Jump to content

Sveiseapparat til syrefast stål.

thomas73

Recommended Posts

Oæææææ ikkje olje i nærheten av slangepakke eller teåd nei !

Det skal lite rust til for å bremse. Klipp enden rett og trekk tråd tilbake i aparat , demonter slangepakke og blås reint igjennom strømpe. Sjekk at trådrull snurrer greit. Og vask matehjul med breakclean feks. Tråd må ikkje ha synlig rust, da tetter det seg i strømpe.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Så en billig hobby sveis fra Jula uten gass gjør jobben da mao...

den her'

eller den her

Men kan også den her til 799 kroner brukes, uten gass til rustfritt ?

Takk for gode svar til alle her... hvert fall jeg lærer mye..

Nå blir eg litt usikker på kor mykje du forstod sidan du nevner sveising uten gass og så linker inn mig/mag aparat som bruker gass ?

Det finnes innershield tråd for gassfri sveis med trådaparat, men det blir ennå en sak å forholde seg til... ;-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg har bl.a. forgjengeren til dette MMA apparatet:

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sveising-og-lodding/MMA--og-TIG-sveisemaskin/Sveiseinverter-MMA-140DC-2000035249/

Sveiser både MMA (1.6 -3.2 mm) og TIG. (slangepakke mangler)

Har en pakke med 1.6 mm 316L Esab elektroder som jeg sveiser ned til ca.2mm godstykkelse. Går bra om man har litt tålmodighet og sveiser (20-30A) i intervaller med ca. 0.5 - 1 cm imellom og tetter til slutt. Kan være lurt å ha en avbiter og kappe såpass tynne elektroder i to lengder. Full lengde med såpass stive/tynne  elektroder  (ø1.6mm) blir forferdelig "dirrende".

Husk å passivisere (syrebehandle) den syrefaste sveisen etterpå!

Lykke til med valget !

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Nei herr ØL, sprayer du olje inn i slangepakken må du være forberedt på at du kommer til å legge noen meter med karburisert sveis (porer, herding og dritt). Så ikke gjør det.

Når det gjelder innershield, så mener jeg denne sveiseformen kun kan kjøres på karbonstål. Det ville vært innmari fint om man kunne fått rustfri tråd til innershield. Også her kan tråden sette seg i slangepakken. Pleier å frem et par meter, så begynner sakene å fungere igjen.

Etter at man har passert 60 år, begynner det å sveise med 1,6 mm dia. og 300 mm lange pinner å være en prøvelse. Særlig på rør med liten dia. Det burde stått advarsel på elektrodepakken: "0ver 40 år, vurder å kutte elektroden i to for å oppnå godt resultat".

Har flere typer apparater i min eie, bl.a. tre forskellige ESAB apparater for AC/DC TIG (denne: http://www.evdvietnam.com/esab/product_details/esab_TIG002.htm,MIG samt MMA/TIG. EWM. Det aller beste MMA apparatet jeg noen gang har benyttet rent sveisemessig er den EWM PICO 162 som jeg har. ( http://www.svebo.no/sveis.htm). AC/DC ESAB'en kostet ca. 25 tkr om jeg ikke husker feil og har forøvrig også fungert meget godt til TIG formål, spesielt aluminium.

EWM apparatet har den høyeste tomgangsspenningen av alle MMA apparater på markedet, noe som betyr enklere tenning og er dessuten et av de kraftigste enfase apparater for kontinuerlig sveising. Har ikke erfart øvrige enfaseapparater som klarer 3,2mm elektroder på like høy strømstyrke over kontinuerlig bruk som dette apparatet. Tysk kvalitet enkelt og greit. Suverent bra.

Hva gjelder TIG så er skraptenning helt ok til hobbybruk men for aktiv sveising er det HF-tenning som gjelder. For rustfritt benytter jeg forøvrig kun TIG. Husk bakgass der det er påkrevt (både mht. materialvalg, rør/type etc.) Det er en selvfølge for sveisekvaliteten. Forøvrig er sveising av rustfritt med TIG noe av det enkleste (og peneste) man kan gjøre sveisemessig om du er stø på handa. Aluminium er mer krevende og har et langt høyere forbruk av tilsett. Krever også høyere strømstyrke jfr. platetykkelse. Regn normalt 60 Ampere pr. mm.

"Stjerneskuddsveising" (pinneelektroder) fungerer bra også på rustfritt men kvalitetsmessig (visuelt) anser jeg det mer som en "fattigmanns" nødløsning. Det spruter også på en uakseptabel måte om du er i nærheten av andre ting som vanskelig kan tildekkes. Mer amatørens måte å sveise på om du spør meg men her vil det sikkert komme store motforestillinger på denne påstanden, spesielt fra "ikke-TIG sveisere". Der er ingen profesjonelle industrirørleggere/sveisere etc. som benytter pinneelektroder til f.eks. rørsveising på rustfrie rør på skip. Det er kun TIG som gjelder til et slikt formål. Dette har med sveisekvalitet å gjøre. TIG er derimot vanskeligere å transportere mht. argonflaskene og således mer upraktisk.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

.....................

Syrevask, hvor får man kjøpt det henn?

Kjøpes hos jernvare/sveise utstyrs forhandlere.

F.eks. her: http://www.industrinett.no/wsp/tess/frontend.cgi?template=node&nodeid=27142

PS! Prisen er stiv !! 570,- for 2 liter!

1 liter 30% saltsyre koster 209,- hos Maxbo

https://www.maxbo.no/salstsyre-30-1l-akol-pro-p158469

Vil tro den gjør samme nytta, men har ikke den gele-aktige konsistensen og må derfor pensles jevnlig evt. sveisen må legges i et syrebad eller kanskje i ei fille dynket i syra.

PS ! Viktig med skikkelig verneuststyr; Briller, hansker, tilgjengelighet på rikelig med vann !

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Saltsyre gjør ikke samme nytte! 'Beise/Sveisepasta' og 'Syrebad' har en langt mer kompleks sammensetting. Og det er også lagt inn i en kvalitetspasta at man ikke skal kunne 'overbeise'.

Om man ikke har råd å kjøpe et skikkelig produkt, gi blaffen og bruk heller polering for å fjerne oksidet. Det er ikke mange plassene på Hulda at jeg har benyttet slike remedier, til vanlig bruker jeg polering. Og jeg har null korrosjonsangrep.

Nå blir eg litt usikker på kor mykje du forstod sidan du nevner sveising uten gass og så linker inn mig/mag aparat som bruker gass ?

Det finnes innershield tråd for gassfri sveis med trådaparat, men det blir ennå en sak å forholde seg til... ;-)

Hei - stemmer den siste var vel med gass, men de to øverste er uten, hva jeg kan se - så kan de brukes til rustfritt ?

Jeg er helt grønn på dette....men ønsker å lære :)

De to første er for sveising med rørtråd UTEN gass. Dette er apparater som mater frem en flussfylt sveisetråd fra en spole inni maskinen og ut gjennom munnstykket. 

Den siste er en enkel trafo som gir vekselstrøm og er beregnet for sveisepinner. Dette er vel det laveste i "rangstigen". Går fint an og sveise med.

Neste er feks.

som mateco linker til, og er lettere og kan også brukes til tig

(Å begynne med apparater til 25 000 + , da er en på ville veier for en nybegynner som skal spare noen kroner....) :giggle:

Les innlegg #21 en gang til.

Og så skal jeg repetere og legge til en gang til:

Apparat vekselstrøm, det drittbillige, de oppgir ikke en gang tomgangsspenningen hos Jula. Disse apparatene ligger typisk på maks. 48 V tomgangsspennig. Sveiser rutil pinner til karbonstål, ikke noe annet. Kan med noe trening legge rustfri sveis, har gjort det selv.

Apparat som sveiser med flussfylt tråd (Innershield), sveiser kun karbonstål.

TIG er med gass.

MIG er med gass.

Apparat for rustfri sveis: Leverer DC (likestrøm) og tomgangsspenning borti 60 V.

Nå har jeg kjøpt meg et apparat

http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/inverter-sveiseapparater/invertersveiseapparat-210047/

Er dette ok for slik enkel sveising? Eller bør jeg bytte det?

Det er et inverter-apparat, så det bør funke greit på rustfritt. Men med 100A har du ikke akkurat mye å fare med for å si det sånn...

Ps: Vet ikke hva du har kjøpt av elektroder, men ikke begynn med 1,6mm, de er ikke så greie å lære seg å sveise med.

Ps 2: Jeg vil si det letteste å lære seg å sveise med er 3,2mm. De er stivere og tåler vesentlig mer strøm. Når man skal lære seg å sveise er det alltid lettest å stille strømmen høyt, gjerne litt høyere enn den skal være. Da setter ikke elektroden seg så lett fast, og du unngår kaldflyt og bindefeil, noe som ellers krever trening. Så går du ned på strømmen etterhvert som du får erfaring. Dette tipset finner du nok ikke i noen lærebok, men det kan gjøre livet litt lettere å leve i starten :smiley:

Ja, gøy å sveise :thumbsup:

Et lite tips til: Begynn med noe grovt gods og sett strømmen på fullt, blir lettere da. Ser forøvrig at det apparatet har en intermittensfaktor på 10% ved 100A (det er ikke akkurat det grommeste...), så pass på at du ikke tar knekken på det. Hvis det er en viss kvalitet på det vil det imidlertid bare slå seg av på en termosikring dersom det blir for varmt. Intermittensfaktoren sier noe om hvor lenge av en 5 minutters periode du kan sveise i strekk (hvis jeg husker riktig fra 25 år tilbake :giggle: )

Apparatet mitt er heldigvis i orden igjen. Skiftet munnstykke og kjørte gjennom massevis med tråd så gikk det seg til. 

Har sveisa endel rustfritt i dag (med et steingammelt pinneapparat av simpleste sort fra Biltema). Det gikk fint, men ser at det går utrolig mye tid på å skaffe matriell. Jeg trenger diverse bøyer og slikt for å få et fint resultat, men dette virker svært vanskelig å få tak i i østlandsområdet. Noen som har slikt og selger over disk i østlandsområdet? Har søkt om konto hos Br Dahl, men de har visst blitt veldig strenge og selger kun til autoriserte rørleggere, så har ikke de store forhåpningene. Har heller ikke lyst til å kjøpe store kvantum da det er fare for at det fort blir liggende

Akkurat det med noe å sveise har vært problem veldig lenge. Jeg har kjøpt en del hos skraphandlere, men disse har også for en stor del avgått ved døden sammen med resten av industrien i østlandsområdet. Du får ta en titt på Gule Sider. Utfordringen med skrot, er at det er nettopp skrot. Kan være langt mellom brukbare funn.

Når det gjelder læregutten i sveis, så formoder jeg at han har kjøpt 2,5 mm pinner. Rett og slett for det er det eneste Jula og Biltema fører. Kan lære greit med det, er min påstand. 3,25 på det apparatet der, han kunne like gjerne sveist med armeringsjern som elektroder. Offshore, i hine hårde dager, mener jeg at de fleste prosedyrene foreskrev 2,5 mm elektroder. Og det er hva jeg for det meste har benyttet meg av også. Litt på kant med Komodo akkurat der. Men ellers er han en grei kar.

Kan lære greit med det, er min påstand. 3,25 på det apparatet der, han kunne like gjerne sveist med armeringsjern som elektroder. Offshore, i hine hårde dager, mener jeg at de fleste prosedyrene foreskrev 2,5 mm elektroder. Og det er hva jeg for det meste har benyttet meg av også. Litt på kant med Komodo akkurat der. Men ellers er han en grei kar.

Ikke uenig i at 2,5mm er en grei elektrode. Heller ikke uenig i at det trolig legges flest prosedyrer på 2,5. I "gamle dager" var nok de tykkere elektrodene mer brukt, da tenker jeg på 4, 5 og 6. Gjerne høyutbytte i tillegg. Det er sikkert flere grunner til det, men en grunn er at rørtråd har tatt over for produksjonssveising, og en annen grunn er at du ramler gjennom på heat input på WPQR. Jeg er faktisk gammel nok til å ha stått i produksjon og svesiet med 4 og 5mm høyutbyttetråd, og kan skrive under på at det er nydelige lettsveiste tråder.

Poenget mitt var bare at 3,2 faktisk er hakket enklere å sveise med. To grunner til det: Den tåler mer strøm, og den er stivere, så det er lettere å få en følelse med tråden. Den er ikke så "var". Men å bruke 3,2mm på det apparatet der går jo ikke, det var heller ikke min mening. Til det apparatet blir det 2,5 max.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...