Jump to content

Dramatisk for den frivillige redningsskøyta i Kristiansand

mons

Recommended Posts

I kveld fikk det frivillige mannskapet virkelig kjørt seg i Kristiansand. En sjærgårdsjeep hadde gått ned i bråttsjø og mann i vannet. Brannbåten kunne ikke hjelpe til pga mye sjø. Ulykken skjeddé sørøst for Flekkerøya i et av de mest rotete områdene i hele distriktet. Mørkt, grunt og stiv kuling fra vest.

Under aksjonen gikk en av redningsmennene også på sjøen, men begge ble berget.

Politi og hovedredningssntral skryter av innsatsen som de betegner som på grensen av forhold det går an å operere i.

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/Mann-reddet-etter-redningsaksjon-ved-Flekkeroy-2928513.html

Mons

Her er stoffet i linken til Rolf fra FVN - På grensen av hva de kan gjøre

Da redningsskøyta "Bendt R. Rasmussen" søndag ettermiddag skulle redde en person som var falt i vannet utenfor Flekkerøy, falt en av redningsmannskapene selv i sjøen.

- Da våre folk kom ut til den havarerte båten fant de en mann i sjøen. Men det var svært vanskelige forhold, og en av våre menn ble dratt i sjøen da han skulle få ham opp, forteller Terje Skaret, båtfører på redningsskøyta i Kristiansand.

Han var ikke selv med ut på redningsoperasjonen, men overtok skøyta da de andre ble sendte på sykehus og debriefing etter de heftige minuttene utenfor Flekkerøya.

Det var kraftig vind, høye bølger og mange skjær rundt Blåstholmen da aksjonen pågikk. Brannbåten klarte ikke å bidra i de høye bølgene.Våre folk var helt alene. Det var veldig tøft av dem

Helt alene

- Det var dramatisk. Våre folk var helt alene. Det var veldig tøft av dem. De fikk mye ros av politiet etterpå. Det er ingen tvil om at uten deres innsats så ville en person ha druknet utenfor Flekkerøy i kveld, sier Skaret.

Den åpne båten ble liggende i sjøen utenfor Blåstholmen ved Flekkerøy etter at mannskap fra Redningsselskapet hadde reddet en mann som falt overbord.
Roald Ankersen

Dette bekreftes også av politiet selv.

- Mannskapet ombord på redningsskøyta har gjort en stor bragd i dag. I forbindelse med at de forsøkte å redde en person fra sjøen ramler en redningsmann også på sjøen. Mannskapet får i ekstrem sjø reddet begge. Takk for en flott jobb, opplyser operasjonsleder Ingrid Mæhre.

Båten som havarerte var en åpen16 fots aluminiumsbåt med 30 hestekrefters motor. Den ble ikke tatt hånd om søndag kveld, og driver fortsatt i området.

Mons

litt fra rdningsmannens side av storyen ref FVN.no

Redningsmannen: - Jeg er bare glad for at vi lever

Redningsmann Øystein Torp falt selv i vannet da han skulle hjelpe en person opp av den isklade sjøen utenfor Flekkerøy søndag kveld.

- Det var mye vind. Bølgene var fire meter og stod rett i mot oss. Det var ekstreme forhold, sier navigatør og redningsmann Øystein Torp, da Fædrelandsvennen treffer han i Marvika.

Ute er det sol , blå himmel og nydelig november-vær. Det er i sterk kontrast til det uværet som herjet søndag kveld.

Øystein Torp måtte selv bli reddet da han på dramatisk vis falt over bord.

- Jeg sov ikke veldig godt i natt. Jeg våknet klokken to og begynte å tenkte på det som hadde skjedd, sier Torp, som først da innså hvor galt det kunne gått.

- Jeg er bare glad for at vi lever, sier Torp.

Rop om hjelp

Søndag ettermiddag ble det satt i gang en stor redningsaksjon etter at det ble hørt rop om hjelp fra sjøen utenfor Flekkerøy.

Redningsskøyta "Bendt R. Rasmussen" hadde akkurat avsluttet et annet oppdrag i området da nødmeldingen kom inn, og var raskt på stedet.

Fakta: Redningsskøyta "Bendt R. Rasmussen"

- Vi hadde akkurat satt i land to andre personer vi hadde reddet i Kristiansand da meldingen kom, forteller Torp, som sammen med mannskapet satte kursen tilbake dit de kom fra. Mot Blåstholmen sør for Flekkerøy.

Hva tenkte dere da, med tanke på det uværet som var i området?

- I det vi kjørte ut Vestergapet stod bølgene i mot oss. Vi hadde vel en fart på 35 knop, men klarte ikke å holde farten, sier Torp.

Avbrutt bursdagsfeiring

I Kristiansand satt familien og ventet på at Øystein Torp skulle komme hjem. Søndag fylte han 48 år, og dagen skulle markeres med middag på Mother Inda.

Det ble ikke akkurat som planlagt.

- Jeg ringte hjem og fortalte at de måtte avlyse. sier Torp, som skjønte at dette kom til å ta tid.

Ekstreme forhold
Den åpne båten ble liggende i sjøen utenfor Blåstholmen ved Flekkerøy etter at mannskap fra Redningsselskapet hadde reddet en mann som falt overbord.
Roald Ankersen

Redningsskøyta var raskt på stedet, og de var alene. Brannbåten hadde snudd, da uværet var for ille.

- Vi fant båten ganske fort. Den lå rundt 30 meter fra land, og der stod politiet og lyste opp, sier Øystein.

Etter et kort søk fikke mannskapet øye på personen i vannet bak båten.

Han hadde på seg vest og hang i et tau festet i båten.

- Han hadde på seg vest og hang i et tau festet i båten, opplyser Øystein.

Falt i sjøen

Med hver sin sikkerhetsline festet i båten gikk Øystein og matros Frank Sannes på dekk for å få personen ombord, noe det stadig øves på.

Torp, som har seks års erfaring bak seg, fikk tak i mannen som ligger i vannet.

- For å klare å få ham ombord så måtte jeg bytte feste på sikkerhetslina, sier Torp.

Akkurat i det jeg har hektet av lina kom det en bølge og jeg ble kastet over bord.

Det var da det fatale skjedde.

- Akkurat i det jeg har hektet av lina kom det en bølge og jeg ble kastet over bord, forteller Øystein.

Mann over bord

Den dramatiske hendelsen kan vanskelig beskrives med ord.

- Jeg forstod kjapt at jeg ikke har noen mulighet til å komme meg til redningsskøyta, sier Torp, som på det tidspunktet holdt et god tak i mannen han skulle redde.

På redningsskøyta fikk styrmann Håkon Skjold melding om at Øystein hadde falt over bord.

- Det var så ille som det overhodet kunne bli, sier styrmannen til Fædrelandsvennen.

Helt alene

Bølgene kastet båten rundt. Sea King-helikopteret var minst 30 minutter unna. Ambulansehelikopteret hadde ikke serifisering til å heise folk opp fra sjøen. De to som var igjen ombord i rednignsskøyta var overlatt til seg selv.

Mannskapet fulgte prosedyrene og forsøkte å løsne redningsflåten, men den ville ikke åpne seg. "Plan B" virket ikke.

- Hadde gitt opp

I det iskalde vannet lå det nå to personer og ventet på hjelp.

I en sånn situasjon tror jeg du mobiliserer noen krefter du ikke aner at du har.

- I en sånn situasjon tror jeg du mobiliserer noen krefter du ikke aner at du har, sier Torp.

Han forteller hvordan han kun konsentrerte seg om å holde kontakten med mannen han skulle redde opp av sjøen.

Han virket kald. Han hadde nok ligget i vannet nærmere 45 minutter. Det virket som han hadde gitt opp.

- Han virket kald. Han hadde nok ligget i vannet nærmere 45 minutter. Det virket som han hadde gitt opp, forteller Torp, som prøvde å prate rolig med mannen.

Selv hadde Torp kun på seg uniformsbukse, ullgenser og joggesko.

- Min oppgave var å få reddet ham, det var det eneste jeg tenkte på.

Klar til å strandsette båten

Etter 15 minutter i sjøen forstod Torp at noe var i ferd med å skje.

Redningsskøyta hadde snudd seg med akterenden til, og der stod kollegene og skrek at han måtte svømme.

- Vi hadde kun ett fokus, og det var å få begge personene ombord i redningsskøyta, forteller styrmann Skjold, som gikk fra roret for å hjelpe.

Båten drev, og i det grumsete området kunne båten fort å gått på skjær.

Vi hadde flaks. Men jeg var klar på å strandsette båten dersom det ble utfallet.

- Vi hadde flaks. Men jeg var klar på å strandsette båten dersom det ble utfallet, forteller Skjold.

Fikk tak i armen

Skjold fikk tak i armen til Øystein, som igjen holdt et godt tak i den andre personen som hadde falt i sjøen.

- Jeg er så uendelig glad i dem. Jeg er så glad for at de fikk oss ombord, sier Torp.

Nedkjølt
Øystein Torp (til venstre) og korpsleder Svend Svendsen i lokalene til Redningsselskapet i Marvika.
Jon Anders Skau

På Fiskemottaket på Flekkerøya stod nødetatene for å ta imot de to som hadde vært i vannet, og som begge var kraftig nedkjølt.

- I all hast ble jeg kjørt til sykehuset for full sjekk, sier Torp, som roser apparatet rundt.

Ville ha druknet

- Det var dramatisk. Våre folk var helt alene. Det var veldig tøft gjort av dem. De fikk fortjent ros av politiet etterpå. Det er ingen tvil om at uten deres innsats så ville et menneske ha druknet utenfor Flekkerøy denne søndagskvelden, sier båtfører på Redningsskøyta Terje Skaret.

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Kjører forbi der på vei for å fylle diesel, og har ofte sett en liten åpen båt som ligger innimellom skjær og brått i området derfra og sørvestover på sen ettermiddag.

Har flere ganger stoppet opp for å se om det er noen i trøbbel eller ikke, men det har alltid sett ut som om han har kontroll på det han gjør.

Vet ikke om det er samme båten.

Tror det er mange gode fiskeplasser og det står ofte mye bruk i området.

Bunnen er som skapt for hummer med mange små sandfylte dalsøkk og opprevet fjell og steinurer rundtomkring. Passer også bra for leppefisk med store grunne områder, men den sesongen går vel mot slutten?

Mons

Jeg har stor respekt for de frivillige. Men forstår ikke hvorfor han koblet seg ut fra sikkerhetslinen. Setter alltid ny line før gammel tas ut. Hvis det ikke er fint vær da. På denne tiden av året ville jeg også hatt skikkelige klær. ....

Ja de har nok ikkje fått tid å ta på arbeidsdrakt. Det er "umulig" å kle seg om i fart i grov sjø.

Har bare 1 line på arbeidsvesten. Det er nok. Fleire liner ville vert i veien.

Fantastisk innsats ! :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Ja de har nok ikkje fått tid å ta på arbeidsdrakt. Det er "umulig" å kle seg om i fart i grov sjø.

Har bare 1 line på arbeidsvesten. Det er nok. Fleire liner ville vert i veien.

Takk for oppklaring. Antar det blir en grundig evaluering av prosedyrer og utstyr etter hendelsen. To liner til sikring ville jeg satt høyt. Å stå usikret på dekk i uvær ville jeg ikke vært happy med. Mye kraft når bølger slår over båten. Kanskje også en skinne der en ikke trenger å koble om før en er i le av overbygget. Den ekstra kroken henger i beltet, så ikke veldig mye i veien.

sikkert tøff opplevelse, men er det ikke i dårlig vær en skal kunne ta på rednings drakt?, dette burde de trene på for det er da de trenger den, to krok system på rednigslina burde de ha siden det er en ny båt og utstyr, og det er en dårlig unnskyldning at det blir mye liner. her er mye å trene på for mannskapet, de maser på båtfolket om å bruke utstyr så glemmer de det selv... 

Nå skal vel disse folkene foregå med et godt eksempel for alle oss andre amatører. Hulda er så perfekt i sin tankegang at her stilles det i redningsdrakt i god tid før det eventuelt blir behov for den. Eksempelvis før jeg kaster loss for å dra ut og pilke torsk en stille morgen. Og hadde jeg vært redningsmann og skulle ut på oppdrag, hadde jeg plukket av slips og lakksko før det kastes loss. Og tatt turen ut i skjæra iført redningsdrakt. Og min sikkerhetsline har tre kroker, slik at jeg kan huke om, uten å slippe taket. Noe annet er det om jeg hadde måttet hoppe i sjøen for å redde en eller annen. Da måtte jeg hatt et langt tau som sikring. Men en bragd er det.

Så kan man hevde at 'Hulda, nå kan du holde smella, for dette har du aldri vært med på'. Og det er riktig. Men jeg har trent på det, i offentlig regi.

Redigert av Hulda (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...