Jump to content

Hvordan få høy nok temperatur for glassfiberstøp vinterstid

ezach

Recommended Posts

Jeg vurderer å støpe nytt overbygg på "Malin". Hun er 29 fot og lider av et overbygg i 12 mm teakfiner.

Det holder ikke vann altfor mange år ad gangen.

Nå er planen å sette sammen et overbygg, som enkelt nok består av fire seksjoner i form av rette sidevegger.

Utfordringen er å få det varmt nok til at polyester og gelcoat vil herde på denne tiden av året.

Verkstedet består av et uisolert skjul.

Det må minst 10 kW til for å holde skjulet varmt nok vha varmeovner, mens et varmt underlag vil sørge for at byggematerialet får høy nok temperatur.

Hva med å legge varmekabler/varmematte under den glatte flaten jeg skal jobbe på?

Eller?

Spørsmålet er hvor stort bygget er. Isolasjon er i sin enkle form luft som står mer eller mindre stille.

Kle verkstedet innvendig med presenning/plast, og sett evt et lag til imellom nærmere båten. sett varme på i båten, så regner jeg med at det hjelper.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Hva med å lage et lite "telt" over arbeidsstedet av presenning og med en vifteovn eller to? Du trenger ikke mer enn 10 grader. Dette har jeg selv gjort ved flere anledninger og skal gjøre det på nyåret. Polyesteren bør være romtemperert for du setter i gang. Det er når herdingen skal starte at temperaturbehovet er størst...etter det så produserer herdinga en del varme i seg selv.

Jeg må vel legge til at jeg ikke er noen spesialist, men det er slik jeg opplever det...

Et triks om du ikke får det til å herde er å forvarme blandingen med polyester og herder, slik at du får startet herdeprosessen.

Jeg skulle utføre en mindre rep på min båt for noen år siden rundt påsketider.   Det var kaldt og surt, rundt null grader og vind.  Jeg satte første opp et telt av presenninger med varmeovn under men det ville ikke herde.  Selv med varme på natten over.

Prøvde så tipset og satte bøtta med polyester opp i et vannbad med varmt vann. Sto der kun et par minutter til det begynte å endre litt farge.  Når jeg nå påførte polyesteren så herdet det helt fint.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Hei !  Å arbeide med glassfiber og polyester når det blir kaldt er jo en utfordring. Å lage et lokalt telt over området man jobber, er etter min erfaring best. jeg bruker vifteovner av den typen som det blir vist til tidligere i tråden. Viktig da å hele tiden hente ny luft utenfor teltet  både for å blåse bort styren dampen og tilføre passe luft fuktighet.

Det er også viktig at både glassfiber og polyester har en "bruks temperatur på min. 15 grader , men ikke 25-30 da det forstyrrer kjemien når det blir brukt på en flate som har en temperatur på kanskje 12 grader.(10 grader er for lite !! )

Det er lurt å planlegge arbeidet så man kan legge flere lag samtidig da egen varmen " bærer " herde prosessen. Det er greit å bruke en herder innblanding på max. 3%

Det er veldig viktig å fortsette oppvarming av støpen i 24 timer for at kjemien skal gå sin gang.

Det kan også være en fordel å forvarme gammelt laminat om det er tykt. Varmepistol er fint.

Lykke til med vinter jobb !

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Jeg gjorde en jobb i helgen, sørget for at det var godt å varmt en god stund før jeg begynte. Så skroget holdt ca samme temperatur som luften. 

Var akkurat ute å sjekket resultatet, og hva jeg kan se så har det gått helt fint.. Bruker en 2kw vifte som beskrevet ovenfor. Jeg lar den stå på hvert fall til i morgen. 

bilde

Takk for at dere deler erfaringer.

:)

Ser ut til at det blir telt i vinter.

Og at min tanke om oppvarmet flate ikke en gang er verdt å kommentere...?

;)

Skal prøve  :smiley:  Jeg har ikke prøvd med unner varme på laminat eller form men det er selvfølgelig mulig akkurat som man i Thailand bruker vannkjølte former. Det viktige er da at man ikke kommer over 20 grader på det man skal behandle. Forskjellen mellom laminat må ikke bli for stor da du da mister kjemisk heft. Om det er form du snakker om så fungerer det sikkert helt greit. Når laminatet har dannet en "herdet " overflate er det jo mulig å dekke støpen med noe som isolerer samtidig som det slipper ut styren. 

Her var der verdifulle data å notere seg.

Takk!

?

Det er snakk om fire sidevegger som skal bygges. Metoden jeg er blitt anbefalt, er en kjerne av rutet divinycell med tre lag 300-400 g matte på utsiden og to lag på innsiden.

Så er spørsmålet om jeg skal våge meg på å starte med å smøre gelcoat i bunnen av dette - eller påføre den i etterkant.

Og hvordan får jeg skjøtene mellom sideveggene pene?

Kom gjerne med noen hint nå, så regner jeg med behov for svar på mer detaljerte spørsmål i en egen prosjekttråd senere.

?

Her får dere vel et inntrykk av overbygget:

bilde

Redigert av ezach (see edit history)

Om jeg forstår deg riktig så skal du lage nytt over bygg i elementer på blank form som skal støpes sammen etterpå.

Om formen har blank overflate som tilsvarer den overflaten du vil ha på produktet er det jo mye mindre arbeid å legge fargen først. Jeg bruker borti 1 mm farge før første laget. (2 omganger med kost smøring) Når du legger første laget er det veldig viktig med god temperatur og riktig herder mengde. Om første laget bruker for lang tid til å herde vil det løse opp gelcoat sjiktet, og du får det vi kaller krymp eller "krokodille skinn) 

Å bruke 3 lag 300 gr. csm eller 400 gr. på utsiden er etter min mening for lite. Et normalt oppsett:

Gelcoat

1 lag 450 gr. csm    La dette herde

2 lag 600 gr. csm hvor du legger ned ferdig primet divinycell med vekter for at det ikke skal bli noen mulighet for de laminering. Så herde.

Så 2 lag 450 gr. csm på innsiden.

Om du ikke har lest igjennom tråden min om bygging av en 47 fot Trawler så vil jeg anbefale det da overbygget til denne er bygget etter samme prinsipper. Der er også noen bilder av laminat -  sammensetting og etterpuss.

Lykke til videre med planlegging !

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...