Jump to content

Motorbytte i Viking 28

Lyst på båt

Recommended Posts

Hei. Vurderer å bytte ut 2 stk. VP AQ 14 a Bensin til 1 stk. Diesel motor. Dette er et mega budsjett prosjekt som ikke tillater store utskeielser. Skrur alt selv. Derfor har jeg lurt på om en MD 40 a eller Aqd40a (som jeg tror drev utgaven heter) vil være nok til å få båten i plan. Må selvfølgelig bytte/bygge om drev til riktig utveksling. Teoretisk vil vel båten oppnå 20-23 knop dersom motoren er sterk nok. Pr. idag har den toppfart på 25 knop med propeller på 15x17 og da 2 x drev. Mener da at propellen skrur 17 tommer pr. omdreining og med litt slipp stemmer det bra med motorenes turtall ift fart. Regner da med at en utveksling på 1:1,61 og samme propell burde kunne gå. Har en slik motor i tankene da prisen er riktig og en motor til 50 000,- er helt uaktuellt.

Vet at jeg må fjerne 2 drev, støpe igjen hullene og skjære ut til et nytt. Mye jobb og galskap vil nok mange mene. Stahet og tid har man da nok av, så det skal ikke stå på det.

Prosjektet er vel fornuftig nokk. Men ville sett meg om etter en annen motor den 40 motoren er jo en steinaldersak som ikke er særlig begeistret får å gå med tung last. Nåe du først legger så mye arbeide i det er det vel bedre å sette in noe som vil fungere bedre. Hva med en 41 motor, den er jo også gammel men mye bedre en 40 motoren.

41 motor er vel direkte innsprøytet ?. Ikke så myk gange som en forkammer motor. Sikkert mye bedre drivstoff økonomi men de få kr. det handler om er uvesentlig. Dessuten må man vel betale en del mer for en slik.?

Jeg skulle gjerne byttet ut min 40 motor med en 41,42 eller 43 motor fra VP. Men det er som du antyder så er de godt priset mens en 40 motor får du for en rimelig penge. Ønsker større motor for å kunne holde en mars fart på ca. 18-19 knop. Ellers er det ingen annen grunn til å byte. tror det har ca. 5000 timer kjørt nå og ikke antydning til olje forbruk over normalt.

Det eneste fornuftige om man skal bruke en slik båt aktivt og økonomisk er å bygge om til 1 dieselmotor.

Min Windy 27 hadde opprinnelige 2 x 40B-motorer som tynget godt ned der bak.

Ble bygget om til 1 x 250 hk dieselmotor i 2001 og toppfarten ble bare 2-3 knop lavere men støy, forbruk og vedlikehold ble naturligvis langt behageligere (nå ble dette gjort et par år før jeg kjøpte båten).

En Viking 28 fortjener nok 200-250 hk hvis man skal utnytte skrogets egenskaper og potensiale, så en KAD43 eller oppdatert KAD42 er vel perfekt. Evt. en 200 hk 41-motor til nød...

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Det eneste fornuftige om man skal bruke en slik båt aktivt og økonomisk er å bygge om til 1 dieselmotor.

Min Windy 27 hadde opprinnelige 2 x 40B-motorer som tynget godt ned der bak.

Ble bygget om til 1 x 250 hk dieselmotor i 2001 og toppfarten ble bare 2-3 knop lavere men støy, forbruk og vedlikehold ble naturligvis langt behageligere (nå ble dette gjort et par år før jeg kjøpte båten).

En Viking 28 fortjener nok 200-250 hk hvis man skal utnytte skrogets egenskaper og potensiale, så en KAD43 eller oppdatert KAD42 er vel perfekt. Evt. en 200 hk 41-motor til nød...

Så veldig aktivt bruk blir det nok ikke.Til det er plassen ombord for liten. Skal man bo i båt utover 3-4 dager bør man opp på 35 fot eller større,men da setter økonomien full stopp for mitt vedkommende.Fin på kortere turer i Hvaler skjærgården. Svenskekysten holder vi oss unna og sørlandet blir for langt.

Ja tenker ikke bare på å bo i den, men å kjøre lengre strekninger. Med singel moderne dieselmotor kommer man ganske langt pr. liter.

Men ser ikke helt problemet med båtferie for 2 i en 28-foter. Det har vel vært gjort i minst 50 år  :saint:

Men alle har jo sine ønsker og krav.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Bygge om i fra to til en motor er en stor jobb selv om man har tid og er sta.

Når man først skal gjøre denne jobben er det dumt og sette inn en gammel motor som i tilegg blir for liten. Den økte kostnaden med en skikkelig motor får man igjen i økt fart , samt at båten blir mere attraktiv i bruktmarkedet.

Setter du inn en gammel aqad40 så blir ikke båten noen varm potet i markedet av den grunn. Motoren er for liten og for gammel, deletilgangen er vel også avtagende.

Bygge om i fra to til en motor er en stor jobb selv om man har tid og er sta.

Når man først skal gjøre denne jobben er det dumt og sette inn en gammel motor som i tilegg blir for liten. Den økte kostnaden med en skikkelig motor får man igjen i økt fart , samt at båten blir mere attraktiv i bruktmarkedet.

Setter du inn en gammel aqad40 så blir ikke båten noen varm potet i markedet av den grunn. Motoren er for liten og for gammel, deletilgangen er vel også avtagende.

Sett fra den siden er jeg vel enig.Men som sagt er det en budsjett båt. Regner ikke med å få igjen for arbeidet. Skal jeg bruke over 200 000,- på båt blir det ikke på denne. Venter til våren å ser an. Greia er at motoren koster under 10000,- og drev har jeg 2 av. Bensinmotorene kan selges for noen lapper og drev kan bygges om til riktig utveksling. Da har jeg båt med diesel motor for under 60000,- og kan føle meg litt tryggere ved bruk av Wallas `n. Men som sagt, jeg ser det an. Har også vurdert å bygge om til aksel drift og baugppropell.

Den 40 motoren hadde jeg ikke brukt tid og resurser på å montere om den så var gratis og komplett med riktig drev.

Liksom like smart som å si at BMW er ræva båtmotor. Selv om noen/mange har hatt problemer pga dårlig vedlikehold eller manglende ombygginger er det ikke dermed sagt at alle er dårlig. Og moderne dieselmotor med commonrail skal jeg aldri ha. Men legger tråden død. Her som andre forum får man svar på helt andre ting enn man spør om. Men takk til geiregil som bekreftet det jeg lurte på. Den vil gå i plan men ikke så fort som jeg håpet på. Da spørs det om det ikke blir 2 stk V8 bensin istedet. :-). Må forsterke hekken litt isåfall.

Liksom like smart som å si at BMW er ræva båtmotor. Selv om noen/mange har hatt problemer pga dårlig vedlikehold eller manglende ombygginger er det ikke dermed sagt at alle er dårlig. Og moderne dieselmotor med commonrail skal jeg aldri ha. Men legger tråden død. Her som andre forum får man svar på helt andre ting enn man spør om. Men takk til geiregil som bekreftet det jeg lurte på.

Jeg synes ikke du skal være så raskt ute med å dømme svarene du får på dette forumet. Du får noen tilbakemeldinger med ulike betrakninger, og så må du jo bare sile ut det du føler er relevant. Hvis du leser ditt eget startinnlegg en gang til så er det vel heller ikke så tydelig hva du egentlig spør om? Du konstanterer at du vil bygge om, og presenterer planene. At Bårdp og andre kommer med innspill i forhold til det er vel naturlig? Vil vel egentlig si meg enig i den vurderingen til Bårdp om å sette inn en slik motor i den båten.

Jeg synes ikke du skal være så raskt ute med å dømme svarene du får på dette forumet. Du får noen tilbakemeldinger med ulike betrakninger, og så må du jo bare sile ut det du føler er relevant. Hvis du leser ditt eget startinnlegg en gang til så er det vel heller ikke så tydelig hva du egentlig spør om? Du konstanterer at du vil bygge om, og presenterer planene. At Bårdp og andre kommer med innspill i forhold til det er vel naturlig? Vil vel egentlig si meg enig i den vurderingen til Bårdp om å sette inn en slik motor i den båten.

Neida. Kanskje dårlig på å utrykke meg. Blir vel som jeg avgjør uansett. :smiley: . Uansett er lowcost en nødvendighet. En drivstoffutgift pr. sesong  på 10 - 15000,- kontra 5000,- er ikke vesentlig for meg. Vi bruker ikke båten som annet enn campingvogn på vannet 2- 10 helger + en 3-4 dagers tur innimellom iløpet av sommeren uansett. Putrer stort sett i 7-8 knop men kjekt å kunne dra båten i plan ved behov. Kanskje jeg lar den være og hugger den om 2-3 år istedet.

Her et par eksempler på hva man kan få for inntil 100.000 for en relativt moderne og sterk dieselmotor med drev som passer perfekt i en slik båt.

Ikke commonrail, men elektronisk styrt dieselpumpe som gir mere nøyaktig motorstyring (iallefall den ene er solgt).

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=63104516&alertId=7298145&WT.synd_type=agent

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=63100171&alertId=7298145&WT.synd_type=agent

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...