jorhan Startet 4.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 4.Desember.2015 Hei Som det fremgår av emnetittel så skal jeg rense dieseltankene mine i vinter. Er noe diesel igjen på tankene. Går greit å få tappet dette men hvor gjør jeg av dieselen som jeg tapper ut? Vil ikke ha dette tilbake på tankene da jeg mistenker dieseldyr. Finnes det en måte å filtrere denne diesel så jeg er sikker på at den er ren? Jeg holder til i Fredrikstad. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 4.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Sist jeg renset en dieseltank pumpet jeg mesteparten over på kanner. Passet på at jeg ikke sugde inn hverken fra bunn eller overflaten. Tilsatte Bio Protect 2 (for eks http://www.westsystem.no/p/6339/bio-protect-2) og lot det stå en stund for å se at dieselen holdt seg fin. Det siste bunnslammet kan leveres til nærmeste miljøstasjon. Dieselen ble tømt tilbake på rengjort tank, har ikke hatt problemer etterpå (til tross for at denne tanken har 80-90% luft og 10-20% diesel som normal). Sitér dette innlegget Link to post
jorhan Svart 4.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Jeg må desverre tappe alt fra bunnen av tankene. Hvertfall på den ene tanken. Har kun fylling til en tank som igjen renner over til neste tank. Dette er noe som skal endres på i vinter men det blir jo etter at tankene er tappet. Mannlokkene sitter montert på siden av tankene. Kan selvfølgelig tappe resten derfra når nivået er lavt i tankene. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 4.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Jeg leverte inn diesel i 25l dunker til nærmeste bensin stasjon. Hvis du ringer til BIR og spør tar de nemlig ikke imot diesel i større mengder. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
jorhan Svart 4.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Godt tips. Da skal jeg sjekke med noen lokale bensinstasjoner :) Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 4.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Hvis du spør kan svaret bli nei. Merk kannen godt og lever litt hver gang Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
jorhan Svart 4.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Hva brukte dere forresten til å rense tanken med? Jeg tenkte å bruke parafin eller lampolje. Er det innafor eller er jeg helt på bærtur? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Jeg brukte Zalo og vann pluss høytrykksspyler på min. Men da hadde jeg tanken ute, og kunne forsikre meg om at den var 100% tørr inni før montering. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Cheyenne Svart 4.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Jeg må desverre tappe alt fra bunnen av tankene. Hvertfall på den ene tanken. Har kun fylling til en tank som igjen renner over til neste tank. Dette er noe som skal endres på i vinter men det blir jo etter at tankene er tappet. Mannlokkene sitter montert på siden av tankene. Kan selvfølgelig tappe resten derfra når nivået er lavt i tankene. Hvis du tapper det på kanner eller lignende og la det stå ute når det er frost. Da vil vann med alle uhumskheter fryse til is i bunnen av kannen. Deretter fyller du den rene dieselen tilbake på rengjort tank. Enkel og grei måte å rense diesel på om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 4.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 (redigert) Hvis du ikke bor for langt unna Skien kan jeg komme å hente den dieselen Edit: ser jo nå at du bor i Fredrikstad, litt langt unna, men si ifra hvis du kan få det over på "rette sia"?? Redigert 4.Desember.2015 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
jorhan Svart 4.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Det skal jeg ha i bakhodet Nomen :) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 4.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Da jeg tok tanksjauen for et par år tilbake sugde jeg dieselen fra toppen av for å unngå å få slam med i kannene. Siste rest av rennende grums fikk jeg på ei 10-literskanne. Den seige grøten i bunn (dieseldyrbæsjen) brant godt etter den ble spadd ut av tanken. Lagde tilstrekkelig store mannhull for å kunne komme skikkelig til over alt. Vasket så tanken grundig med diesel og oppvaskbørste for så å vaske med varmt vann og Zalo. Ble gullende rent Tørket ut av tanken med et par gamle håndkler (som også brant godt), støvsugde og lot tanken få tørke noen dager før påfylling av ny diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Fredrikstad? Hvis du tapper det over på kanner kan jeg komme og hente det for deg Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
annki Svart 4.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Renset selv tanker i våres, leverte dieselen på den lokale søppelplassen i to stk. 200 L fat. Hadde spurt på forhånd og det var ikke noe problem når det var privat. Gratis og levere. Lykke til med rensen Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Jeg betaler ei krone mer enn Komodo! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Renset selv tanker i våres, leverte dieselen på den lokale søppelplassen i to stk. 200 L fat. Hallo, driver dere å kaster fullgod dinosaurus-juice av god årgang Jeg betaler ei krone mer enn Komodo! Pr liter eller Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
bayliners Svart 4.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Kanskje dette er noe til hjelp? https://www.maritim.no/bensintrakt-mr-funnel-std-18-9-l-min-#.VmHFK3YvdD8 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Pr. dunk :-) Holder vi på mer nå, vil donatoren kunne komme på at kan gir bort flytende gull. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 4.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Har og ett 200 l fat med diesel som jeg skal levere på fyllinga☺ er jo gratis og kvitte seg med og tar ikke sjansen på og fylle det på tanken igjen ☺ Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 5.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2015 STOPP DENNE GALSKAPEN NÅ!!! Det kan da ikke være så vanskelig å gi vekk dette til noen som trenger det. Hvor bor du boble? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
M/S AIOLOS Svart 5.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2015 Tidligere drev også jeg og leverte inn diesel som noen mente ikke burde tilbake på tanken, nå har jeg kjøpt en trakt på maritim som fjerner det som er av uheldige ting som vann og annen dritt Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 5.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2015 Og den trakten skal du være forsiktig med aiolos. det er vel mr funnel eller noe i den duren du tenker på. jeg byttet mine tanker i sommer,og kjøpte inn den trakten som du sikter til for og rense dieselen fra de gamle tankene. resultatet var katastrofalt;den ene tanken måtte renses før båten ble tatt i bruk. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
LeviCorsair Svart 5.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2015 Jeg har ca 50-60 liter diesel med mye "guffe" - men det har jeg tenkt å levere til avfalls-stasjon. Hvis noen vil ha den så er det bare å si ifra. Står i Porsgrunn - Sjelsvik. Men den har stått i en gammel tank siden 2009, og det er mye guffe der. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
jorhan Svart 7.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Jeg gir nærmere beskjed når diesel er tappet. Kan tenke meg det er rundt 150 liter. Jeg skal uansett ikke ha det tilbake på tanken :) Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Hei, Skal begynne med samme jobben, tenker å la dritten få noen dager på å gå til bunns og bruke noe på nytt igjen. Men mitt spm er hvilken type pumpe bruker du for å få diesel ut? Min båt står på bukker og jeg får et fat som står ved siden av båten, tenker å bruke en form for hevertpumpe, men har ikke funnet så mye brukbart.. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.