NEB35 Startet 10.November.2015 Link til dette innlegget Startet 10.November.2015 Hei Lurer på om nokon har vore borti plastpest på båt og kva eit slikt problem vil ha å seie i forhold til verdiendring/verditap på båt. Det gjelder ein 35 fots seglebåt frå 1984 til ein marknadsverdi på ca.300 000,- Har du eit kjapt anslag eller eit firma som kan lage ei prisvurdering på slike utfordringar? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 10.November.2015 Link til dette innlegget Svart 10.November.2015 Det kommer veldig an på hvor stort problemet er på denne båten. Det kan være alt fra enkelte blåser (tell til under 50 på hele ditt skrog med mindre dia enn 2 cm) da er det vel lite problem. Der du raskt fikser det selv med rette epoxy. Er det store blåser som går inn i skroget med over 1 cm og store i dia - da er det tid for en prisvurdering fra firma... Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 10.November.2015 Link til dette innlegget Svart 10.November.2015 (redigert) Tror der var Ingar her i gruppen som for mange år siden stilte seg tvilende til alvorligheten av (de fleste angrep av?) plastpest. Har man - etter så mange års diskusjoner - erfaring med at båter vitterlig har blitt alvorlig (kondemnable - sunket - utrygge å bruke) skadet av pesten, eller er det fremdeles mest kosmetiske og følesesmessige "skader" dette medfører? Redigert 10.November.2015 av FredT (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
alfaalfa Svart 10.November.2015 Link til dette innlegget Svart 10.November.2015 Jeg skrev tidligere om min kompis som har sjark med blåser på 15 cm i diameter som ifølge velrennomert verft er plastpest. Der skutesider er svekket grunnet disse som går langt inn i støpen. Men her inne så ble det tilbakevist som "tull". Uten å kreve ytterligere dokumentasjon. Fra de mer "synske" her på forumet. Så jeg oppfatter at dette nok ikke er så velkjent hva plastpest er og dets konsekvenser blant forumets medlemmer... Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 10.November.2015 Link til dette innlegget Svart 10.November.2015 Min tidligere seilbåt fra 77 hadde et snev av "plastpest" i et lite felt i baugen på styrbord side. Hadde båten i 7 år og gjorde ingenting. Ble gjort oppmerksom på av selger og jeg gjorde videre min kjøper oppmerksom på det samme. Ingen brydde seg. Båten lever i beste velgående i dag. Prøv "hammer-testen"; ta med deg en hammer og bank i skroget over alt under vannlinja. Høres det ut som om du banker i berget, så er alt ok. Får du en dvask, slapp lyd uten klang - da hadde jeg sjekket nøyere. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Nagel Svart 10.November.2015 Link til dette innlegget Svart 10.November.2015 Hei, Jeg har ikke selv noen erfaring med dette (heldigvis) men lest en artikkel i Båtmagasinet for en stund tilbake om dette emnet. Du finner link til artikkelen her: http://www.batmagasinet.no/artikkel/har-én-av-fire-båter-plastpest Lykke til! Nagel. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 11.November.2015 Link til dette innlegget Svart 11.November.2015 (redigert) Du finner link til artikkelen her: http://www.batmagasinet.no/artikkel/har-én-av-fire-båter-plastpest Det som står der mot slutten om Osmose er i alle fall bare tull: Osmose kommer av at vann (forurenset) har fått adgang gjennom gelcoat og trenger inn i glasslaminatet. Her følger vannet glasstrådene. Jo lengre fuktigheten får arbeide jo lenger trekker vannet inn i laminatet. Dersom denne prosessen får fortsette vil glasset "råtne" og laminatet mister noe av sin opprinnelige styrke. Glass råtner ikke. Problemet oppstår fordi vann som trekker inn i laminatet reagerer med forbindelser i polyesteren- ikke glasset. Noe av problemet var unøyaktigheter i blanding av polyester og herder - som gjorde at det var ureagerte forbindelser som kunne reagere med vannet som trakk inn. Det skapte bingo m.h.t plastpest: noen båter ble sterkt angrepet mens andre ikke. Om det hjelper med epoxy eller ikke debatteres, det vil danne en barriere som forsinker vanninntrengning, men vannmolekyler vil trenge inn åkkesom. Les heller denne: http://www.osboat.no/Plastpest_Article_29.aspx Det står også noe her m.h.t hvordan reparerer, men er jo en brosjyre for å selge epoxy: http://www.yachtpaint.com/LiteratureCentre/boat_painting_guide_nor_nor.pdf Redigert 11.November.2015 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 11.November.2015 Link til dette innlegget Svart 11.November.2015 Det som står der mot slutten om Osmose er i alle fall bare tull: Glass råtner ikke. Stemmer. Dette sier Wikipedia om Osmose : Osmose er diffusjon av molekyler (ofte vann) gjennom en halvgjennomtrengelig (semipermeabel) membran. Det vil oppstå et osmotisk trykk og en strøm av de molekylene som kan passere membranen fra et område med en løsning med lav konsentrasjon til et område med høy konsentrasjon. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Krimart Svart 11.November.2015 Link til dette innlegget Svart 11.November.2015 Nå brukes "osmose" i denne sammenhengen gjerne synonymt med "plastpest" - mens den egentlige nedbrytingsprosessen (hydrolyse) starter før man har osmose. Les artikkelen til Osbåt, den gir en god orientering. Nå sier trådstarter ingenting om han er kjøper eller selger, og lokalisering av båten, men nevnte Osbåt kan kanskje være til hjelp? Kjenner ikke til selskapet selv, bortsett fra det som står på nett. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 11.November.2015 Link til dette innlegget Svart 11.November.2015 Bare en liten kommentar til artikkelen fra Os båt sin hjemmeside: Hvis denne er av interesse burde kanskje det høres med å få lagre den, da innehaveren Thomas Anmarkrud døde i sommer. Er vel ingen som aner noe om hvor lenge den nettsiden det linkes til kommer til å være oppe. http://www.aftenposten.no/dodsfall/Nekrolog-Thomas-Anmarkrud-8067680.html http://www.baatsans.no/artikler/1642 Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 11.November.2015 Link til dette innlegget Svart 11.November.2015 Legg til angående Thomas Anmarkruds artikkel, at hans utredninger om hydrolyse/plastpest har blitt lagt til grunn av domstolene i en rekke saker. Så de er god støtte for det som fremføres. Han hadde også autoritet nok til å være lærebokforfatter i båtbyggerfaget ("Komposittbåtbygging" heter boken). Viktigst av alt med plastpest er at hver båt er unik og det er ikke lett å si noe generelt som passer for alle. Det må gjøres undersøkelser av dybden på angrepet en del steder før det kan trekkes konklusjoner om hvorvidt og i tilfelle hvordan det bør "angripes". Ut fra alderen på trådstaters båt vil det ha formodningen for seg at angrepet bare er kosmetisk (ellers ville det ha kommet lenge før). Slipe ned, prime over ett strøk og så vente og se er antakelig da det riktigste. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.November.2015 Link til dette innlegget Svart 11.November.2015 Fint å lese positiv omtalelse av kunnskaper fra osbåt. Eg føler eg talte for døve ører når eg videreformidla nødvendig forarbeid ved reparasjon av plastpest slik eit kompendi til osbåt beskriver. De fleste ønsker quickfix og er fornøyd med en langhelg på land, men de kjenner godt etter med fingrene at det er tørrt,før de sparkler i og så forsegler med lovede produkter på heile bunnen :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Skipper Worse Svart 11.November.2015 Link til dette innlegget Svart 11.November.2015 Du er inne på noe der, Sæbø-Jeg har hatt flere tilfeller av hastverksarbeide der utførelsen har vært for lite tålmodig. Resultatet blir uavvendelig at problemet ikke bare kommer tilbake, men enda verre enn før. En av disse båtene står overfor sin tredje fullstendige plastpest-reparasjon. Begge de to som feilet ble utført av velrenommerte verksteder. (Dog er de begge borte, nå). Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Jakob T Svart 11.November.2015 Link til dette innlegget Svart 11.November.2015 Gikk på plastkurs hos Thomas Anmarksrud,han var vel ein av dei som hadde brei erfaring med reprasjon av plastpest.Om denne type reprasjoner skulle utføres skikklig var det snakk om høvling sliping av gelcoat i bunn,og gjerne så myke som 10cm over vannlinja.samt lang tørketid vasking og reingjering.Omstendlig på føring av epoksy produkter coating over vannlinje mm.Dette er arbeid som er tidkrevende og kostbart og kan nok ikkje gjøres på ei helg på slippen. I følge Thomas ville det vere vansklig å garantere ein sånn jobb over lengre tid Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.November.2015 Link til dette innlegget Svart 11.November.2015 (redigert) Eg kan godt maile en 5mb adobe sak frå norboat, 12 kapittel lite hefte om rep av plastbåter dersom nokon har kunnskap om å legge dette inn i databasen på bp. Red : og til trådstarter. Alle saker må vurderes individuelt. Alt fra ubetydelig til halvering i pris iht din antydning. Redigert 11.November.2015 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mouche Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Gikk på plastkurs hos Thomas Anmarksrud,han var vel ein av dei som hadde brei erfaring med reprasjon av plastpest.Om denne type reprasjoner skulle utføres skikklig var det snakk om høvling sliping av gelcoat i bunn,og gjerne så myke som 10cm over vannlinja.samt lang tørketid vasking og reingjering.Omstendlig på føring av epoksy produkter coating over vannlinje mm.Dette er arbeid som er tidkrevende og kostbart og kan nok ikkje gjøres på ei helg på slippen. I følge Thomas ville det vere vansklig å garantere ein sånn jobb over lengre tid Og prisen for en slik jobb kan vel vanskelig forsvares ved kjøp av en 30 år gammel seilbåt? Hvis jeg tipper prisen kommer på minst 100' alt inklusive, trolig en god del mer???? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Skipper Worse Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Det som er med plastpest,er at det i mange tilfeller kan "forsvinne av seg selv". Når gel-coat'en er permeabel og slipper inn vann, løser vannet opp styren-forbindelsene og hydrolyserer; MEN på et tidspunkt er det kanskje ikke mer av "ledige" styren-forbindelser å drive hydrolyse med. Da kan angrep stoppe opp av seg selv. Dette er en av de grunner som Thomas Anmarkrud forfektet som grunnlag for "vente og se"-metoden. Går det denne veien -- og det gjør det faktisk ofte, særlig på eldre båter -- så er det egentlig ikke mer enn et kosmetisk problem. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Honduras Svart 20.November.2015 Link til dette innlegget Svart 20.November.2015 I Norge er det noen hundre tusen fritidsbåter. Hvor mange båter går ned hvert år som følge av Osmose/Plastpest? Man bør vel etterhvert ha et solid statistisk grunnlag for å si noe om hvor mange prosent eller promille av norske båter som går i oppløsning hvert år. Om ikke annet bør jo epoxy-produsentene ha gode tall på dette, som jo selger inn kur for millioner i året.... Eller kan det tenkes at det bare er "snake-oil" som løser et problem som bare finnes hvis du kjenner etter hva epoxy-produsentene sier du skal se etter. Jeg personlig heller mest til det siste alternativet. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Skipper Worse Svart 20.November.2015 Link til dette innlegget Svart 20.November.2015 Av alle dem jeg har diskutert plastpest med opp gjennom tidene, er det ingen som noen gang har kunnet bekrefte at noen båt her i landet har gått i stykker på grunn av plastpest. Det er rett og slett ingen som kjenner til et eksempel på fatal skade av plastpest. Det nærmeste noen har kommet, var Thomas Anmarkrud som hadde sett på ett tilfelle der laminatet hadde myknet så mye at det var et problem. Båten "bulte oppover" på de steder den hvilte "kjølen" på blokker. Men det var en båt som hadde ligget mesteparten av sitt liv på sjøen i Florida dvs "i varmtvann". Altså et helt atypisk tilfelle. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Jakob T Svart 20.November.2015 Link til dette innlegget Svart 20.November.2015 Som forebygging av plastpest blir det påført x antall strøk med epoksy primer for å unngå vanninntrengning.Innvendig blir det vel aldri påført primer,dei fleste båter har jo litt vatn i kjølen,sjøl om det finnes unntak. Skulle tru at vatn fra innsida var like skadlig som fra utsida Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 21.November.2015 Link til dette innlegget Svart 21.November.2015 Trykket er et annet innenfra, fordampning har også betydning. I tillegg til at vann innenfra kun står over et begrenset areal i bunnen. X antall lag med epoxy-primer er ikke nødvendigvis bra, og frarådes for eldre båter. Man risikerer å "sperre inne" en hydrolyseprosess, og det kan gjøre mer skade enn å la den "holde på og dø ut av seg selv", se innlegg # 17 ovenfor. På nye båter vil det forsinke prosessen med vannopptak i laminatet, men ikke hindre den helt. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.