Jump to content

Rens av dieseltank og deponering av diesel

jorhan

Recommended Posts

Hei

Som det fremgår av emnetittel så skal jeg rense dieseltankene mine i vinter. Er noe diesel igjen på tankene. Går greit å få tappet dette men hvor gjør jeg av dieselen som jeg tapper ut? Vil ikke ha dette tilbake på tankene da jeg mistenker dieseldyr. Finnes det en måte å filtrere denne diesel så jeg er sikker på at den er ren? Jeg holder til i Fredrikstad.

Sist jeg renset en dieseltank pumpet jeg mesteparten over på kanner. Passet på at jeg ikke sugde inn hverken fra bunn eller overflaten.

Tilsatte Bio Protect 2 (for eks http://www.westsystem.no/p/6339/bio-protect-2) og lot det stå en stund for å se at dieselen holdt seg fin.

Det siste bunnslammet kan leveres til nærmeste miljøstasjon.

Dieselen ble tømt tilbake på rengjort tank, har ikke hatt problemer etterpå (til tross for at denne tanken har 80-90% luft og 10-20% diesel som normal).

Jeg må desverre tappe alt fra bunnen av tankene. Hvertfall på den ene tanken. Har kun fylling til en tank som igjen renner over til neste tank. Dette er noe som skal endres på i vinter men det blir jo etter at tankene er tappet. Mannlokkene sitter montert på siden av tankene. Kan selvfølgelig tappe resten derfra når nivået er lavt i tankene.

Jeg må desverre tappe alt fra bunnen av tankene. Hvertfall på den ene tanken. Har kun fylling til en tank som igjen renner over til neste tank. Dette er noe som skal endres på i vinter men det blir jo etter at tankene er tappet. Mannlokkene sitter montert på siden av tankene. Kan selvfølgelig tappe resten derfra når nivået er lavt i tankene.

Hvis du tapper det på kanner eller lignende og la det stå ute når det er frost. Da vil vann med alle uhumskheter fryse til is i bunnen av kannen. 

Deretter fyller du den rene dieselen tilbake på rengjort tank. Enkel og grei måte å rense diesel på om vinteren.

Da jeg tok tanksjauen for et par år tilbake sugde jeg dieselen fra toppen av for å unngå å få slam med i kannene. Siste rest av rennende grums fikk jeg på ei 10-literskanne. Den seige grøten i bunn (dieseldyrbæsjen) brant godt etter den ble spadd ut av tanken. Lagde tilstrekkelig store mannhull for å kunne komme skikkelig til over alt. Vasket så tanken grundig med diesel og oppvaskbørste for så å vaske med varmt vann og Zalo. Ble gullende rent :smiley: Tørket ut av tanken med et par gamle håndkler (som også brant godt), støvsugde og lot tanken få tørke noen dager før påfylling av ny diesel.

Og den trakten skal du være forsiktig med aiolos. det er vel mr funnel eller noe i den duren du tenker på. jeg byttet mine tanker i sommer,og kjøpte inn den trakten som du sikter til for og rense dieselen fra de gamle tankene.

resultatet var katastrofalt;den ene tanken måtte renses før båten ble tatt i bruk.

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Hei,

Skal begynne med samme jobben, tenker å la dritten få noen dager på å gå til bunns og bruke noe på nytt igjen.

Men mitt spm er hvilken type pumpe bruker du for å få diesel ut? Min båt står på bukker og jeg får et fat som står ved siden av båten, tenker å bruke en form for hevertpumpe, men har ikke funnet så mye brukbart..

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...