Jump to content

Sjøkabler. Trussel mot båtlivet? Forsøpling av havbunn?


laffus

Recommended Posts

I alle år har vi hatt ett fast fortøyning sett for stor og liten båt, uten for ett naust vi eier med tilhørende strandsone. 

Området naustet ligger i er ganske sentralt, og ett naturlig knutepunkt for både det ene og det andre, og i dagens samfunn er det naturligvis en god del infrastruktur både offentlig og privat det kan være hensiktsmessig å legge under vann. Både strøm, vann, avløp, fiber og alt annet tenkbart i kabel.

 

Det er stadig det kommer informasjon om at noe skal legges ut i havet, og av og til legges ting bare ut i nærheten uten at man hører noe. Området er nå ganske fult av både det ene og det andre, noe merket og andre ting ikke. Vi så godt vi har kunnet gitt informasjon om at der er det fortøyning sett og vi ønsker at kablene ikke skal ligge.

 

Ved årets opptak av fortøyning var vi så uheldig å dra opp mer enn bare fortøyningen. Det som ble dratt opp lå på en plass det egentlig ikke skulle være (mener vi).

Eier av anlegget ble varslet, og vi fra skrev oss alt ansvar, hvordan dette ender vil tiden vise. Men det er i utgangspunktet ikke dette jeg ønsker å diskutere.

 

Er dagens bruk av sjøbunn direkte fiendtlig for båtfolk?

Både som eier av fortøyning, eller uheldig bruker av anker så er det en risiko for å komme borti noe på havbunnen. Skader på eget utstyr vil jo trolig være begrenset, men man kan jo gjøre skade for store verdier om man er riktig er uforsiktig. Flere steder, da særlig i nærheten av fine strender kan det være mye under vann vi ikke ser.

 

Frustrasjonen er ganske stor akkurat nå, for vi risikerer nå å ikke kan bruke ett fortøyning sett som har vært brukt i fire generasjoner, pga flere under vanns installasjoner som har kommet i senere tid!

 

 

Link to post
Share on other sites

Om det er el kabler så er disse merket i sjøkart og med skilter på land!

Husk at det er du som er personlig ansvarlig om du ødelegger merket kabel eller vannledning som er merket.

Personlig skjønner jeg ikke problemstillingen.. her i midtnorge er dette veldig godt merket.  Vi fikk faktisk ny vannledning i fjor med inntaket midt imellom naustene våre! kjempegreier! elektriske kart er allerede oppdaterte og det kom et digert skilt på land, så her er det absoludt ingen tvil!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg har kjennskap til ein reketrålar som fekk ein telekabel med opp. Dei kutta kabelen, for ikkje å få meir skade på bruket.

Det kosta 1,5 MNOK i tingretten. I lagmannsretten blei skadebota fastsett til 500 000. Nedgongen var av rimelegheitsomsyn.

 

Kvifor ikkje la bøya di ligga? Is?

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

 

Er dagens bruk av sjøbunn direkte fiendtlig for båtfolk?

Både som eier av fortøyning, eller uheldig bruker av anker så er det en risiko for å komme borti noe på havbunnen. Skader på eget utstyr vil jo trolig være begrenset, men man kan jo gjøre skade for store verdier om man er riktig er uforsiktig. Flere steder, da særlig i nærheten av fine strender kan det være mye under vann vi ikke ser.

 

 

Er faktisk enig. Er en del åpenbart gode ankringsplasser og svaiplasser som er gjort vanskelig å bruke pga dette. Selvsagt uten at båtfolket er hørt på noen måte som jeg har fått med meg. 

 

Samtidig, i en verden av prioriteringer så forstår jeg jo at båtfolket kommer langt ned på lista når fastboende, hytteområder osv er de som har fordelen av kabler/rør osv. Og båtfolket er jo ofte "gjester". 

 

Forsåvidt er jo moringer/bøyer lagt ut av tilfeldig organisasjoner slik at de ligger i veien på ellers gode svaiplasser egentlig vel så irriterende. De har jo ikke noen almennytte hvis de kun er ment for et begrenset utvalg av båtbrukere. 

-----

 

Så jeg vet ikke, det blir vel bare sånn... og det er lite å gjøre med det. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ikke det verste eksempelet men... hadde vært perfekt å kunne droppe anker og ligge på svai midt i denne andedammen ved Lyngør. 

 

Sjøkart:

http://kart.gulesider.no/m/vUkjE

 

Flyfoto:

http://kart.gulesider.no/m/fwKLY

 

En ting er kablene som ligger midt i bassenget, men der ligger det også moringer/bøyer midt i. Greit nok, mange longsideplasser osv der inne men hadde vært utrolig kjekt å bare kunne gå inn og droppe anker og svaie fremfor å måtte knøle til med longside osv. 

 

Kan hende det er jeg som er for feig men syns det blir for nært land om jeg skal slippe anker mellom land og kabelen som ligger i midten. Bøya i midten gjør også at mulighetene for svingradius reduseres. Med 12 meters dyp så bør en jo ha ute 2-3 ganger dybden alt etter værmelding og vind, og da er vi oppe i 24-36 meter, minus dybden, dvs 12-24 meter x 2 for å få diameter på svingradius. Altså en plass mellom 24 og 48 meter. Og det er det vel egentlig ikke plass til...

 

Men en stille natt med god værmelding er det jo helt greit. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Du får trøste deg med at om det ikke var sjøkabler så ville luftledningene vært så lave at du ikke ville komme inn   :giggle:

 

Hehe, godt poeng. 

 

Men vi var inne en plass i sommer der vi ikke skulle kommet inn på grunn av luftledningene, men oppdaget det ikke før vi var inne, så da kom vi inn allikevel da. ;-)

Link to post
Share on other sites

Jeg ser behovet for infrastruktur på sjøbunnen, men det har mange plasser gått ut over ankringsmulighetene, og bør ikke få fortsette som i dag. Det har de siste 10 årene eksplodert med vann,strøm, og sikkert snart fiber som skal kveiles løselig på bunnen fra hytte til hytte. Reglene bør gjennomgås, og ansvaret bør mer over på eier av infrastruktur om den ligger ubeskyttet på bunnen. Spesielt bør havner og mye brukte områder vernes for slikt. Det må jo være mulig å få til gode løsninger for båtfolk, som hyttefolket kan leve med. Ofte handler det om noe så enkelt som trasé valg.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tror Framtia er inne på noe viktig. Som eier av tomt ved sjøen er det bare fordeler ved å legge kabelen korteste veien, kabel er dyrt, og en ekstra fordel hvis det reduserer muligheten for båter i nærheten. 

 

Legg ut moring for egen båt hvis det er plass igjen til å ligge på svai så er en virkelig sikra. 

 

Det må bli som det blir egentlig. 

Link to post
Share on other sites

Tror nok dessverre at både bøyer og kabler brukes for å holde unna båter. Håper bare myndighetene våkner før det er for sent. "Man kan jo ikke se den grense under vann". Jeg tok kontakt med fylket etter at en bukt i blindleia var teppebombet med infrastruktur. De var klar over at dette var begynt å bli et problem, men fikk ikke inntrykk av at de hadde noen løsning på gang. Selv tror jeg løsningen er enkel. Ansvar for skade på kabler og rør bør over på eier av kabler og rør, med mindre det er høyspent eller hoved linjer for infrastruktur. Disse bør merkes som vanlig, mens uvesentligheter bør få egen merking. Da kan eier selv vurdere trasé og nedspyling på uvesentlige kabler som går fra hytte til hytte. I tillegg bør nye kabler sendes til høring for kommentar i lokale båtforeninger. Da får kommuner og beslutningsmyndigheter et bedre grunnlag for å godkjenne infrastruktur. Inntil videre fortsetter privatiseringen av vår felles natur.

Link to post
Share on other sites

Et eksempel fra sist sommer, vi hadde vha Havneguiden sett oss ut ankringsplass ved Lyngholmane (ved Ulvøysund/Blindleia), men da vi kom dit fant vi skilt om kabel, og det var trolig også en nybygd hytte nord i bukta. Vi tok derfor ikke sjansen på å ankre her, til tross for at det er merket som ankringsplass i sjøkartet:

 

bilde

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Nå holder miljøverndep på med en kampanje for å stoppe marin forsøpling og rydde opp i sjøen.

Fra før er det blitt bannlyst å legge kabler ol der det er ålegress pga det store artsmangfoldet der, så man har ikke lov å legge ut slikt uten å sjekke slikt først. Dette er såpass nøye at man må legge høyspentkabler i siksakk for å unngå gresset.

 

Kanskje noen vil ta bryet med å løfte problemstillingen rund privatisering og forsøpling til et politisk nivå?

Å legge et rør over ei bukt og derved nekte allmenheten å fortøye er effektiv privatisering av strandsonen.

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...