tomeni Startet 31.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 31.Oktober.2015 Hei hei! Har siden sist tur på sjøen fått problem med å starte min sabb 18hk diesel. Det kan virke som starteren ikkje slår inn da det kun kommer ett klikk når eg trykker på bryteren. Eg har prøvd å gi starteren noen små dunk i siden for å se om den hadde hengt seg opp, men det har ikkje hjulpet. Eg lurer på om noen har erfaring med dette tidligere og evt. har noen tips å komme med, eller om den må demonteres og overhales. Det er kanskje ikkje noe nyttig informasjon, men den har alltid vært lett å starte tidligere. Håper på rask og positiv tilbakemelding! Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 31.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2015 Det virker som det er innslaget som svikter. Kan nok være innvendig rust. Demonter, gjør rent og smør opp, så blir det kanskje... Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 31.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2015 Tråden for alt om Sabb har kanskje svar på ditt problem. Det er 1111 posta innlegg, så det skulle ikke være umulig... Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 31.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2015 Det er som kjent tusenvis av innlegg om startproblemer av denne typen, men det svarer seg som regel å gå systematisk frem, og helst det enkle først. 1. Er batteri ok ? Selv om man har målt brukbar spenning på batteri kan det være i elendig forfatning. Selv hadde jeg et som viste 12,6 volt og trodde det var bra. Kjøpte et brukt og mindre hos en bilopphogger som også bare hadde 12,6 volt (det beste jeg fant) og det var noe helt annet. Starteren gikk som bare det selv om det ikke ble ladet på forhånd, og batteriet fungerte i flere år. Du kan jo prøve med et annet batteri om du har. 2. Kontakter og kabler, er de ok ? Hos deg klikker det i releet og da tipper jeg at den delen av det elektriske er greit. Da blir det å finkjemme koblinger langs de tykke kablene fra batteri til startmotor, både + og minus like viktig. Og det holder ikke bare å se på dem. Kjenn med nevene at de sitter, og er det antydning til noe løst må de festes ordentlig. Gjerne tas av og rengjøre også. En startmotor krever mye bedre kontakt enn alt annet el-utstyr for å fungere så om alt det andre fungerer er ikke det noe sikkert tegn på alt er ok . 3. Når de to første punktene er funnet i orden kan du gå løs på starteren. Det er jo også fullt mulig å ha feil på alle tre punkter, men likevel få start bare om en av feilene blir utbedret. Det er fordi at det ofte skal lite til for å komme over denne bøygen fra en stillestående starter som bare klikker, til en starter som klarer og starte motoren. Et friskere batteri kan være nok i første omgang, og dermed overser man løse koblinger som vil skape problemer senere. Sitér dette innlegget Link to post
macreimert Svart 1.November.2015 Del på Facebook Svart 1.November.2015 Du kan plukke fra hverandre, pusse kontakter og smøre opp. Eller dersom du vil ha problemfri starter i mange år så sender du den feks til http://www.stettestarterogdynamo.no/De plukker den helt fra hverandre og går over børster, loddninger og alt som trengs for å få problemfri starter. Dersom du vil den skal se pen ut også så kan du plukke den fra hverandre selv og pusse den ned og lakke den. Sitér dette innlegget Link to post
karnic2260 Svart 29.Juli.2018 Del på Facebook Svart 29.Juli.2018 Hei har hatt samme problem, da var det faktisk hovedstrømsbryteren som var gåend Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.