Jump to content

Sjekk oppblåsbare redningsvester!


rhea

Recommended Posts

Etter litt oppmerksomhet rundt oppblåsbare redningsvester i media var jeg i dag i båten for å skifte ut utløserne ( saltpatroner) til våre oppblåsbare redningsvester. For å gjøre sjekken etter alle kunstens regler hadde jeg også med brevvekt for å veie gasspatronene.

Statusen var.

Ragatta fra 2006. Ingen rust på gasspatron, den hadde riktig vekt og jeg skiftet utløseren.

Baltic fra 2004 med stor svart utløser. Alt ok. Skifter utløser.

2 stk Baltic fra 2001. I begge vestene var gasspatronene skrudd seg løse og var bare å vippe ut. De hadde ikke blitt løst ut hvis vi hadde falt i vannet eller dratt i utløsersnora. Vekta på Gasspatronene var ok, en den ene var rusten og ble skiftet.

Alle fire er nå blåst opp med munnen og skal ligge til i morgen for å se om det er lekkasje.

 

Vi har tidligere sett at gasspatronen har skrudd seg løs fra en eldre Baltic vest, men trodde det var en enkelt hendelse. Det var det tydeligvis ikke og det er derfor all grunn for alle til å sjekke at gasspatronen sitter fast. Dette gjelder sikkert alle vester med samme type utløsermekanisme.

 

Meningen var egentlig å skrive om prisen på disse saltpatronene. Det er litt plast. litt stivnet salt og embalasje. Produksjonspris maks 3 kr pr stk. Dette selges for hundre kroner i utstyrsbutikken.

 

Men etter å ha oppdaget at vi har stolt på vester som ikke kunne virke, er prisen litt underordnet nå når jeg skriver dette.

Link to post
Share on other sites

Meningen var egentlig å skrive om prisen på disse saltpatronene. Det er litt plast. litt stivnet salt og embalasje. Produksjonspris maks 3 kr pr stk. Dette selges for hundre kroner i utstyrsbutikken.

 

Det er foraktelig å sko seg på forbruksmateriell til sikkerhetsutstyr. Dette gjelder produsenter, importører og detaljister. Svineri er det!

 

Og, til "saltpatronen" trenger en kun å bytte "saltringen". Plasten kan brukes i det uendelige. pris 1 krone.

Hva koster en CO2 patron i inntakskost? Kanskje en femmer.

 

Selg det for 20 kr. - 333% fortjeneste. Burde være nok til å dele på 2 ledd.

 

Jeg har ingenting mot at folk tjener penger, men 100 kr. er det jeg definerer som useriøst.

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekker patroner og utløsere hvert år og har ekstra patroner og utløsere ombord. Blåser opp vestene 1 gang i året også - de skal holde i 24 timer. Enig med Roald - liv foran alt annet.

Vil samtidig anbefale alle å prøve vestene i vannet slik at man vet hva man kan forvente når den blåses opp. Alle Baltic vester selges i dag med skrittstropp og det er ikke uten grunn. Man får lett kvelningsfornemmelser når vesten blåser seg opp som et airbagskjerf.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Løsingen er like enkel som den genial.....den vedlikeholdsfrie super-redningsvesten med nesten ubegrenset holbarhet som ikke svikter deg i nøden finnes alerede....ja har faktisk eksistert i mange år: Gode gamle orange redningvester som ikke er oppblåsbare er trygt og økonomisk.

 

Produsenter og forståsegpåere hever pekefingeren og klager over at folk ikke sjekker sine oppblåsebare vester........det er ikke folk det er noe galt med...det er de oppblåsbare vestene det er noe galt med.

 

Et produkt man ikke kan stole på etter et år burde ikke blitt lagt ut for salg. På avansert elektronisk utstyr er det 5 års reklamasjonsrett, mens på oppblåsbare vester er det i praksis ingen produsent garanti for hvor mange båtturere de tåler.

Mens man kan overleve at feks. et TV svikter mitt i fotball-vm. overlever man ikke om den oppblåsbare vesten svikter i Nordsjøen.

 

 

Jeg kjøper gjerne en oppblåsbar vest om 10-20 år når produsentene er ferdig med beta-versjonene og kan levere noe vi kan stole på.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan ikke svare for salt, men ja, jeg padler kajakk og seiler i en god gammeldags vest, tidligere har jeg dessuten jobbet på dekk på slepebåt med gammeldags vest. Jeg ser virkelig ikke problemet. Det har dessuten direkte fordeler, iom. at diverse gjenstander som kommer med litt for god fart gjør langt mindre vondt når de treffer gammeldags flytemiddel som fordeler kraften utover fremfor å treffe en oppblåsbar vest som gir omtrent like mye beskyttelse som en t-skjorte.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en oppblåsbar flytevest (IKKE REDNINGSVEST) som jeg fikk i vervepremie fra NSSR. Den er fortsatt ubrukt.

 

I likhet med medlemmet salt, har vi derimot en mengde vedlikeholdsfrie, gammeldagse flytevester ombord, som brukes hver dag. De virker, og vil virke så lenge jeg lever. Og sannsynligvis mye lenger enn det også.

 

Av og til er det enkle det beste. Eller sikreste i dette tilfellet.

Redigert av Østkyst Hustler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Testet mine i år.Er 3 år gamle. HH virket som den skulle. Skiftet patron og resten av sluamitten så er den klar et år til. Helt ok å ha på i oppblåst tilstand.

 

Det er da ingen vits i å bytte patronen med mindre denne er gått tom? :confused:

 

Sjekker vestene hvert år ved å blåse dem opp manuelt og lar dem ligge i oppblåst stand over natten. Veier patronene for å konstatere at disse er fulle, passer på at de er skrudd godt til og bytter "bobinen"/salttabletten hvert andre år. Disse får man kjøpt enten i kombinasjon med patronen eller løst. For noen (5/6)år siden på "Sjøen for alle" så fikk jeg faktisk ti av disse tablettene fra produsenten så at de koster særlig mye i produksjon er nok heller tvilsomt.

 

Ser at det brukes uttrykk som redningsvest og flytevest. For meg er en redningsvest sånne man må ha på seg på livbåtmanøvre på ferger og fltevester det jeg kaller seilervester. Ingen av disse er i nærheten av å gi den kombinasjon av comfort og sikkerhet som en automatvest gir, etter mitt syn!

 

Eneste ulempen med automatvester er at de egner seg dårlig til vannsport så da er det seilervester som brukes hos oss!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Et produkt man ikke kan stole på etter et år burde ikke blitt lagt ut for salg. På avansert elektronisk utstyr er det 5 års reklamasjonsrett, mens på oppblåsbare vester er det i praksis ingen produsent garanti for hvor mange båtturere de tåler.

Det er ingen som tvinger folk til å kjøpe oppblåsbare vester, salt. Jeg har ikke noe problem med utstyr som må sjekkes jevnlig. Båtmotoren min er også en sånn sak som må sjekkes regelmessig, uten at jeg vil påstå at dette er for dårlig.

 

Det som er viktig er å huske på at disse oppblåsbare flytemidlene er nokså ubrukelige når du har vært i vannet og kommet deg opp igjen. Det er ikke så mange som har reservepatroner i bøtter og spann liggende i båten. Dermed har jeg fullt sett av vanlige redningsvester liggende i båten. Utløsermekanismen på de oppblåsbare tar jeg titt på flere ganger i løpet av året. Det er faktisk ganske lett.

Link to post
Share on other sites

Ser at det brukes uttrykk som redningsvest og flytevest. For meg er en redningsvest sånne man må ha på seg på livbåtmanøvre på ferger og fltevester det jeg kaller seilervester. Ingen av disse er i nærheten av å gi den kombinasjon av comfort og sikkerhet som en automatvest gir, etter mitt syn!

 

Fritt tatt frå brosjyra til regatta:

 

50N EN 393 Flytevest, flytejakker, flytedrakter ol: Kun for svømmedyktige i beskyttede farvann med hjelp i nærheten. Ikke en redningsvest.

 

100N EN 395 Redningsvester med sikkerhetsfarge og reflekt. Skal etter gjeldende testprosedyrer kunne snu en person i ryggstilling. Personer somikke kan svømme skal alltid bruke redningsvest. Beskyttede farvann.

 

150N EN396 Redningsvester. Kystfarvann og offshore sammen med klær mot dårlig vær. Ved bruk av tungt verktøu eller utstyr må flyteevnen vurderes.

 

275N EN399 Oppblåsebare redningsvester. Offshore, skip og industri med ekstreme forhold. Kan brukes sammen med solide verneklær , de fleste overlevningsdrakter og sikkerhetssele.

 

Dvs: Ein "flytevest" vil ikkje snu deg på ryggen om du hamnar bevisstlaus i sjøen. Det vil ein redningsvest.

 

Eg synst eg får ein veldig god frihet av å ha på meg ein oppblåsbar redningsvest kontra ein konvensjonell redningsvest, og for den friheten, er eg villig til å betale 100kr i året.

For dette medfører at eg har på meg flyteutstyr stort sett heile tida mens eg er ombord i båten. Noko eg ikkje ville ha gjort med ein vanleg vest.

 

Eg vil bemerke at eg har hoppa på sjøen under diverse rednigsdemoer ol. for både regatta og redningsselskapet. Og når du skal ha på deg ein oppblåsbar vest, så skal reima rundt livet være stram!! Er den stram, flyter du veldig fint i sjøen. (Var med på dette for seinast ei veke siden).

Link to post
Share on other sites

Alle i familien har automatvester (150N) og jeg har latt alle hoppe i sjøen for å oppleve hvordan det føles når vesten blåser seg opp. Ingen tvil om at vi alle fikk en liten :eek: da den blåste seg opp!

 

Som du nevner så vil ikke en flytevest/plagg snu deg på ryggen om du blir slått bevissløs og dette er mye av grunnen til at vi kun bruker automatvester (redningsvester) i båt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har planer om å falle i sjøen med oppblåsbar vest i sommer. Bruker alltid oppblåsbar vest om sommeren da de vanlige vestene lett blir veldig varme å ha på seg...

 

Fikk enkelte kommentarer på Helgøysundtreffet da jeg satt til bords på kaien med vest på men det koster meg ingenting å gå med en vest som jeg omtrent ikke merker at er på så i stedet for å ta den av og kanskje glemme den på kaien så er det like enkelt å bare ha den på :yesnod:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Salt:

Har du noengang hatt på deg: "den vedlikeholdsfrie super-redningsvesten med nesten ubegrenset holbarhet som ikke svikter deg i nøden finnes alerede"?

 

Eller; har du prøvd å gjøre noe annet enn å sitte stille med dem?

 

Jeg tror ikke det.

 

Klart jeg har på meg redningsvesten (nesten hele tiden)....selv om noen stirrer når hele familien sitter iført orange redningvester.

 

Dette gjelder dog kun på hytta hvor det gjerne er grov sjø. Hjemme bruker vi seilervester.

Link to post
Share on other sites

Her må vi gripe fatt. Maritim betaler faktisk ganske mye for salttablettene, og det står ikke på noen måte i stil med kostnaden for komplette vester. Vi selger alt for få salttabletter i forhold til antallet vester som er på markedet, så her ligger det nok mange vester rundt omkring som ikke fungerer som de skal. Jeg tar en runde med leverandørene og kommer tilbake til saken om vi får til en prisreduksjon.

 

mvh

oyvind@maritim.no

Link to post
Share on other sites

Risikoen med en gammel salttablett er vel heller at vesten løser seg ut når den ikke skal, enn at den ikke virker når en faller i vannet.

 

En av mine vester løste seg ut da den var hengt opp hjemme til tørking etter en 12 timers fisketur i sprutregn. På denne vesten vet jeg at salttabletten hadde begynt å gå litt i oppløsning på forhånd.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...