Kronidiot Startet 3.Desember.2015 Del på Facebook Startet 3.Desember.2015 (redigert) Vinden fikk godt tak forrige helg. Tips til bedre sikring mottas! Redigert 3.Desember.2015 av trampeklapp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Powerboat Svart 3.Desember.2015 Del på Facebook Svart 3.Desember.2015 Virker vanskelig å sikre båter skikkelig som ligger på vannet. Sett flere i båthavna som sliter med det samme.. Sitér dette innlegget Gal etter fart og moro på sjøen! Link to post
Worry II Svart 3.Desember.2015 Del på Facebook Svart 3.Desember.2015 Justerbare støtteben: https://www.maritim.no/teleskopisk-stotte-lang#.VmAuF017y70 + klammer til pulpit: https://www.maritim.no/dekkstativ-delepose-m-klammer-par-#.VmAt-U17y70 Feste presenning med elastisk line: https://www.maritim.no/elastisk-line-8mm#.VmAu1U17y70 Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 3.Desember.2015 Del på Facebook Svart 3.Desember.2015 Hva med å feste flere kanner? Det finnes jo sånne klyper man kan feste hvor som helst på kanten av presenningen for å lage et festepunkt midt mellom to maljer. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Kjeles Svart 3.Desember.2015 Del på Facebook Svart 3.Desember.2015 Kanskje naboen din har løsningen: En mindre presenning som kan festes i rekker og pullerter og som ikke er åpen i endene? Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 3.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2015 (redigert) Kanskje naboen din har løsningen: En mindre presenning som kan festes i rekker og pullerter og som ikke er åpen i endene? Godt poeng, men bor langt unna båtplassen. Blir litt styr hvis det skulle komme mye tung snø. Akkurat som dette ikke er mye styr... ? Redigert 3.Desember.2015 av trampeklapp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Desember.2015 Del på Facebook Svart 3.Desember.2015 (redigert) Om mulig sikrer du stativet på denne måten. Tauene skal ha en turn rundt mønen på stativet. For å hindre at presenningen løftes opp av vinden som stryker over den, kan tau over, fra side til side, spennes opp. Det vil både bryte vindstrømmen og legge vekt på presenningen. Men jeg skjønner at det ikke er like lett når den ligger på sjøen. Men noen tau, der det er mulig, vil være bedre enn ingen. Redigert 3.Desember.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 3.Desember.2015 Del på Facebook Svart 3.Desember.2015 (redigert) Hei, Har aldri hatt båten på vannet. Mulig dette er et idiotisk forslag. Hva med og bruke slike festestrik som er ca 0,5 - 1 meter lange, fra presenningen til utriggerne på brygga? Redigert 3.Desember.2015 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 3.Desember.2015 Del på Facebook Svart 3.Desember.2015 Jeg hadde min på vannet sist vinter. Jeg tenkte på å dra tau under båten, men siden båten skulle brukes endel og det derfor skulle være enkelt å rydde unna droppet jeg den tanken. Mange kanner fungerte bra det, du får de gratis på de fleste bensinstasjoner. (Ikke fyll de helt, da sprekker de hvis de fryser, mange halvfulle er bedre enn få helt fulle.) Jeg trakk tau igjennom rundt presenningen og festet mine med karabiner så de bare var å klipse av og på. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Snikende skeptik Svart 3.Desember.2015 Del på Facebook Svart 3.Desember.2015 Hva med lengre presenning som går på ned siden av fenderlist. Fest så et rør til enden av presenningen, dette kan vekter så festes i for og holde den nede, og tau som Eureka foreslår også surres i. For å slippe at røret kan slå i båten kan man feste litt slakke tau, slik at båten kan bevege seg i vannet, fra røret og ned til utriggerene. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 3.Desember.2015 Del på Facebook Svart 3.Desember.2015 Feste stativet med tau og lastestropper. Presenningstau gjennom maljene i presenningen, og snurpe til. Kanner i tauet. Viktig at maljene er under fenderlista, så størrelsen på presenningen må være i riktig størrelse/høyde. Da vil vinden måtte løfte hele båten før presenningen lar seg løfte. Sitér dette innlegget Link to post
anonym123456 Svart 3.Desember.2015 Del på Facebook Svart 3.Desember.2015 Jeg har tatt tau igjennom alle maljene og så festet kannene i tauet. Kannene er fylt ca 1/3 med sand, så blir de litt tyngre. Har en kanne mellom hver malje. Kanner halvfulle med vann blir vel fort litt lett. Har også festet presenningen forandre å bak med tau. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 3.Desember.2015 Del på Facebook Svart 3.Desember.2015 En annen løsning er at presenningen er så stor at den rekker under fenderlista. Legg så et tau rundt båten på presenningen under fenderlista og stram godt. Da har ikke vinden mulighet for å komme under presenningen og få tak. Et problem med å gjøre dette er at båten blir for tett og ikke får ventilasjon. Min erfaring er at det er viktig å bruke litt penger på presenning slik at de blir tykk og tung. Da ligger de mye-mye bedre. Hvis vinden klarer å få litt bevegelse på presenningen så er det utrolig hvor stor skade det kan bli på gelcoaten over tid...reine sandpapiret. Dette problemet minskes også ved bruk av tunge presenninger... Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 3.Desember.2015 Del på Facebook Svart 3.Desember.2015 I Januar kom det ei sint og våt kjerring som tok med seg drivhuset mitt. (vinter storm) Jeg fikk anbefalt av en bonde med flere 1000 kvadrat at garn kan brukes som vind sikring. Legges over drivhus skrått ned til bakken, festes med teltplugg ol. Dette skulle bryte vinden opp slik at den ikke får ikke tak. Kan dette overføres til deg / båt ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Desember.2015 Del på Facebook Svart 3.Desember.2015 (redigert) Nettopp det er hensikten med tau over pressenningen, bryte vinden som stryker over. Dette er elementært i seiling. Det er nettopp vinden som stryker over le side av seiler, i forhold til lo side, som "suger" seilet fremover og gir et trekk i båten. Samme med flyvinge. Et fly vil slite med å kunne ta av/ holde høyde, om luftstrømmene over vingen brytes. Pressenningen suges opp/ løftes, om vinden får stryke over. Og det vil redusere belastningen på maljene betydelig. En rimelig europris-pressenningen vil da være tilstrekkelig.... Redigert 3.Desember.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Santa_Claus Svart 3.Desember.2015 Del på Facebook Svart 3.Desember.2015 Ser at veldig mange henger kanner i presenningen på hver side. Så lenge det er omtrent like mye vekt på hver side så ligger presenningen rolig. Problemet med denne løsninger er at kannene kun holder presenningen nede. De hindrer ikke presenningen å forskyve seg. Det er kun friksjonen som hindrer presenningen å gli. Tenk på et stort hjul som du henger et tau over og med like mye vekt på hver side. Selv med mange hundre kilo på hver side så er det likevekt og du kan dreie hjulet med kun en finger. Skal du hindre presenningen å forskyve seg så må den festest i noe som sitter fast. En del av kannene må i det minste stå på bakken. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 3.Desember.2015 Del på Facebook Svart 3.Desember.2015 Dropp presenning. Gjør mer skade en nytte, hvis du ikke har masse teak o.l. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 4.Desember.2015 Del på Facebook Svart 4.Desember.2015 Dropp presenning. Gjør mer skade en nytte, hvis du ikke har masse teak o.l. På hvilken måte gjør presenning mer skade enn nytte? Jeg har hatt presenning på båt i snart 20 år, og har ikke registrert noen skade på mine båter. Tvert imot gjør den at jeg ikke trenger å måke båten, og den beskytter båten mot elementene. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
ivar Svart 4.Desember.2015 Del på Facebook Svart 4.Desember.2015 (redigert) I Januar kom det ei sint og våt kjerring som tok med seg drivhuset mitt. (vinter storm) Jeg fikk anbefalt av en bonde med flere 1000 kvadrat at garn kan brukes som vind sikring. Legges over drivhus skrått ned til bakken, festes med teltplugg ol. Dette skulle bryte vinden opp slik at den ikke får ikke tak. Kan dette overføres til deg / båt ? funker for meg iallefall , med slikt trålposelin over presenningen: (dvs det grønne nettet nærmest) Redigert 4.Desember.2015 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
nordan family 27 Svart 4.Desember.2015 Del på Facebook Svart 4.Desember.2015 Jeg snurper igjen i tauet gjennom maljene. Da kan den ikke reise noen vei - heller ikke forover eller bakover. Har aldri tatt av gårde under noen stormer, selvom nabobåtene sliter. Kan fremdeles ha lufteåpninger i endene, så det problemet deler jeg ikke.. Dette med å dele opp vinden med tau over var nytt for meg. Har heller ikke tenkt på dette utvendige suget i presenningen før. Kanskje jeg skal strekke noen tau rundt / over neste gang bare for å dele opp vinden. Naboen har det - og hans altfor kjipe presenning har også en bra evne til å overleve det meste av stormer uten at jeg har tenkt på at dette kan være årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 4.Desember.2015 Del på Facebook Svart 4.Desember.2015 (redigert) Det viktigste er at presenningen er langt nok ned på sidene, Du vil få et problem når presenningen henger for lang opp eller over fenderlisten. Da vil det på vindfulle dager bli et enormt vindfang under på sidene. som bilde viser har jeg kanner fylt med vann mellom alle maljer og i tillegg et eget tau tred gjennom alle maljer som er strammet maksimalt opp slik at presenningen ligg stramt på hele båten fra baug til akter. Denne presenningen har hold nå på tredje sesongen og hos oss er det mye vind når det blåser fra nord og nord vest. I tillegg iom at presenningen henger så langt ned så skar jeg store nok hull for alt av tauverk og festet tilbake det utskårede delen med ducktape. Den sitter godt fast i all slags vær. i år ligger jeg på land og har gjort samme jobben funker som bare det Jeg gjorde en liten jobb i forkant før jeg satte på presenningen. Målte opp båten og formskjærte presenningen, sveiset ny kant og festet nye maljer i front for at den ikke skulle henge for langt ned mot vannet . da ble den stram nok og formet seg best mulig rundt fronten av båten. I tillegg så har jeg tilpasset dekk stativet merket alle stenger hvor de sto første gangen jeg brukte denne presenningen. I tillegg boret hull i alle stengene og popet dem fast, da ble det letter og sette stengene opp uten og måtte bruke for mye tid til å juster dem neste år. Redigert 4.Desember.2015 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Rolf Svart 4.Desember.2015 Del på Facebook Svart 4.Desember.2015 :thumbsup: Imponert! Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
NilsPils Svart 5.Desember.2015 Del på Facebook Svart 5.Desember.2015 I år la jeg på min nye pressening som jeg har klippet til, forsterket langs kantene og forsynt med maljer og hemper. Den er festet til rekka på innsiden med stropper. I tillegg har jeg festet den langs kantene med strips og strikk til utriggerne. Den sto prøven i natt og i dag gjennom uværet i Hankøsundet. Jeg bruker ikke kanner fordi jeg har dårlig erfaring med at kanner matter gelcoaten langs skrogsidene. Når jeg ligger på land, som sist vinter, trekker jeg snorer gjennom maljene og under båten. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 5.Desember.2015 Del på Facebook Svart 5.Desember.2015 Hei, Har aldri hatt båten på vannet. Mulig dette er et idiotisk forslag. Hva med og bruke slike festestrik som er ca 0,5 - 1 meter lange, fra presenningen til utriggerne på brygga? Har du aldri hatt båten på vannet? (sorry, kunne ikke dy meg... Men det med strikker i utriggerne hadde jeg droppet. Til det vandrer båten for mye. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 5.Desember.2015 Del på Facebook Svart 5.Desember.2015 .................. Men det med strikker i utriggerne hadde jeg droppet. Til det vandrer båten for mye. Skjønner god hva du mener, men båten vandrer ikke nevneverdig sideveis. Vinterbåsen er i trangeste laget så, båten ligger ganske fastklemt sideveis mellom fenderne. I lengderetningen har jeg ganske stramme spring, så det blir ikke mye vandring den veien heller. Det viser seg også at det ikke er nødvendig med særlig stramme strikker, da presenningen også er festet på innsiden til rekka. Det er mest for å hindre at den nederste delen blafrer. Som sagt, det gikk veldig bra i natt og i dag. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.