weiwei Startet 2.Desember.2015 Del på Facebook Startet 2.Desember.2015 Har nylig blitt båteier og har gått til innkjøp av flytevester. Barna fikk HH redningsvester. Føler at valget der var enkelt. Nå trenger jeg 4 stk. vester til voksne. Jeg skal ha en for 60-70 kg. Samboeren for 70-90 kg. Tenker da å kjøpe to ekstra på 70-90 kg til eventuelle gjester. Blir det dumt hvis noen på 60 kg bruker en vest beregnet for 70-90 kg? Er billige Biltema/Coop/ClasOhlson flytevester av rimelig kvalitet? Hva tenker dere om disse vestene? Er det lurt å betale mer for lommer osv.? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Desember.2015 Del på Facebook Svart 2.Desember.2015 Burde være helt OK de. Jeg foretrekker de med glidelås da, de med kun knytting virker litt veike. Om noen må bruke en litt stor vest er ikke noe problem, om man strammer stroppen litt sitter de uansett. Verre om de er for små... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
weiwei Svart 2.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2015 Burde være helt OK de. Jeg foretrekker de med glidelås da, de med kun knytting virker litt veike. Om noen må bruke en litt stor vest er ikke noe problem, om man strammer stroppen litt sitter de uansett. Verre om de er for små... Et godt poeng med glidelås. Da setter jeg det som et av kriteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 2.Desember.2015 Del på Facebook Svart 2.Desember.2015 (redigert) vil si at ikke de duger, dette er jo seilervester, det er noe helt annet enn en redningsvest. Forskjellen er at redningsvesten klarer å snu en person som f.eks er bevisstløs slik at han kan puste fritt og ikke blir liggende under vann. den har også en krage som gjør at hodet holdes over vann. Flyte/seilervesten er i så måte mye enklere, har begrenset oppdrift og er for folk som kan svømme godt. Litt avhengig av hvor tøffe forhold du ferdes under ville jeg nok uansett heller lagt pengene i redningsvest, gjerne oppblåsbare av god kvalitet. Vesten må ha skrittstropp og den må brukes (viktig!) ellers flyter gjerne vesten opp når man blir litt sliten og gjør de vanskelig å svømme. Både flyte og redningsvest er godkjent under ferdsel i småbåt (man skal ha det på seg etter det nye regelverket) Redigert 2.Desember.2015 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
weiwei Svart 2.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2015 vil si at ikke de duger, dette er jo seilervester, det er noe helt annet enn en redningsvest. Forskjellen er at redningsvesten klarer å snu en person som f.eks er bevisstløs slik at han kan puste fritt og ikke blir liggende under vann. den har også en krage som gjør at hodet holdes over vann. Flyte/seilervesten er i så måte mye enklere, har begrenset oppdrift og er for folk som kan svømme godt. Litt avhengig av hvor tøffe forhold du ferdes under ville jeg nok uansett heller lagt pengene i redningsvest, gjerne oppblåsbare av god kvalitet. Vesten må ha skrittstropp og den må brukes (viktig!) ellers flyter gjerne vesten opp når man blir litt sliten og gjør de vanskelig å svømme. Både flyte og redningsvest er godkjent under ferdsel i småbåt (man skal ha det på seg etter det nye regelverket) Jeg bare ser at voksne bruker flytevester mens barn bruker redningsvester. Vi har en 16 fot motorbåt som skal brukes på dagsturer i Drammenselva og Drammensfjorden. Så vil ikke si det er tøffe forhold. Sitér dette innlegget Link to post
geiregil Svart 2.Desember.2015 Del på Facebook Svart 2.Desember.2015 Jeg forstår ikke hvorfor de lager redningsvester I sort.. Må da være letter å finne folk I sjøen som bærer gult eller rødt. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 2.Desember.2015 Del på Facebook Svart 2.Desember.2015 (redigert) Jeg bare ser at voksne bruker flytevester mens barn bruker redningsvester. Vi har en 16 fot motorbåt som skal brukes på dagsturer i Drammenselva og Drammensfjorden. Så vil ikke si det er tøffe forhold.Fo Tror de gjør det fordi de ikke vet bedre, utifra reklamer får man inntrykk at flytevest er et fullverdig plagg noe som ikke stemmer. Drammenselva kan vel også være mye strøm i ? hvertfall mitt inntrykk når jeg har vært forbi. Min mening er at flytevest/seilervest ikke er brukelig annet enn til kanoer på innenlandsvann hvor man trenger stor bevegelsesfrihet, grunnen til at mange bruker det er nok pris/påbud og at de ser bedre utseendemessig ut enn gammeldagse flytevester. flytevesten har heller ikke skrittstropp noe som er viktig for å unngå at vesten flyter opp og over hodet på den som har den på. Vil anbefale å ikke spare så mye på disse vestene, de har lang levetid så kostnaden blir ikke stor over tid. Redigert 2.Desember.2015 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Desember.2015 Del på Facebook Svart 2.Desember.2015 Heller en enkel flytevest som blir brukt, en en redningsvest som legges til side pga behov for bevegelsesfrihet. Oppblåsbare har varianter med ok nakke/hodestøtte trur eg. De er veldig dyre i forhold til seilervest og krever vedlikehold. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Desember.2015 Del på Facebook Svart 2.Desember.2015 Har alltid brukt seilervester av "type enkel og billig". De holder i mange år, enkle å ta av/på, er ikke til hinder for bevegelse, varmer godt når det er kjølig, trenger ikke noe særlig vedlikehold, du kan være 100% sikker på at de har flyteevne uansett. Har vært noen hendelser der folk i hurtiggående båter har fått ødelagt sine oppblåsbare vester i sammenstøt slik at de ikke virker. Du er kanskje ikke ekstremt hurtiggående men om du skal ha noe som garantert holder dere flytende uansett er kanskje ikke oppblåsbare ballonger og leamikk som kan gå i filler må vedlikeholdes valg nr 1? Blir det kaldt nok tar jeg flytejakka på. Har også en sånn oppblåsbar sak men stoler selvsagt ikke 100% på at den vil blåse seg opp så den blir lite brukt. Men det er jo litt tøff så det hender jeg slenger den på før jeg skal inn i gjestehavn. Løp og kjøp seilervest. Det viktigste med en vest er at den er på. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 2.Desember.2015 Del på Facebook Svart 2.Desember.2015 Har også en sånn oppblåsbar sak men stoler selvsagt ikke 100% på at den vil blåse seg opp så den blir lite brukt. Er det noen grunn til å ikke skulle stole på en oppblåsbar vest, gitt at den har fått rett vedlikehold? Skjønner selvsagt at noe som ikke har noen form for mekanikk mer idiotsikkert, men om sjansen for at de ikke løste ut var mer enn mikroskopisk burde ganske mange av oss være bekymret for egen sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 2.Desember.2015 Del på Facebook Svart 2.Desember.2015 Er hensikten kun å omgå det nye lovverket, eller eventuelt dersom man kun ferdes på sjøen når den er rolig og holder badetemperatur, så er seilvest godt nok. Dersom man ferdes på sjøen utenom Juli / August og er opptatt av sikkerhet, ikke bare av juss, ja da kjøper man ordentlig sikkerhets utstyr. Har alltid brukt seilervester av "type enkel og billig". De holder i mange år, enkle å ta av/på, er ikke til hinder for bevegelse, varmer godt når det er kjølig, trenger ikke noe særlig vedlikehold, du kan være 100% sikker på at de har flyteevne uansett. Løp og kjøp seilervest. Det viktigste med en vest er at den er på. Pinkvin : Med din båtbruk og båttype bør du ihvertfall tenke sikkerhet utover den falske tryggheten du tydeligvis opplever med seilvesten din. Husk, noen er glade i deg Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 2.Desember.2015 Del på Facebook Svart 2.Desember.2015 (redigert) Er det noen grunn til å ikke skulle stole på en oppblåsbar vest, gitt at den har fått rett vedlikehold? Skjønner selvsagt at noe som ikke har noen form for mekanikk mer idiotsikkert, men om sjansen for at de ikke løste ut var mer enn mikroskopisk burde ganske mange av oss være bekymret for egen sikkerhet. Det er vel bevist gjennom mange tester at de ofte svikter, så den bekymringen er høyst legitim hvis du ikke har satt deg inn i hvordan den skal blåses opp manuelt hvis den svikter. Men manuell håndtering fordrer at man er bevisst og fortsatt har fin mekanikk i fingrene, noe som ikke er en selvfølge at man har i alle sammenhenger. Velg utstyr etter forholdene, det er nok det sikreste ! https://baatplassen.no/i/topic/43819-sjekk-oppbl%C3%A5sbare-redningsvester/ Redigert 2.Desember.2015 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Desember.2015 Del på Facebook Svart 2.Desember.2015 Alt til sin bruk. Den oppblåsbare jeg har har også bøyle til sikkerhetsline, og har en eldre seilvest, mer type offshore som også har bøyle. Når det røyner på må jeg bruke line. Er jeg alene så går jeg stort sett aldri på dekk, og må jeg så er lina på. Som en annen her inne har skrevet, straffen for å ramle uti er døden ;-) Sånn ellers er det flytevest og flyteplagg jeg bruker. Skal jeg krysse noen svære hav eller noe så skal jeg vurdere å oppgradere, men kanskje da med en sånn satelittdings/varsler som jeg kan løse ut hvis jeg havner i sjøen og er utenfor mobildekning. Har alltid vanntett mobil på meg til vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 2.Desember.2015 Del på Facebook Svart 2.Desember.2015 Styr unna alle vester: -Med knyttesnor -Uten ekstra polstring/reim over skuldrene (for å kunne dra folk ombord uten at den revner) -Der magebelte ikke er sydd fast i vesten. -Uten skrittreim. Jeg har vært trener i jolleseiling i 10 år, og turleder i kano i speideren like lenge. Jeg har dratt flere hundre barn opp av vannet og sett mye rart. Flertallet av vestene på markedet er etter min mening/erfaring udugelige når det virkelig teller, og det skremmer meg! Alle holder barnet flytende, men når barnet skal bevege seg i litt sjø, eller bli berget ombord i følgebåt - da får man igjen for å kjøpe skikkelig vest. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Euklid Svart 2.Desember.2015 Del på Facebook Svart 2.Desember.2015 Velg utstyr etter forholdene, det er nok det sikreste ! Forholdene er alt det storhavet måtte hive i vår retning, utstyret en Spinlock Deckvest. Det sikreste ville nok vært å bli hjemme – eller i det minste å holde land i sikte – men det får bli i et annet liv. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Desember.2015 Del på Facebook Svart 2.Desember.2015 Styr unna alle vester: -Med knyttesnor -Uten ekstra polstring/reim over skuldrene (for å kunne dra folk ombord uten at den revner) -Der magebelte ikke er sydd fast i vesten. -Uten skrittreim. Jeg har vært trener i jolleseiling i 10 år, og turleder i kano i speideren like lenge. Jeg har dratt flere hundre barn opp av vannet og sett mye rart. Flertallet av vestene på markedet er etter min mening/erfaring udugelige når det virkelig teller, og det skremmer meg! Alle holder barnet flytende, men når barnet skal bevege seg i litt sjø, eller bli berget ombord i følgebåt - da får man igjen for å kjøpe skikkelig vest. Husker første gang jeg ble plukket opp av følgebåt når optimistjolla mer eller mindre gikk i oppløsning under en regatta i god vind og sjø. Var midt i ett ord med kjeften åpen når han tok tak i skuldrene og trøkket meg godt under vann så jeg spratt som en dupp opp i båten. Han skremte vettet av meg. Så om du har uerfarne seilere på besøk som må plukkes opp, gi ett hint før du trøkker de under vann ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 3.Desember.2015 Del på Facebook Svart 3.Desember.2015 Å se på noen hundrelapper pga sikkerhet, vil bli feil prioritering. Jeg har både slike små med gassbeholder, de enkle med glidelås og noen flyteplagg til å ta på. Men det er fordi jeg har god plass ombord. Med en16-foting vil sikkert lagerplassen betyr noe, for de fleste har vel flyteutstyr ombord. Og da er omfanget viktig så de ikke blir liggende på land. Så kommer det som er viktig: Å ha rutine og krav om at flyte/redningsutstyret tas på før oppstart. Igrunnen burde det være på når en går til havna. En kompis lei på rellinga og falt mellom båtene ved ombordstigning. Heldigvis mista han ikke bevisstheten da han slo hodet i flottøren. Og han kom seg opp, så det gikk bra, men med et lite sykehusopphold. Han hadde ikke tatt på vest. Den lå ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.