Jump to content

Volvo Penta TAMD60B, passer turbo fra TAMD63P?


Skorgenes MC 34

Recommended Posts

Sikkert mange som kjenner denne motor. Ønsker litt mer effekt i maskin(235Hk i dag). tips mottattes med takk.

Ligger en Turbo til TAMB 63P ute for salg, vil denne passe på min motor, og gir det noen effekt økning?

 

Båten er en 82 Scand Atlantic 32. 235hk er helt marginalt, når ferie lasten kommer om bord.

 

Håper noen Volvo entusiaster kan hjelpe meg litt på vei.

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Volvo Penta Tamb 60B hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.
Link to post

I prinsippet kan du øke effekten på slike sugemotorer ved å montere turbo. For å utnytte turboen må du redusere den statiske kompresjonen ved å montere andre stempler. I tillegg må du justere opp dieselpumpa og evt. bytte dyser.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

TAMD 60 B ble i sin tid erstattet av TAMD 60 C. Det jeg kan erindre fra den tiden er at motoren stort sett var den samme dog med endring av enkelte småting, bl. annet veivhusventilasjon, el-system, turbo og brennstoffpumpe. Effekten ble noe høyere, muligens 250 hk (?). Viktigste forskjell var turbo, fra KKK-K27-2970 N/14.7 til KKK-K27-3064 G/14.72, laveste ladelufttrykk ved 2800 rpm øket fra 95 kPa til 115 kPa, og endring av brennstoffmengde (innstilling RS 100 4Z til RS 1111) samt regulator i pumpen (RSV 250-1400 MW 2/308 til RSV 325-1400 MW 2A314). Kompresjonsforholdet var det samme, 16 : 1. Hvorvidt det ble endret noe på passasjer for kjølevann i blokk for bedre vanngjennomstrømning for å klare høyere effekt kan jeg ikke huske.

Dog, vær forsiktig med å "tukle" med motorers effekt idet dette kan gi en del overraskelser på sikt. Motorprodusenter har jo hele tiden ønsket å levere maks effekt på de forskjellige motorer de produserer i forhold til levetid og driftssikkerhet.

Link to post

Før man bruker penger på tyne mer hester ut av en eldre motor ville jeg ha fått en full status på den. Da motoren ble produsert mellom 78 og 83 hadde den ca 230 hester.

Vi snakker om en motor som er nærmere 35 år og er den fortsatt 100% etter alle disse årene?

Er kompresjonen fortsatt innenfor spec? Er dysene 100%? Dieselpumpen? Ladeluftkjøler rein på inn og utside av kjøler innsats? Er turtelleren 100% riktig?

Er propellen din fortsatt korrekt?

Har selv opplevd båteiere som har fått råd av "en som kjenner en som kjenner en med god erfaring" hvor det har gått galt.   

 

Til I.M.S. : Helt riktig, den C utgaven er oppgitt til 250hk.

Link to post

Mye bedre å sette på en lettere propell. Å øke ytelse på en gammel motor er farlig. En ny turbo , rett justert tenning, overhalt fuel utstyr vil hjelpe men å montere en 63P turbo med waste gate er feil spor. Følg rådene. Mål alt slik det er i dag. Nøyaktig ladetrykk og turtall er viktig. Rett rusningsturtall er det mange som glemmer. Som regel vil det hjelpe med lettere propell. Om motoren er marginal har det ikke hatt et lett liv i båten. Det beste er å skifte til en større motor om du trenger farten. Å kjøre en slitt motor med oppjustert pumpe er å be om problemer. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...