Jump to content

Erfaringer med å installere inspeksjonsluke i plast drivstofftank


spk

Recommended Posts

Drivstofftanken min er i plast og har ikke mannlokk/inspeksjonsluke, og det er derfor umulig å få gjort skikkelig reint.  Jeg har skrudd opp giver til tankmålerne og sugd opp bunnfall et par ganger, men dette er ikke bra for skruene som kun gjenger inn i plast.

 

Watski har en rustfri inspeksjonsluke med delt ring som 'brettes' ned i tanken.  Stor åpning - inntil 15 cm, robust - og forholdsvis dyr med sine 2.000 kr.

 

Wema lager en plast inspeksjonsluke med en tallerken underdel og en senterbolt som klemmer en o-ring fast mot oversiden av tanken.  Mindre åpning, 11,5 cm - men selges til 169 kr på Maritim.

 

Er det noen som har erfaringer med Wema luken?  Er det litt for enkelt med kun en bolt i senter?  Eller er dette rett og slett et genialt design som er mer enn greit nok til en forholdsvis flat dieseltank på 150 liter?  (skal montere luken i toppen på tanken.

 

 

Link to post
Share on other sites

Førstnevnte løsning monterte jeg på en rustfri ståltank. Genialt design siden tankveggen blir klemt mellom to sterke flenser. Mao, om det er tynt gods (eller plast) som buler litt, så blir dette rettet ut når man strammer skruene.

Eneste jeg merket meg, før jeg solgte båten, var at gummipakningen hadde forandret seg litt og blitt litt mykere.

Dette var etter et par (?) års bruk, vet ikke om dette kan gi lekkasjer etter en tid, men hadde kanskje vært litt mer skeptisk til å ha denne på siden av en tank.

 

Uansett er gummipakningen lett å skifte, så for toppmontering hadde jeg glatt gjort dette igjen.

 

Den siste du nevner har jeg ikke vært borti.

Link to post
Share on other sites

Gudrun - takk for god ide!  Jeg kjenner til Plastinvent fra før og burde tenkt på dem helt av meg selv..

 

De har selvsagt erfaring med luker i plasttanker - og kanskje også egne luker.

 

Ellers er det et godt poeng at en tosidig stålflens sikkert spennes opp mer enn en plastløsning med senterbolt.

Link to post
Share on other sites

Monterte en slik i toppen av dieseltanken (aluminium) med gjennomgående bolter.

http://flak.no/produkter/Ventilasjon_og_luker/Luker_og_kooeyer/Inspeksjonsluke

Ble helt knall. Har holdt i tre år nå.

Nå kommer jeg godt til på baksiden av skvalpeskottet og får slamsugd hele bunnen.

Redigert av telford (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har inspeksjonsluke både av plast og metall. Anbefaler ikke typen i plast som telford refererer til. Det største problemet med denne typen er å få det tett mellom lukerammen og tanken. Den settes fast med karosseri skruer, og man er avhengig av å benytte ett eller annet tettemiddel for å få det noenlunde tett. Den er også for svak i godset og har lett for å gi etter å bli ujevn. (vindskjev) Nei, den typen er for dårlig.

 

Sats på en type i metall er min erfaring og anbefaling...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...