Jump to content

Betegnelser som garanterer kvalitet på verktøy

Riddar4

Recommended Posts

Ingenting er mer irriterende enn når du skal løsne en bolt som sitter fast og er vanskelig tilkommelig, og så glipper det hele...med resultat at både bolthodet og nøkkelen blir skada, og enda vanskeligere å få løs.

Jeg ser at bl a Jula og Biltema begynner å ha betegnelser på verktøystålet i tillegg til generelle vendinger om verktøykvalitet. Hva kan en stole på? Finnes det betegnelser som en bør se etter, eller er ikke oppgitte standarder noe å bry seg om?

Vet ikke om alt Bacho produserer holder samme kvalitet, men skiftenøkler, nebbtenger og avbiterne er av en annen klasse enn f.eks. biltema. Tror de stort sett bygger sin merkevare på å produsere verktøyet sitt med større presisjon enn billigmerker. Desverre ser man jo at "kvalitetsmerker" i stadig større grad ønsker å ta markedsandeler i billigsegmentet. F.eks. er ikke lenger merket Miele en garanti for kvalitet - heller "potensial" for kvalitet. Så vi får vel se om det ikke bærer samme vei for Bacho også.  :worry:

Men fastnøkler og denslags kjøper jeg like gjerne på BT. 

Ja, her heng oftast pris og kvalitet saman. Bacho er nevnt, men du finn fleire merker som er like bra. Belzer og Knipex t.d. Eg avskyr billigverktøy, men skal det brukast den eine gongen går det til nød an. Men so ser eg kvalitetsmerke prøver å ri to kjepphestar samstundes. Dei vil vel ha sin del av volummarkedet dei og. Kan ein berre sjå på merke her, er litt usikker. Fleire kvaliteter på kvalitetsmerker og?

Bosch grønn og blå serie på elektroverktøy er vel ett godt eksempel på samme merke med to kvaliteter, men her er kvalitetsforskjellen gjort synlig for folk med normalt fargesyn. 

Fikk en Grønn Bosch drill  batteriet holdt  18 år Så......

Og kjøp billig pipesett med 6-kant piper de glipper ikke, men vær for-brett på å kjøpe en ny skralle etter en tid.

Biltema har 10 års garanti på mye verktøy.

Baco har lengre garanti, men en skal skru mye............

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Har et 30 år gammelt Biltema pipe og fastnøkkelsett og har ennå ikke klart å ødelegge noe særlig av det, selv om jeg har mere moderne verktøy også.

Forøvrig er Knipex aldri feil når det kommer til tenger.

Har en AEG slagdrill fra 70-tallet med 2 gir og elektronisk kraftinstilling, og bedre kvalitet enn det skal man lete lenge etter.

Finner mange bilder av disse på nett så tydeligvis lever de evig.

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

:thumbsup:  Fattern har identisk drill som har vært med "halve slekta" på alt mulig de siste 40 år. Fremstår som skuddsikker. Er kult med gammelt verktøy som fortsatt holder tritt.

Han har også en kasse med Kamasa, Hazet og Snap-on verktøy fra sine dager som reparatør på anleggsmaskiner som jeg sikler litt på....   :cool:

Sånn apropos udødelige AEG driller: Er det noen av dere som noensinne har klart å bruke en BT drill eller annet el-verktøy lenge nok til å få bruk for de ekstra kullstiftene som ofte følger med? Hos meg har de gått i "kjekt å ha-skuffen" og blir der til verktøyet kaseres pga dårlig batteri eller dårlige kulelager.

Nei har ikke hatt bruk for de ekstra børstene, har mange av dem etter div. billigkjøp på Europris og slikt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Har ødelagt en Bosch drill og en Black & Decker drill fra 2000-tallet, så de kan ikke hamle opp med de gode gamle iallefall.

Har vel en oppfatning av at prisen på verktøyet ofte gjenspeiler kvaliteten, men ikke dermed sagt at man må kjøpe det dyreste.  Billigverktøy derimot styrer jeg langt unna for er det en ting jeg ikke ønsker så er det fastnøkler og skrutrekkere som ødelegger muttere, bolthoder, skruer ++ og som dermed gjør jobben som skal gjøres ennå vanskeligere.  I tillegg til standarverktøy som koppnøkkelsett, fastnøkler, skrutrekkere, batteridrill har jeg også liggende en kabelskotang ombord til rundt 500,- som fungerer langt bedre enn disse billige man får på Biltema og liknende butikker til rundt 50-lappen.  Sikkert unødvendig å si, men hvordan man bruker verktøyet har også stor betydning.    

Ser at tråden har fått litt slagside nå, men ok. Jeg har fått gode svar. Skjønner at folk flest går etter merke, og at det hjelper lite med hva type stål fabrikanten oppgir de er produsert av.

Tror produksjonsmetode/herding/utforming har mer å si for sluttresultatet enn ståltypen som er brukt...? 

Når merket er "chrom vanadium" , så blir jeg litt skeptisk ...    mulig de er litt bedre enn "drop forget da"  :lol:

Mitt inntrykk er at tysk holder jevnt over høy kvalitet. I tillegg til Hazet bør også Stahlville , Gedore og Dowidat nevnes.  De siste 2 ser man helst som fastnøkler, smekre og fine. 

Av skrujern så er Wera favoritten. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det står vel drop forged, har å gjera med produksjonsmåten. Men eg har eindel gonger vore enig i "drop forget", ja

Nå er vel det meste av slik verktøy senkesmidd, hvordan skulle det eller vært laget? Til informasjon betyr det senkesmidd, men "slipp og glem" er vel en grei oversettelse :giggle:

Ellers så er vel "Crome Vanadium" og andre "kvalitetsstempler fra billigkjeder bare en grunn til å holde seg unna. Både krom og vanadium er jo gode greier, men det er på en måte selvskrevne legeringselementer. Den kjemiske sammensetningen av stålet vil du aldri få greie på, og om du så skulle det, er produksjonsmetoder, varmebehandling osv. like viktig. Så konklusjonen må være å kjøpe verktøy av anerkjente merker hvis du skal være sikker. Hvis du vil spare penger kan du gjerne kjøpe billgverktøy, men regn med at noe av det ryker. Etterhvert finner man gjerne ut hva man liker. Jeg kjøper gjerne mye rart på BT, men ikke elektroverktøy, der er det mye dritt for å si det mildt. Det er forresten ikke helt sant, for jeg har kjøpt et par polermaskiner av vinkelslipertypen, og de har vært greie. I tillegg kommer jeg til å kjøpe meg en vinkelsliper eller to av den helt billige typen til engangsbruk når jeg begynner på dracoprosjektet som står ute foran garasjen. Vil ikke ødelegge blå Bosch på det  :smiley:

Ps: Måtte bare legge til en kommentar her. NislPils nevnte at skiftenøkler bør komme fra Bacco, absolutt ikke uenig i det :yesnod:  Noe av det mest irriterende verktøyet som finnes på denne jordkloden må være disse forkrommede skiftenøklene hvor man må skru andre veien på tønna :headbang:

Har en AEG slagdrill fra 70-tallet med 2 gir og elektronisk kraftinstilling, og bedre kvalitet enn det skal man lete lenge etter.

bilde

Morsomt! Arvet også en slik etter fattern som hadde levd et relativt hardt liv. Jeg klarte imidlertid å ta livet av den til slutt :giggle:

Redigert av Komodo (see edit history)

bilde

Den ser jo nesten ny ut  :smiley:

Har helt lik, kjøpt av min far for mer en 35 år siden, den er stadig i bruk, og i tillegg har denne gamle maskinen slagdrill funksjon, det er det jeg bruker denne til mest.

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...