Jump to content

Sveiseapparat til syrefast stål.

thomas73

Recommended Posts

For det det måtte verdt, mine erfaringer med sveising er som følger: MIG er fint til å sveise tynnplater på bilen, men det er mye fikkel med gass og tråd osv. Dyrt med gass, enten man velger å kjøpe småflasker eller leie store. Har også prøvd med rørtråd, altså tråd som er fylt med "dekkgass" inni - mulig det hadde fungert, men da var allerede MIG-en min så gammel og slitt at den ikke klarte å mate skikkelige, og rørtråden er skikkelig følsom for dårlig mating, tåler nesten ingenting før den knekker. Så den gamle MIG-en er oppgitt, men selve metoden er det ikke noe å si på.

Pinnesveis med dekkede elektroder (MMA) er den gode, gamle måten. På enkle materialer så går det stort sett greit, også med vanlige vekselstrømsapparater til under tusenlappen. Men husk at basiske elektroder krever fortørking, rutile er ikke så nøye på det, men så gir de heller ikke en så sterk sveis. Dette apparatet er nå overlatt til andre, for jeg har konvertert. Ikke til Islam, men til likestrøm og TIG.

Kjøpte et "Kina-TIG" til ca 2500 på Jula for et par år siden. TIlsvarende det some r vist til lenger oppe i tråden til 4x Julaprisen. Komplett med utstyr for både MMA- og TIGsveising. Fordelen med et likestrømsapparat, er at lysbuen blir mye jevnere, og hvis man lar arbeidsstykket være pluss og elektroden minus, så vil mesteparten av varmeutviklingen skje i arbeidsstykket, og det er jo det som er ønskelig. Jeg synes ihvertfall det er mye enklere å MMA-sveise med en "inverter" (likestrøm) enn en tradisjonell sveisetransformator.

Har faktisk ikke forsøkt apparatet i TIG-modus ennå, men det kommer nok i nær fremtid.

Men for tynnplater i mykt stål er det vel fremdeles MIG som er konge.

MAG er navner på sveiseteknikk med gassdekket kompakt-tråd for svart stål som feks karosseri.

MIG bruker man på aluminium. Forskjellen ligger egentlig bare i type gass og tråd, men lell.

Red : wtf... eg klippet vekk stort sett heile innlegget fra fjordgrynt slik at bare setningen med karosseri og mig stod igjen...

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

MAG er navner på sveiseteknikk med gassdekket kompakt-tråd for svart stål .....

MIG bruker man på aluminium. Forskjellen ligger egentlig bare i type gass og tråd,

Hvis vi først skal spikke fliser; ikke helt riktig det der Sæbø :wink:

Fullt mulig å bruke MIG på svartstål, eller karbonstål som det mer korrekt kan omtales. Du skriver videre at "MIG bruker man på aluminium". Ja, riktig det, men ikke bare der :smiley:  :smiley:

"A" står for "active gas", og betyr at man bruker en beskyttelsesgass som aktivt deltar i prosessene i smeltebadet/atmosfærent rundt. "I" står for "inert gas", og er en gass som ikke er med i prosessene i sveisen. I praksis er skillet om det er blandet CO2 i gassen, eller om det er ren argon. Det kan også være andre rene inerte gasser, f.eks. helium, men det er heller sjeldent.

Jeg ser imidleritd liten grunn til å flisespikke rundt dette. MIG er et innarbeidet begrep som blir brukt uansett dekkgass, de fleste skjønner uansett hva man mener  :thumbsup:

Jeg er helt fersk når det kommer til sveising, mao har aldri gjort det. Så jeg skulle sette stor pris på hvis noen har lyst å sette opp en liste over hva jeg trenger - gjerne med linker.

Sveising til båt, så da blir det rustfritt, og gjerne uten gass hvis det er mulig. 

Jeg er helt fersk når det kommer til sveising, mao har aldri gjort det. Så jeg skulle sette stor pris på hvis noen har lyst å sette opp en liste over hva jeg trenger

Du har ingen bekjente som putla på med sveis ? De fleste viser gjerne vekk litt dersom du spør.

Du trenger en ok inverter , dvs sveiseaparat. Elektroder til ønsket stål. Sveisemaske, hansker, stålbørste ...

Det flyter ganske mye verktøy som er kjekt å ha rundtom etter ein sveisejobb. Kniv,tvinge,låsetenger,vinkelsliper,fres,meisel,hammer,smihammer,avbiter, og ..tja.

De billigste sveiseapparat har elektrodeholder (sveisetang) med klype for elektroden (pinnen) Det er dårlige greier,men funker til hobby. Sveisemaske bør være en som sitter på hodet, de håndholdte blir upraktisk. Det har vert nevnt maske med automatisk blending, det er genialt.

Bur du i nærheten av stord så kan du få litt demo og test. Sveiser litt på hobby når noe går i stykker. Her kan du få teste både tig,mig/mag,rørtråd og eit par forskjellige pinneaparat i garasjen.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Boble: Syrefast stål er en "populær" betennelse på rustfritt stål som er legert med 2,5% molybden, og sorterer således under gruppen rustfrie stål. Hvis du vil lese mer om emnet så startet jeg en tråd for to-tre år siden som het noe sånt som "skroggjennomføringer og materialkvaliteter". Der er det meste drøftet i detalj, så slipper vi å gjøre det igjen.

Levi: Du har i praksis to valg, MMA (pinne), og TIG. Hvis du skal sveise rekker, beslag og annet som er tynnere enn 3 mm i godset kan du glemme pinne hvis du vil ha et pent resultat. Nøyer du deg med et kladdete og stygt resultat kan du gå for pinne, det blir det billigste.

For pinnesveis trenger du: Apparat, elektroder, slagghakke, sveisemaske, rustfri stålbørste, hansker, syre, vinkelsliper, kappeskive, slipeskive, lamellskive, evt. poleringsutstyr.

For TIG trenger du: Apparatet, gassflaske, reduksjonsventil, slanger, volframtråd, sveisemaske, smergelskive (for å slipe volfram), tilsatstråd, samt slipeutstyr som over.

Edit: Ser det har kommet inn et par innlegg i mellom...

Redigert av Komodo (see edit history)

Tusen takk - høres ut som om det blir MMA (pinne) på meg - trenger å får sveiset deler til en badeplattform etterhvert, men ikke noe av det blir synlig. 

@Sæbø, takk for det. Bor dessverre litt langt borte  - i Porsgrunn

elektroder=pinne ?

Er noen av disse nedenfor OK for en nybegynner ? (men for rustfritt bør man bruke DC maskin eller ? )

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sveising-og-lodding/MMA--og-TIG-sveisemaskin/Sveisetransformator-MMA-160AC-2000022911/

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sveising-og-lodding/MMA--og-TIG-sveisemaskin/Sveiseinverter-MMA-100DC-2000035257/

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sveising-og-lodding/MMA--og-TIG-sveisemaskin/Sveiseinverter-MMA-140DC-2000035249/

Med elektroder (for rustfritt)

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sveising-og-lodding/MMA--og-TIG-tilbehor/Sveiseelektroder-2000019112/

Redigert av LeviCorsair (see edit history)

MMA 140 DC er vel det eneste av de apparatene jeg ville vurdert. De elektrodene har jeg ingen formening om, men de er vel til karbonstål?

Lagt til: ser nå ut fra prisen at det må være karbonstål. Ser også at de bruker det svenske begrepet "strekkgrense" hvor verdien tilsier at det er en rutil tråd. Ut fra begrepsbruken forstår man at de som selger produktet ikke vet hva de selger, altså ingen spesialforretning...

Redigert av Komodo (see edit history)

Sveiseapparat nr. 2 eller nr. 3 fra toppen. Nr. 3 mest avansert og best. Elektrodeklypen er noe dritt. Søk opp 'Myking 2' på nettet og kjøp en slik, koster ikke mange kronene.

2,5 mm elektroder for rustfritt stål fra Biltema helt greit til hobby.

Anbefaler deg å kjøpe automatisk blendbar sveisemaske fra Biltema. Fungerer helt utmerket. Har min på tredje året nå, bruker ikke noe annet.

Redigert av Hulda (see edit history)

Hei !

Hiver meg på denne tråden med litt sveising. 

Elektrode sveising kan brukes til det meste!!

Jeg hadde en 65 mm eksosgjennomføring liggende som jeg trodde passet til slangen. Den ble montert, men når den nå skal brukes så oppdager jeg at den er litt stor. Slangen går ikke på.  ( 59 mm)

Da ble det sveisejobb:

Gjennomføring skråkuttet og et 60mm syrefast rør banket nedi gjennomføringen. Gods i gjennomføringen 1,7 mm og i rørstubben  3 mm

Da ble det slik:

bilde

Sveiseapparat ( veier like mye som en matboks og en termos kaffe)

bilde

Pinner (Limarosta 316     2mm

bilde

Sveist i litt korte sekvenser da den ene er veldig tynn.

bilde

Resultat

bilde

Denne sveisejobben hadde ikke behøvd et så dyrt sveiseapparat. Derimot var det veldig lett å få ombord.

Pinnetypen er viktigere !

Skal man sveise noe som er mye tynnere enn dette er det som mange skriver TIG som er tingen.

Håper dette var et tips til trådstarter og litt mer kjøtt på beinet  :smiley:

Lykke til med sveising !

Hilsen Knude

mmm

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Ja, det var bra!

Blir nok ikke sveising på tynnere saker enn det der nei.

Jeg prøvde for første gang å sveise i dag.

Var gøy?

Fant fort ut at vinkelen på og et "svevende" trykk med pinnen var tingen. Synes det også var greit å ha godt lys.

Stikker bort til rør- og platehandleren i morgen etter mer øvningsmatriell. Tror nok jeg får dreisen på dette???

• 4 år senere...
Hulda skrev for 11 timer siden:

Om det ikke er det dummeste jeg har sett, så ligner det veldig :-)

Funker sikkert den, men for oss med båt er det vel ikke så veldig aktuelt (med mindre man har stålbåt da).

Men skal man først sveise karbonstål med en slik magnetjording, så er det bare å søke på magnetic grounding eller ground på ebay så får man opp en rekke mere proffe utgaver.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Shore skrev for 16 timer siden:

Vil tro den saken der gir god kontakt med den spissen som går ned i underlaget. Problemet kan være at den spissen gir deg veldig lite areal, og sveisestrømmen er høy.  Tviler på at den holder seg veldig spiss, den vil jo sveises fast til underlaget. 

En annen ting er at denne tråden handler om å sveise syrefast stål. Det meste av rustfritt/syrefast som vi bruker i båt er umagnetisk (austenittisk), da funker ikke dette. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...