Jump to content

Dra runt en dieselmotor med spärrnyckel


ebonita

Recommended Posts

Har visserligen gjort det förut, men det slår mig att det kanske inte är riskfritt....

 

Alltså vad jag tänker på är att med hjälp av en fast nyckel eller spärrnyckel vrida runt en dieselmotor t ex för att justera ventiler.

 

Är detta riskfritt? Eller skulle motorn kunna få för sig att tända på en eller flera cylindar?

Mina motorer har elektriskt stopp som aktiveras momentant, och det mekaniska stoppet på insprutningspumparna är svåråtkomligt.

 

Följdfråga: är det kritiskt att man vrider motorn på rätt håll? Är det något som skadas om man drar baklänges?

 

Vad säger sakkunskapen?

 

 

:confused: :confused: :confused:

Link to post
Share on other sites

Slik har jeg alltid gjort det med min motor, og at motoren skulle tenne ved så langsom dreining, kan jeg ikke tenke meg. Jeg drar langsomt, og hører da en svak susing ettersom ventilene åpner og lukker. Så jeg har aldri tenkt på dette som noen risiko. Dreie baklengs? Er det ikke bare å dra rette veien? Riktignok har jeg kanskje dratt litt baklengs når jeg merker at jeg har dreit litt for mye rett vei, men det har ikke ført til noen som helst problemer. Men obs, dette er ikke fagkunnskap, bare erfaring etter å hatt motoren i snart 30 år.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du skal vite hvordan drift av kamaksel og dieselpumpa er arrangert på motoren før du drar den i feil rotasjonsretning. Har den f.eks kjedrift på registeret og stramming skjer med oljetrykk kan du drite deg ut og forårsake at den tanner over med feil timing som følge. Da er veien til motorhavari kort. At den starter med stopphendel dratt ut eller elektrisk aktivert sådan har jeg vondt for å tro. Uansett vil en henvendelse til et verksted som kjenner motortypen gi deg de svar du trenger.

Link to post
Share on other sites

Evt. glødeplugger kan jo skrus ut, eller blindplugger til disse. Så blir det trygt og lett og dra rundt motoren.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ref Viking28 och Teerex:

 

Nä, TAMD63:orna har varken kedjedriven kamaxel eller glödstift, och som jag skrev så är det elektrisk stoppknapp som bara aktiveras momentant och det mekaniska stoppreglaget (som normalt är avaktiverat med buntband) kommer jag inte åt utan att demontera fler luckor.

Och dom är lättstartade....

 

Haba har ju tydligen varit med om 'det som inte får hända'....

Link to post
Share on other sites

Med stoppkontrollen hendel i av posisjon og tenningsnøkkelen i lomma, kan en tørne i gang-retning med skralle på svinghjulbolten   til krampa tar en.

Faren er hvis tenningsnøkkelen står i og en  annen  vrir om på den for å få skralla rapper til deg.

Følger det med "Hagle" til  nyere-motorer hvis hvis elektriske stoppen ikke virker? :rolleyes:

 

Så å slå av Hovedstrømbryteren er lurt når en skal tørne motorer  er lurt og ha nøkkelene i lomma. 

Har tørna motorer siden 1950 og ikke greid å få de til å puffe, men alt er mulig.............

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  Hvis en ikke har kontroll på stoppkontrollen, så    kan en jo løsne på dyse-rørene.......

En annen ting en bør ha i tankene er, hvis en tørner motoren  gale veien,  er  at en da "vrenger " vingene på impelleren  og "vrenger" så til bake igjen, en belastning som ikke er sunn.  

Har justert ventilene på motorer med hjelp av starter og stopp hendel, selv de har ikke startet .eller . puffet........... 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ja. Poenget er ikke at jeg tror at ebonita får det til. Poenget er at det går an å få start ved å passere øvre dødpunkt på en motor med noenlunde kompresjon. De gamle en- og to-sylindrede Yanmar'ene husker jeg som særs lettstartede. Og grunnen til at enbonita bør bruke skralle/spärrnyckel er at motoren kan gi et lite 'kikk' når den passerer et øvre dødpunkt. Greiere om man ikke behøver å tenke på at nøkkelen kan bevege seg gale veien. Spesielt ikke om man har lett for å få kink i ryggen. Altså, kun medisinske årsaker.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...