Eureka Startet 8.November.2015 Del på Facebook Startet 8.November.2015 (redigert) Rett borti hugget her ligger 5-6 imponerende Farstad-fartøy i opplag, ved ei kai som er vår faste plass for å ta opp og sjøsette Grandezzaen. Store skip = store trosser! Håper bare oljeprisen går i taket og skipa får oppdrag innen 1. mai og ny sjøsetting. Redigert 8.November.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 8.November.2015 Del på Facebook Svart 8.November.2015 Hva er meningen med denne tråen Eureka ? Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 8.November.2015 Del på Facebook Svart 8.November.2015 (redigert) Min første tanke er at dette er ved jagerkaia på Humla men det kan det vel ikkje være? For hvorfor i all verden skulle du gjør dette der når det er slik som bilda viser. Kaier har vi da nok av i området. ' er det ikkje avstengt med port der lenger slik som før forresten? Redigert 8.November.2015 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2015 Hehe, vet da søren jeg... Fant ikke tråden om medlemmer som tar båten på land for vinteren... Man har da alltids noen utfordringer med opptak.. Denne dagen var alt perfekt, bortsett ifra disse skipene som ligger i opplag. -er vel bare en liten kuriositet i høstmørket. En overflødig tråd?- jo, kanskje det... Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 8.November.2015 Del på Facebook Svart 8.November.2015 Vi liker overflødige tråder, spesielt når du tar med bilder. Litt imponert over at dette funket. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 8.November.2015 Del på Facebook Svart 8.November.2015 En god historie Enten tar industrien seg opp eller så får du vurdere en annen plass å sette ut til våren Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2015 -stemmer det, knurrbart. Det er på Humla, og det er den nærmeste kaia her med stabilt underlag. -og ledebil "trenger" vi ikke her på bondelandet. Har brukt den i 5 år nå, og når kranbilen er på vei, så gjør man det man kan for å få det til. Men hadde det vært 10 cm bølger og bittelitt bevegelse i båten, så hadde det ikke gått. Hvor har du foresten navnet " jegerkaia" fra? Har alltid bare kalt det for " utpå tankanlegget", selv om det ikke har vært i bruk til det på mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 8.November.2015 Del på Facebook Svart 8.November.2015 Eureka - Har du solgt seilbåten altså? Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Eureka Svart 8.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2015 (redigert) -joda, det er avstengt med port, men havnevesenet har alltid vært behjelpelige med tilgang. -ihvertfall for oss øyfolk :) Propell1, Neida seilbåten skal brukes hele vinteren. Denne båten har jo kalesje og drev og sånn derre der fintfølende greier. Redigert 8.November.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 8.November.2015 Del på Facebook Svart 8.November.2015 Vi liker overflødige tråder, spesielt når du tar med bilder. Litt imponert over at dette funket. Og så får en ny tråd til våren...strålende!!! Go, Eureka! Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 8.November.2015 Del på Facebook Svart 8.November.2015 Er di store båtene festet i autovernet? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2015 -ja, de er festet med en simpel knute i autovernet. Tror de satser på forsikringssak ved første høststorm, som faktisk er på vei nå i natt. Hehe. Nei, det er noen godt dimensjonerte landfester. Historien til området, fritt etter hukommelsen, er at det var kalkgruver dypt ned i bakken, under havnivå, på 50-60 tallet. Da det ble slutt på driften, ble gruvene brukt til drivstofflager for Fina, og NATO beredskapslager for drivstoff. Så ble vel den kalde krigen slutt, gruvene vasket rene og kaianlegget ligger igjen. Eies nå av havnevesenet og brukes til store skip og russere som venter på slip. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 8.November.2015 Del på Facebook Svart 8.November.2015 Trist å se supply båtene i opplag, får håpe de får oppdrag med vettuge rater snart.. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 8.November.2015 Del på Facebook Svart 8.November.2015 (redigert) Jagerkaia er jo et offisielt navn? eller kansje ikkje. Det brukes iallefall i dagligtale. Redigert 8.November.2015 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2015 (redigert) -det er jeg veldig enig i Førstefender. Man kan lese om det i avisen, men når man må buksere egen måt mellom og under 5 trosser som lenker de fast til land, da skjønner man jo at tidene er harde. Som jeg sa til en av kara på det ene skipet " håper dere er borte til 1. mai" Hans svar var " det tror jeg neppe" Knurrbart: ja, se der. Et Google-søk bekrefter faktisk det. Fra nå av skal jeg kalle det for det :) Redigert 8.November.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 8.November.2015 Del på Facebook Svart 8.November.2015 ja en får anta det har med det tidligere beredskapslageret i gruvene å gjer og at det var for slik bruk kaien ble bygd så lang som den er Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 8.November.2015 Del på Facebook Svart 8.November.2015 Synes det er en imponerende størrelse på di skipene der..☺ Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 9.November.2015 Del på Facebook Svart 9.November.2015 89 skip i opplag pr 3.11 (offshore-skip) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.November.2015 Del på Facebook Svart 9.November.2015 Den lista der er ganske så langt fra komplett. Det er minst 7 seismikkere i opplag som ikke står der. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2015 -så fikk også båten på seg burka i går... På med dekksstativ, fortøyningstauene gjør stor nytte om vinteren også, for å stive av stativet og lager støtte for presenningen. Så dobbel presenning oppå, -en tynn og en tykk. Ankertau, slepetau og annet langt tau som kan brukes legges over for å holde den rolig og bryte luftstrømmene. Dette avlaster maljer og hindrer at den løfter seg når vinden stryker over. Dett var dett. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.November.2015 Del på Facebook Svart 9.November.2015 Bra jobbet Eureka ? Det stativet bør holde seg på plass i vinter :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Eureka Svart 9.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2015 -ser faktisk nå at jeg har slurva... De innerste tauene som løper fra rekka og over mønen skal egentlig ta en turn rundt mønen. Har bare gjort det enkelte steder og må ordne dette et par steder til. Det øker sidestabiliteten enormt. Tauene trenger ikke være veldig stramme. Det er den samlede styrken som holder orden i orkan og storm. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.November.2015 Del på Facebook Svart 9.November.2015 (redigert) Ja, lurt å ta en runde rundt mønet og gjerne et par "spring" i lengderetningen. Men som sagt ser det ut som det stativet bør greie vinterstormene, hehe. Noen ide om hvor mange meter tau som gikk med? Redigert 9.November.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Eureka Svart 9.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2015 (redigert) Tenker jeg lar tauene som er på plass, får ligge som de er. Og så smetter jeg på 4-5 nye med turn rundt mønen. Alternativt drar jeg på noen strips i underkant som drar de sammen. Det er litt av en øvelse å bevege seg fremover på dollbord nå :) Hvor mange meter? Tja, ankertauet er vel min 50 meter, slepetauet 50, drivankertauet 50, et anna på 50 ( som ble til overs etter at det ble laga til ny brygge med stag til land ) samt 6-7 fortøyningstau på 8 meter. Utmerket bruk av tau på vinterstid. Så slipper man å lagre på de andre plasser. -eneste man må huske på er å ikke kaste enden med stål-kause over båten :) etterhvert lærer man seg hvordan man skal kaste en taukveil langt og høyt... :)! Redigert 9.November.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 9.November.2015 Del på Facebook Svart 9.November.2015 Synes du du har noe igjen for å legge dobbel presening Eureka? Jeg tenker på kondens. Har en tynn stor presenning liggende jeg lurte på å hive over "sirkusteltet" mitt.. Har brukt 6 stk jekkestropper på mitt stativ i tillegg til tau, da blir det ganske "stumt". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.