Skorgenes MC 34 Startet 19.November.2015 Link til dette innlegget Startet 19.November.2015 Sikkert mange som kjenner denne motor. Ønsker litt mer effekt i maskin(235Hk i dag). tips mottattes med takk. Ligger en Turbo til TAMB 63P ute for salg, vil denne passe på min motor, og gir det noen effekt økning? Båten er en 82 Scand Atlantic 32. 235hk er helt marginalt, når ferie lasten kommer om bord. Håper noen Volvo entusiaster kan hjelpe meg litt på vei. Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Volvo Penta Tamb 60B hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 19.November.2015 Link til dette innlegget Svart 19.November.2015 Kanskje du skal ta deg tid til å sjekke opp det firma(Eastern Trading Company) som selger denne motoren, både her på Båtplassen og andre steder? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 19.November.2015 Link til dette innlegget Svart 19.November.2015 (redigert) I prinsippet kan du øke effekten på slike sugemotorer ved å montere turbo. For å utnytte turboen må du redusere den statiske kompresjonen ved å montere andre stempler. I tillegg må du justere opp dieselpumpa og evt. bytte dyser. Redigert 19.November.2015 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
SoBo Svart 20.November.2015 Link til dette innlegget Svart 20.November.2015 Tror nok turboen din har mer å "gå" på. Skal du ha noen effektøkning må du justere dieselpumpa, som REM nevner. Tipper at du har samme turbo som TAMD 61 A (306 HK). Et KKK 27 aggregat. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
hanto1 Svart 20.November.2015 Link til dette innlegget Svart 20.November.2015 Før du justerer opp pumpa skal du ivertfall sørge for at dysene er sjekket og justert, Turboen er 100% i orden ( Rengjort, samt ikke slakk eller tært) & Ladeluftkjøler er rengjort på både vann og luftside. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 20.November.2015 Link til dette innlegget Svart 20.November.2015 TAMD 60 B ble i sin tid erstattet av TAMD 60 C. Det jeg kan erindre fra den tiden er at motoren stort sett var den samme dog med endring av enkelte småting, bl. annet veivhusventilasjon, el-system, turbo og brennstoffpumpe. Effekten ble noe høyere, muligens 250 hk (?). Viktigste forskjell var turbo, fra KKK-K27-2970 N/14.7 til KKK-K27-3064 G/14.72, laveste ladelufttrykk ved 2800 rpm øket fra 95 kPa til 115 kPa, og endring av brennstoffmengde (innstilling RS 100 4Z til RS 1111) samt regulator i pumpen (RSV 250-1400 MW 2/308 til RSV 325-1400 MW 2A314). Kompresjonsforholdet var det samme, 16 : 1. Hvorvidt det ble endret noe på passasjer for kjølevann i blokk for bedre vanngjennomstrømning for å klare høyere effekt kan jeg ikke huske. Dog, vær forsiktig med å "tukle" med motorers effekt idet dette kan gi en del overraskelser på sikt. Motorprodusenter har jo hele tiden ønsket å levere maks effekt på de forskjellige motorer de produserer i forhold til levetid og driftssikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 20.November.2015 Link til dette innlegget Svart 20.November.2015 Før man bruker penger på tyne mer hester ut av en eldre motor ville jeg ha fått en full status på den. Da motoren ble produsert mellom 78 og 83 hadde den ca 230 hester. Vi snakker om en motor som er nærmere 35 år og er den fortsatt 100% etter alle disse årene? Er kompresjonen fortsatt innenfor spec? Er dysene 100%? Dieselpumpen? Ladeluftkjøler rein på inn og utside av kjøler innsats? Er turtelleren 100% riktig? Er propellen din fortsatt korrekt? Har selv opplevd båteiere som har fått råd av "en som kjenner en som kjenner en med god erfaring" hvor det har gått galt. Til I.M.S. : Helt riktig, den C utgaven er oppgitt til 250hk. Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 20.November.2015 Link til dette innlegget Svart 20.November.2015 Mye bedre å sette på en lettere propell. Å øke ytelse på en gammel motor er farlig. En ny turbo , rett justert tenning, overhalt fuel utstyr vil hjelpe men å montere en 63P turbo med waste gate er feil spor. Følg rådene. Mål alt slik det er i dag. Nøyaktig ladetrykk og turtall er viktig. Rett rusningsturtall er det mange som glemmer. Som regel vil det hjelpe med lettere propell. Om motoren er marginal har det ikke hatt et lett liv i båten. Det beste er å skifte til en større motor om du trenger farten. Å kjøre en slitt motor med oppjustert pumpe er å be om problemer. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 20.November.2015 Link til dette innlegget Svart 20.November.2015 eller gjør som jeg gjorde i min atlantic.Byttet fra 60 b til 61 a.Trenger ikke bli så veldig dyrt.I mitt tillfelle betalte jeg vel ca 75000 for 61 a motoren,og fikk rundt 35000 for 60 b motoren.... Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Komodo Svart 20.November.2015 Link til dette innlegget Svart 20.November.2015 Det som vil hjelpe deg mer enn å tyne ut 50 hester til er å hive ut noe av all dritten som har havnet ombord siden båten ble sjøsatt i 1982. Tipper du drasser rundt med en del unødvendige greier (som alle oss andre ) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Skorgenes MC 34 Svart 23.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2015 Takk for flotte svar folkens. Konkludere med at motoren lever best videre uten å bli tuklet med. Motorbytte er nok mer aktuelt da tenker jeg. Kan jeg konvertere til større Volvo penta uten å bytte gir tro? Tamd61A virker til å være mere rett motor for min båt Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 23.November.2015 Link til dette innlegget Svart 23.November.2015 Sannsynligvis må du bytte gir. Volvo leverte litt snaue gir. Har selv twin disc mg502 på mine Tamd 60c. De holder ikke til 61 motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.