Jump to content

Lang tid før kjølevannet kommer


Pequod

Recommended Posts

Hei! Tok en tur med båten i dag, og da jeg startet opp motoren kom det ikke noe kjølevann ut akter. Lot motoren gå i fire-fem minutter uten at noe skjedde. Stoppet den og startet på nytt, og etter et minutt eller sånn kom kjølevannet ut.

 

Var utpå i drøyt en time og hadde ikke noen problemer. Motoren går jevnt og fint, ingen ulyder. Ingen lamper lyser heller.

 

Men jeg kan ikke huske at det har tatt så lang tid før kjølevannet kommer før? Når det først kom så var det akkurat som før, ikke noe mindre eller noe slikt. Så impelleren virker tydeligvis.

 

Båten ble sist brukt på søndag, og det har ikke vært noen minusgrader heller.

 

Motoren er en sjøvannskjølt Yanmar 3GMD.

 

Noen som har noen ideer om hva det kan være?

Link to post
Share on other sites

Kom kjølvannet etter at du begynte å kjøre eller ved tomgang ved 2. gangs start? Kan det ha ligget noe foran inntaket som forsvant når båten begynte å kjøre, eller som forsvant av seg selv?

 

Høres ut som dårlig sugeeffekt, tett slange men så løste det av seg selv. Har du sjøvannsfilter? Sjekk dette.

Link to post
Share on other sites

Kjølevannet kom ved tomgang etter andre gangs start. Jeg har ikke sjøvannsfilter (det står på lista!) men på utsiden er det et slags gitter foran sjøvannsinntaket, det så jeg i fjor da båten var oppe for første gang.

 

Båten gled litt ut av båsen mens jeg holdt på, men jeg hadde ikke begynt å kjøre enda.

Link to post
Share on other sites

Kan være et stykke plast/ pose etc som har kommet drivende når du starta, suges fast over sila, og hindret vanninnsug. Så stoppet du motoren, plasten slapp og forsvant med strømmen...

 

Ta å monter er sjøvannsfilter, først som sist. Det går fort.

Da har du kontroll på vannstrømmen, og det er lett å kjøre frostvæske inn på sjøvannsiden av kjølinga. Du heller bare nedi filteret mens motoren går.

Link to post
Share on other sites

I den linken er det et bilde hvor impelleren blir vippet ut med to skrutrekkere. Som de sier på et TV-program som går på NRK nå: "IKKE GJØR DETTE HJEMME!" Det skal utrolig lite til før en får spor i impellerhuset slik at det suges falsk luft og impelleren ikke suger vann. Been there, done that!

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar og innspill. Jeg byttet impeller i fjor vår og tok ut sjøvannspumpa og renset og vasket. Jeg har også tenkt på at det kan ha vært noe med den, men når kjølevannet først kom i gang så var det like kraftig og mye som vanlig, så jeg tror ikke at det er impelleren. Men jeg vet jo ikke det 100 prosent heller.

 

Jeg byttet hovedreim i fjor også. Jeg tittet ned i motorrommet, men tenkte ikke der og da på å sjekke om de var blitt slakke. Skal ta den sjekken neste gang.

 

Problemet er at det er såpass trangt og så omstendelig å få løsnet impellerhuset og få sjekket ståa at jeg rett og slett tviler på at jeg klarer det i den situasjonen jeg er i nå. Det går nok greit å få løsnet den, men jeg slet noe voldsomt med å få satt alt på plass igjen i fjor, og jeg tror rett og slett ikke at jeg klarer det alene denne gangen!

 

Jeg skal ned i båten straks for å ta en ny sjekk. Jeg skal på konsert på Sætre i Hurum søndag, og hadde tenkt å ta båten fram og tilbake, så avgang skal etter planen skje i morgen, så da ville det vært fint å være trygg på at alt står bra til...

 

Men slik jeg ser det nå, kan symptomene tyde på det som flere andre har nevnt, at det var noe bøss som hadde lagt seg foran sjøvannsinnntaket da jeg startet opp, og at det gled vekk når jeg stoppet motoren og startet den opp igjen.

Link to post
Share on other sites

Var ute på en liten kontrolltur i formiddag og alt virket som det skulle, kjølevannet kom med en gang og ikke noe problemer i det hele tatt. Skal ut på langtur i helgen Bakke - Sætre - Bakke, så det ville passet veldig dårlig om det skjedde noe...

 

Men når jeg er ferdig med oppholdet på Bakke og båten er tilbake i hjemmehavna, så skal jeg få tatt en sjekk av impelleren for sikkerhets skyld.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville også fått sjekket den før lengre tur. En skadet impeller vil klare å pumpe bra med vann, men gummirester kan tette varmeveksleren og mulig lage trøbbel I ettertid. Ikke drøy så lenge med å få den sjekket, Pequod. (ønsker ikke skremme eller være Dramaqueen, men jeg ville selv ha fått den sjekket)

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg tror impelleren på den motoren fint kan overleve noen minutter med "tørrkjøring" på tomgang. Min erfaring er at impellere i små motorer varer mye lengere enn intervallene som står i instruksjonsboka. Selv bytter jeg impeller med 5-10 års mellomrom. (Uten at det skal være noen rettesnor for andre).

Link to post
Share on other sites

Har samme problem med min 41p. Satte i ny impeller. Ved tomgang kom det ikke kjølevann. Måtte ruse opp i 2500-3000, da kom det kjølvann. Etter opprusinga kommer det også kjølvann på tomgang. Impelleren er som sagt helt ny, tenkte først det var årsaken. At den var litt stiv. Eller at det medfølgende  glidemiddelet hadde noen annen funksjon enn og få impelleren enkelt på plass? Brukte kanskje 50% av middelet. 

I ettertid tror jeg at en knekk på slangen kanskje var årsaken? Da motoren sugde opp vann fra en balje, som stod litt dårlig plassert i forhold til innsug. Motoren står på en palle.

 

Edit: Pakkninga til impellerhuset var ikke mye å skryte av. Kan jeg ta av dekslet for inspeksjon, uten å ødelegge pakkningen. Ser for meg at det muligens ikke blir tett igjen. Eller? 

Redigert av merik82 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Pequod!

Din impeller er nok ok sålenge den ikke går tørr, og det gjør den ikke med plast e.l. foran inntaket. Plasten hindrer kun gjennomstrømningen, men impelleren går i vann - og den blir da litt varm etter noen minutter uten å ta skade. Det er tørr oppstart - eller falsk luft i sugeledning/filter (tørrkjøring) som forårsaker impellerhavari.

merik82: Du kan greit ispisere impelleren ved å ta av lokket, men dersom pakningen under impellerlokket ryker så må den erstattes med ny før lokket monteres pånytt. Utett pakning medfører oftest tørrkjøring og havari.

Link to post
Share on other sites

Dersom du skader pakningen, kan du risikere at impelleren suger luft og har vanskelig å få igang suging av vann. Luft er mye "tynnere" enn vann, så det skal veldig lite luft til før pumpen ikke klarer å komme igang med å suge opp vann og fylle opp impellerhuset. Med vann i huset, "tetter" vannet for ytterligere luftinntrenging. Dette litt populært fortalt, men dette har jeg egen erfaring med.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...