Jump to content

Herlig - VHF-konsesjon på plass!


Ludde30

Recommended Posts

Vil bare gratulere meg selv med konsesjon på VHF. Kallesignalet er LJ8950, og Fram'en er døpt til North Bank (alle som har et lidenskapelig forhold til engelsk fotball vet hva det er :wink: ). Så nå må jeg fort som f... ned i båthavnen å rigge til min ICOM IC-M1EUROV bærbare VHF. :yesnod:

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Hva kommer så et slikt vidunder på? Ser fint ut med ekstra håndsett slik at man kan ha den skikkelig festet og med ekstern antenne og strøm om det er mulig.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vet faktisk ikke. Er så heldig å ha en svigerfar som jobber med maritim elektronikk, så enheten er nok belastet et eller annet budsjett... Fant en svensk nettbutikk som skulle ha 3588,- SEK for standardpakken. 12v lader må man vel nesten ha i tillegg uansett, men den er sikkert ikke så dyr. Ekstra håndsett og ekstern antenne tipper jeg drar på ganske brukbart.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Gratulerer :flag:

 

Jeg fikk VHF pensum heftet i posten i går, og er begynt såvidt å bla litt, vurderer å ta sertifikatet som Privatist. Føler du at vanskelighets graden tilsier at det er lurt, eller bør man avvente til høsten og gå på kurs først?

(Nå kan det jo tenkes at du hadde sertifikatet fra før, og bare har søkt konsesjon nå, men jeg prøver meg :blush: )

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Gratulerer  :flag:

 

Jeg fikk VHF pensum heftet i posten i går, og er begynt såvidt å bla litt, vurderer å ta sertifikatet som Privatist.  Føler du at vanskelighets graden tilsier at det er lurt, eller bør man avvente til høsten og gå på kurs først?

(Nå kan det jo tenkes at du hadde sertifikatet fra før, og bare har søkt konsesjon nå, men jeg prøver meg  :blush: )

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tok VHF-sertifikatet i forbindelse med signal/radiokurs på KNM Tordenskjold (Haakonsvern) tilbake i 1992. På et kurs vil det alltid dukke opp ting pensum ikke fanger opp, men pensum skal jo i prinsippet gi grunnlag nok for å bruke et VHF-apparat til sjøs.

 

Lykke til!

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Må få benytte denne tråden til å skryte av Telenor (!):

 

Har lest VHF-pensum som privatist, og nå som ferien nærmer seg alvorlig (3 dager igjen) skjønte jeg plutselig at det kanskje begynte å haste med sertifikat og konsesjon. MAKAN til serviceinnstilling og fleksibilitet, både når det gjelder Radioinspeksjonen i Bergen og Lisensavdelingen på Fornebu er ikke jeg vant til! (OK, jeg jobber i helsevesenet :blush: ) I løpet av noen få timer i dag var sertifikat i boks, og konsesjon skal være ordnet i løpet av dagen. "Ikke noe problem, og god sommer." HURRA og takk!

Link to post
Share on other sites

Må få benytte denne tråden til å skryte av Telenor (!):

Ja, der har du fullstendig rett!

Jeg har selv en hel del med Telenor sine skipsradiofolk å gjøre, både ved at jeg arrangerer VHF-kurs og i mange andre sammenhenger, og maken til serviceinnstilling finnes ikke i noe offentlig organ som jeg kjenner til.

 

Men la oss for all del presisere at skrytet gjelder Skipsradio - for resten av Telenor, det er til å :puke::headbang::puke::headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har hatt mye med Eik å gjøre i det siste. Bare hjelp å få. Kvikt.

Eik? er dette noe hemmelig botanikprat? :smiley:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hiver meg på VHF emne.

 

Har kjøpt boka, leser og studerer.. har planer om å ta "eksamen" på mandag i Oslo, som privatist.

 

Ble oppmuntrert av innleggene, så da går det vel bra.

Setter båten i Oslo Fjorden samme dag for en ukes ferie i saltvann.

 

Så får jeg se om det blir med eller uten VHF

Ha en fortryllende dag på sjøen.

Link to post
Share on other sites

For det første; gratulerer med VHF-sertifikat.

 

For dere andre; det er absolutt ikke nødvendig å ta ett kurs. Dersom du kan å lese holder det lenge med å lese gjennom heftet ett par gang. Billigere blir det også. Eksamen er lett og kombinasjonen bestått eksamen og fornuft i toppen gjør det enkelt, greit og lovlig å bruke VHF.

Redigert av torerikb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen ord om de hjelpsomme folkene på Eik jordstasjon;

For tolv år siden var jeg borti diff gps for første gang, og prøvde å finne ut mer om dette. Ringte etterhvert Eik og lurte på om jeg fikk korreksjonssignaler fra satelitter eller hvordan det fungerte. Fortalte at vi nettopp hadde kjøpt en 30 fots båt osv..

Den vennlige skjelen i andre enden spurte om jeg var ombord - ja -gå ut på dekk - ja -se opp i masta- ja, jeg ser opp i masta - ser du en hvit kule med diameter på ca to meter? Hvis ikke har du ikke korreksjon fra satelitter!

 

Vi lo litt sammen og jeg syntes jeg hadde fått et bra svar :wink:

Mons

Link to post
Share on other sites

Du kan ta ned korreksjoner med denne også. Liten og nett.

<{POST_SNAPBACK}>

Eller denne. Et norskt produkt i verdensklasse, og en klar markedsleder av Inmarsat produkter.

Bilde

Inmarsat Mini-M

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hiver meg på VHF emne.

 

Har kjøpt boka, leser og studerer.. har planer om å ta "eksamen" på mandag i Oslo, som privatist.

 

Ble oppmuntrert av innleggene, så da går det vel bra.

Setter båten i Oslo Fjorden samme dag for en ukes ferie i saltvann.

 

Så får jeg se om det blir med eller uten VHF

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei!

 

Jeg skal også ta eksamen i Oslo mandag, leser som privatist. Kjøpte forresten denne VHF'en http://www.netbaad.com/product.asp?product=1202 som jeg skal montere etter godkjent eksamen.

 

Dykker

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg henger meg på også.

Fikk konsesjon 28.6. med båtens gamle kallesignal og navn.

 

Kallenavn: Faxen

Kallesignal: LL3352

 

Ps! Til dere som skal opp som privatist, sett igang, det er ikke vanskelig.

Jeg leste litt på nettet, samt tok prøven under Norsk Test, og av de spørsmålene var det 3/4 som jeg fikk på eksamen. Hadde også en gjennomgang med Poseidon i Stavanger under Båtførerprøven der.

 

Det tok meg 15 minutter å besvare prøven, og fikk svaret "Bestått" fem minutter etterpå. Jeg tror du må være ganske "håpløs" om du stryker, da påenget ikke er å stryke folk, men få de til å ta sertifikatet.

 

Lykke til privatister.

 

Faxen

:flag::flag:

Redigert av Faxen (see edit history)

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...