Jump to content

Overhaling av Volvo Penta Tamd41A blir videoprosjekt

svendmb

Recommended Posts

Ser spennende ut. 31/41 serien til Volvo er vel den motoren det finnes flest av i 25-35 fots segmentet, og tenker en på alderen, har sikkert svært mange av de behov for overhaling i en eller annen grad. Motoren er jo fra før-CR tiden og svært så typisk og konvensjonell i oppbygging og virkemåte, slik at en vel ikke nødvendigvis trenger å ha en 41 motor for å ha nytte av en slik video?

Bra iniativ.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Motorrommet får definitivt en overhaling, men giret tror jeg at jeg står over. Har ikke drev...Tror nok at serien vil være aktuell for flere. Mange av motorene fra denne perioden har mye felles. Dette vet jeg skal gjøres; aftercooleren, turboen, sirkulasjonspumpa, sjøvannspumpa, eksos kneet, diverse pakninger. Varmeveksler og oljekjøler ble tatt i fjor, men siden det uansett må av så tenkte jeg å vise dette også. Alt dette er nokså likt på flere av Volvo sine motorer har jeg skjønt. Har også en liten oljelekkasje fra koblingen mellom dieselpumpa og giret, men er usikker på om jeg tør å gå på den...

bilde

Redigert av svendmb (see edit history)

Har også en liten oljelekkasje fra koblingen mellom dieselpumpa og giret, men er usikker på om jeg tør å gå på den...

Hei

Blir nok en kjekk tråd dette  :smiley:

Apropo overstående... anbefaler deg å skifte den gummipakningen mellom pumpa og register , å ta ut og justere

pumpen får du hjelp til her inne i massevis visst du ønsker , finnes flere forklaringer...men det kreves noe spes.verktøy

Siden du skal "overhale" motoren ville jeg også fått testet og justert pumpen på et verksted  .

Av spes.verktøy trenger du et micrometer.. og en svinghjul lås , jeg fikk låne utstyret på verkstedet som overhalte pumpene mine .

Ellers står det jo fryktelig mye i instruksjonsboken som ligger i arkivet

Vel... du bestemmer selv , her er uansett en LINK som kan være interessant ? 

Lykke til med jobben 

:smiley:  :smiley:

Dette blir en post jeg skal følge utover vinteren gleder meg til og følge med :thumbsup:

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

• 2 uker senere...

Igjennom romjulen har jeg fått demontert varmeveksler, manifoil, oljekjøler og vannpumpe. Nå har jeg så vidt kommet igang med å sette sammen dette igjen. Det har vært overveldende interesse for prosjektet fra inn og utland, og jeg kommer fremover til først og fremst oppdatere på Instagram  og youtube . Skal på ingen måte glemme dere her inne heller, men internasjonale seere kommer nok ikke så ofte hit... Planen videre er å ha en pilot klar i løpet av Januar, så kommer resten av serien ut forhåpentligvis før påske. Blir dette en suksess kommer jeg nok til å fortsette med å dele prosjekter også fra selve båten, en Nimbus 3003. Jeg håper dere her inne kan følge meg, og gi meg konstruktive tilbakemeldinger for å gjøre serien så bra som mulig. 

bilde

bilde

• 4 uker senere...

- Profesjonell video!

Imponert over at du orkar å fikla med videokamera samtidig med skruing...

"Overhaling" er eit begrep som blir brukt om mykje forskjellig I dag. Det ser ut for å strekkja seg heilt frå mindre service og repasjonsarbeid av påhengte komponentar til full gjennomgang med inspeksjon og utskifting av alle slitne komponentar og delar i motoren, Personleg definerer eg sistnevnte som overhaling. ( jmfr. oversikt I innlegg 5 )

Nok flisespikkeri.. :smiley:

Skal eg koma med konstruktiv kritikk, så synest eg du burde ha reingjort glycolsida av vekslaren også når du er I gang. I det minste nevnt dette som utført ved å ta full rens på glycolsida. Eller så mange år er det normalt eit betydeleg belegg I denne kretsen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...