Jump to content

på langtur / jordomseiling uten erfaring og utstyr


toskehove

Recommended Posts

hva trengs for å dra på jordomseiling?

svar: en båt

 

hva trengs for å komme hele jorda rundt?

svar: vel, det vil vise seg..

 

seiler nå på langtur til båten synker, masten knekker eller noe annet sjer, eventuelt til eg kjem til alaska..(via australia og russland...:P)

 

av seilererfaring har eg ett helgekurs fra svalbard. thats it.

kjøpte båten for rett under 20000 norske i sverige, en uke senere seilte eg over til damnark og videre.

 

båten er en gammel albin viggen 23 fot fra 1973.. seilene er originale så vidt eg kan sjå, og av navigasjonsutstyr har eg ett kompass.

ingen kart eller gps, går mye på magefølelse..:P

 

seiler stort sett fra havn til havn..

 

er ikkje veldig redd for båten, eg seiler til den knekker.. så får vi sjå kor langt eg kjem.

er nå i tyskland, snart nederland..

 

kor langt eg kjem kan dere se på bloggen: http://www.toskehove.com

Link to post
Share on other sites

Til eventuelle nye lesere kan eg kort forklare at eg verken har GPS eller vanlige sjøkart om bord.. Eg ser på kart på internett når eg er i land og memoriserer det eg trenger å kunne. resten går på magefølelse og kompasskurs:D

Det førte til at eg, for tredje gang blir det vel. Gikk på grunn.

 

Memorerer du kart fra nettsider og seiler på memoryen uten fysiske kart i båten :smiley: Hvordan har du planlagt å treffe sånn nogenlunde mål når du skal over atlanteren eller treffe øyer i stillehavet ?

Link to post
Share on other sites

Memorerer du kart fra nettsider og seiler på memoryen uten fysiske kart i båten :smiley: Hvordan har du planlagt å treffe sånn nogenlunde mål når du skal over atlanteren eller treffe øyer i stillehavet ?

 

tja, eg har da kompass..:P har vel i første rekke ikkje tenkt meg over atlanteren.. først må eg vel komme lengre sør få får vi se..

 

Jeg gleder meg til å høre mer, men du burde kanskje vurdere å skaffe noen oversiktkart for å slippe å gå på grunn...Kult at noen legger ut på tur uten all verdens duppeditter :cheers:

 

det er vurdert.. men vil påstå at alle mine grunnstøtninger hittil kunne vert unngått uten kart, og den første ville nok sjedd med kart uansett. saken er jo at kjøper eg først noen så blir det fort mangen, og så blir det dyrt..

 

hvor kommer tracket ditt fra hvis du ikke har gps ombord?

 

Har en SPOT med meg, så de som sitter heime kan se koss det går. etter siste seilas visste eg ikkje heilt hvilken øy eg va komt til før etter å ha sjekket på nettet sjøl:P

 

kjekt med noelunde positiv tilbakemelding:D venner og familie har vel fordømt prosjektet fra tidlig start, men det er no ikkje første gang :tongue:

 

seiler videre nå om en times tid, er lite vind men ska ta seg opp utover dager visstnok.. har uansett en del havner å velge mellom denne gangen. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Wow !

 

Så at du hadde problemer med at roret skiftet vinkel når du var på dekk:

"Eg må ha storseilet ned, men å få det ned betyr å forlate roret så her må eg vere rask.. Etter noken byks fram og tilbake der eg veksler mellom å få ned seilet og så hive meg tilbake for å få båten på rett vei igjen"

 

Hvis du ikke vil ha autopilot(ikke i tråd med reisen din) , så finnes et system der en spes blokk du fester under rorkulten, og noen tau. Dette opplegget gjør at det strammer seg idet du drar rorkulten opp, låser den i posisjon.

Praktisk, men ikke fall overbord, for da vil båten fortsette rett fram istedet for å svinge opp i vindøyet.

http://www.watski.no/Butikken/Produkt/?EnovaId=22574

 

Finnes også måter å lage seg en radarreflektor av øl-bokser o.lign.

Vekkeklokke er kjekt å ha om du er redd for å sovne på vakt.

 

Lazyjacks er også fint ved soloseiling. Det lager du billig ved 2 plastbelagte enkle blokker

http://www.watski.no/Butikken/Produkt/?EnovaId=28049

, tau og et par loop-cleats

http://www.watski.no/Butikken/Produkt/?EnovaId=28265

Knyt loopen i bøylebeslaget til kick og storskjøte, så slipper du feste noe ekstra beslag på bommen. Og tauene ned fra masten kan du vel knyte i mastespreder-beslagene.

 

Fortsatt god tur!

Redigert av opus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for goe tips :smiley:

 

lazyjacks har eg aldri tenkt på, det skal eg fikse. har ett strikkpatent til å feste rorkulten med men den var litt delvis den dagen:P

 

autopilot hadde vert konge. Men vil ikkje bruke penger på det, samme som med gps.

Er strengt talt ikke ein tur med rent fokus på minst muli utstyr, men har ikke tolmodighet til å jobbe meg opp så mye penger at eg kan "skjeie ut" så altfor mykje:P

Link to post
Share on other sites

hehe:P tar det litt som det kommer, saken er jo den at eg ikkje tror båten holder lenge nok til at eg trenger å tenke på det..

men holder båten så finner eg nok sikkert på noe.

 

men vil no og påstå at det, teoretisk sett. er fult mulig å seile til både australia og alaska med utelukkende å følge kysten..

 

Hvorvidt Utenriksdepartementet andbefaler det er ein annen sak.. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

wow.

 

Jeg er også rimelig fersk seilbåteier, og jeg har ikke engang seilkurs bak meg ... men i det minste har jeg autopilot. Jeg synes soloseiling er noe slitsomt selv på korte turer ... og det virker som at for hvert problem jeg løser med båten, dukker det opp to nye.

 

Litt rart at det skal være så vanskelig å finne mannskap forresten.

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Litt vel skummelt for mitt "kontorjobb fra 8 til 16 liv" Men dette er morsom, tøff og spennende lesning...

Hvis jeg ser bort fra at du har kanskje økt farene litt mer en nødvendig, må jo dette være den ultimate opplevelsen for en eventyrer :-)

 

Stå på og så ønsker jeg deg en spennende, lærerik, avslappende, "kommer ikke til å angre" og ikke minst TRYGG seilas

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte le litt, du tar en utfordring på strak arm, det skal du ha. :yesnod:

 

Navigasjon har jo folk drevet med i ganske mange år uten noen elektroniske duppeditter. Ei klokke, kompass og en sekskant har holdt helt frem til de siste årene.

 

Jeg ville ikke dratt uten kart og det bør vel være mulighet for å låne dette? Skal du krysse et hav bør du absolutt ordne deg en form for selvstyring da du nok både må spise, sove og få ut av deg det du har spist/drukket.

 

Et lite tips når du nærmer deg varmere strøk: Drikk mer enn du tror du trenger og ha nok vann på kjøpte flasker ombord.

Link to post
Share on other sites

Sorry, men jeg tror ikke denne turen blir lang.

 

 

Spørs på hva du definerer som langt. Jeg mener at å reise fra norge til Nederland i en båt til 20 000,- uten hjelpemidler er langt. Husk også at Jarle Andhøy seilte til Kapp Horn og Sørpolisen i en tilsvarende båt. Utrolig hva man får til med litt guts og vilje.

 

Stå på! Jeg holder meg oppdatert på dagelig basis med stor iver. Skulle ønske jeg kunne mønstre på :sailing:

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...