svendmb Startet 6.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 6.Desember.2015 Mulig jeg har tatt med kraftig vann over hodet her, men ambisjonen er å dokumentere prosjektet med å overhale min TAMD41A. Til våren håper jeg å komme med en video serie på youtube om dette. Her er en liten teaser; Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Ser spennende ut. 31/41 serien til Volvo er vel den motoren det finnes flest av i 25-35 fots segmentet, og tenker en på alderen, har sikkert svært mange av de behov for overhaling i en eller annen grad. Motoren er jo fra før-CR tiden og svært så typisk og konvensjonell i oppbygging og virkemåte, slik at en vel ikke nødvendigvis trenger å ha en 41 motor for å ha nytte av en slik video? Bra iniativ. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
S/S Lucky Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Enig! Bra tiltak dette ? Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Supert, jeg har en gammel 41 maskin som muligvis trenger en slik overhaling. Ser bra ut Kommer drev og motor rom også til å få en omgang så legg ut. Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 7.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 (redigert) Motorrommet får definitivt en overhaling, men giret tror jeg at jeg står over. Har ikke drev...Tror nok at serien vil være aktuell for flere. Mange av motorene fra denne perioden har mye felles. Dette vet jeg skal gjøres; aftercooleren, turboen, sirkulasjonspumpa, sjøvannspumpa, eksos kneet, diverse pakninger. Varmeveksler og oljekjøler ble tatt i fjor, men siden det uansett må av så tenkte jeg å vise dette også. Alt dette er nokså likt på flere av Volvo sine motorer har jeg skjønt. Har også en liten oljelekkasje fra koblingen mellom dieselpumpa og giret, men er usikker på om jeg tør å gå på den... Redigert 7.Desember.2015 av svendmb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Tror detta blir en hit att göra kommer få många hits på youtube. förstår inte hur du orkar documentera det bara. när jag själv skruvar så är jag så fokuserad på att göra just det skruva att jag ofta glömmer att ta före/efter bilder. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Skall bli intressant! :thumbsup: Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Kjempeinitiativ Kommer til å følge med i spenning Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lady B Svart 8.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2015 Traileren ser ihvertfall proff ut... Lover godt for resten av prosjektet... Sitér dette innlegget Link to post
pam Svart 8.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2015 Skall bli super intressant! Sitér dette innlegget Hilsen Peter Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere prosjekter Prosjekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT ja, ja - jeg kommer fra Danmark. skilsoboats på youtube Link to post
nimba Svart 8.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2015 Har også en liten oljelekkasje fra koblingen mellom dieselpumpa og giret, men er usikker på om jeg tør å gå på den... Hei Blir nok en kjekk tråd dette Apropo overstående... anbefaler deg å skifte den gummipakningen mellom pumpa og register , å ta ut og justere pumpen får du hjelp til her inne i massevis visst du ønsker , finnes flere forklaringer...men det kreves noe spes.verktøy Siden du skal "overhale" motoren ville jeg også fått testet og justert pumpen på et verksted . Av spes.verktøy trenger du et micrometer.. og en svinghjul lås , jeg fikk låne utstyret på verkstedet som overhalte pumpene mine . Ellers står det jo fryktelig mye i instruksjonsboken som ligger i arkivet Vel... du bestemmer selv , her er uansett en LINK som kan være interessant ? Lykke til med jobben Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
ulyden Svart 8.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2015 Holder på med en 43 motor. Tror den er ganske lik med unntak av kompressor. Kommer nok til å følge med Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Årsaken til oljelekkasje ved innfesting av brennstoffpumpe ligger ofte i pinneskruene som pumpen er festet med, gjennomgående hull inn til register. Ta ut disse, rengjør for olje og monter med tetningsmiddel (permatex) på gjengene i registerdeksel. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 (redigert) Dette blir en post jeg skal følge utover vinteren gleder meg til og følge med Redigert 9.Desember.2015 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
larban Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Trevligt, Om du bestämmer dig för att gräva djupare i motorblocket, så kan jag tipsa om att byta kolvar till B-utgåvan. då blir du av med uppstartsröken, som annars är standard på dessa A-maskiner. Lycka till! /L Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 9.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Her var det mange gode tips! Prosjektet er spennende, og fallhøyden stor når så mange vil følge med! Dette blir bra!(?) Sitér dette innlegget Link to post
EvenLeonhardsen Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Motorer er da virkelig morro å skru på :)slikt er jo kose jobber for min del. jeg som skrur bil dagen lang :P Sitér dette innlegget Link to post
Maufen Svart 10.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 Har exakt samma motor, ser fram emot detta. Spännande projekt !! Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 23.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2015 (redigert) Produksjonen er i gang.... Redigert 23.Desember.2015 av svendmb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 Herlig tråd og videoene kommer til å få maaaaange hits på youtube! Man kan lese manualen o.l,, men en video er så mye bedre! Særlig for oss som ikke har skrudd så mye motor før er det ekstremt bra! Lykke til :-) Kk Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 28.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2015 Skal bli fin TV program, minutt for minutt. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
svendmb Svart 3.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2016 Igjennom romjulen har jeg fått demontert varmeveksler, manifoil, oljekjøler og vannpumpe. Nå har jeg så vidt kommet igang med å sette sammen dette igjen. Det har vært overveldende interesse for prosjektet fra inn og utland, og jeg kommer fremover til først og fremst oppdatere på Instagram og youtube . Skal på ingen måte glemme dere her inne heller, men internasjonale seere kommer nok ikke så ofte hit... Planen videre er å ha en pilot klar i løpet av Januar, så kommer resten av serien ut forhåpentligvis før påske. Blir dette en suksess kommer jeg nok til å fortsette med å dele prosjekter også fra selve båten, en Nimbus 3003. Jeg håper dere her inne kan følge meg, og gi meg konstruktive tilbakemeldinger for å gjøre serien så bra som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 27.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 Første episode er nå ute på YouTube! Spre gjerne! Sitér dette innlegget Link to post
geiregil Svart 27.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 Veldig bra, og ja du må fortsette. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 27.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 - Profesjonell video! Imponert over at du orkar å fikla med videokamera samtidig med skruing... "Overhaling" er eit begrep som blir brukt om mykje forskjellig I dag. Det ser ut for å strekkja seg heilt frå mindre service og repasjonsarbeid av påhengte komponentar til full gjennomgang med inspeksjon og utskifting av alle slitne komponentar og delar i motoren, Personleg definerer eg sistnevnte som overhaling. ( jmfr. oversikt I innlegg 5 ) Nok flisespikkeri.. Skal eg koma med konstruktiv kritikk, så synest eg du burde ha reingjort glycolsida av vekslaren også når du er I gang. I det minste nevnt dette som utført ved å ta full rens på glycolsida. Eller så mange år er det normalt eit betydeleg belegg I denne kretsen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.