bjørnarl Startet 6.Desember.2015 Del på Facebook Startet 6.Desember.2015 Hallo. Holder på å pusse opp min bestefars tresnekke, han kjøpte denne ny i 1969, og jeg har no arvet den etter hans død. Båten har stått inne i naust hver vinter i hele dens liv. Har no pusset ned overbygget og dekket. Så er det 2 ting som jeg lurer på. 1. Som dere ser på overbygget, så er det litt hvite flekker på mahognyen, hva er dette? Har jeg pusset nok, og vil dette jevne seg ut når jeg beiser smører med feks benar uvr? 2. Tredekket og rekker. Som dere ser på bildene, er tredekket veldig spraglete, dette var jevnt lyst før, men no er det et veldig `spill` i treet. Er også noe `sorte flekker`. Gikk igang igår med å smøre inn dekket med owatrol terrassefornyer, og skrubbet og spylte av. Ble ikke noe merkbak forskjell på det. Har dere noe tips til hvordan jeg kan få dekket lyst å fint igjen, med en jevn lys furu farge? Dette `spillet` i trevirket kommer mer fram om det blir vått, eller om jeg smører med feks Owatrol D1. Håper noen her inne kan hjelpe meg. Alt er som sagt pusset helt ned. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.Desember.2015 Del på Facebook Svart 6.Desember.2015 Mahognyen din vil nok bli jevnere i fargen dersom du pusser mer. Men vær forsiktig og puss jevnt og forsiktig så det ikke blir ujevnt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
strawberry Svart 6.Desember.2015 Del på Facebook Svart 6.Desember.2015 (redigert) Hei! Lykke til med arbeidet! Ut fra det jeg kan se på bildene, så har du ikke på noen måte pusset helt ned, eller "godt nok", om du vil! Jeg har pusset ned en forsømt snekke av akkurat samme typen, i forrige århundre! Den ble et "møbel"! Det er nok ingen annen utvei enn å pusse ned mer! Du må få det slik at når du tørker over med en fuktet fille med rødsprit, så må mahognien se ut som friskskåret mahogni! Viktig å pusse jevnt, slik at du ikke får sjatteringer ( at det blir spraglete! ) . Når all pussingen er over, vær nøye, og gi deg ikke før du pusset med det fineste sandpapir og treverket kjennes ut som et barnekinn! Vil råde deg til, på mahognien, og bruke mahognibeis før du oljer! (Du vil ikke få godt resultat, hvis du tror at beisen vil dekke over sjatteringer. De vil komme igjen i løpet av noen sommeruker, og masse strev vil være forgjeves! Dette hvis du ønker et smykke/ et møbel av en båt! For det vil du vel?) Når det gjelder furuen, så gjelder det samme! Du må pusse helt ned! Hvis du ønsker det lysere kan du pensle på en løsning av oksalsyre! (Fåes som pulver på apoteket, og blandes med vann!) Må deretter skylles godt! Treverket vil reise seg, og trenger etterfølgende pussing!) Test ut dette på noe annet, gammelt nedpusset treverk først, slik at du kjenner gangen i det! Ha et fortryllende arbeid foran deg! Med vennlig hilsen Strawberry Redigert 6.Desember.2015 av strawberry (see edit history) Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
bjørnarl Svart 7.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2015 Tusen takk for svar. Overbygget: Har pusset ganske mye, skrapet det ned, og pusset ganske mye med sliper og 60 papir.Følte d at jeg pusset flere mm, men kom dit het at jeg følte at uabsett hvor mye jeg pusset, ble det ikke noe `rødere`. Men mulig jeg rett å slett bør pusse mere. 60 papir, så 150 papir? Dekket: Pusset som bare d, men føler der også at jeg kan liksom ikke pusse igjennom dekket :) Men er vel bare det at det må pusses mere. Hva kommer de rødere områdene av på dekket da? Fukt? Hvordan virker oxalsyre? Bør jeg pusse det helt lyst før jeg får igang med dette, eller vil det lysne det som er der idag? Tar dette blåmann og? Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 6.Januar.2016 Del på Facebook Svart 6.Januar.2016 Hei. Rent umiddelbart ser det ut til du ikke har pusset tilstrekkelig. Dette kommer nokså tydelig fram på bildene. Det beste for å teste, er å vaske over med rødsprit. Du ser lett hvor det ikke trekker inn i veden. Der hvor det ikke trekker inn ligger der fortsatt lag med lakk. Jeg ville hvis jeg var deg brukt "sikleskrape", søk her på forumet og du finner ut hvilken. Denne har jeg brukt svært mye, du bruker langt mindre pussepapir, samtidig som du har bedre kontroll på at du ikke fjerner for mye av mahognyen under bearbeiding. Når alt er ferdig, anbefaler jeg mahognybeis, 1-2 strøk. Dette for å jevne ut farger i veden, som du kan komme til å slite med å bli kvitt. Dette gir en utrolig fin glød som holder seg etter at du har lagt på en 7-10 strøk med lakk. Sitér dette innlegget Link to post
hytte15 Svart 27.Februar.2016 Del på Facebook Svart 27.Februar.2016 løfter denne :) skal igang med samme prosjekt av nesten samme type båt, en tresfjord 27 . hvordan gikk det med pussingen? gikk det greit med fargen? legg gjerne ut mer bilder . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.