Sjeldenutpå Startet 16.November.2015 Del på Facebook Startet 16.November.2015 Pga eksosutløp på turbo er under vannline har eg montert heimelaga svanehals. Tørreksos første meteren. Bygget i 316 og sveist med Lincoln Intherma 310. Isolert med ein kvit keramisk av ukjent fabrikat. Nå bygger eg om pga mistanke om høgt mottrykk lenger bak på eksosanlegg. Må endre litt på vinkel svanehalsen har. Demonterte og pakka av den i dag, og synest den var veldig farget. Var blankpusset med lamell før isolering. Ca 200 drifttimer. Har nokon erfaring og kan sei om dette har vert for varmt ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
boble65 Svart 16.November.2015 Del på Facebook Svart 16.November.2015 Aner ikke men før i tiden med Saab 900 turbo så ble turbo og endel av manifoild helt rødglødende når vi kjørte hardt ? ganske fasinerende ? så regner med det er ganske høye temperaturer ute og går.. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 16.November.2015 Del på Facebook Svart 16.November.2015 Men så har da heller aldri Saab 900 har vannkjølt manifold og eksos. Ikke noen god sammenligning. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 16.November.2015 Del på Facebook Svart 16.November.2015 Jeg vil ikke tro at det skal være noe problem for selve røret men siden det ikke har kjølekappe må det isoleres godt for å unngå brann i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2015 Denne svanehalsen er heller ikkje vannkjølt. Vannet kjem inn på ein stuss som viser på bildet litt bak isolasjonen. Har hatt litt garasjetenking nå og ser at på og rett etter turboflens er fargen mindre lilla, også 3cm under vanntilførsel er fargen borte/ubetydelig. Under drift har det aldri vert varmere en at eg kan ta på biltema sølvteip som var rundt isolasjonen. Kan det tenkes at isolasjonen er litt for god slik at røret får mindre varmeavleding en det burde? Eg ser på bildet at røret ser litt mørkere ut en det er pga lys. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
REM Svart 16.November.2015 Del på Facebook Svart 16.November.2015 Temp ut av en vannkjølt turbo skal vel ligge på 500-550 grader på VOT. Dette er vel i området hvor vanlig stål tar farge. Så vidt jeg husker farges stål blått rundt 3-400 grader? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
boble65 Svart 16.November.2015 Del på Facebook Svart 16.November.2015 Men så har da heller aldri Saab 900 har vannkjølt manifold og eksos. Ikke noen god sammenligning. nei var ikke ment som sammenligning bare en historie☺ men de hadde vannkjølt turbo da ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.November.2015 Del på Facebook Svart 16.November.2015 (redigert) Ikke noe problem i det hele tatt. Du må regne med at røret er svakt hummerrødt under isolasjonen når det går på full spiker. Spiller ingen rolle, ikke før du passerer 800 grader C. Og da har motoren stoppet grunnet turbohavari. Jeg har to tilsvarende overganger, en på hver side av motoren, tørre eksosbokser. Bare å isolere så mye du greier, ingen grunn til å slippe ut varmen innvendig i båten. Redigert 16.November.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2015 Godt å høre :-) Då bygger eg ny svanehals for tilpassing av ny plassering av eksosslange, og så isolerer eg på samme måte. Men denne gang skal eg la alt stål være blankt. Sist gang vurderte eg at det var lurt å ta varmebestandig sort spraylakk på alt synlig, så vi har vert plaget med lukt av brent maling etter fortøyning. Eg kjem også til å droppe biltema aluminiumstape. Eg mistenker at limen der også har luktet. Eg kjem kanskje til å bruke sånn rull med eksosisolasjon utanpå den keramiske. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 17.November.2015 Del på Facebook Svart 17.November.2015 (redigert) Jeg bruker denne rett etter manifoldene: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Tuning/Eksosror/Eksosbandasje-2000020763/ Denne Biltema-saken dekker et kort rør fra manifold utløp til eksosboksene. Snakk om ca. 10 centimeter rør. Sitter på plass med ståltråd. Eksosboksene har høytemp.isolasjon pakket inn i hva vi offshore kalte 'sveiesduk'. Det er en glassfiber dekket med blank folie. Her bruker jeg ståltråd til å holde sakene sammen, og i tillegg alu.tapen til Biltema. På utsiden av sveiseduken er det ikke varmere enn at jeg kan holde hånden den uten å brenne meg. Selv om det er tørr eksos inne i boksen. Ingen grunn til å male disse rørene. Redigert 17.November.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.November.2015 Del på Facebook Svart 17.November.2015 Du kan også isolere med luft . Du lager da en kappe av stål som omslutter røret med litt avstand. Den blir da mekanisk mye mer solid enn noe tape eller vevd duk. Vanlig løsning på turboer uten vannkappe. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2015 (redigert) Vist ikkje temperatur er til skade/fare for rør så kan det sjå ut som det er enklast å isolere ca slik eg hadde det. Men eg trudde det kanskje var smartare å la svanehalsen "puste" litt. Men eg fjerner all maling, og unngår biltema-tapen som eg mistenker avgir lim-lukt. Utenpå isolasjonen går eg antagelig for sveiseduk slik Hulda foreslo. Mulig eg bruker den "grove" uten folie, den ligner litt på de rullene med band som biltema selger. Får sjå. Fuger gamle bend no :-) Redigert 17.November.2015 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
KARILLA Svart 17.November.2015 Del på Facebook Svart 17.November.2015 (redigert) Jeg er ikke fagmann, men ser at ut fra pipe speck så anbefaler de maks 60 grader på 316. Risikoen kan kanskje være plutselig brekkasje og eksos ut i motorrom/båt. utdrag fra speck: Piping class sheet AS20A CL150 Historical PCS [PCS list] Project.no. Rev.no. H.1 Rev.date 03.06.2015 Status: I Page: 1 Of: 2 DESIGN CODE: ASME B31.3 Maximum Design Pressure : Barg 19.0 19.0 18.4 18.0 At Temperature : oC -110 38 50 60 NOTE: Due to Stress Crack Corrosion (SCC) the class is limited to 60°C. However, it is permitted to use this piping class up to 400°C, using ANSI B16.5 material rating group 2.2, if condition critical for SCC is not present. Offshore and costal areas have environment conditions critical for SCC. Redigert 17.November.2015 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Hulda Svart 18.November.2015 Del på Facebook Svart 18.November.2015 Helt riktig fanget opp HAIK. Nå husker ikke jeg betegnelsene som du referer til, og tar for så vidt heller ikke bryet med å finne ut av det. Men på generelt grunnlag så er de fleste av -300-kvalitetene henfalne til SCC (på norsk heter det spenningskorrosjon). Dette er ulempen ved å bruke disse materialene. I et vanlig eksosanlegg er ikke rørtrykket utløsende faktor. Men det kan være andre forhold som er like effektive i så måte. Blant annet vil vibrasjon kunne være utløsende faktor. Nå er det tusenvis av anlegg laget i AISI-316L i lystbåter. Og det virker som at det stort sett går bra. Skal man et hakk opp, så havner man på et materiale som heter 'Super Duplex'. Dyrere og mindre tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2015 Ohh det var pussig med tanke på alle anlegg som er i bruk ja. Men takk for tips. Skikkelig supportering er viktig. Eg skal få det på plass. Den blir uansett for tung å henge bare etter turboflens synest eg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 18.November.2015 Del på Facebook Svart 18.November.2015 Bare pass på at alt rister i takt. Da vil de ikke bli særlig relativ vibrasjon i stussen du lager. Ta høyde for termisk vekst i fb. m/supportering. Men, om det for eksempel kommer en slange koblet til i enden, så kan du vurdere å supportere slangen. Da slår du flere fluer i en smekk. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 18.November.2015 Del på Facebook Svart 18.November.2015 (redigert) Hvorledes ville det være å gå videre med fleksibel slange etter turboen? Altså flens og stuss på turboen og videre med flesibel slange? Vurderer en slik løsning i egen båt. F.eks. denne slangen her? Eller er det ulemper her? Ja, bortsett fra pris... Redigert 18.November.2015 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 18.November.2015 Del på Facebook Svart 18.November.2015 Problemet er nok at den ikke er 100% tett. Det betyr ikke på mye på en lastebil, men mye inne i en båt. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
cavaler Svart 18.November.2015 Del på Facebook Svart 18.November.2015 Jeg har et lignende bend/rør ut fra turbo på min ford 2704, men jeg har lagt en kveil men 8 mm kobberrør som en spiral rundt hele bendet, fra turbo til slange, og kjører kjølevann/sjøvann igjennom med eget utløp gjennom skrog, mye lavere temperatur i motorromm, fungerer utmerket. Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2015 Artig løsning :-) Har du laga gren og lånt sjøvatn på vei ut fra motor, eller har du elektrisk pumpe som driv vatnet, og kva hentar du vatn evt? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
cavaler Svart 19.November.2015 Del på Facebook Svart 19.November.2015 Jeg tok ut en blindplugg i varmeveksleren, like ved der som kjølevannet går ut til eksosen, satte inn en slangenippel og koblet slange til nippelen som jeg trekte til eksosbendet og kobberrøret. Vannet går da gjennom kobberrøret, via en slange og en liten skroggjennomføring. Jeg passet på å ha jevnt fall på slangen sånn at vannet renner ut selv når det har passert kobberrøret, Jeg har ingen ekstra pumpe eller annet luriumgreier, holder med det trykket som sjøvanspumper leverer. Fungerer utmerket hos meg, som sagt mye lavere temperartur i motorrommet, sjøvannet holder rundt 30-35 grader når det går inn i kobberrøret, kjøler ned eksosbendet, og sjøvannet rennet ut gjennom skroggjennomføringen, hele tiden jevn vannstrømning så lenge motoren går. Rune Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.