ebonita Startet 3.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 3.Desember.2015 (redigert) Jag har haft anledning att demontera en del detaljer på SB motorns framkant och tänkte i förbindelse med det försöka snygga till målningen så gott det går. Tacksam för erfarenheter i detta sammanhang i form av 'do:s' and 'dont´s' mm. Båten står inne i en hall där man inte kan använda vattentvätt (ex högtryck). Kan ha värmeelement när jag är där men ingen el får vara ansluten när man lämnar stället. Temperaturen för närvarande c:a 10 grader dygnet runt. Så första utmaningen är kanske hur man gör rent. Sedan hur man målar. Pensel? Spray? Är övertygad om att det finns erfarenheter här på Baatplassen som skulle göra att man slipper onödiga /dyrköpta/ misstag. :confused: Redigert 3.Desember.2015 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 3.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2015 Jeg pleier å vaske med Acetone. Benytter tannbørste eller annen egnet pensel hvor det er vanskelig å komme til. Vær rask til å tørke av med ei bomullsfille før acetonen tørker på flata. På flater hvor lakken har flasset av og bart metall er synlig pensler jeg på Ovatrol og la tørke en dag eller to før jeg sprayer med et lag med lakk. Dekk til med maskeringstape eller papir hvor du ikke vil ha lakk. Får du allikevel overspray kan du vaske med acetone. Jeg benytter både spraylakk og pensel. Pensel benyttes på vanskelig tilgjengelige steder. Akvarellpensler fra CO egner seg utmerket. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hulda Svart 4.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Bremserenseren til Biltema fungerer også utmerket for å fjerne skitt og fett fra overflater. Bruk maske. http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ovrig/Bremserengjoring-2000035883/ Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 4.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Bremserens og original volvolakk ☺ lakken tørker kjempefort ☺ Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 4.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Pleier og vaske bort olje og skit med diesel/parafin. Deretter aceton /kleenspray/tynner e.l. Det er enklere og avfette en ren motor som kun har et tynt lag diesel/parafin. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 4.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Bremserens og original volvolakk ☺ lakken tørker kjempefort ☺ Trenger du ikke grunning, da? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 4.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Trenger du ikke grunning, da? Åh.. jo.. takk.. glemte den ☺ grunning så lakk ? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 5.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2015 Tack för inspel. Beträffande Owatrol, det är en produkt som jag inte har använt och jag ser att det finns ett antal varianter. Vilken menar Du Rem? Biltema har en zink-spray, kanske den kunde användas som alternativ? Bromsrensaren som Hulda och Boble65 m fl föreslår har jag skaffat och den var bra. Blåser och tvättar bort smuts och torkar snabbt. Men även avfettning som jag tvättat med torkar faktiskt efter en dag eller två. :smiley: Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 5.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2015 http://owatrol.com/media/packrustolowatrolsk__077170200_0943_19062015.png Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hulda Svart 5.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2015 Jeg vil sterkt anbefale deg ikke å bruke sinkspray. Vi brukte det en del offshore. Har ingen virkning som korrosjonsforebygger, elendig som grunning. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2015 (redigert) har brukt Biltema sin sinkspray , den var iallefall verdiløs for å holde rusten unna. Da funker owatrol penetrerende olje mye bedre, enten rett på eller innblandet i maling. Til varme deler så har jeg kjøpt inn denne , men ikke fått prøvd enda: http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=213 Redigert 5.Desember.2015 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 5.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2015 Muligens litt sent å komme med nå, Men hvis jeg var deg ville jeg startet med såpevann før avfetting. Sett inn et par vifteovner på full guffe og varm opp motorrommet slik at jernklumpene blir varme. Bland glovarmt vann og kraftvask, f.eks. Kemityl, og dusj over blandingen med spraykanne. Deretter tar du en dobørste og en oppvaskkost og går i gang. Skyll med glovarmt vann etterpå. regner med at det ikke er noe problem å lense ut eller suge opp et par kanner med vann fra kjølen? Deretter avfetting, evt. fjerne løs maling, og primer. Holder med Hulda her, styr unna den sinkgrunningen, verdiløs. Gå heller for en tokomponent epoxyprimer. Så til slutt maling Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
MOW Svart 5.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2015 Muligens litt sent å komme med nå, Men hvis jeg var deg ville jeg startet med såpevann før avfetting. Sett inn et par vifteovner på full guffe og varm opp motorrommet slik at jernklumpene blir varme. Bland glovarmt vann og kraftvask, f.eks. Kemityl, og dusj over blandingen med spraykanne. Deretter tar du en dobørste og en oppvaskkost og går i gang. Skyll med glovarmt vann etterpå. regner med at det ikke er noe problem å lense ut eller suge opp et par kanner med vann fra kjølen? Deretter avfetting, evt. fjerne løs maling, og primer. Holder med Hulda her, styr unna den sinkgrunningen, verdiløs. Gå heller for en tokomponent epoxyprimer. Så til slutt maling Går og pusler med tanken om å få tid til å gi min gamle Sleipner en oppmaling. Nåværende maling er helt sikkert IKKE original og lidt for syregrønn til min smak. Jeg har tenkt på å bruke samme Jotun Primer som jeg skal bruke på skroget (utvendig - tre under vannlinjen) som grunner - mener den er epoxybasert, men altså ikke tokomponent, men enkomponent,,, Hva tror du/dere om det? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 9.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Har nu skaffat Owatrol rostskyddsolja efter Rem:s förslag. Kom dessutom på att vi ju faktiskt har en kompressor i hallen som jag fick i funktion genom att byta lite kopplingar. Så det underlättar ju rengöringen. Har inte börjat med Owatrol-oljan än, men nu funderar jag på mina axelkopplingar. Dom är rostbenägna samtidigt som det ju inte blir snyggt att måla tvärs över på flexkopplingar och allt. Detta talar för en färglös rostskyddande behandling som man kan spruta på eftersom det är många svåråtkommliga ställen där. Kanske Owatrol skulle passa här? Eller Tektyl? Eller något som hette motorplast som jag hittade på Biltema? Får ju inte vara något som slungas av när man kör och det blir varmt i motorrummet. Här är ett skräckexempel hur det kan se ut om man inte förebygger. Erfarenheter eller förslag välkomnas! :confused: Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Oida, her er det bare en ting å gjøre. Demontere rustne koblinger og flenser, sandblåse, prime med epoxyprimer, male opp, og montere. Det fine er at du får en grei anledning til å sjekke oppretting samtidig Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ebonita Svart 9.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Hehe Komodo, Lyckligtvis är bilden gammal, kopplingarna har blivit rensvarvade sedan dess och jag har i mellantiden även haft dom demonterade och målat dom. Dessutom är dom nu utbytta så det är blanka fina bitar på plats. Inga problem att demontera och måla, men problemet är att det är svårt att maska under t ex skruvarna så att man inte får färg under skruvskallar eller muttrar och ändå inte lämnar obehandlad metall som vill rosta. Detta kanske talar för att man skulle spraya kopplingarna på plats. Om man kunde hitta något färglöst korrosionsskydd... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Owatrolen gjør nok jobben der, den har en god penetrerende evne. tviler på at den blir slynget av. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ebonita Svart 9.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Men hur ser Du på att behandla flänsar och andra ytor som man normalt inte vill ha färg på, skulle det vara ok att behandla med owatrol innan man drar ihop ett flänsförband? Jag har t ex demonterat svängningsdämparen framtill på vevaxeln och gjort rent, och där skulle man ju gärna vilja förebygga rost samtidigt som man inte vill att 'färgen' skall riskera att få svängningsdämparen och remskifan att hamna snett. Ja och samma resonomang gäller ju för övrigt just flänskopplingarna till propelleraxeln, vågar man behandla flänsytorna med owatrol före sammansättning? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Nei, det ville jeg ikke gjort. De delene ville jeg rengjort og montert tørt, evt. med et tynt lag olje. Hvis du dusjer over med owatrol etter montering vil den jo allikevel ha god penetrerende effekt der metalldelene ikke ligger helt inntil hverandre slik at rusten ikke får grobunn i kriker kroker og sprekker. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fjordgubbe Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 (redigert) Er Quick Bengalack (har grunning og dekkfarge i mange variantar) brukande ved lægre temperaturar? Redigert 9.Desember.2015 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Med lægre mener du lavere eller ? Er Quick Bengalack (har grunning og dekkfarge i mange variantar) brukande ved lægre temperaturar? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Synest det stod under 90 grader ein plass? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 (redigert) Industrielt bruker vi ikke overflatebehandling. Grunnen er at vi ikke ønsker å ødelegge grunnlaget for friksjon mellom komponenter, fjæring i underlaget og usikkert tiltrekkingsmoment. Det tar evig lang tid før en fleksibel kopling ruster i filler. Koplingen du avbilder er dessuten av typen som kopler fri drivende enhet fra drevne enhet ved brudd i plastikken. Ved brudd slutter derfor propellen å snurre. Og den koplingen varer ikke evig. Det beste rådet er å smøre på Owatrol, eller annen penetrerende/rusthindrende olje, etter at alt er montert sammen. Redigert 9.Desember.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Koplingen du avbilder er dessuten av typen som kopler fri drivende enhet fra drevne enhet ved brudd i plastikken. Ved brudd slutter derfor propellen å snurre. Det er nok ikke helt riktig. Hvis du ser på dette utsnittet av bildet ser du at der pilen peker er det ikke en skive, men et gjennomgående flattstål som går diagonalt gjennom koblingen. De er det to av. Dersom plasten ryker vil den skrangle videre i disse flattstålene. Det beste rådet er å smøre på Owatrol, eller annen penetrerende/rusthindrende olje, etter at alt er montert sammen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 10.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 Er Quick Bengalack (har grunning og dekkfarge i mange variantar) brukande ved lægre temperaturar? Jeg har brukt Bengalakk på bilmotorer ved flere anledninger med godt resultat. Den tåler kortvarig opp til rundt 150 pluss faktisk. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.