrømmen på disse er jo omentrent den samme som på EM1000 men kapasiteten er 60% større. Så om en CCA på 800A er tilstrekkelig for å dra i gang en D6 blir vel dette bra. Har jo muligheten til å koble sammen alle batteriene med nødstartbryteren om det sulle knipe på en råkald dag.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/AGM-batteri-2000028225/

Redigert av Bårdp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Em1000 har også cca på 800A, har samme selv på en Kad43 og er fornøyd med dette.

Vil du beholde batteriene lengst mulig er det nok en fordel å ha en grei ekstern regulator på dynamoen så du får en ladekurve, istedet for konstant spenning når motoren går, dette er diskutert 'opp og ned' her inne :smiley:

Agm og ventilregulerte batterier er jo mest utsatt for overlading da de tørkes ut, men CCA kan holde seg bra når batteriet er nytt og første 1-2 sesongene.

Bare hold et øye med Biltema batteriene, og går det raskt nedover med kapasiteten, kan du jo få nye innen 4 år.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte nettopp 2 x 95Ah AGM fra Biltema, men de var til forbruk så jeg fokuserte ikke på CCA/MCA. Jeg fikk oppgitt 1000A fra VP på spørsmål om startkapasitet, men ikke om det var MCA eller CCA. Som motsatt 'referanse' prøvde jeg 1 x Sønnak Nautilus på min egen D6-350 og det var definitivt for dårlig. Disse hadde oppgitt 115Ah og 700 eller 750 CCA hvis jeg husker rett. Var så såvidt det ene dro rundt, så jeg måtte doble. Jeg tenker at kapasitet i Ah har null og niks å bety på start. Hadde gått for Exide hvis prisen ikke var veldig forskjellig for å spare vekt, men Biltemabatteriet funker helt sikkert bra hvis det har samme spec!

Link to post
Share on other sites

Nei for en normal start har nokk ikke kapasitet i At så mye å si. Men når en har hatt tette filtre eller kjørt tom en tank slik at en må lufte å styre er det greit å ha litt å gå på. Nå vil jeg nokk normalt starte med alle tre batteriene inne for å belaste batteriene så lite som mulig, så startbatteriet blir jo bare den sikkerheten jeg har for å kunne starte når jeg hat tappet ned en del på forbruksbatteriene etter en natt eller to om bord uten landstrømm. 

Link to post
Share on other sites

Biltema og Maritime sine AGM batterier er knall bra og ikke er de så tunge heller.

Tipper de bruker karbon eller noen andre hi-teck matrialer  i batteriene for å få de flere kilo lettere enn feks  sønnak

 

Den der kjøper jeg ikke helt. Jeg har et Maritim AGM batteri som startbatteri i jolla, og det har fungert meget bra nå i to sesonger. Men at BT og Maritim bruker karbon og hi-tec materialer i batteriene sine for å få ned vekta tror jeg lite på. Når det gjelder blybatterier kommer man vel neppe fra at mengen bly, og dermed vekta, sier noe om kvaliteten på batteriet. Når det gjelder evnen til å levere strøm, altså CCA-verdien, blir det noe annerledes. Der er jo AGM batterier som Optima osv. helt rå i forhold til konvensjonenlle åpne bly/syre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...