Jump to content

Nybegynner - Seile til Afrika. Mange spørsmål!

Tilbake

Recommended Posts

Hei! Jeg har nå lyst til å gjøre noe jeg aldri kommer til å glemme! Det kommer ikke til å gå smertefritt, og det kommer ikke til å være så lett som jeg tror. Dette vet jeg. MEN.. Jeg har lyst til å kjøpe meg en seilbåt nå i vinter, for så å reise på langtur ned til Afrika, hvor målet blir Cape Town. og ja, jeg vil for det meste seile solo, men kanskje ta opp noen backpackere i ny og ne. Jeg har oppvokst med båt og vann, men dette er da motorbåt og ferskvann (Har en GH17 for øyeblikket). Planen er å kjøpe inn båt nå med vinterpriser, også fikse opp / bygge om på våren, for så sette seilas i Juli/August. Ettersom jeg studerer andre året på høgskolen nå er planen å ta med bøkene, for å studere det siste året av bachloren mens jeg reiser. Da får jeg også 7500 kr i måneden som kan brukes på reise istedenfor leilighet/hybel. Jeg er forresten en mann på 24 år.

Jeg har bare seilt noen få ganger, men syntes dette var fantastisk, spesielt i forhold til motorbåt. Hvorfor jeg har motorbåt er fordi det er dårlige seilemuligheter her jeg bor.

Jeg har satt meg et budsjett på ca 30 000 kr for båt, og ca 20 000 kr for å fikse opp, bygge om og annet utstyr. budsjettet kan tøyes, men da må det være god grunn.

Men har en del spørsmål, så jeg bare stiller noen av dem her på løpende rekke, også må dere gjerne komme med andre ting jeg ikke har nevnt som er viktig å tenke på, eller om dere har spørsmål til meg.

Hvor stor båt burde jeg ha? hvordan kjøl? bredde? - har tenkt noe alla 24-26 fot, grunnet enklere flytte med bil og henger eller med lastebil uten å kjøre med følgebil. kan man dra en så stor båt med henger ?

Hvor lang tid tar det å lære å seile? Jeg forstår at det tar en mannsalder for å bruke all vind optimalt, lese bølger osv, men det grunnleggende er vel ikke så komplisert? tenkt å melde meg opp på noe seilkurs/ se om jeg finner noen som kan lære meg.

Jeg vil reise fra Oslo - Cape Town. vil da reise langs kysten hele veien, og planen er at hvis det blir for tøft vær for min kompetanse seiler jeg inn mot land og legger til anker. Er det noen steder jeg burde holde meg unna, kanskje reise med kanaler istedenfor? Hva betyr denne strekningen egentlig i praksis?

Hvor lang tid vil det ta som soloseiler? Eller hvor lang tid tipper dere det vil ta?

utenbords motor eller innenbords?

Hva må jeg tenke på med en slik langtur? Noen med erfaring?

Man lever jo bare en gang, og jeg vil ha en god historie å fortelle barnebarna mine når jeg blir gammel! Er jeg heeeeelt ute å kjører her, eller er dette gjennomførbart? Målet er Cape Town, men dette er ikke et must. Det er ikke målet som er poenget, men reisen.

Jeg håper på konstruktiv kritikk og gode råd, men prøv gjerne å finne løsninger istedenfor problemer:D

På forhånd takk!

Kjør på. Blir en kjempeopplevelse hvis du gjennomfører. Ned langs Afrika funker dårlig, mye bedre å seile via Brasil. Dra fra Norge i juli, mot Brasil i november. Februar mot cafe town. Les mange bøker om jordomseiling for inspirasjon, helst eldre enn 30 år. Da var jordomseiling mer basic. I dag er det ikke mulig å gjennomføre en seiltur på budsjett, før så viste de ikke bedre så da gikk det fint.

Jeg er nok litt mer skeptisk til å krysse hav, da dette innebærer å seile mens man sover, og etter 20 dager på havet blåser det plutselig opp en tornado.. Ellers er jeg enig i at det hadde vært morsommere å seilet nedover brasil og sør/mellom amerika.

Men er det sååå farlig å reise langs afrika kysten da? Hadde skjønt det hvis det var snakk om en 50- fots seilbåt som koster 3 mill, men en liten 25 fots båt, med ingenting kostbart inni eller utenpå må vel være en annen sak ? Får kanskje ta med meg bikkja for sikkerhetsskyld.:P

Skal finne meg noen bøker av den eldre typen! For ja, det virker som at det å reise på jordomseiling koster en formue for noen og man trenger aaaaalt av utstyr osv, mens andre sier de om trent ikke brukte penger. Jeg er jo student, penger har jeg levd uten de siste årene uansett..

På den turen må du uansett regner med å krysse hav. Det er langt fra alle kyststriper som har en perlerad med øyer på utsiden, sånn som vi har i Norge.

Skal du bare seile på dagtid, vil du få en slitsom eller _dyr_ tur "over" f.eks Biscaya. har ikke sjekket hvor langt det er mellom havnene der, men du vil uansett risikere å ligge lenge om du skal seile inne ved land (tror jeg).

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Hei Worry II.  Trenger jo selvfølgelig gps og autopilot. må også ha strømkilde og batterier og andre måleapperater. Men, dette er noe som ofte følger med mange av båtene som blir solgt, ellers er det alltids mulig å kjøpe forskjellige ting brukt. Trenger jo ikke ha det råeste av det råeste og det nyeste av det nyeste:) f.eks går det ann å kjøpe en gummibåt som henger etter til en 1500 kr fremfor å kjøpe ny til 9000kr. osv osv.

Ja, har båtlappen:)

Glem autopilot, du har ikke penger nok til å få nok strøm. Vindror er gratis å bruke. Sertifikater trenger du ikke. Ett solcellepanel til litt strøm. Men du må seile om nettene. Atlanteren går greit alene. Kysten av Nederland er verre. Biskaya er også grei å krysse alene. Enten øst eller vest for de store skipsledene. Kysten av Europa går det ofte å ankre opp. Du har ikke råd til å ligge i marinaer, med vår båt kostet det over 100 euro per natt enkelte steder. Grunn til at jeg anbefaler Brasil er vind og strøm. Det er raskere enn langs afrika. Motstrøm, motvind eller vindstille går du veldig lei av.

Jeg er ikke redd for å anbefale dette litt gale prosjektet. Enten har du den indre driven som gjør at det lar seg gjennomføre. Ellers havner du i drømmer kategorien. Når vi snakket om jordomseiling ville veldig mange bli med. Når pengene skulle inn på konto var det ikke mange igjen, enda færre når vi kastet loss. Jeg har ingen tro på at dette blir realisert, men synes det hadde vært utrolig kult hvis jeg tar feil. Har møtt folk som deg som har gjennomført lignende prosjekter.

Drømmer om ny tur selv. Båten er klar, men våger ikke å bryte opp.

Larsern 6 takk for tipset! skal lese meg opp på den tråden! 

Pacuare, ja det er veldig sant at sånt fort havner i drømmeboken. Det er veldig mange som bare ler av meg når jeg sier jeg vil ut å se verden i en seilbåt, selv om jeg ikke kan seile, men det spiller ingen rolle. Går jo eventuelt ann å seile over til amerika hvis jeg har med meg noen andre slik at vi kan seile på skift, men er dette å anbefale hvis jeg seiler alene ?

Eventuelt hvilke andre ruter kan jeg seile? går det ann å istedenfor å følge vestkysten av afrika, så seiler jeg inn til egypt og tar kanalen over til østsiden, også får jeg medvind tilbake på vestsiden ?

Rødehavet blåser det nesten alltid nordlige vinder, så fint å seile sydover. Middelhavet får du også medvind, så starten er fin Men dette er ikke ett trygt område. Usikker på vindene lenger syd, innbiller meg mye pålandsvind, altså greie seilforhold. Mye bedre kyst å seile langs. Fruktbart og hyggelige folk. Trygt fra Kenya og sydover. Vestkysten av Afrika er mye ørken og goldt. Så og si ingen seiler der, så du kan være sikker på at det både er kjipt og unikt. Har reist mye i innlandet i Afrika, men på vestkysten er jeg stort sett blank. Mener jeg har lest en bok fra noen som seilte der.

Her er forslag til 100 vel anvendte kroner:

Foredrag om langturseiling, onsdag 25/11:

... kjenner du noen som planlegger langturseilas?

Da er foredraget nærmest obligatorisk! Andreas Holo holder nok en gang sitt svært så informative langturforedrag. Av innholdet i foredraget nevnes: planlegging, reiserute, navigasjon, valg av båt, rigg og seil, motor, strøm ombord, elektronikk, kommunikasjon, selvstyring, sikkerhetsutstyr, byssa, ankring, jolle, verktøy, reservedeler, sertifikater, medisiner, forsikringer, økonomi, personlige forberedelser og seiling i hardt vær.

Inngang kr 100,- Kaffe og julekake som vanlig!

Det blir lagt inn tid til en pause + tid til spørsmål.

Hvordan kommer jeg til Skur 28 (Akershusstranda 3) der foredraget holdes? Ta 12-trikken til Rådhusplassen, gå utover kaia (på festningsiden) - det første huset du kommer til! Pr bil: kjør rundt ved DFDS/Cruiseskipene og prøv å finn lovlig parkering. Parker evt ved Rådhuset og gå ned.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg synes budsjettet ditt er noe lavt, men det går an å prøve.

24 - 26 fot tror jeg kan være en grei størrelse

Jeg mener du har for dårlig tid på dette og ville utsatt reisen en sesong. Bruk sommeren 2016 på klargjøring og trening i norske / svenske /danske farvann.

Tidligst start våren 2017.

1. Studer kart og grovplanlegg etapper. Da får du en viss oversikt over hvor lang tid turen vil ta

2. Mange anbefaler å komme seg over Biscaya før midten av august og hvis du skal følge den typen råd blir tiden for knapp hvis du tenker å reise i juli/august

3. Start leting etter båt nå. Det kan ta tid å finne riktig båt for turen og det tar også tid å finne ut hva / hvordan du skal klargjøre båten slik at den fungerer optimalt for deg

Pacuare. Okei, så det virker som å seile vestsiden av Afrika ikke er å anbefale. Hvordan ville det vært å seilt østsiden både opp og ned ? eventuelt andre ruter som kunne vært spennende. Er jo ikke sikkert jeg kommer meg til afrika en gang, før jeg finner ut at jeg vil/må snu, og det kan nok også tenkes at jeg kommer til å seile fra dag til dag, Hakuna matata;) Jeg vet at det er en risiko å seile, spesielt alene, men det å i det heletatt tenke på å krysse hav når jeg ikke engang kan seile er litt urealistisk i mine øyne. Men kan jo hende på turen at jeg finner ut at jeg har baller nok til å prøve meg. Eller eventuelt få med meg noe mannskap når jeg krysser. Har egentlig mest lyst til å seile over til amerika..

bårdp, du sier jeg ikke kommer levende fra det? Mener du at det er vanskelige seileforhold, eller er det tilgang på varer, eller er det pirater? hva mener du egentlig?

Framtia. Oi dette hørtes veldig spennende ut!! Problemet er at jeg studerer i Lillehammer, og vi har praksis for tiden, noe som betyr at jeg ikke får reist å hørt på foredraget. Men skal være på utkikk etter noe lignende, eventuelt høre om det er muligheter å få dette foredraget på film.

Bliss X, det som er tingen er at jeg skal jo studere mens jeg reiser. Så hvis jeg utsetter dette et år får jeg ikke studert og reist samtidig, for da er jeg allerede ferdig med bachloren. Dette betyr igjen at jeg må jobbe meg opp veldig mye mer penger før jeg reiser. reiser jeg sommeren 2016 får jeg 7500 kr hver månded i et helt år. Driver for tiden å snakker med skoler angående hvordan dette skal gjøres. Men  hvis det ikke går må jeg utsette turen til 2017.

Har jobbet i både Nigeria og Kamerun. Ikke ti ville hester skulle få meg til å seile der før skulle jeg dra til Sørpolen i en kano. På vestkysten av Afrika skyter de deg først og så sjekker de etterpå om du har noe av verdi. Men det er jo ikke mye bedre på andre siden med mindre du har den riktige troen. Som vantro i Somalia og andre steder vil du nokk ha et problem.

Piratene både i vest og øst Afrika er alvorlige, blodige greier og har i mange år vært et stort problem for kommersiell skipsfart. Mange liv er gått tapt og store lidelser er påført de som har overlevd, også deres pårørende hjemme.

Antall angrep i Adenbukta og øst for Somalia er de siste par årene redusert, takket være innsats fra flere lands marine. Men jeg personlig ville ikke tatt sjansen på en seiltur i disse farvannene, risikoen for kidnapping og langvarig fangenskap mens piratene prøver å få familie og/eller hjemland til å betale løsepenger er ikke noe som frister.

https://en.wikipedia.org/wiki/Piracy_off_the_coast_of_Somalia

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Ja, dette så ikke veldig fristende ut nei. Men skal jeg prøve å holde emg selv optimistisk så ser det jo ut som de angriper skip, og ikke småbåter. og leser man helt til slutt står det: By December 2013, the US Office of Naval Intelligence reported that only 9 vessels had been attacked during the year by the pirates, with zero successful hijackings.[31]Control Risks attributed this 90% decline in pirate activity from the corresponding period in 2012 to the adoption of best management practices by vessel owners and crews, armed private security onboard ships, a significant naval presence, and the development of onshore security forces.

Men, dette er noe jeg selvfølgelig vil ta i betraktning. Problemet er bare at hvis jeg ikke seiler nedover, men heller seiler mot vest, må jeg krysse atlanteren. Men det kan jo hende at dette ikke er så skummelt som jeg tror det er, hvis jeg får med meg noen som vil være med på kryssningen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...