Jump to content

Vinden fikk tak. Tips til sikring av presenning?


Kronidiot

Recommended Posts

bilde

Om mulig sikrer du stativet på denne måten.

Tauene skal ha en turn rundt mønen på stativet.

 

 

For å hindre at presenningen løftes opp av vinden som stryker over den, kan tau over, fra side til side, spennes opp. Det vil både bryte vindstrømmen og legge vekt på presenningen.

 

bilde

 

Men jeg skjønner at det ikke er like lett når den ligger på sjøen. Men noen tau, der det er mulig, vil være bedre enn ingen.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Jeg hadde min på vannet sist vinter.

Jeg tenkte på å dra tau under båten, men siden båten skulle brukes endel og det derfor skulle være enkelt å rydde unna droppet jeg den tanken. Mange kanner fungerte bra det, du får de gratis på de fleste bensinstasjoner. (Ikke fyll de helt, da sprekker de hvis de fryser, mange halvfulle er bedre enn få helt fulle.) Jeg trakk tau igjennom rundt presenningen og festet mine med karabiner så de bare var å klipse av og på.

Link to post

Hva med lengre presenning som går på ned siden av fenderlist. Fest så et rør til enden av presenningen, dette kan vekter så festes i for og holde den nede, og tau som Eureka foreslår også surres i. For å slippe at røret kan slå i båten kan man feste litt slakke tau, slik at båten kan bevege seg i vannet, fra røret og ned til utriggerene.

Link to post

En annen løsning er at presenningen er så stor at den rekker under fenderlista. Legg så et tau rundt båten på presenningen under fenderlista og stram godt. Da har ikke vinden mulighet for å komme under presenningen og få tak.

Et problem med å gjøre dette er at båten blir for tett og ikke får ventilasjon.

 

Min erfaring er at det er viktig å bruke litt penger på presenning slik at de blir tykk og tung. Da ligger de mye-mye bedre.

 

Hvis vinden klarer å få litt bevegelse på presenningen så er det utrolig hvor stor skade det kan bli på gelcoaten over tid...reine sandpapiret. Dette problemet minskes også ved bruk av tunge presenninger...

Link to post

I Januar kom det ei sint og våt kjerring som tok med seg drivhuset mitt. (vinter storm)

Jeg fikk anbefalt av en bonde med flere 1000 kvadrat at garn kan brukes som vind sikring.

Legges over drivhus skrått ned til bakken, festes med teltplugg ol. Dette skulle bryte vinden opp slik at den ikke får ikke tak.

 

Kan dette overføres til deg / båt ?

Link to post

Nettopp det er hensikten med tau over pressenningen, bryte vinden som stryker over.

 

Dette er elementært i seiling. Det er nettopp vinden som stryker over le side av seiler, i forhold til lo side, som "suger" seilet fremover og gir et trekk i båten.

 

Samme med flyvinge. Et fly vil slite med å kunne ta av/ holde høyde, om luftstrømmene over vingen brytes.

 

Pressenningen suges opp/ løftes, om vinden får stryke over.

 

Og det vil redusere belastningen på maljene betydelig. En rimelig europris-pressenningen vil da være tilstrekkelig....

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Ser at veldig mange henger kanner i presenningen på hver side. Så lenge det er omtrent like mye vekt på hver side så ligger presenningen rolig. Problemet med denne løsninger er at kannene kun holder presenningen nede. De hindrer ikke presenningen å forskyve seg. Det er kun friksjonen som hindrer presenningen å gli. Tenk på et stort hjul som du henger et tau over og med like mye vekt på hver side. Selv med mange hundre kilo på hver side så er det likevekt og du kan dreie hjulet med kun en finger.

Skal du hindre presenningen å forskyve seg så må den festest i noe som sitter fast. En del av kannene må i det minste stå på bakken.

Link to post

Dropp presenning. Gjør mer skade en nytte, hvis du ikke har masse teak o.l.

På hvilken måte gjør presenning mer skade enn nytte? Jeg har hatt presenning på båt i snart 20 år, og har ikke registrert noen skade på mine båter. Tvert imot gjør den at jeg ikke trenger å måke båten, og den beskytter båten mot elementene.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

I Januar kom det ei sint og våt kjerring som tok med seg drivhuset mitt. (vinter storm)

Jeg fikk anbefalt av en bonde med flere 1000 kvadrat at garn kan brukes som vind sikring.

Legges over drivhus skrått ned til bakken, festes med teltplugg ol. Dette skulle bryte vinden opp slik at den ikke får ikke tak.

 

Kan dette overføres til deg / båt ?

 

funker for meg iallefall , med slikt trålposelin over presenningen: (dvs det grønne nettet nærmest) 

 

bilde

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg snurper igjen i tauet gjennom maljene. Da kan den ikke reise noen vei - heller ikke forover eller bakover. Har aldri tatt av gårde under noen stormer, selvom nabobåtene sliter. Kan fremdeles ha lufteåpninger i endene, så det problemet deler jeg ikke..

 

Dette med å dele opp vinden med tau over var nytt for meg. Har heller ikke tenkt på dette utvendige suget i presenningen før. Kanskje jeg skal strekke noen tau rundt / over neste gang bare for å dele opp vinden. Naboen har det - og hans altfor kjipe presenning har også en bra evne til å overleve det meste av stormer uten at jeg har tenkt på at dette kan være årsaken.

Link to post

Det viktigste er at presenningen er langt nok ned på sidene, Du vil få et problem når presenningen henger for lang opp eller over fenderlisten. Da vil det på vindfulle dager bli et enormt vindfang under på sidene. 

bilde

som bilde viser har jeg  kanner fylt med vann mellom alle maljer og i tillegg et  eget tau tred gjennom alle maljer som er strammet maksimalt opp slik at presenningen ligg stramt på hele båten fra baug til akter. Denne presenningen har hold nå på tredje sesongen og hos oss er det mye vind når det blåser fra nord og nord vest.

bilde

I tillegg iom at presenningen henger så langt ned så skar jeg store nok hull for alt av tauverk og festet tilbake det utskårede delen med ducktape. Den sitter godt fast i all slags vær.

bilde

i år ligger jeg på land og har gjort samme jobben funker som bare det

bilde

Jeg gjorde en liten jobb i forkant før jeg satte på presenningen. Målte opp båten og formskjærte presenningen, sveiset ny kant og festet nye maljer i front for at den ikke skulle henge for langt ned mot vannet . da ble den stram nok og formet seg best mulig rundt fronten av båten. I tillegg så har jeg tilpasset dekk stativet merket alle stenger hvor de sto første gangen jeg brukte denne presenningen. I tillegg boret hull i alle stengene og popet dem fast, da ble det letter og sette stengene opp uten og måtte bruke for mye tid til å juster dem neste år.  :smiley:

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

I år la jeg på min nye pressening som jeg har klippet til, forsterket langs kantene og forsynt med maljer og hemper. Den er festet til rekka på innsiden med stropper. I tillegg har jeg festet den langs kantene med strips og strikk til utriggerne. Den sto prøven i natt og i dag gjennom uværet i Hankøsundet.

 

Jeg bruker ikke kanner fordi jeg har dårlig erfaring med at kanner matter gelcoaten langs skrogsidene. Når jeg ligger på land, som sist vinter, trekker jeg snorer gjennom maljene og under båten.

 

bilde

 

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Hei,

 

Har aldri hatt båten på vannet. Mulig dette er et idiotisk forslag. Hva med og bruke slike festestrik som er ca 0,5 - 1 meter lange, fra presenningen til utriggerne på brygga?

Har du aldri hatt båten på vannet? (sorry, kunne ikke dy meg...

Men det med strikker i utriggerne hadde jeg droppet. Til det vandrer båten for mye.

Link to post

..................

Men det med strikker i utriggerne hadde jeg droppet. Til det vandrer båten for mye.

Skjønner god hva du mener, men båten vandrer ikke nevneverdig sideveis. Vinterbåsen er i trangeste laget så, båten ligger ganske fastklemt sideveis mellom fenderne. I lengderetningen har jeg ganske stramme spring, så det blir ikke mye vandring den veien heller. Det viser seg også at det ikke er nødvendig med særlig stramme strikker, da presenningen også er festet på innsiden til rekka. Det er mest for å hindre at den nederste delen blafrer. Som sagt, det gikk veldig bra i natt og i dag.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...