Hantoen Startet 27.November.2015 Link til dette innlegget Startet 27.November.2015 (redigert) Hei. Nettbaat har et helt nytt fjernkontroll-sett som tar både Anker og Thruster. Både +og- styrt. Men jeg lurer på om jeg kan beholde det originale fastmonterte kontrollutstyret jeg har ved førerposisjon? ( Sleipner og Engbo). Butikken har stengt telefontiden for helgen og tilbudet varer ut helgen.....http://webshop.nettbaat.no/products/fjernkontroll-vinsj-og-baugpropell-mod-400i Redigert 27.November.2015 av Hantoen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 28.November.2015 Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 Vil tro at det går helt fint. Anker og truster begynner å gå om du får styrestrøm fra bryter eller mottaker. Det som er spørsmålet er om mottakeren tåler å få styrestrøm inn fra bryteren din. Dette må du sjekke opp med leverandøren. Om svaret er nei er det måter å unngå dette på. Det letteste er nok å benytte to dioder som sørger for at stømmen kun går til anker/truster. Du vil da få et 0,6V spenningsdropp over dioden, men systemet er nok ikke så sensitivt at det blir et problem. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
-Luna- Svart 28.November.2015 Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 Hvis du handler så fortell hvordan det gikk. Har selv ikke fjærnkontroll på thruster og vurderer å montere. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
JRK Svart 28.November.2015 Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 Hei Uten å kjenne denne, er jeg generelt skeptisk til uorginal fjernkontroll til trusther og vinsjdrift. Dette er kraftige motordrifter som kan medføre store skader ved utilsiktet bruk. Engbo har f.eks parring av sender og mottaker. Vil tro sleipner har tilsvarende system. Med en uorginal mottaker så kan du jo risikere at når naboen starter et eller annet utstyr eller leketøy så trigger dette en av motordriftene dine. Nå virker ikke denne og være av billigste sort og kan være OK. Men jeg ville sjekket om den har parring eller benytter frekvesskift eller andre teknikker for å hindre utilsiktet start av utstyr Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 28.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 Takk for svar. Spørs om ikke jeg heller går for originalt. Sleipner/ Engbo kommer med en helt ny fjernkontroll RC21. Denne styrer både Thruster og Ankeret. Koster ca 2500kr. En del dyrere, men sikkert litt mer takknemlig å sette opp og mulig bedre..... Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.November.2015 Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 Jeg har brukt den tidligere modellen til nettbåt. Den fungerer prikkfritt. Hadde det på gamle agder 840 og på gamle Grethe . Kjempefornøyd med begge to Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
finnmarken Svart 29.November.2015 Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 Jeg har også brukt den tidligere modellen som Nettbåt hadde. Ingen problemer med den, også var den jo veldig billig. Lett å montere var den også. Så ser jeg at tilbudet varer ut helga, så jeg ville bestilt og ringt han som driver Nettbåt på mandag for nærmere info. Har snakka med Nettbåt flere ganger og han virker å ha gode kunnskaper. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.November.2015 Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 Montering er stort sett plug and play. Denne modellen som kan styre både pluss og negativt styrte vinsjer er en ide han hadde allerede når jeg kjøpte min fjernkontroll til Agderen. Det begynner å bli noen år siden. Å nå er det endelig på plass. Så tror nok at det er et ganske bra produkt. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
finnmarken Svart 29.November.2015 Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 Men så kom jeg til å tenkte på om denne kan brukes til både baug og akterpropell? Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 29.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 Da har jeg fått bekreftet at originale betjeningsbrytere kan brukes i tillegg til fjernkontrollsettet. 1stk fjernkontrollsett er bestilt. Blir spennende å se om det er kurant å koble opp for en El-amatør som meg? Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 15.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2015 Da var nye fjernkontrollen ankommet. Den kan altså brukes på både pluss og minus styrte vinsjer og thrustere. Jeg skal nok finne ut av å koble sammen dette men, er det noen som kan prøve å forklare dette litt enkelt for meg? Vi begynner med vinsj. Sort/hvit manualen tilhører fjernkontroll-settet. Sitér dette innlegget Link to post
Alf erik Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Kan motakeren på den kobles rett på styrings panelet til engbo vinsjen? Er jo 3 lendinger fra panelet som går ned til motaker på engbo Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 (redigert) Du får litt utfordringer da engbo radioen har 2 funksjoner for opp og en for ned. Om du kobler til opp funksjonen fra fjernkontrollen til hurtig opp vil vinsjen stoppe på første indikering på ankertauet og det vil ikke Være mulig å kjøre videre med fjernkontrollen for å parkere ankeret. Alternativet er da å fjerne den første indikering på tauet slik at det går med full fart til endestoppen. Koble Out1 til klemme 12, Out2 til klemme 11,Disse utgangene må gi minus når de aktiveres. Redigert 16.Desember.2015 av Cato (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 18.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 Du får litt utfordringer da engbo radioen har 2 funksjoner for opp og en for ned. Om du kobler til opp funksjonen fra fjernkontrollen til hurtig opp vil vinsjen stoppe på første indikering på ankertauet og det vil ikke Være mulig å kjøre videre med fjernkontrollen for å parkere ankeret. Alternativet er da å fjerne den første indikering på tauet slik at det går med full fart til endestoppen. Koble Out1 til klemme 12, Out2 til klemme 11,Disse utgangene må gi minus når de aktiveres. Ja, jeg mister nok parkeringsfunksjonen på fjernkontrollen. Får ta parkeringen fra førerplass, ser ankeret derfra igjennom akterporten.... Eventuelt kan jeg vel ofre Thrusterfunksjonen til fordel for parkering av ankeret.... Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 29.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2015 I dag har jeg koblet opp den nye fjernkontrollen. Måtte bruke en av kanalene til baugthruster for å få til parkeringsfunksjonen til Engbovinsjen. Får visst klare meg uten fjernkontroll på thrusteren. Sitér dette innlegget Link to post
Ulven71 Svart 30.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2015 Hei. Jeg hadde også den gamle typen som Nettbaat solgte, og var veldig fornøyd med den utover en detalj: det var vanskelig å se om den var skrudd på eller ikke. Er den nye typen annerledes på det? Ser du tydelig at den er skrudd på? Mvh Ulven Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 30.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2015 Hei. Jeg hadde også den gamle typen som Nettbaat solgte, og var veldig fornøyd med den utover en detalj: det var vanskelig å se om den var skrudd på eller ikke. Er den nye typen annerledes på det? Ser du tydelig at den er skrudd på? Mvh Ulven ja, det ser man ved at et grønt lys blinker når man har trykket ON. Sitér dette innlegget Link to post
Ulven71 Svart 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 Takk for svar? Ulven Sitér dette innlegget Link to post
Tbone Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Har kjøpt mod400i og prøver å få dette til å virke. Sendte Mail med de fra nettbåt og han sa at jeg skulle bruke ingang 1 for opp og 3 for ned, og 2 ingenting. Deretter vanlig pluss og minus. Så nå koblet jeg touchpanel og mottakeren i samme hull, på 1 og 3. Men det vil ikke skje noe.. har parret mottaker og begge fjernkontrollene og releet slår inn så det virker jo NESTEN🤣 har ikke tenkt å bruke endstop så den er koblet ut. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 (redigert) Nr 2 er common og må enten ha +12V eller batteriminus avh om vinsjen er pluss eller minusstyrt. Når rele da sjalter får hvv 1 eller 3 +12V/minus. Enkleste er vel å finne ‘midtledningen’ på touchpanelet om denne finnes - og kople den sammen til nr 2 slik du har gjort med 1 og 3. Redigert 27.Juni.2020 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tbone Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Hvis du zoomer inn på bilde ser du at den brune ledningen fra touchpanelet er koblet i nr 2. Men mottakeren til fjernkontrollen har ikke noen common ledning😬 bare opp og ned, og de er koblet sammen med touchpanelet i klemmene. Prøvde først med bare ledningene fra mottakeren, og etterpå sammen med touchpanelet inkld common. Null liv, vet ikke om vinsjen er pluss eller minus styrt? Flonka ny midi 201 sleipner vinsj . takk på forhånd 👍👍 Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Ut fra dette bildet i manualen så ser det for meg ut som om vinsjen er pluss-styrt. Se på det stiplede panelet oppe til venstre. Det er kun koplet til V+ (altså 12V+) og IN/OUT. Dvs IN/OUT fores med 12V pluss når du trykker på touchpanelet. Da må du ha 12V inn på nr 2/Common. Den finner du i alle fall på rød leder i den der 4 leders kontakten fra vinsjkontrolleren skulle en tro? Sitér dette innlegget Link to post
Tbone Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Tror ledningen fra touchpanelet er 3 leder hele veien.. det er sånn det ser ut hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Fant dokumentasjonen til 400i her. Som du ser av skjemaet under: Du må trekke en kabel fra 2/common på vinsjkontroller til 5/+/- V com på mottaker til 400i. Da ser du fra skjemaet at spenning fra denne vil gå til hhv out1 og out2 når rele sjalter. Sitér dette innlegget Link to post
Tbone Svart 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Aha, så pluss ledningen til mottakeren skal på common? Jeg trakk opp pluss og minus fra batteriet jeg😆 kan minus bare være på batteriet eller skal den jordes i en av inngangene På kontrollboksen også? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.