Worry II Svart 14.November.2015 Link til dette innlegget Svart 14.November.2015 (redigert) Det er kun 495,- for eierskifte, Pinkvin. Ikke alle på en gang ;-) Du overtar radiostasjonen i båten du kjøper, dens kallenavn og mmsi. Årsavgiften slipper man jo ikke unna, da.. Jeg tror det koster litt å vedlikeholde og bygge ut dette nettet. Noen tror de koster en dags drift med Seaking, men jeg velger å tro det påløper en del faste utgifter med dette nettet. SAR er vel internationalt, så det er vel et pålegg om oppdateringer av nettet underveis også ? Dette kan sikker Benji utdype. Han vet ! Redigert 14.November.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 14.November.2015 Link til dette innlegget Svart 14.November.2015 Det er kun 495,- for eierskifte, Pinkvin. Ikke alle på en gang ;-) Du overtar radiostasjonen i båten du kjøper, dens kallenavn og mmsi. Årsavgiften slipper man jo ikke unna, da.. Jeg tror det koster litt å vedlikeholde og bygge ut dette nettet. Noen tror de koster en dags drift med Seaking, men jeg velger å tro det påløper en del faste utgifter med dette nettet. SAR er vel internationalt, så det er vel et pålegg om oppdateringer av nettet underveis også ? Dette kan sikker Benji utdype. Han vet ! Har vel for lengst gitt opp å diskutere med de som kommer med en del innlegg som jeg synes er lite gjennomtenkte (kan sikkert settes mange ord på det) Ja det er ikke gratis å vedlikeholde de ca 140 basestasjonene som ligger langs kysten vår - 12 timer med Sea King holder ikke. Har alike vel forståelse for at man kan ha forskjellige maninger om dette, men da må det holds det på ett saklig grunnlag. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Worry II Svart 14.November.2015 Link til dette innlegget Svart 14.November.2015 .. For å ta et konkret eksempel: Ryfast. Det er jo helt meningsløst at de tilfeldige billistene som MÅ bruke dette sambandet skal betale hele regningen i løpet av 15-20 år ? På et veianlegg som vil være i bruk 200 år fremover ?.., gutter og jenter - rent flertall for FrP ! Pollitikk og rellion å sånn :-) Hvorfor skal vi i Oslo betale for noe vi ikke bruker ? VHF'en kan alle bruke i 200 år, mot en kontigent som ikke en liten landsdel alene får godene av. Du MÅ ikke bruke VHF, men kan om du har betalt. Høyre, det ;-) (sarkastisk fra min side) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 14.November.2015 Link til dette innlegget Svart 14.November.2015 Så, så karer . Det fjordgrynt vil frem til (tror jeg) uten at jeg setter ting så veldig på spissen, er at de avgiftene som i dag ligger på VHF, gjør at veldig mange ikke gidder å omregistrere, eller ens engang kjøpe iog montere VHF. De fleste klarer seg utmerket med mobilen tenker de (riktig eller ei). Jeg er da tilhenger av at avgiftene settes ned/fjernes hvis det kan øke bruken/utbredelsen av VHF i båter på sjøen. ikke for å skravle med hverandre, men for å kunne hjelpe hverandre. De fleste i dag ringe i mobilen for å skravle, selv om kompisen har VHF, lave mobilpriser har endret vårt forbruksmønster. Noe man kanskje burde tenke på ang. VHF også? Mobilen har jo også på mange måter drept fasttelefonen og dette kan godt skje for VHF i fritidsflåten også. Ønsker vi det? Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 14.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2015 Det har vel allerede langt på vei skjedd. Ser dog soleklare fordeler med Vhf til nødbruk først og fremst,og har tenkt å skaffe meg en. Hadde tenkt å gjøre dette allerede for 4år siden,for å kunne bruke apparatet som fulgte med den forrige båten,men Skipshunden på 1,8 kg satte en stopper for det. Han ble elt forstyrret når apparatet ble slått på.Hørte sikkert en lyd som ikke vi oppfattet. Han er nå pensjonist,og ikke så aktiv på sjøen hele året lenger,så nå er det blitt aktuelt igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.November.2015 Link til dette innlegget Svart 14.November.2015 (redigert) Gratis hele veien, kun betale for selve vhfen og lappen. Så en abonementsordning a la mobil for bruk. Gjerne en ordning med auksjon for kapasiteten i systemet slik at det kan bli konkurranse til fordel for brukerene. Mao ikke privatisere hele systemet men ytterste delen mot forbruker for å finansiere driften og få på plass betaling for bruk i stedet for faste avgifter. Redigert 14.November.2015 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 14.November.2015 Link til dette innlegget Svart 14.November.2015 Gudbedre for noen sytpeiser... Båt har de råd til, VHF har de råd til, mobiltelefoner har de råd til, men konkurranseutsette Telenor Maritim for å få prisen ned fra 495,- i året? Skjønner dere selv hvor dumt dette høres ut? Om folk nedprioriterer å ha VHF pga kostnadene med registrering og årsavgift har de vel søren ikke råd til å kjøpe den heller i utgangspunktet? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Alfa 1 Svart 14.November.2015 Link til dette innlegget Svart 14.November.2015 Gudbedre for noen sytpeiser... Båt har de råd til, VHF har de råd til, mobiltelefoner har de råd til, men konkurranseutsette Telenor Maritim for å få prisen ned fra 495,- i året? Skjønner dere selv hvor dumt dette høres ut? Om folk nedprioriterer å ha VHF pga kostnadene med registrering og årsavgift har de vel søren ikke råd til å kjøpe den heller i utgangspunktet? Støtter siste taler. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.November.2015 Link til dette innlegget Svart 14.November.2015 Gudbedre for noen sytpeiser... Båt har de råd til, VHF har de råd til, mobiltelefoner har de råd til, men konkurranseutsette Telenor Maritim for å få prisen ned fra 495,- i året? Du misforstår helt. Ikke for å få prisen ned men for å fjerne en fast avgift og heller betale etter bruk. Dvs at om man har en sesong uten bruk så betaler man 0,-. Om man bruker VHF mye så betaler man mer og vanlige brukere betaler da kanskje noe som i dag? Folk er vant til å betale for bruk, man betaler for en vare man bruker og det oppleves som både rettferdig og riktig i forhold til en fast avgift. Samtidig vil konkurranse fort vekk gi et bedre produkt til forbrukerne, om det gir en lavere pris så er det vel ingen som griner av det. ---------- Men for all del, noen mener vel gode gamle televerket var stas... og de som ikke syns det er sytpeiser? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 14.November.2015 Link til dette innlegget Svart 14.November.2015 Gudbedre for noen sytpeiser... Båt har de råd til, VHF har de råd til, mobiltelefoner har de råd til, men konkurranseutsette Telenor Maritim for å få prisen ned fra 495,- i året? Skjønner dere selv hvor dumt dette høres ut? Om folk nedprioriterer å ha VHF pga kostnadene med registrering og årsavgift har de vel søren ikke råd til å kjøpe den heller i utgangspunktet? Tror du har misforstått. Noe av problemet i dag er nettopp at for få kjøper VHF og monterer i båt. Dermed er det færre til å lytte på kanal 16. Er tross alt reddningstjenesten som er hovedpoenget med VHF for fritidsbåter, ikke skravle, det har vi mobil til. Sikker på at slik som Benji kan fortelle hvor mange registrerte lisenser det er i landet versus hvor stor fritidsflåten er, og du vil bli sjokkert over hvor få som har VHF. Dessuten er det noe selskap det ikke er synd på så er det Telenor, de tjener rått på sine tjenester, så gjør ikke noe om de sponser ett område, de vil fortsatt som konsern gå i pluss. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.November.2015 Link til dette innlegget Svart 14.November.2015 Vel, før mobiltelefonen og de første årene jeg hadde VHF på slutten av 80-tallet, kostet det 12 kroner minuttet for en samtale til land via kystradiostasjonen. Det ble fort kroner av slikt. Selv ser jeg ingen problemer med en årsavgift på 495 kroner, det er jo ikke mer enn 1 ½ treliters dunk med rødvin! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arne Henriksen Svart 14.November.2015 Link til dette innlegget Svart 14.November.2015 Du misforstår helt. Ikke for å få prisen ned men for å fjerne en fast avgift og heller betale etter bruk. Dvs at om man har en sesong uten bruk så betaler man 0,-. Om man bruker VHF mye så betaler man mer og vanlige brukere betaler da kanskje noe som i dag? Folk er vant til å betale for bruk, man betaler for en vare man bruker og det oppleves som både rettferdig og riktig i forhold til en fast avgift. Samtidig vil konkurranse fort vekk gi et bedre produkt til forbrukerne, om det gir en lavere pris så er det vel ingen som griner av det. --------- Så du betaler kun for bruk for alle tjenestene du benytter ellers i samfunnet? Hvordan gjør du det med strømabonnementet? Kabeltv? Vann- og avløp? Faste grunnbeløp er jo satt for å kunne benytte systemet OM/NÅR behovet skulle dukke opp - og for å dekke infrastruktur og tjenester som må være der 24/7 selv om ikke DU bruker det akkurat i dag eller i morgen. Det er kanskje mulig å drifte de få stasjonene som er igjen langs kysten billigere enn det gjøres i dag, men jeg tviler - og siden de 495,- sannsynligvis bare dekker en brøkdel av kostnaden i dag ville neppe vår direkteandel bli lavere. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Arne Henriksen Svart 14.November.2015 Link til dette innlegget Svart 14.November.2015 (redigert) Tror du har misforstått. Noe av problemet i dag er nettopp at for få kjøper VHF og monterer i båt. Dermed er det færre til å lytte på kanal 16. Er tross alt reddningstjenesten som er hovedpoenget med VHF for fritidsbåter, ikke skravle, det har vi mobil til. Sikker på at slik som Benji kan fortelle hvor mange registrerte lisenser det er i landet versus hvor stor fritidsflåten er, og du vil bli sjokkert over hvor få som har VHF. Dessuten er det noe selskap det ikke er synd på så er det Telenor, de tjener rått på sine tjenester, så gjør ikke noe om de sponser ett område, de vil fortsatt som konsern gå i pluss. Ja, og du tror det er de 495 kronene i årsavgift som gjør at få lytter på VHF? Det har ikke noe med den jevne fritidsbåteiers manglende forståelse for hva en VHF kan gi deg vs en mobiltelefon, at man må ha et eget sertifikat, at en VHF koster penger å kjøpe, at man ikke gidder rett og slett? Telenor har helt sikkert råd til å dekke dette, men de må som andre forholde seg til styre og aksjonærer som forventer avkastning på pengene sine. At Telenor Mobil går med store overskudd gir jo ingen automatikk i at Telenor Maritim skal sponses mer enn nødvendig for en pålagt oppgave? Redigert 14.November.2015 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Arne Henriksen Svart 14.November.2015 Link til dette innlegget Svart 14.November.2015 (redigert) Og før flere sier at jeg har misforstått dette - tenk gjennom hva dere sier. HVORFOR skal Staten sponse dette mer enn de sannsynligvis allerede gjør - hvorfor skal tante Sofie som aldri har sett annet enn Mjøsa være med på å betale for en tjeneste som kun VI som ferdes på sjøen har bruk for? Staten - det er faktisk alle oss det... Redigert 14.November.2015 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Jori Svart 14.November.2015 Link til dette innlegget Svart 14.November.2015 Og før flere sier at jeg har misforstått dette - tenk gjennom hva dere sier. HVORFOR skal Staten sponse dette mer enn de sannsynligvis allerede gjør - hvorfor skal tante Sofie som aldri har sett annet enn Mjøsa være med på å betale for en tjeneste som kun VI som ferdes på sjøen har bruk for? Staten - det er faktisk alle oss det... Ett argument kan være at i dag kan du rope Mayday i tykkeste Oslofjorden og de 10 nærmeste båtene kommer ikke til hjelp fordi de ikke har VHF installert. Det er faktisk bekymringsfult, og kan man fjerne en avgift for å bedre på det, så bør man kanskje det? Om det å fjerne avgiften vil hjelpe på at fler monterer vet jeg ikke, men kan være ett forsøk verdt? Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 14.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2015 Nå skal jeg finne ut hvordan denne ignorergreien fungerer Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.November.2015 Link til dette innlegget Svart 15.November.2015 Om vi fikk vekk de faste avgiftene så ville også forhandlere kunne "slenge med" håndholdt VHF til alle åpne båter de selger og kanskje montert i alle større båter? (Pluss et kanontilbud på VHF kurs på nett). Enkelt, enkelt, enkelt. La de som leverer løsninger til mobiltjenestemarkedet overta salg og markedsføring av VHF. Da blir det sikkert bare å sende en sms så blir det automatisk sjekket opp at du er sertifisert og VHFen kan brukes lovlig innen 1,5 minutt, eller noe i den dur. Med abonnement i stedet for fast avgift har man også mulighet til nedbetaling av VHF apparater på samme måte som på mobil. Betal 1 krone nå og xxx i måneden. Så får folk muligheten til å kjøpe VHF uten å måtte løfte et større kontantbeløp. Det bør bli like enkelt og "billig" å kjøpe og registrere en VHF som det er å kjøpe en mobil og registrere et mobilabonnement i dag. VHFlappen komme vi ikke unna, den må bli en del av båtførerprøven. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.November.2015 Link til dette innlegget Svart 15.November.2015 Dei som har noko å bidra med i ulykker til sjøs er sansynligvis vhf- lyttere, betalt avgift eller ei. Resten veit vi allerede har mangler i egen sikkerhet Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Arne Henriksen Svart 15.November.2015 Link til dette innlegget Svart 15.November.2015 Om vi fikk vekk de faste avgiftene så ville også forhandlere kunne "slenge med" håndholdt VHF til alle åpne båter de selger og kanskje montert i alle større båter? (Pluss et kanontilbud på VHF kurs på nett). Enkelt, enkelt, enkelt. La de som leverer løsninger til mobiltjenestemarkedet overta salg og markedsføring av VHF. Da blir det sikkert bare å sende en sms så blir det automatisk sjekket opp at du er sertifisert og VHFen kan brukes lovlig innen 1,5 minutt, eller noe i den dur. Med abonnement i stedet for fast avgift har man også mulighet til nedbetaling av VHF apparater på samme måte som på mobil. Betal 1 krone nå og xxx i måneden. Så får folk muligheten til å kjøpe VHF uten å måtte løfte et større kontantbeløp. Det bør bli like enkelt og "billig" å kjøpe og registrere en VHF som det er å kjøpe en mobil og registrere et mobilabonnement i dag. VHFlappen komme vi ikke unna, den må bli en del av båtførerprøven. Det er to meget fornuftige ting her - VHF-sertifikatet bør innbakes i båtførerprøven, og samtidig bør det reklameres mer rundt hva man faktisk får av ekstra sikkerhet med en moderne VHF. Resten .. eh. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
boble65 Svart 15.November.2015 Link til dette innlegget Svart 15.November.2015 495 kr ?? Er det alt? Det er jo småpenger! Knapt ett par middager. ☺ det skal jeg gladelig betale når jeg får ordnet vhf sertifikat.☺ Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 15.November.2015 Link til dette innlegget Svart 15.November.2015 Når det er noe som kalles avgift, så har noen problemer med å betale. Er det de samme som klager på bensinprisen tro? Og når tanken er fyldt, går de inn i butikken å kjøper en flaske vann til 30 Kr Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.November.2015 Link til dette innlegget Svart 15.November.2015 Når det er noe som kalles avgift, så har noen problemer med å betale. Er det de samme som klager på bensinprisen tro? Og når tanken er fyldt, går de inn i butikken å kjøper en flaske vann til 30 Kr Spiller ingen rolle hvem de er, de kan være med på å øke sikkerheten på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.November.2015 Link til dette innlegget Svart 15.November.2015 Detta blir greier. Fri taletid. 4 frie DSC oppkall i måneden. Nødmeldinger i utlandet kr. 500 pr gang. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.November.2015 Link til dette innlegget Svart 15.November.2015 En undersøkelse for noen år siden så var det kun 12% som hadde VHF sertifikat. Håper jeg tar feil, men sitter igjen med det inntrykket at en ved kjøp av bruktbåt med VHF så blir den omregistrert ( Eierskifte) , og det blir med det, er det det en kaller gratispassasjer?.. for å spare kr.495 i året.. Det finnes rundt 750 000 fritidsbåteiere i Norge.. Bare 29 000 av disse har VHF sertifikat.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
abbor Svart 15.November.2015 Link til dette innlegget Svart 15.November.2015 Da er du selvsagt også klar over at om det ikke er ett gyldig MMSI nr innprogrammert så er det heller ikke noen funksjon på Distresskanppen. Om noen som kjøper en brukt VHF fra meg programmer inn MSSI nummer eller ikke er ikke mitt ansvar. Mitt ansvar er enten å melde eierskifte eller slette MSSI nummer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.