Jump to content

Løsne aksling fra girflens


TKO84

Recommended Posts

Har hatt noen ulyder i båten under gange. Fant ut at det var en løs hylse på akselen som laget lyden. Det skal egentlig være skrudd inn i en flens og skal tette, men gjengene er helt nedslitt. Så jeg må få løs aksel og få av dette her. Jeg har løsnet boltene til koblingen, men får ikke akselen til å slippe. Har forsøkt med meisel og hammer, men er ikke tegn til at det skal slippe. Har kjørt godt på med WD40. Regnet med at det bare var å få løs boltene og skyve akselen bakover, og at selve akselen igjen var festet inni koblingen på en måte. Noen med forslag?

 

bilde

 

bilde

 

Link to post

Begynn med å fjerne skruene som akselflens og gearflens er montert sammen med. Da er akselflensen løs fra gearflens, men den har normalt en styrekrave som kan sitte litt. Det fikser du med noen lette dunk med ei klubbe på flensen. Hvis ikke den slipper da kan du bruke en 2"4" og bikke litt på propellen slik at hele akselen kommer bakover. Deretter må du ha akselflensen av akselen. Det går normalt greit med en avtrekker. Det er litt vanskelig å se av bildet ditt, men det kan se ut som om du har en flens med presspasning og kile, ikke klemflens som er splittet, stemmer det? I tilfelle sitter den antagelig hardt. Det er da en stor fordel å få varmet opp flensen (så mye og så fort som mulig), hvis ikke må du ha en veldig god avtrekker.

 

Det er flere måter å trekke av en slik flens på. Vanlig to-armet avtrekker kan bli for spedt hvis den sitter med presspasning. Det beste er hydraulikk. Du kan f.eks. bruke disse små jekkene til Enerpac. Da må du sette på en blindflens som mothold og jekke til akselen kommer ut. En annen måte er å sette imellom en akselstump som er noe tynnere enn akselen du har, og skru en blindflens mot flensen. Da får du fordelt kraften på alle skruene.

 

Skjønte du hva jeg mente?

Link to post

Det skal gå an å trekke av flensen. Årsaken til at mange ikke klarer det er at man ikke bruker nok kraft. Nå er det jo selvsagt knotete å komme til der nede i båten, så da kan det være lurt å bruke varme slik at man ikke trenger å bruke like mye kraft.

 

Hvis du ikke har tilgang til hydraulisk verktøy anbefaler jeg metoden jeg beskrev over med blindflens, særlig hvis du ikke har tilgang til varme (skjærebrenner).

 

Når det gjelder dette med å bruke varme for å demontere krever det litt erfaring i seg selv. Hele prinsippet med å bruke varme er at metallet utvider seg, og at pasningen dermed løsner.

 

Problemet er at når du varmer vil flensen bli varm og utvide seg, men etter en tid blir akselen også varm og utvider seg tilsvarende, og dermed sitter pasningen like hardt. Skal du ha god effekt av varmingen må du derfor bruke en energikilde som gir mye og konsentrert varme. I praksis på slike flenser betyr det acetylen/oksygen (evt. propan/oksygen, men det er det få som har), propan synes jeg ikke er godt nok når det blir så mye gods.

 

Selve oppvarmingen må gå fort. Du varmer ikke opp hele godset i flensen, kun en linje (som en strek) forfra og bakover. Hvis du varmer hele flensen tar det for lang tid. Hele poenget er temperaturforskjellen i aksel og flens, altså aksel må være så kald som mulig. Når du varmer flensen på den måten utvider godset seg på denne linja, og hullet åpner seg som et skjell. Akslingen kan da normalt trekkes ut for hånd, eller i alle fall med små krefter. Det du imidlertid må passe på da er å få av flensen i en fei, hvis ikke vil akselen ta varme og utvide seg, og du er like langt. Et smart verktøy å ha klart da er en stor avtrekker og muttertrekker eller skralle, og det må stå klart på flensen når man begynner å varme.

 

Jeg har lest noen beskrivelser her inne om folk som skal demontere et boss og bruker veldig lang tid på å få varmet opp alt godset. Mye av vitsen med varme er da borte. Hvis du ikke klarer å få av flensen fort nok slik at akselen også blir varm, bør du vente til alt er kaldt før du prøver på nytt. Men som sagt, det er alfa omega at du rigger deg til med godt verktøy.

 

Og ja, akselen bør nok ut så du får byttet pakkboks. Lykke til :smiley:

Link to post

Har hatt noen ulyder i båten under gange. Fant ut at det var en løs hylse på akselen som laget lyden. Det skal egentlig være skrudd inn i en flens og skal tette, men gjengene er helt nedslitt. Så jeg må få løs aksel og få av dette her. Jeg har løsnet boltene til koblingen, men får ikke akselen til å slippe. Har forsøkt med meisel og hammer, men er ikke

 

bilde

 

bilde

se på høyre side av bildet. Zoom inn og det kan se ut som det sitter en splint der som er vanskelig og se. Kan hende jeg tar feil men prøv og se nøye. Splinten er kanskje rundt 5/6 mm i diameter.
Link to post
TKO84 : kanskje det er mulig å feste og tette den hylsa på pakkboksen på en annen måte?

 

Ja, nå er det jo så mange varianter av hylser og akslinger og ikke karer jeg å huske alle. Går ut fra det er den sennepsgule ringen på det øverste bildet som er løs. Er du sikker på det er utslitte gjenger på den ? Kan det bare være noen spor i den og at den bare skal festes med ei stor slangeklemme? Ikke vet jeg, men mener det er en variant med bare klemmer på og er det en slik fins det jo klemmer som kan åpnes helt, tres over og så skrues sammen.

Link to post

Det er den hylsa som er litt sennepsgul som er løs ja. For meg ser det ut som det er slitte gjenger og at den skal være skrudd inn i tilsvarende motpart i pakkboksen. Men jeg skal se om det går å feste hylsa med det slangeklemme som sitter til venstre på pakkboksen, det er faktisk ikke helt umulig at det bare kan være så enkelt.

 

Håper jeg får sett mer på det i morgen. Med tvillinger på 16 måneder er det ikke så mye tid til overs ;P

Link to post

Ja, ting kan sitte fast. Jeg slet for 9 år siden da jeg skulle ha akslingen ut av klemflensen, men da jeg gjentok samme jobben i dag gikk det greit. Det eneste at det knirket og skreik da jeg skrudde ut boltene. Men skrekk og gru hvordan de så ut, rustne, bøyde og med ødelagte gjenger. Så jeg tror jeg kjøper nye. De er 10mm, tstk er 35mm lange, og resten 4mm lange, alle med 9mm innvendig unbrako.
 
Men hvilken kvalitet skal jeg kjøpe, og hvor får jeg tak i slike bolter? Thingstad i Oslo er vel et sted jeg kanskje får tak i slike bolter?
 
bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Er 10.9 en betegnelse på slike bolter? Slikt har jeg ikke greie på, men tar jeb med boltene til Thingstad, får jeg vel hjelp der. Ellers ble det litt skrivefeil hos meg der jeg skreiv: De er 10mm, tstk er 35mm lange, og resten 4mm lange Korrekt skulle selvfølgelig vært: De er 10mm, 2stk er 35mm lange, og resten 40mm lange Men jeg var litt sliten etter å ha stått på hode nedi motoren i mange timer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ja. 10.9 er to tall som beskriver strekkfasthet og flytegrense for skruen. Flytegrense: Hvor stor kraft skruen tåler før den får en varig deformasjon. Strekkfastet: Hvor stor kraft skruen skal tåle før den ryker (ved en ren strekkbelastning). Forholdet mellom disse to fasthetsegenskapene sier noe om materialet er seigt eller sprøtt. En 8.8 skrue er f.eks. seigere enn en 12.9 skrue. 12.9 skruer er vesentlig sterkere, men siden de har lavere elastisitet er de også mer utsatt for sprøbrudd. Derfor er det ikke alltid ønskelig å sette inn en sterkest mulig skrue. 10.9 er vel i utgangspunktet standard for unbracoskruer i vanlige maskinforretnigner, men 8.8 finnes også. 12.9 er ikke uvanlig, men må kanskje bestilles. For vanlige maskinskruer med sekskanthode er 8.8 standard kvalitet i industrien dersom ikke annet er spesifisert. I praksis er det de man får kjøpt (uten å bestille).

 

Tiltrekningsmomentet la jeg inn i en annen tråd, men husk også å friske opp gjengene med en tapp og smøre, hvis ikke blir det helt feil :smiley:

Link to post

Jeg lærer og lærer. Tusen takk. Da vet jeg hva tallet som står på originalboltene mine betyr. Der står det 8.8. I tillegg står det ABC.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Har hatt noen ulyder i båten under gange. Fant ut at det var en løs hylse på akselen som laget lyden. Det skal egentlig være skrudd inn i en flens og skal tette, men gjengene er helt nedslitt. Så jeg må få løs aksel og få av dette her. Jeg har løsnet boltene til koblingen, men får ikke akselen til å slippe. Har forsøkt med meisel og hammer, men er ikke tegn til at det skal slippe. Har kjørt godt på med WD40. Regnet med at det bare var å få løs boltene og skyve akselen bakover, og at selve akselen igjen var festet inni koblingen på en måte. Noen med forslag?

 

bilde

 

bilde

Løfter denne.

Det ser ut som at tråden din sporet skikkelig av.  

Hva er status nå, noen framdrift?

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
  • 3 år senere...

Tar opp denne igjen, da jeg aldri kom noe lenger. Det endte med at jeg skrudde alt sammen igjen og kjørte videre..

 

Men nå har jeg kastet meg over dette igjen. Har nå tatt av roret og løsnet flensene fra hverandre. Nå gjenstår det bare å få av flensen fra akslen. Det sitter en mutter på innsiden her som jeg nå har fjernet. Skal det bare være å slå av flensen nå? Er det noen her som kan se av bildene hvordan denne sitter på akslen?

IMG_1519.jpeg

IMG_1520.jpeg

Link to post
TKO84 skrev 19 minutter siden:

Det jeg i første omgang tenkte å prøve er en avtrekker. Kan jeg da sette inn en lenger bolt inn i senter av flensen (regner med at den blir skrudd inn i akselen), så bruke avtrekkeren mot denne bolten for å trekke av flensen?

 

Tror det er en god ide.

Ellers burde du lese Komodos tideligere innlegg om bruk av varme.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
TKO84 skrev for 4 timer siden:

Kan jeg da sette inn en lenger bolt inn i senter av flensen (regner med at den blir skrudd inn i akselen), så bruke avtrekkeren mot denne bolten for å trekke av flensen?

Ja, det er en vanlig metode. Men siden dette ikke er en klemflens (altså at flensen er klemt rundt akselen med skruer som lager dette spennet), sitter den antagelig med en presspasning. Den kan være presset på, eller krympet på. Presspasning vil si at hullet i flensen er mindre en utvendig diameter på akselen (noen hundredels millimeter). Det innebærer at du må bruke ganske stor kraft for å få av flensen. Da nytter det ikke med en fislete liten avtrekker, du må ha en stor. Også mulig at du må varme på flensen for å få den av. Acetylen/oksygen med et stort bend er da best. Propan gir mindre konsentrert varme, men kan også fungere. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...