Jump to content

Hvilke motor anbefales på Tintorera 610?


Aerton Hartwig

Recommended Posts

Vi kjøpte i dag en 1998 Nordkapp Tintorera u/motor.

Båten skal i hovedsak brukes av 2-3 voksne i Bunnefjorden. Jeg har lest at båten går best i høy sjø med 90hk pga båtens smale form, men siden det sjelden er grov sjø i Bunnefjorden tenkte jeg at man kanskje burde øke effekten en del for at det også skal bli litt skummelt når det er lite sjø..

Vi tenker å kjøre med stålpropell for å skåne omgivelsene for støy?!?

 

Mitt spørsmål er om en 90hk som ofte blir presset bruker omtrent like mye drivstoff som en 150hk 4-syl som går på kanskje 70%.

 

Innspill ønskes

Link to post
Share on other sites

Vil tro at en 90hk kan bli litt spe på en båt som ikke er racerigget mtp vekt.

Ser ofte disse med 150+ og vil tro det må til for å få skikkelig fart på det skroget mtp vekt og størrelse. 

 

En ting jeg kan tenke meg kan være fordel med mindre motorisering er at en lettere motor ikke vil gjøre at båten gallopperer like lett, noe jeg har lagt merke til at en del av båtene jeg har sett klipp av gjør, det kan selvfølgelig ha noe med rigging og førers ferdigheter også

 

Når det gjelder forbruket så har jeg ikke noen gode fakta å komme med

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at den nok trenger mer power siden den veier mer. Mye av poenget med å skaffe oss denne båten er å ha så mye krefter at man ikke tør å måke på gass, men må porsjonere ut med omtanke. Da må man nok på 150 hk i alle fall. Dæven jeg gleder meg til sommeren ???

Link to post
Share on other sites

Vi tenker å kjøre med stålpropell for å skåne omgivelsene for støy?!?

 

Mitt spørsmål er om en 90hk som ofte blir presset bruker omtrent like mye drivstoff som en 150hk 4-syl som går på kanskje 70%.

 

hva har materalvalvet med støy å gjøre..?      Kjør stål, det gir best ytelse i den farta som denne båten kommer til å kunne gjøre. 

 

Med relativt beskjedent motor budsjett, så hadde det kanskje vært en ok start med en litt nyere forgasser 2takter på 115 - 150 hk.  Disse veier gjerne rundt 160-185 kg, litt avhengig av modell/merke

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg mente å droppe cleaver pga støy. Da går eksosen ut i friluft. Båten har lift, så jeg vil tippe fristelsen etterhvert blir for stor for aldri å bruke det..

Hva vil man oppnå av forskjell på 115 og opp til 150 da? Det er vel 4-syl og relativt lik vekt på disse? Jeg tenker at 115 er effektmessig så nære 90 og med høyere vekt så blir ikke farten så veldig mye høyere.

Link to post
Share on other sites

Og etter å ha pratet med flere folk nå så mener de at så lenge du går for 6-syl motor(ergo 150hk og over?) er det ikke noe poeng å ikke gå helt til topp på 225hk da motoren under middels belastning uansett ikke bruker så mye mer.

Da blir mitt spørsmål: hvor mye bruker en 225-ish på feks rundt 4000 rpm? Har google øye stort og vått men finner ikke det

Link to post
Share on other sites

For å vite noe om forbruk trenger du å vite ca hvor mange hk den bruker i en gitt hastighet. Dette blir aldri 100% nøyaktig men er muligens beste anslag. Gjør båten 50knop med 200hk vil det si ca 40 l/t om det er dieselmotor, 60 l/t hvis det er firetakter og ca 80 hvis det er totakter. Dette gjelder på full gass. Nyeste generasjon totaktere ligger etter sigende veldig nær firetaktere men i ditt motorbudsjett må du regne fire desiliter per hk-time.

Nå ligger de fleste skjelden på full gass i cruise så forbruket blir lavere per time men farten blir også lavere så forbruk per nm blir ikke nødvendigvis så mye lavere i lavere fart. Forbruk ift turtall blir allt for uvisst da det er for mange faktorer som spiller inn sånn som propeller type og -pitch, skrogform og -vekt, sjøforhold, trim, monteringshøyde m.m.

Link to post
Share on other sites

Hei

Har en kamerat som hadde 225hk Yamaha på den båten, og den gjorde ca 70 knop. Mener den brukte ca 30ltr i timen i 30 knop.

Veldig vanskelig båt å kjøre, vanskelig å unngå chinewalk over 60 knop. Tåler sjø heller dårlig.

Hadde selv Gilbert med Yamaha Pro 200, gjorde 61 knop, og rene lokomotivet i forhold...

Link to post
Share on other sites

larshans1, jeg vil tro årsaken til at din venns Tintorera gikk dårlig i høy sjø er kombinasjonen tung motor på smalt skrog UTEN trimtank foran.

Jeg har lest MYE om Tintorera den siste tiden og er det noe som går igjen så er det at den er god i grov sjø. Da må riktignok balansen være riktig.

Når det gjelder chinewalk er også denne følsom for det ja. Da er det vel hydrauliske flaps som gjelder

 

Vi er nære å gå for en 1999 Mariner 200hk med en skåret sylinder. Ut i fra det jeg har lest meg til har det vært lite trøbbel med den. Forgassermotor.

Da skal vi lakke den sort og sette på Mercury logo(klin lik motor). Mariner er kjønnsløst..

Link to post
Share on other sites

Chine walk - du tar mye av dette med en propeller med høyere rake vinkel, få single cupping på avrundede bladtupper. Dette for ikke å løfte akterenden - deretter å få balansen ok i lengeretning med flytting av vekt.

 

Chine walk kommer - med høy hastighet ift våt flate.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...