Jump to content

Slitasje på ZF 220 gir med havari?


Ludde

Recommended Posts

Det som skjer er at dreveve får groper grunnet slitasje, og deretter kan det brekke av tenner som hadde skjedd hos meg. Dette kan skyldes flere ting, men dårlig/feil olje, langt mellom oljeskift eller for høy temperatur på oljen er det vanligste. Ebonita har en tråd her om dette med bilder av dette, og slik så mine drev ut også. For både Ebonita og min del er det babord kasse det skjer med, og det er vanligvis denne det går utover da den går i revers hele tiden, og har dermed et drev mer koblet inn. ZF Norge mener at dette ikke har noe å si, men det er påfallende at det nesten uten unntak er babord. Har en kompis sommar en begynnende ulyd i babord kasse, og jeg etter for at det bare er et spørsmål om kort tid før denne kassa må ut også.

 

Ser at vi har samme båt og installasjon og det er dessverre mange P40 med litt ulyd i babord drivlinje. Jeg trodde det var propellstøy hos meg men ender opp med bytte av gearkasse som Ebonita gjorde på sin P40?

 

Håper på å få tak en en pent brukt, kjøre denne i benk for å forsikre meg om at den er ok, og få satt inn dette i løpet av vinteren.

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post

Usch Ludde trist 'projekt'.

 

Man anar sig kanske till att ZF/IRM 220A gearkasserna är lite klent dimensionerade i förhållande till TAMD63orna...

 

När jag bytte så letade jag på nätet och hittade då några broker-alternativ på nya eller bättre begagnade lådor kring SEK 25000.

 

En ny låda kostar c:a 45' om jag minns rätt.

 

Att byta är inte alltför svårt och lådan är inte tyngre än att man kan baxa in den från badplattformen och lyfta ner den för hand.

Sedan la jag en träregel över tankarna och lyfte lådan med en liten talja när den skulle glida in på plats.

 

1447007319.jpg

 

Tackar på förhand om Du låter oss följa projektet och lycka till!

Link to post

Hei Ebonita, og takk for medfølelsen.

 

Ja det er litt dumt men sånn er det bare. Jeg er tilbøyelig til å være enig i at man kanskje skulle hatt en annen kasse i disse båtene. 220 kassen går til 370 hk og ligger vel dermed på kanten av å være kraftig nok. Fulgte tråden din, og har ute noen følere i Europa på nye kasser, men den norske kronen er så svak at prisene er bortimot 50 % høyere nå enn for et par år siden. Vi får se hva det blir til etter en samtale med importøren i morgen.

Hilsen Ludde

 

Link to post

Har vært i dialog med KGK Norge så en liten oppdatering her. Reparere gammel kasse og kjøpe ny koster nesten det samme dessverre, og ganske mye,så her var det lite oppturer å få :nonod:

 

Sjekker nå mulighetene for å få tak en brukt kasse i stedet, og lærte noe om alder på disse kassene som andre kanskje kan ha glede av; Serienummeret slutter med en bokstav som sier noe om når giret er produsert. Mine har en K som sier 2001-2002. Jeg så på noen brukte gearkasser og de hadde F som betyr at disse er produsert i 1997, uten at det betyr all verden da disse er like alle sammen. Stemmer med hva eier sa om at disse satt sammen med 63P fra 1998.

 

Utfordringen med brukt er at disse bør åpnes for å sjekke pitting på drevene, for det er jo dumt å komme i samme situasjon igjen.

 

Det viktigste med disse gearene er at ikke oljen blir for varm, og løsningen er å rense oljekjølerne på saltvannsiden slik at oljen holder riktig temperatur og dermed riktige egenskaper, og i tillegg bytte olje hvert år for sikkerhets skyld.

Bruk olje med følgende spesifikasjoner:

* API CD/CE/CF-4/CG-4/CH-4/CI-4/CI-4 plus/CJ-4

* API SF/SG/SH/SJ/SL/SM

* ACEA kategorier A/B/E

Viskositet: SAE 30

Base oil API group 1/2/3/4

 

Av merker vi kan få tak på nevnes: Shell Rimula R+ 30, Mobil Delvac 1630 SAE 30

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post

Høres ut som det er for sent for kassa til Ludde, men tenkte også det kan være en idé for de med samme drivlinje å bytte om SB og BB kasse et stykke ut i båtens liv for å fordele slitasjen.

 

Understreker også viktigheten av å bytte olje årlig samt sjekke tilstand på kjøler.

Hører alt for ofte uttalelser som "bare tull å bytte olje på gir" både fra båtfolk og enda mer skremmende fra såkalte fagfolk. Har selv fått noen "morosomme" kommentarer på at jeg bytter olje årlig på giret.

Billig forsikring for å bremse slitasjen tenker jeg. Noen liter SAE30 eller i mitt tilfelle ATF DX-III olje med riktig spec koster ikke all verden...

 

Lykke til med jakten på på nytt/ brukt gir Ludde. Hender man ser nye gir til salgs utenom offisielle kanaler.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Tragisk. En del kasser jeg har montert har i spec.'en krav til at kassen skal være den første komponenten etter skroggjennomføringen for kjølevann. Faren for overoppheting av smøreoljen med derpå følgende reduksjon i viskositet/smøreevne er naturligvis grunnen. Vet ikke hvordan systemet er koblet hos deg. En vurdering om det går nok kjølevann gjennom systemet er kanskje også en vurdering. Har man en restriksjon oppstrøms kassens kjølekrets, så hjelper det naturligvis ikke om kassen står som nummer en i kretsen.

Link to post

Kjedelig sak dette..

Var det type ulelyd i ditt gir Ludde?

Jeg har prøvekjørt vel 4 slike båter med dette giret og alle har mer eller mindre ule/syngelyd i bb gir. Det kan minne om propell uling.

Jeg vurderer å bytte propeller for å sjekke mitt gir, har ikke mye lyd men hører det.

Det virker som girene tåler bedre å gå forover en bakover. Ved å bytte propeller fra sise til side ville en fått slitt litt på andre sidene av tennene. Hva tror dere om det.. ?

Link to post

Hei Elise

 

Jeg håpet i det lengste at det var propeller hos meg også, og tok en runde på disse i våres. Jeg tror det hjelp litt, men problemet lå nok i girkassen desverre.Jeg tror hovedutfordringen er at oljen blir for varm grunnet tiltening av oljekjøler og skal i alle fall sjekke mine i løpet av vinteren/ våren.

 

Hos meg kom ulyden fra slitasjen i drevtennene, som kan være mer eller mindre gropete. Se på bildet jeg la ut, så ser du det tydlig. Drevet så slik ut i girkassen til Ebonita også, med samme motor, båt og girkasser. Resultatet av dette er at disse gropene blir større og større og til slutt kan det ende med at tennene brekker som i mitt tilfelle. Heldigvis er det høst/ vinter og lenge til sesongstart, og det er jo en trøst :smiley:

Hilsen Ludde

 

Link to post

Føler med deg her Ludde, ingen koselig situasjon å havne i. De motorene har vel rykte på seg for å være slitesterke og gode med få feil, men det virker jo som om gearene sliter litt.

 

Litt pussig at det skal koste like mye å overhale et gear som å kjøpe et nytt. Har du fått noe spesifikasjon på dette? Jeg tenker på hva som blir beregnet av deler samt timer. Kanskje du skulle fått deg et overhalingskit og dratt i gang en overhalingstråd her inne? Det kunne jo blitt lærerikt for noen og enhver.

Link to post

Triste greier Ludde. Har også noe synging i min BB drivline. Håper det er propellsang.

Har dog noe mindre motorisering TAMD 61 (306 HK), men man vet aldri.

Enig med Komodo, må da gå ann å sette istand en slik girbox igjen.

Ser at boatdiesel har repair manual liggende på sine sider: http://boatdiesel.com/Transmissions/ZF-Marine/Manuals/ZF-Marine-IRM-220-V2-Repair-Manual-Spare-Parts-List-Document-No-32702206052a-Release-June-99.cfm?PDFID=3964722210090

Link to post

Takk Komodo, kjedelig men sånn er det bare.

 

Når det gjelder gir skal man huske på at når dette ble levert nytt, velger man gir som holder til motorinstallasjonen. men ikke noe mer. ZF 220 A er akkurat innenfor spesifikasjonen for 63P og dermed greit nok kan man si.

 

Grunnen til at overhaling og nytt er nesten like dyrt, bare 5.000,- i differanse, er at jeg har fått en hyggelig pris på nytt, og at delene som skal byttes hos meg er de dyreste i kassen selvfølgelig :headbang:. Usikker på hva bare deler vil koste men vil tippe at dette utgjør mer enn halve kostnaden. Nå kan jeg, dersom jeg reparerer, benytte de gamle clutchene som var ok. Dersom disse måtte byttes også ville det vært dyrerer å reparere enn å kjøpe nytt.

 

Nå er det litt på gang med pent brukt gir, så vi får se hva som skjer de nærmeste dagene.

 

Overhalingstråd hadde vært morsomt, men når jeg ser alle de bitene som ligger utover benken hos KGK, samt alle de kassene med smådrev, skiver, nålelager og annet smått og godt, så tror jeg ikke dette hadde vært noe gøy i det hele tatt :smiley:

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post

Du har rett sap_2000 at toget har gått for girkassen min. Jeg legger ved et bilde til skrekk og advarsel :nonod:, samt et bilde av en forklaring på problemet.

bilde

Det står at årsak vanligvis er pga for lav viskositet på olja eller for høy temp. Viskositeten er vel meget viktig om tempen blir høy.

Om dette giret har rating som er i grenseland for 63p og i tillegg sitter på en relativt tung båt vil giret bli varmere enn det hadde blitt i en lettere båt/ mindre motoreffekt.

 

Har ikke lest manualen, men står det noe der om at SAE40 olje kan brukes i varmt klima f.eks?

Er jo sjeldent et båtgir opplever lave temperaturer, og teoretisk skulle en olje med høyere viskositet gi en sterkere oljefilm ved høye temperaturer og dermed når belastningen er størst.

 

Endel CAT og Detroit motorer skulle ha singelgrade 40 olje om sommeren og i tropisk klima, mens 30-olja skulle brukes om vinteren i kaldere strøk. Singelgradeoljene er vel "utdatert" i motorsammenheng, men så faktisk i manualen på en CAT 3126 fra 2000-tallet hvor det stod at singelgradeolje helst skulle brukes fremfor den mer moderne 15w40 multigrade olja pga høyere "sheer rate" elns.

 

Bare lurte på om det har blir anbefalt av noen eller står skrevet noe sted i dokumentasjonen?

 

Håper det ordner seg og du finner et gir til overkommelig pris Ludde :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Måtte lese litt mer og i manualen står det at man kan benytte SAE40 i varme land eller når tempertauren i oljesumpa er over 80 grader. Giret kan også fylles med SAE 5W-40/ 10W-40/15W-40 så jeg nå i den tredje gruppen av oljevalg for giret.

 

Har tidliger fått beskjed om å benytte SAE 30 singlegrade på disse kassene når jeg byttet olje i fjor høst, men det er tydlig at det finnes flere muligheter.

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post

Jag kör j mest på låg power, men jag har inte någon känsla av att mina växlar går speciellt varma.

 

Ett enkelt sätt vore ju att kolla temperaturen med en optisk temperaturmätare efter en halvtimme på 2400 rpm.

 

Även skillnaden i temperatur mellan SB (som går 'rättvänt') och BB (som reverserar vid körning framåt), vore ju av intresse.

 

Eljest kvarstår min känsla att 'någon' har övervärderat effekttåligheten hos dessa backslag.

 

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Link to post

Beklager, jeg har verken kassa eller prøvd på tilsvarende. Men som mekaniker kan jeg ikke tenke meg at det skal ha noe å si å gå fra SA 30 til -40. Det beste ville være å henvende seg til en smøreoljeprodusent. Les også det jeg har skrevet tidligere om kjøling.

 

Tar vi turen til bil, gammel bil, så var giroljen tykk. På en kardan var det minst EP 90. Og denne oljen var designet for tenner som glir mot hverandre, og den måtte utstå ekstrem temperatur og trykk. På store maskiner og lastebiler dampet vannet av både gir og kardang. Her var det ikke snakk om å 'lure på om det var varmt'.

 

Det som er forskjellig på kassen din er at det er en pumpe som forsyner oljetrykk til hydrauliske clutcher.

 

Når jeg ser på bilder av feilen, så virker det på meg som at viskositeten har vært for lav.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...